Kód
a název: 26-57-H/001 Autoelektrikář
Vstupní
předpoklady žáků: úspěšné ukončení 9. ročníku základní školy,
zdravotní způsobilost uchazeče doložená
stanoviskem dorostového lékaře
Obor je určen pro: hochy - dívky
Délka a forma studia: 3 roky
Opravování elektrického a elektronického vybavení silničních motorových vozidel a jejich elektrických funkčních celků. Provádění diagnostiky, demontáže, kontroly a oprav jednotlivých částí a jejich montáže. Provádění funkční kontroly po provedené opravě. Používání a obsluha diagnostických zařízení pro kontrolu technického stavu vozidel a jejich elektrických částí. Součástí vzdělání absolventa je i příprava žáka k možnosti získání řidičského oprávnění až do skupiny „C“.
Veškerá činnost na motorových vozidlech je orientována v souladu s ekologickými hledisky a zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Pojetí
všeobecné vzdělávací složky vzdělávacího programu
vychází z potřeb žáka. V učebních osnovách jednotlivých
všeobecně vzdělávacích předmětů jsou formulovány obecné i
specifické cíle, kterých má být dosažena, aby byl naplněn
profil absolventa.
Všeobecně
vzdělávání se skládá z těchto oblastí:
-
jazykové vzdělávání (realizuje se v předmětu český jazyk a
literatura i v cizích jazycích). výuka
cizím jazykům v oborech 2. vzdělávací úrovně navazuje na vyučování
cizím jazykům na základní škole. jejím obecným cílem je vytvářet předpoklady
pro budoucí zapojení žáků do vzájemné komunikace mezi příslušníky různých
národů;
-
společenskovědní vzdělávání (realizuje se v předmětu občanská
nauka);
-
estetické vzdělávání (realizuje se v literární složce předmětu
český jazyk a literatura);
-
matematické vzdělávání (realizuje se v předmětu matematika);
-
přírodovědné vzdělávání (realizuje
se prostřednictvím předmětů fyzika a ekologie);
-
oblast tělesné kultury (zahrnuje tělesnou výchovu).
Ekologická výchova se realizuje ve všech předmětech, zvláště však v občanské nauce. také je samozřejmou a významnou součástí všech předmětů odborného vzdělávání.
Odborné
vzdělávání je strukturováno do dvou etap. První etapa, realizovaná v 1. ročníku
přípravy, má obecnější charakter. Jejím hlavním cílem je seznámení žáků
s cíli přípravy se základními prostředky technické komunikace, zejména
však s pracovním prostředím, s obsahem a charakterem činností,
vykonávaných v autoopravárenství.
Ve druhé etapě, realizované ve 2. a 3. ročníku, se vědomosti a dovednosti žáků dále prohlubují. Odborný výcvik se v tomto období (nebo alespoň v jeho závěru) doporučuje realizovat na provozních pracovištích. V souladu s provozním pracovištěm škola může zařadit příslušný výběrový předmět, jehož učební osnovu sama navrhne.
Vzdělávací program vede žáky k dlouhodobému cílenému osvojování klíčových dovedností, které jsou zaměřeny na integraci a následnou praktickou aplikaci jak poznatků a vědomostí obecně i odborně teoretického charakteru, tak i dílčích praktických dovedností, získaných v jednotlivých předmětech. Jde o komunikativní, personální a interpersonální dovednosti, dovednosti řešit problémy a problémové situace, numerické aplikace a dovednosti pracovat s informacemi včetně základů práce s osobním počítačem.
Již
od 1. ročníku přípravy se směřuje k realizaci jednotlivých cílů klíčových
dovedností ve všech vyučovacích předmětech. Osvojování komunikativních
dovedností probíhá především v českém jazyce a literatuře, kde je
zvláštní důraz kladen na samostatné ústní i písemné projevy žáků.
Stejně je tomu i ve výuce cizího jazyka. Samozřejmě i v odborných předmětech
vyučující tyto dovednosti záměrně pěstují a zdokonalují.
Sociální
aspekty komunikativních dovedností, personální a interpersonální
dovednosti a dovednosti řešit problémy a problémové situace jsou zohledněny
především ve výchově k občanství (např. v tématech projednávajících
o sebepoznávání a sebevýchově, mezilidských vztazích, kde žáci aktivně
a samostatně uvažují o této problematice – formou písemného zpracování
vlastní úvahy na dané tém, v rámci různých skupinových diskusí ,
apod.). Období probíhá realizace
těchto dovedností i v tělesné výchově (např. při podrobném rozboru
jednání jednotlivých žáků při kolektivní sportovní hře, rozboru asociálního
chování drogově závislých spoluobčanů, atp.) Dovednosti pracovat s informacemi
a pracovat uživatelským způsobem
s osobním počítačem jsou realizovány především ve vyučovacím předmětu
práce s počítačem od 2. ročníku. Procvičovat dovednosti je vhodné při
řešení žákovských projektů (nebo souborných
pracích, např. formou zpracování písemné dokumentace na PC o průběhu řešení
žákovského projektu). Podle individuálních schopností někteří žáci
zpracovávají na PC část technické dokumentace také v jednodušších
grafických editorech, běžně používaných
v praxi.
Vzhledem k uplatnění v profesí je od 2. ročníku přípravy zvláštní pozornost věnována dosažení výchovných a vzdělávacích cílů v oblasti numerických aplikací. Cíle numerických aplikací jsou realizovány průběžně při řešení komplexně koncipovaných praktických úkolů simulujících reálné pracovní situace. V úkolech jsou integrovány a aplikovány poznatky především z oblasti matematiky, fyziky a základy elektroniky. Úkoly mohou být žákům předkládány ve formě žákovských projektů, které obsahově navazují na učivo probrané v příslušných předmětech a mají postupně komplexnější a složitější charakter. O zařazení žákovských projektů rozhodují vyučující. Téma každého žákovského projektu je řešeno skupinou žáků jejichž počet může být různý, podle náročnosti projektu. Témata projektů jsou volitelná žáky a konzultovaná vyučujícími, důraz je kladen na převážně samostatnou práci skupiny a také na společné hodnocení realizovaného projektu. Přesto, že stěžejní činnosti žáků při řešení projektů jsou zaměřeny na realizaci dílů numerických aplikací, využitím projektové metody ve výuce dochází také k realizaci cílů z ostatních oblastí klíčových dovedností.
Studium je organizováno jako tříleté denní. Organizace výuky se řídí platnými právními předpisy, tj. především Vyhláškou ministerstva školstvím, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 354/1991 Sb. o středních školách, ve znění pozdějších předpisů. Stěžejním dokumentem pro organizaci přípravy je učební plán, který je součástí vzdělávacího programu.
Učební
plán je zpracován v souladu s požadavky Standardu středoškolského
odborného vzdělávání.
Odborný výcvik lze organizovat v dílnách SOU, v SPV, popř. PPV. Závěr přípravy ve 3. ročníku doporučujeme organizovat na provozních pracovištích.
Metody a formy vzdělávání volí se zřetelem k charakteru předmětu, konkrétní situaci ve vyučovacím procesu a dle možností školy. Cílem je vytvářet a rozvíjet profesní schopnosti a vlastnosti žáků včetně schopnosti jednat se spolupracovníky a zákazníky, estetického cítění a vztahu k životnímu prostředí. Důležitou součástí výchovy je vyučování odbornému výcviku ve spolupráci s podnikatelskou sférou v provozních podmínkách, popř. v podmínkách jim se co nejvíce blížících.
Při
hodnocení žáků je kladen důraz na praktické vědomosti a dovednosti.
Pojetí výuky ve všech všeobecně vzdělávacích předmětech vychází z následujících tezí:
-
předpokládá se vhodná motivace, která žáka přivede k zájmu
o učivo;
-
výběr učiva je proveden na základě praktických životních potřeb
žáka; zásadně jsou vypuštěny ryze teoretické části učiva, které bývají
někdy tradičně zařazovány do školního kurikula, i když jsou v praktickém
životě v podstatě neupotřebitelné;
-
ve výuce se dává přednost aktivizujícím metodám práce žáků; důraz
je kladen na dovednosti (včetně
intelektuálních dovedností), na ovlivňování žákových postojů; za tím
účelem je prováděn pečlivý výběr
potřebných vědomostí, bez nichž je získání určitých dovedností a
ovlivnění postojů nemožné;
-
příklady pro konkretizaci učiva jsou vybírány z hlediska žákových
životních zkušeností tak, aby mu co nejvíce k pochopení učiva napomáhaly;
-
ve všech předmětech se předpokládá důsledná zpětná vazba, čímž
se rozumí neustálé sledování toho, zda
a do jaké míry jsou cíle naplňovány.
V odborné složce vzdělávání preferují vyučující činností pojetí výuky. Toto pojetí naprosto převládá ve vyučovacích předmětech základy práce s počítačem a odborný výcvik; vyučující jej však uplatňují v nejvyšší možné míře i v ostatních teoretických odborných předmětech, např. zadáváním úloh, které žáci samostatně (popř. v týmech) řeší. Tímto způsobem jsou žáci připravováni k samostatnému výkonu příslušného povolání, tedy i k řešení problémových situací, které se při tomto výkonu běžně vyskytují.
Jednotícím přístupem k oběma vzdělávacím složkám je cílevědomé působení všech vyučujících, směřující k tomu, aby si žáci osvojili klíčové dovednosti, zabezpečující jejich žádoucí profesní mobilitu.
Za
účelem realizace výchovných a vzdělávacích cílů klíčových dovedností
je vhodné používat již od 1. ročníku ve výuce v jednotlivých předmětech
také diskusní metody, metody řešení problémových příkladů a případů
výchovně – vzdělávací hry.
Od
2. ročník lze zavádět projektové metody výuky, které spočívají v zadávání
a řešení komplexních praktických úkolů – žákovských projektů,
integrujících dílčí složky obsahu vzdělávání vzdělávacího programu.
V jejím rámci budou navozovány přímé podmínky pro aktivní a intenzívní
učební činnost žáků, vědomí cíle ve společné činnosti kolektivu žáků
a učitele, zdůraznění motivačních předpokladů vyučování řešením
praktických cílů žákovských projektů, navozování a řešení problémových
situací apod.
Výše uvedené metody a didaktické postupy přímo směřují k dosažení jednotlivých formativních cílů klíčových dovedností.
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve
výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů, zákonů,
prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat
od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor. V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajišťování bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné žáky
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci poučit.
Nácvik
a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým
příslušným resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu
stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví
učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
1. důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, protipožárními předpisy, s technologickými postupy,
2. používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3. používání osobních ochranných prostředků podle platných předpisů,
4. vykonávání stanoveného dozoru.
Stupně dozoru jsou vymezeny
následovně:
Práce pod dozorem – vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce s dohledem – osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Pro přijetí učebního oboru z hlediska zdravotního vadí poruchy nosného a pohybového systému omezující práce ve vynucených polohách a práce vyžadující manuální zručnost, tj. postižení páteře, těžké a střední skoliózy, stavy po operacích páteře a následnou poruchou funkce; postižení dolních končetin, stavy po úrazech a kongenitálních luxacích kyčlí s přetrvávajícími funkčními potížemi, varixy dolních končetin; postižení horních končetin omezující funkce velkých a malých kloubů, omezení manuální zručnosti.
Dále vadí chronická a alergická onemocnění kůže, vleklé dermatózy, ekzémy, přecitlivělost na chemická i mechanická dráždidla, oleje; chronická, recidivující a alergická onemocnění dýchacích orgánů, astma bronchiále s poruchou ventilačních funkcí; nemocí z nachlazení recidivující, poruch imunity; nemoci srdce, vleklé zánětlivé stavy a chlopňové vady haemodynamicky významné.
Mohou být přijati uchazeči bez onemocnění zažívacího ústrojí vyžadujícího dietní stravování a omezující fyzické námahy; bez onemocnění uropoetického systému nebo stavů s výraznou poruchou funkce ledvin.
Vadí nemoci nervové, záchvatové stavy, kolapsové stavy provázené poruchou koordinace; poruchy psychické a neurózy závažnějšího charakteru; poruchy krvetvorby a hemokoagulace; poruchy smyslů – poruchy sluchu s ostrostí sluchovou pro šepot každého ucha pod 3 m, chronické postižení statoakustického systému. Vadí poruchy zraku. Vyžaduje se zraková ostrost 5/10 a J. č.1 oboustranně s případnou korekcí do ± 3D.
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař. V případě změněné pracovní schopnosti je nutné doporučení posudkové komise sociálního zabezpečení.
Pracoviště odborného výcviku musejí odpovídat požadavkům a být vybavena minimálně nářadím, nástroji, pomůckami, stroji, přístroji a zařízeními, které jsou nutné k zabezpečení získání všech dovedností požadovaných učební osnovu odborného výcviku. Toto vybavení je třeba průběžně inovovat v souladu s rozvojem autodiagnostických metod a diagnostických přístrojů.