Kmenový
obor: |
2659H
Mechanik telekomunikačních sítí |
Učební
obor: |
26-59-H/001
(26-89-2/00)
Spojový mechanik |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
|
Způsob
ukončení a certifikace: |
Závěrečná
zkouška - výuční list |
Vzdělávání vymezené vzdělávacím programem vytváří předpoklady k získání odborné kvalifikace. Absolvent učebního oboru spojový mechanik získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů. Poměr těchto předmětů je vyvážen a určen především požadavky na trhu práce s ohledem na rychlý technologický rozvoj společnosti především v oboru informačních a komunikačních technologií.
Vzdělávací program je koncipován s ohledem na potřeby dalšího vzdělávání absolventů a jejich kariérního postupu. Akcentuje všeobecné vzdělávání a široce profilující odborné vzdělávání a vytváří tak předpoklady pro celoživotní vzdělávání a seberealizaci absolventů
Absolvent je připravován pro výkon odborných funkcí především v oblasti telekomunikační techniky, sítí a telekomunikačních služeb.
K nejdůležitějším vlastnostem absolventa patří tyto schopnosti:
- dokáže aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi;
- umí ve své práci na odpovídající úrovni získávat a využívat vědeckotechnické informace, dále se vzdělávat;
- umí samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu;
- umí samostatně myslet a pohotově rozhodovat;
- je ochoten a schopen adaptovat se na změny trhu práce.
Všeobecně vzdělávací složky přípravy,
vědomosti, dovednosti a postoje
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými k sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci;
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti;
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
- chápal jazyk jako prostředek komunikace, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích;
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu;
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky;
- získal všeobecný kulturní rozhled ;
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat;
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti;
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání;
- dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků;
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky;
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek,
- porozuměl funkčním vztahům, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů atd.;
- uměl řešit problémy, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení;
- dokázal poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam,;
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním;
- měl vztah k oboru, byl schopen týmové práce.
Každý absolvent:
- má vědomosti o různých materiálech používaných v elektrotechnice a telekomunikacích;
- má vědomosti o technické dokumentaci , rozumí této dokumentaci a orientuje se v ní;
- zná základy elektrotechniky a elektroniky a jejich aplikace v telekomunikacích;
- má znalost vlastností speciálních obvodů a zařízení používaných při analogovém a digitálním přenosu informací;
- má vědomosti o vlastnostech používaných druhů měřících přístrojů, způsobech zpracování a správné interpretaci naměřených hodnot;
- ovládá běžná měření v oblasti telekomunikací a zabezpečovacích systémů;
- má praktické dovednosti v montážních a elektroinstalačních pracích;
- má znalosti o výpočetní technice, zná běžné aplikace výpočetní techniky (textový editor, tabulkový procesor);
- využívá výpočetní techniku jako zdroje informací (Internet);
- má vědomosti o základech bezpečnostních předpisů při stavbě, zřizování a údržbě telekomunikačních zařízení a zabezpečovacích zařízeních;
- má praktické dovednosti potřebné pro stavbu, zřizování a údržbu telekomunikačních zařízení;
- má vědomosti o normách využívaných v ČR a ve státech EU;
- má znalosti o nabízených telekomunikačních službách.
Cílem učebního oboru spojový mechanik je výchova absolventů v oboru rychle se rozvíjející telekomunikační techniky a telekomunikačních služeb.
Absolvent je schopen vykonávat odborné činnosti při:
- zabezpečování technického provozu telekomunikačních sítí,
- montáži, demontáži a zkoušení telekomunikačních zařízení,
- oživování a provozní údržbě jednoduchých telekomunikačních zařízení,
- provádění propojovacích a přepojovacích prací na rozvodech telefonních ústředen,
- při zajišťování telekomunikačních služeb.
Absolventi najdou uplatnění především v nejrůznějších profesích v oblasti stavby, údržby, zřizování, servisu a obsluhy rozmanitých druhů telekomunikační techniky a zabezpečovacího zařízení.
Dosažená úroveň vzdělání učebního oboru spojový mechanik umožňuje absolventům pokračovat v nástavbovém studiu, zakončeném maturitní zkouškou.