Název
vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: |
2842L Průmyslová chemie |
Studijní
obor: |
28-42-L/012 |
|
Chemik operátor - průmyslová chemie |
Zaměření:
Škole je dána možnost tvorby zaměření pro různá
odvětví průmyslové chemie, které lze dále specifikovat pro oblast
technologických procesů nebo pro oblast laboratorní kontroly chemických
provozů daného chemického odvětví za předpokladu, že bude důsledně
plnit požadavky Standardu středoškolského odborného vzdělávání a
respektovat stanovené profesní standardy platné pro sféru práce.
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace: maturitní
zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky
vzdělávání
Obecná
část
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným
a odborným vzděláním. Absolvent je připraven pro chemické profese, v nichž
najde uplatnění pro řízení a ovládání chemických,
biochemických procesů a při dalších výrobách spadajících do
oblasti průmyslové chemie. Absolvent je profilován k profesionálnímu uplatnění
v rámci zvoleného zaměření studijního oboru. Je připraven k ovládání
a řízení chemicko – technologických procesů probíhajících v kapalné,
plynné nebo v tuhé fázi za různých tepelných režimů a tlaků, ke
kontrole těchto procesů systémem provozních a laboratorních zkoušek a měření,
ke zpracování základních anorganických a organických surovin na výrobky v
procesu řízených chemických reakcí, k odbornému používání
chemických činidel určených pro úpravy, zušlechťování nebo přeměny
jiných látek, k ovládání základních typů zařízení a aparátů
pro přejímkovou, skladovou a provozní manipulaci s využitím
mechanizace a automatizace včetně dálkového řízení, k práci s kontrolními
a zkušebními přístroji v provozech a v kontrolních chemických
laboratořích.
V zaměřeních,
která se týkají výrob klasických anorganických a organických látek se
absolvent připravuje pro hlavní druhy chemických výrob včetně jejich
specifik, např. pro výrobu základních anorganických a organických látek,
pro zpracování ropy, paliv, pro výrobu chemických vláken, případně pro další
druhy výrob chemických látek. Studiem zaměření patřícímu do oblasti výroby
celulózy a papíru se absolvent připravuje na mechanické a chemické operace
při výrobě dřevoviny, sulfitové, sulfátové a natronové celulózy a na výrobu
všech druhů papíru a lepenek, na zpracování výluhů a odpadů. Studiem
zaměření pro farmaceutickou výrobu se absolvent
připravuje na řízení a ovládání chemických a biochemických
procesů při výrobě všech druhů lékových forem - kapslí, dražé, čípků,
injekcí. Podobně i v dalších zaměřeních vytvořených školou podle
jejích možností a s ohledem na regionální požadavky získá
absolvent odbornost pro výrobu tuků, kosmetiky a dalších produktů
chemických výrob.
Absolventi studijního oboru chemik operátor – průmyslová chemie
jsou připraveni pro výkon povolání ve sféře podnikatelské i zaměstnanecké
činnosti v příslušných odvětvích chemického průmyslu.
Škola, střední odborné učiliště, je odpovědná za výchovu
a vzdělávání žáků, složky vzdělávání musí vždy směřovat ke splnění vzdělávacího cíle, to jest k přípravě
kvalitní kvalifikované pracovní síly s dobrou přizpůsobivostí v oblasti
změn na trhu práce a kvalifikací.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru
Výuka postupně
a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
-
disponoval rozvinutými
dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení,
utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické
společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal
jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské
a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně
ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval
společenskou a řečovou etiketu,
-
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně
a logicky,
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních
památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu
druhých,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten
je ochraňovat,
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek
mezikulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního
bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako
prostředek pro potřeby svého
povolání a dalšího
vzdělávání,
-
dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných
společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle
pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu
studiu cizích jazyků,
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie,
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost,
-
porozuměl matematickým závislostem, uměl zpracovat získané údaje
formou grafů, diagramů, tabulek atd.
Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
-
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi
a obhájit vlastní řešení v oblasti
chemických procesů,
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům
chemického oboru, naučil se v oblasti ekologie, ochrany zdraví zaujímat
aktivní postoje a hledat řešení problémů týkajících se bezpečnosti práce
v širším pojetí ,
-
dokázal poskytnout první
pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady
správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné
zdatnosti a uvědomoval si její význam,
-
byl schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování,
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc a byl ohleduplný
k ostatním,
-
byl schopen samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru s cílem
využívat získané informace v pracovní činnosti a doplňovat je a rozvíjet
v systému celoživotního vzdělávání,
-
byl vybaven základními znalostmi a dovednostmi z ekonomické a právní
oblasti a uměl je správně aplikovat v zaměstnanecké i v podnikatelské
činnosti,
-
uvědomoval si možnosti svého pracovního zařazení a měl schopnost
doplňovat a rozvíjet si své odborné vzdělání s ohledem na měnící
se podmínky ve své profesi a na trhu práce,
-
uměl správně používat chemickou terminologii, respektovat ČSN a ISO
normy, uměl samostatně vést technickou a technologickou dokumentaci a
pracovat s ní včetně správné orientace ve výrobních schématech,
-
respektoval zásady hospodaření se surovinami, energií a přírodními
zdroji,
-
znal podstatu mechanických, hydromechanických, tepelných a difúzních
operací, výrobních zařízení a chemických aparatur,
-
zvládl teoreticky a prakticky základní i složitější technologické
operace a dodržoval technologickou a pracovní kázeň z hlediska kvality
výroby a její kontroly v obecném pojetí,
-
měl základní poznatky o vlastnostech a chování látek v průběhu
technologického procesu a byl schopen pohotově a správně reagovat na
jednotlivé jevy v probíhajícím chemickém procesu a vzniklé situace řešit,
-
uměl kontrolovat průběh chemických dějů a procesů pomocí vhodné
měřicí techniky, kontrolních a zkušebních přístrojů, pracovat s kontrolními
záznamy včetně jejich vyhodnocování,
-
měl osvojeny základní analytické postupy, dokázal je využívat v příslušných
chemických procesech, vyhodnocovat získané výsledky a vyvozovat z nich
kvalitativní a kvantitativní závěry,
-
měl osvojeny zásady a návyky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při
práci, požární ochrany, hygieny práce a ochrany životního prostředí při
práci s chemickými látkami, s chemickými aparaturami a zařízeními
včetně jejich obsluhy a údržby, uměl aktivně využívat těchto poznatků
a dovedností k tvorbě a ochraně životního prostředí,
-
uměl samostatně a pohotově řešit úkoly na svěřeném technologickém
úseku a současně spolupracovat v týmu,
-
uměl identifikovat a analyzovat problémy v běžných výrobních
a podnikatelských situacích, zvažovat jejich řešení, vybírat a navrhnout
řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při
řešení a dodržovat je,
-
měl vědomosti a dovednosti manuální a též intelektuální z hlediska
aktivnějšího přístupu ke svému profesnímu uplatnění jak v roli zaměstnance,
tak v oblasti vlastní podnikatelské činnosti.
Možnosti uplatnění absolventa
Studijní
obor 28-42-L/012 Chemik operátor
– průmyslová chemie poskytuje žákům přípravu pro uplatnění v chemickém
průmyslu v oblasti přímých chemických výrob a v oblasti laboratorní
kontroly chemických výrob. Škola realizuje specifickou přípravu žáků na
povolání příslušným zaměřením pro různé oblasti chemické výroby
podle svých možností, regionálních požadavků a požadavků trhu práce.
Absolvent po úspěšném vykonání maturitní zkoušky získává kvalifikaci pro výkon povolání, které je určeno celkovou profilací odborné přípravy dané příslušným zaměřením studijního oboru pro oblast chemických výrob týkajících se anorganické chemie, organické chemie, biochemie a petrochemie. Absolvent se uplatní jako chemický technik, chemik - technolog, provozní laborant, případně vývojový pracovník v institucích zabývajících se výrobou základních anorganických a organických látek, zpracováním ropy a paliv, výrobou celulózy a papíru, výrobou chemických vláken, výrobou lékových přípravků a farmaceutických substancí, výrobou tuků, kosmetiky a v dalších oblastech chemické výroby spadajících do průmyslové chemie.
Absolvent, který úspěšně vykonal maturitní zkoušku se může ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách podle platných právních norem.