Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 15.5.2001, č.j. 17 419/2001-23 s platností od 1. září 2001 počínaje 1. ročníkem.
28-42-L/012 Chemik operátor - průmyslová chemie
Denní
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin za celé období studia |
A. POVINNÉ VYUČOVACÍ
PŘEDMĚTY |
|
a) základní předměty |
|
Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
Občanská nauka
Dějepis
Matematika
Fyzika
Chemie
Základy ekologie
Tělesná výchova
Práce s počítačem
Ekonomika
Měření a automatizace
Technologie
Chemické procesy
Odborný výcvik |
10 12 3 2 8-10 3 4 1 8 4 3 2
- 3 2
- 4 2
- 4 41
– 48 |
b)
výběrové předměty |
|
Aplikovaná matematika
Odborná chemie
Odborná technologie
Procesy a zařízení
Základy farmakologie
Laboratorní technika
Praktická cvičení |
1
- 2 2
- 8 2
- 8 2
- 6 4
- 8 2
- 5 2
– 8 |
c)
volitelné předměty |
|
Volitelný předmět
Celkem hodin
|
0
- 9 112
- 132
|
B.
NEPOVINNÉ VYUČOVACÍ
PŘEDMĚTY |
|
Poznámky
A.
Poznámky k učebnímu plánu (obecnému)
1.A
Učební plán je obecným kvantitativním rozvržením jednotlivých složek
vzdělávání a tvoří organizační rámec vzdělávacího programu. Vychází
z charakteristiky vzdělávacího programu, který je založen na klasické formě
běžné předmětové organizace výuky. V učebním plánu je stanoven počet
vyučovacích hodin jednotlivých vyučovacích předmětů, případně je
uvedeno rozpětí těchto vyučovacích hodin za celé období studia. Tento učební
plán splňuje požadavky standardu středoškolského odborného vzdělávání
a je závaznou metodickou předlohou, podle níž koncipuje škola vlastní,
tzv. konkretizovaný, učební plán podle dále stanovených zásad. Obecná
forma učebního plánu umožňuje jeho širší použitelnost pro různá odvětví
chemického průmyslu a současně dává možnost k vytváření potřebných
zaměření oboru s ohledem na požadavky regionu a trhu práce a v souvislosti
se změnami v technologiích chemických výrob.
2.A Maturitní zkouška se realizuje podle platných právních předpisů.
B.
Poznámky k využití doporučeného učebního plánu a ke konkretizaci
učebního plánu, zásady pro tvorbu konkretizovaného učebního plánu
1.B Pokud se škola rozhodne, může použít doporučený učební
plán studijního oboru chemik operátor – průmyslová chemie, který je součástí
těchto učebních dokumentů a je vypracován pro dvě varianty.
(Vysvětlení
pro případ použití doporučeného plánu školou: V první variantě učebního
plánu studijního oboru chemik operátor – průmyslová chemie se zaměřením
pro farmaceutickou výrobu je využita možnost volby minimální hodinové
dotace odborného výcviku a praktická složka výuky je posílena výběrovými
předměty laboratorní technika a praktická cvičení. Tento učební plán je
doporučen školám, které mají prokazatelné obtíže se zajištěním odborného
výcviku žáků provozního charakteru. V případě jiného zaměření
oboru si škola obdobný učební plán sestaví sama podle poznámek uvedených
dále. Ve druhé variantě učebního plánu studijního oboru chemik operátor
– průmyslová chemie je zaměření oboru v kompetenci školy a je zde
využita možnost volby maximální hodinové dotace odborného výcviku. Tento
učební plán je doporučen školám, které mají pro tuto variantu zajištěny
podmínky pro odborný výcvik žáků v požadované kvalitě v prostorách
podniků státního či soukromého sektoru. Obě varianty učebních plánů
slouží jako vzor, škola je může zcela převzít. Prioritní zásadou však
zůstává, že studijní obor chemik operátor – průmyslová chemie je těmito
učebními dokumenty zkoncipován jako studijní obor flexibilního charakteru,
tzn., že je aplikovatelný na různá odvětví průmyslové chemie, čímž je
dáno zaměření oboru s možností další specifikace pro oblast
technologických procesů nebo pro oblast laboratorní kontroly chemických
provozů daného chemického odvětví. Z uvedeného vyplývá, že školy
mají možnost tvořit vlastní – konkretizované učební plány a při
jejich koncipování využívat stanoveného rozpětí hodinových dotací vyučovacích
předmětů za dodržení dále uvedených zásad a podílet se tak na plnění
požadavků sféry práce v daném regionu).
2.B Konkretizovaný učební plán vytvořený školou schvaluje
ředitel školy a je součástí povinné dokumentace školy.
(Připomínka: Správně sestavený konkretizovaný učební plán respektuje požadavky na přípravu maturitní zkoušky včetně její odborné části a zároveň sleduje posun pracovních kompetencí absolventů školy vzhledem k rostoucí složitosti prací, používání nových technologií a klade důraz na jejich adaptabilní uplatnění v zaměstnanecké činnosti v systému tržní ekonomiky. Všechny uvedené skutečnosti škola bere v úvahu při tvorbě konkretizovaného učebního plánu).
3.B
Škola při tvorbě konkretizovaného učebního plánu provede přesné začlenění
vyučovacích předmětů do jednotlivých ročníků včetně přesného určení
hodinových dotací.
4.B Celkový počet týdenních
vyučovacích hodin stanovený učebním
plánem pro povinnou výuku, která zahrnuje kategorii základních, výběrových
a volitelných předmětů, nesmí přesáhnout 33 hodin a nesmí být nižší
než 28 hodin v týdnu pro každý jednotlivý ročník studia.
5.B V učebním plánu pro příslušný ročník může škola
provádět úpravy až do výše 10% celkového počtu vyučovacích hodin, přičemž
musí dodržet podmínky stanovené standardem středoškolského odborného vzdělávání.
Při této úpravě se nesmí překročit celkový týdenní počet vyučovacích
hodin stanovený učebním plánem a není možné vypustit žádný povinný
vyučovací předmět.
6.B Nejmenší možný podíl všeobecného vzdělávání pro 3.
úroveň vzdělávání činí 45% z celkového rozsahu povinného vzdělávání,
přičemž klasická forma běžné předmětové organizace výuky vyžaduje
rovnoměrné a proporcionální zastoupení jednotlivých vyučovacích předmětů.
Český jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova musí být v
konkretizovaném učebním plánu zastoupeny
v každém ročníku.
7.B
Kategorie základních vyučovacích předmětů je základem vzdělání
studijního oboru chemik operátor – průmyslová chemie, obsahuje předměty
všeobecně vzdělávací a základní odborné předměty.
8.B Kategorie výběrových vyučovacích předmětů prohlubuje
odborné vzdělávání žáků. Nabídka těchto předmětů k výběru je dána
obecným učebním plánem. Začlenění výběrových předmětů do konkretizovaného
učebního plánu provádí škola. Škola koncipuje učební osnovy výběrových
předmětů včetně jejich pojetí.
Ve výběrových předmětech jsou uvedeny vyučovací předměty s názvem
Odborná chemie a Odborná technologie, v případě jejich výběru bude
škola uvádět v pedagogické dokumentaci název podle oboru předmětu,
např. Analytická chemie, Fyzikální chemie a podobně, Technologie zpracování
ropy, Technologie výroby léčiv a podobně.
9.B Kategorie
volitelných vyučovacích předmětů je nezávislá na kategorii základních
a výběrových předmětů. Volitelné předměty jsou dotovány hodinami, které
nebyly vyčerpány povinnými všeobecně vzdělávacími, základními odbornými
předměty a profilujícími odbornými (výběrovými) vyučovacími předměty.
Škola může nabídnout výuku volitelných předmětů, přičemž o tom, které
budou zařazeny do konkretizovaného učebního plánu rozhodne ředitel školy.
Volitelných předmětů lze využít i k navýšení hodinové dotace základních
či výběrových předmětů, v tomto případě škola dopracuje učební
osnovy příslušných předmětů včetně jejich pojetí. Do nabídky volitelných
předmětů se k výběru doporučují tyto předměty: všechny všeobecně vzdělávací
předměty uvedené v učebním plánu, dále konverzace v cizím jazyce, další
cizí jazyk, práce s počítačem (výpočetní technika), sociologie, právní
nauka a všechny odborné předměty uvedené v učebním plánu, dále základy
strojnictví, technické kreslení, předměty s ekologickou tematikou a
další předměty, které mají vztah k požadované odbornosti a budou se podílet
na celkovém dotváření profilu absolventa.
10.B Struktura, obsah, rozsah i zpracování učebních osnov
nepovinných vyučovacích předmětů jsou v plné kompetenci ředitele školy.
Pro výuku je možné vytvářet skupiny žáků z různých tříd a ročníků.
11.B Úprava
dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy,
který musí postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT.
C. Poznámky k učebním osnovám vyučovacích předmětů,
k jejich tvorbě a případnému dopracování
1.C Učivo všech vyučovacích předmětů je rozvrženo v 1. až
3. ročníku do 34 týdnů, ve 4. ročníku do 30 týdnů, zbývající
doba se využije podle dále uvedené
tabulky.
2.C Konkretizované
příslušné učební osnovy vyučovacích předmětů, tj. dopracování učebních
osnov základních předmětů, tvorbu učebních osnov výběrových, volitelných
a případně nepovinných předmětů včetně pojetí vyučovacích předmětů
schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy.
3.C
Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů se realizuje podle platných učebních
osnov schválených MŠMT pro střední
odborné školy. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích předmětů jsou zařazeny
v samostatném souboru. V případě inovace učebních osnov budou stávající
osnovy nahrazeny automaticky inovovanými. Jedná se o tyto učební osnovy: Český
jazyk a literatura, č.j. 25 625/ 99-22 z 19.7.1999
pro SOŠ, Cizí jazyk, č.j.
27 669/99-22 z 3.9.1999, Občanská nauka, č.j. 23 212/98-23/230 z
21.7.1998, Matematika, č.j. 21
307/2000-22 z 14.6.2000, Fyzika, č.j. 17 686/90-21 z 5.6. 1990, Základy
ekologie, č.j. 23 212/98-23/230 z 21.7.1998, Tělesná výchova, č.j. 19
891/96-50 z 23.5.1996. Škola rozpracuje tyto učební osnovy adekvátně k
hodinovým dotacím stanovených učebním plánem.
4.C
Škola si může zpracovat vlastní učební osnovy pro všeobecně vzdělávací
předměty. V tomto případě je však nezbytné, aby takto stanovená všeobecně
vzdělávací složka vedla k naplnění požadavků profilu absolventa
uvedeného v těchto učebních dokumentech. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích
předmětů zpracované školou musí schválit MŠMT.
5.C
Pro výuku cizího jazyka se na úrovni učebního plánu
používá název „Cizí jazyk“. Na vysvědčení se uvede název
konkrétního cizího jazyka, kterému se žák učil.
6.C
Součástí těchto učebních dokumentů jsou učební osnovy vyučovacích předmětů:
chemie, práce s počítačem, ekonomika, měření a automatizace,
technologie, chemické procesy a odborný výcvik. Škola rozpracuje
rámcový rozpis učiva těchto učebních osnov do konkretizované
podoby včetně doplňků k pojetí vyučovacích předmětů v aplikaci na konkrétní
profil absolventa daného chemického odvětví.
7.C Škola
při vypracování všech potřebných učebních osnov výběrových, volitelných
a nepovinných předmětů respektuje mezipředmětové vztahy.
8. C
V učebních osnovách může být prováděna úprava
vzdělávacího obsahu v rozsahu 30% celkové hodinové dotace stanovené pro každý
tematický celek, která směřuje zejména k inovaci vzdělávacího
obsahu.
DOPORUČENÝ UČEBNÍ
PLÁN – 1.
varianta
Denní
studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|||
|
|
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
A. Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
a) základní předměty |
|
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí
jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Občanská
nauka |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
4 |
2 |
2 |
2 |
10 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
- |
3 |
Chemie |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Základy
ekologie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Tělesná
výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Práce
s počítačem |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
1 |
3 |
Měření
a automatizace |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Technologie |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
Chemické
procesy |
1 |
2 |
- |
- |
3 |
Odborný
výcvik |
6 |
10,5 |
14 |
10,5 |
41 |
b) výběrové předměty |
|
|
|
|
|
Aplikovaná
matematika |
1 |
0,5 |
- |
- |
1,5 |
Analytická
chemie |
- |
- |
2 |
- |
2 |
Fyzikální
chemie |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Technologie
výroby léčiv |
- |
- |
2 |
3 |
5 |
Procesy
a zařízení |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
Základy
farmakologie |
- |
- |
1 |
2.5 |
3,5 |
Laboratorní technika |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Praktická cvičení |
- |
2 |
- |
1 |
3 |
c) volitelné předměty Cizí jazyk Chemie Biologie |
1 1 1 |
- - - |
- - - |
- - - |
1 1 1 |
Celkem hodin týdně |
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
- |
- |
- |
- |
- |
Poznámky
1.
Tento učební plán byl zpracován v souladu s poznámkami uvedenými u
obecného učebního plánu studijního oboru chemik operátor – průmyslová
chemie.
2.
Škola, která použije tento doporučený učební plán studijního
oboru chemik operátor – průmyslová chemie pro zaměření farmaceutická výroba,
připravuje žáka pro činnosti ve výrobě léčiv, absolvent studijního
oboru se uplatní pro jako chemický technik, případně chemik -
technolog farmaceutické výroby, dále umí provádět laboratorní
kontroly farmaceutických provozů a vyhodnocovat výsledky výroby. Škola
proto vypracuje v návaznosti na odborný profil absolventa konkretizované
učební osnovy základních povinných odborných předmětů a vypracuje učební
osnovy výběrových a volitelných předmětů za důsledného respektování
mezipředmětových vztahů.
3.
Tabulka s přehledem využití týdnů v období školního roku uvedená
k obecně zpracovanému učebnímu plánu je platná pro každý konkretizovaný
učební plán, tabulku přehledu začlenění klíčových dovedností, která
je uvedena u obecně zpracovaného učebního plánu, je nutné
dopracovat vzhledem k zařazení výběrových a volitelných předmětů do
konkretizovaného učebního plánu.
Denní
studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|||
|
|
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
A. Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
a) základní předměty |
|
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí
jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Občanská
nauka |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
- |
3 |
Chemie |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Základy
ekologie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Tělesná
výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Práce
s počítačem |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
1 |
3 |
Měření
a automatizace |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Technologie |
3 |
1 |
- |
- |
4 |
Chemické
procesy |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Odborný
výcvik |
6 |
14 |
14 |
14 |
48 |
b) výběrové předměty |
|
|
|
|
|
Analytická
chemie |
- |
- |
2 |
- |
2 |
Fyzikální
chemie |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Odborná
technologie |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
Procesy
a zařízení |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
c)
volitelné předměty |
|
|
|
|
|
Chemický
seminář |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Celkem hodin týdně |
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
- |
- |
- |
- |
- |
Poznámky
1.
Tento učební plán byl zpracován v souladu s poznámkami uvedenými u
obecného učebního plánu studijního oboru chemik operátor – průmyslová
chemie.
2.
Škola, která použije tento doporučený učební plán studijního
oboru chemik operátor – průmyslová chemie provede případnou volbu zaměření
podle chemického odvětví a v jeho rámci připravuje žáka pro činnosti
daného chemického odvětví, absolvent studijního oboru se uplatní jako
chemický technik, případně chemik - technolog
v příslušném chemickém odvětví, dále umí provádět laboratorní
kontroly chemických provozů a vyhodnocovat výsledky výroby. Škola vypracuje
v návaznosti na odborný profil absolventa konkretizované učební osnovy
základních povinných odborných předmětů a vypracuje učební osnovy výběrových
a volitelných předmětů za důsledného respektování mezipředmětových
vztahů.
3.
Tabulka s přehledem využití týdnů v období školního roku uvedená
k obecně zpracovanému učebnímu plánu je platná pro každý konkretizovaný
učební plán, tabulku přehledu začlenění klíčových dovedností, která
je uvedena u obecně zpracovaného
učebního plánu, je nutné dopracovat vzhledem k zařazení výběrových a
volitelných předmětů do konkretizovaného učebního plánu.
Dálkové studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních
konzultačních hodin za celé
období studia |
A. POVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
a) základní předměty |
|
Český jazyk a literatura
Cizí jazyk
Občanská nauka
Dějepis
Matematika
Fyzika
Chemie
Základy ekologie
Práce s počítačem
Ekonomika
Měření a automatizace
Technologie
Chemické procesy
Odborný výcvik |
100
(20,20,20,20,20) 100
(20,20,20,20,20) 30
(-,-,10,10,10) 10-20
(10,10,-,-,-) 100
(30,20,20,20,10) 30
(20,10,-,-,-) 40
(20,20,-,-,-) 10
(10,-,-,-,-) 20
(20,-,-,-,-) 30 (-,-,
10,10,10) 10-20
(-,10,10,-,-) 20-40
(-,20,20,-,-) 20-40
(-,20,20,-,-) 100-300
(20,20,20,20,20) |
b) výběrové předměty |
|
Aplikovaná matematika
Odborná chemie
Odborná technologie
Procesy a zařízení
Základy farmakologie
Laboratorní technika
Praktická cvičení |
10-20 20-80 20-80 20-60 40-8
0 10-20 10-30 |
c) volitelné
předměty |
|
Volitelný předmět
Celkem hodin |
0-80 800-1100 |
B.
NEPOVINNÉ VYUČOVACÍ
PŘEDMĚTY |
|
Poznámky
1.
Učební plán dálkového studia studijního oboru chemik operátor –
průmyslová chemie je obecný, stanoví počet konzultačních vyučovacích
hodin za celé období studia. V závorkách u jednotlivých základních vyučovacích
předmětů je uvedena navržená hodinová dotace pro jednotlivé ročníky,
pokud je uvedeno rozpětí konzultačních vyučovacích hodin, je v závorkách
uvedena navržená hodinová dotace pro minimální hranici vyučovacích hodin.
2.
Při tvorbě konkretizovaného učebního plánu je třeba vzít v úvahu,
že celková týdenní hodinová dotace povinných vyučovacích předmětů je
stanovena těmito učebními dokumenty pro pětileté dálkové studium na 800
konzultačních vyučovacích hodin, to znamená pro jednotlivé ročníky vždy
na 160 konzultačních vyučovacích hodin. Maximální hranice 1 100 konzultačních
vyučovacích hodin se využije v tom případě, pokud bude cílem studia
rekvalifikace dospělých pracovníků, případně pokud nastanou závažné
skutečnosti, že dospělý pracovník nebude
mít možnost nadále pracovat v chemickém oboru. V tomto případě
škola navýší rovnoměrně v jednotlivých ročnících vyučovací předmět
odborný výcvik o 300 vyučovacích
hodin za celé období studia, tj.o 50 hodin v každém ročníku studia,
ve formě provozní odborné praxe.
3.
V dálkovém studiu se vyučuje podle konkretizovaných učebních osnov
denního studia. Obsah a rozsah učiva v tematickém
plánu si přizpůsobí vyučující podle počtu konzultačních vyučovacích hodin uvedených v
konkretizovaném učebním plánu dálkového studia, případně v harmonogramu
dálkového studia.
4.
Počty konzultačních vyučovacích
hodin v ročníku stanovené konkretizovaným učebním plánem dálkového
studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy do dvou pololetí školního
roku. Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty konzultačních vyučovacích
hodin se zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního
rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
5.
Konzultační vyučovací hodiny, které jsou stanoveny pro odborný výcvik
v minimální hodinové dotaci 100 vyučovacích hodin za celé období
studia, se soustřeďují do větších vyučovacích celků, tzv. vyučovacích
bloků ( například 20 hodinový vyučovací blok lze soustředit do tří
konzultačních dnů). Tyto konzultační vyučovací hodiny jsou stanoveny pro souborné
práce a doplňující instruktáže. Souborné práce se zaměřují na doplnění
a upevnění profilových dovedností.
6.
V závěru každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle konkretizovaného učebního plánu vyučovalo. V jednom dnu se
doporučuje konat zkoušky maximálně ze tří předmětů. Součástí
klasifikace odborného výcviku za jednotlivé ročníky je potvrzení zaměstnavatele,
že dospělý pracovník pracuje v příslušném chemickém oboru. V případě,
že nastanou jiné okolnosti, řídí se škola poznámkou 2.
7.
Pro dálkové studium dále platí tyto poznámky uvedené u obecného učebního
plánu denního studia: 2.A, 2.B, 3.B, 5.B, 6.B ( kromě textu týkajícího se
tělesné výchovy), 7.B, 8.B, 9.B, 10.B a 11.B.