1.
Základní údaje
Délka
přípravy: 2 roky
Základní
podmínky pro přijetí: úspěšné vykonání
závěrečné zkoušky v příslušném tříletém učebním oboru,
stanoveném platným předpisem
Způsob
ukončení přípravy: maturitní zkouška
Poskytované
vzdělání: úplné střední vzdělání
2.
Stručný popis studijního oboru
Studijní
obor pro absolventy tříletých učebních oborů bižuterní průmysl
prohlubuje a rozšiřuje odborné znalosti žáků
z oblasti výroby bižuterie, ozdobných předmětů a zapínadel se
zřetelem na výtvarné a estetické stránky výrobků.
Poskytuje
přehled výrobních postupů v celé této výrobní
oblasti a seznamuje s principy moderních metod, řízení výrobních
operací z hlediska automatizační techniky i ekonomiky a
organizace práce.Prohlubuje znalosti o nových technologických postupech,
technických prostředcích a materiálech používaných v oblasti bižuterní
výroby a trendech jejich vývoje, se zaměřením ke konečné oborové
specializaci. Připravuje žáky pro řízení pracovních kolektivů.
Učivo odborných předmětů
studijního oboru se obsahově člení na společné
učivo s diferencované technologické učivo. Společné učivo odborných
předmětů poskytuje ucelený pohled na oblast bižuterní výroby včetně výroby
ozdobných předmětů a zapínadel.
Technologické učivo se obsahově diferencuje podle druhu výrobků a používaných materiálů a poskytuje hlubší znalosti jak o tradiční výrobě tak o moderních technologických postupech, výrobních zařízení a nových materiálech. Jedná se celkem o čtyři obsahové specializace technologického učiva pro kovovou bižuterii, skleněnou bižuterii, ozdobné předměty a zapínadla.
3.
Profil absolventa studijního oboru
Absolvent se umí jazykově
správně vyjadřovat v běžných sociálních situacích. Ovládá
základní prostředky stylu
sdělovacího, administrativního a odborného, v jejich rámci je
schopen přiměřeně komunikovat. Chápe význam
mateřského jazyka jako jednoho ze základních znaků národní svébytnosti
i funkci jeho nejdůležitějšího ústavu – spisovného jazyka.
Dokáže se vyjadřovat v cizím
jazyce v běžných situacích společenského nebo pracovního stylu tak,
aby byl jeho projev komunikativně správný a bez závažných jazykových
chyb. Je schopen s porozuměním číst jednoduchý odborný text. Má
vytvořeny předpoklady k hlubšímu poznávání literatury, jiných druhů
umění a celkové kultury dané země.
Absolvent zná některá umělecká
reprezentující jak kulturní dědictví české, slovenské a světové
literatury, tak i současnou literární produkci. Dokáže s porozuměním
číst literární díla a přiměřeně je
hodnotit.
Absolvent ovládá učivo středoškolské
matematiky a zná základy přírodních a technických věd. Rozumí přírodním
zákonům, jevům i dějin, dovede si je vysvětlit a aplikovat v podmínkách
praxe. Má přehled o vědeckotechnickém rozvoji se zřetelem
k zvolené mu povolání. Zná základní principy automatizace a
programování, současného i
perspektivního využití samočinných počítačů a rozvoje elektronizace.
Na základě spojení dalšího
studia a vykonávané profese absolvent
chápe rovnocenný význam duševní a tělesné práce pro svůj další
rozvoj.
Po ukončení studia a úspěšném
vykonání maturitní zkoušky absolvent
zná základní sklářské technologie a k tomu používané zařízení
podle jednotlivých specializací sklářské výroby. Je
vybaven základními vědomostmi z oblasti výroby skla, vlastností
skla, surovin, surovin pro jeho výroby včetně výpočtů navážky sklářského
kmene, se zřetelem ke konkrétnímu chemickému složení výchozím sklářských
materiálů a druhu skla. Musí znát všechny základní technologie v jednotlivých
oblastech výroby bižuterie, či ozdobných předmětů a zapínadel, znát výrobu
základních polotovarů, názvosloví vad skla a rozpoznat
druhy vad výrobků.
Absolvent zná metody řízení
výrobního procesu po stránce automatizační techniky, ekonomiky, řízení a
organizace práce. Je seznámen s nejmodernějšími technologickými
postupy výroby, zušlechťování, balení a expedice, výrobním zařízením,
novými materiály a postupy pro úsporu materiálu, paliv a energie.
Jako odborník střední
úrovně je morálně připraven plnit základní úkoly související s úspěšným
prodejem bižuterních výrobků na
světových trzích.
Absolvent ovládá organizační
strukturu odvětví bižuterie, ozdobných předmětů a zapínadel, ekonomické
zákonitosti jeho rozvoje a řízení, systém ekonomických nástrojů a jejich
využívání k řízení základních organizačních jednotek výroby. Má
přehled o základních zásadách tvorby a ochrany životního prostředí v odvětví
bižuterním.
Absolvent uzná a uplatňuje zásady
hygieny a bezpečnosti práce, právní předpisy. V oblasti specifické přípravy
pro kovovou bižuterii absolvent studijního oboru po ukončení studia
a úspěšném vykonání maturitní zkoušky, zná všechny základní
technologie, zařízení, polotovary a materiály používané při výrobě
kovové bižuterie a plasty používané při výrobě. Je vybaven všeobecnými
základy o zlatnických a stříbrnických technikách.
Absolvent zná dále
výrobu základních polotovarů kotlíků,
mechanik, řetízků a výlisků a má přehled o výrobě skleněných doplňků
sloužících k výrobě kovové
bižuterie. Rovněž zná všechny druhy povrchových úprav. Musí znát základní
vývojové tendence z oblasti výroby kovové bižuterie.
V oblasti specifické přípravy
pro skleněnou bižuterii absolvent studijního oboru bižuterní průmysl po
ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky, zná základní
sklářské technologie, musí znát všechny základní technologie v oblasti
výroby skleněné bižuterie (výroba perliček, perel, skleněných kmenů,
knoflíků a bižuterie a plastů). Dále musí znát výrobu základních
polotovarů, trubiček, tyčinek, tyčí, které jsou potřebné pro výrobu
skleněné bižuterie. Dále musí znát číselné značení barev, vlastnosti
skel a zušlechťovacích technik používaných při výrobě skleněné bižuterie.
Absolvent ovládá i základy výroby kovové bižuterie. Musí znát základní
vývojové tendence v oblasti výroby skleněné bižuterie z hlediska
pokrokových tendencí. V oblasti specifické přípravy pro výrobu
ozdobných předmětů absolvent po ukončení studia a úspěšném
vykonání maturitní zkoušky zná základní technologie v oblastí výroby
ozdobných předmětů (výroba různých druhů umělých květin, plodů.
Figurek a ozdobných předmětů atd.). Zná technologie přípravy barevných
roztoků, povrchových úprav a zušlechťování různých druhů ozdobných předmětů
a dokončovací práce.
Absolvent musí znát zařízení,
polotovary a materiály používané ve výrobě. Musí znát základní vývojové
tendence v oblasti bižuterie a ozdobných předmětů včetně zapínadel.
V oblasti specifické přípravy
pro výrobu zapínadel absolvent po ukončení studia a úspěšném vykonání
maturitní zkoušky zná základní technologie a postupy výroby zapínadel,
materiály pro výroby, seřízení, obsluhu a běžnou údržbu speciálních
strojů a zařízení, technologie zdobení a povrchové úpravy zapínadel včetně
konečné úpravy a balení výrobků.
Absolvent zná základní vývojové tendence v oblasti zapínadel a dalších ozdobných předmětů. Je schopen vyvzorovat nové módní vzory zapínadel (návrh, nákres, materiál, technologický postup, použité stroje).
4. Požadavky na bezpečnost
a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí výchovně
vzdělávacího procesu je problematika
bezpečnost a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně vzdělávacím
procesu musí výchova k bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů
– zákonů, prováděcích vládních nařízení,
vyhlášek a norem.
Výklad musí směřovat od všeobecného
ke konkrétnímu, to je specifickému
pro studijní obor výroba bižuterie a postihovat jak otázky a předpisy bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a hygieny práce z hlediska jednotlivce, tak
z hlediska pracovníka, řídícího činnost pracovního kolektivu.
V prostorách určených
pro vyučování je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky pro
zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit žáky o
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a hygieně práce, zvláště při
vykonávání praktických a laboratorních cvičení.
Základními podmínkami bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a hygieny práce se rozumí:
a)
důkladné seznámení
žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy a technologickými postupy,
b)
používání technického vybavení, které odpovídá
bezpečnostním předpisům,
c)
používání osobních ochranných pracovních prostředků
podle platných předpisů,
d) vykonávání stanoveného dozoru.
5.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi studijního oboru,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se
mohou ucházet o studium na vysokých školách (včetně vojenských) a
o pomaturitní studium ze stejných podmínek jako absolventi druhů středních
škol, poskytujících úplné vzdělání.