PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
2857H Keramik, keramická výroba |
Učební obor: |
28-57-H/505 Keramická výroba |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Absolvent učebního oboru má vytvořeny osobní předpoklady pro své uplatnění v demokratické společnosti jako řádný občan a odborné předpoklady pro pracovní uplatnění v keramické výrobě.
Po ukončení přípravy v učebním oboru keramická výroba a úspěšném složení závěrečné zkoušky vykonává absolvent podle své specifické přípravy kvalifikované i pomocné práce spojené jak s ruční, tak strojní přípravou, úpravou a zpracováním surovin až na hotový keramický výrobek. O specifické přípravě učebního oboru keramická výroba rozhodne ředitel školy na základě požadavků regiónu, trhu práce a zájmu žáků. V rámci učebního oboru keramická výroba se jedná o tyto specifické přípravy:
- keramická výroba se specifickou přípravou pro výrobu keramiky a porcelánu,
- keramická výroba se specifickou přípravou pro výrobu elektrokeramiky,
- keramická výroba se specifickou přípravou pro výrobu stavební a žáruvzdorné keramiky,
- keramická výroba se specifickou přípravou pro výrobu brousicích prostředků.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- měl doplněno všeobecné vzdělání v oblasti sociálně komunikativní, tj. v jazykovém projevu, společenském chování a jednání s lidmi, v oblasti občanské výchovy a přípravy na život ve společnosti, v oblasti výchovy k péči o zdraví a ke zdravému životnímu stylu a v oblasti matematických dovedností,
- získal vědomosti, dovednosti a návyky potřebné pro to, aby uměl vhodným způsobem jednat s jinými lidmi i uplatnit svou osobnost, snažil se chovat v souladu s morálními zásadami a požadavky na kulturní společenské chování,
- byl seznámen s podstatou fungování demokratické a občanské společnosti, se základními právy a povinnostmi každého občana. Byl si vědom důsledků nedodržování zákonnosti a porušování lidských práv a svobody každého člověka,
- měl schopnost se samostatně souvisle vyjadřovat, vysvětlit a zdůvodnit svůj názor, jednání, potřeby, uměl jednat všude tam, kde to situace vyžaduje s lidmi v souladu s jazykovou normou (spisovnou nebo obecnou češtinou),
- měl základní znalosti z oblasti péče o zdraví, ochrany životního prostředí a uměl poskytnout nezbytnou první pomoc při úrazu nebo náhlém onemocnění, znal důsledky drogových a jiných závislostí a nezodpovědného sexuálního chování,
- dokázal uplatňovat základní matematické dovednosti při řešení problémů a úkolů v běžných životních i pracovních situacích,
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných a duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví,
- se orientoval na trhu práce a aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- měl základní vědomosti z ekonomiky na odpovídající úrovni pro využití v občanském i profesním životě,
- znal základní úkoly odvětví a uměl se orientovat v základních oblastech keramické výroby,
- uměl číst jednoduché výrobní výkresy a schémata, správně používal měřicí, rýsovací a kontrolní pomůcky,
- uměl ošetřovat používané hmoty a materiály a bezpečně je ručně dopravoval na pracoviště,
- navážel suroviny podle technologických předpisů a plnil je do kulových mlýnů – rozplavovačů,
- hospodárně využíval materiály a energii,
- vyléval jednoduché keramické výrobky ručně i na linkách,
- brousil výrobky ručně, na poloautomatech a pásových bruskách,
- třídil vypálené výrobky podle tvarů (velikostí), kontrolních tabulek ČSN a ISO norem, správně zařazoval výrobky do jakostních tříd, vyřazoval vadné výrobky a vedl o nich předepsanou prvotní evidenci,
- uměl si organizovat své pracoviště a spolupracovat v kolektivu,
- porozuměl funkci jednoduchých strojů, uměl je obsluhovat podle účelu použití a konstrukce, prováděl běžnou údržbu výrobních prostředků, které používá ke své práci,
- odpovídal za dodržování předpisů bezpečnosti při své práci a protipožární ochrany,
- řídil se zásadami péče o pracovní a životní prostředí,
- byl schopen po příslušné praxi pracovat na speciálních strojích, zhotovit polotovar i hotový výrobek, klasifikovat nový výrobek, provádět opravy výrobků a obnovovat je.
Ve specifické přípravě pro výrobu keramiky a porcelánu:
- dovedl odlévat jednodušší sádrové formy,
- obsluhoval poloautomaty a automaty na výrobu točírenských výrobků,
- vyráběl pálicí pomůcky,
- retušoval jednoduché výrobky figurální keramiky a ozdobných předmětů plíškem, sítem, štětcem, nožem a houbou,
- kontroloval a pároval šálky v syrovém a neglazovaném stavu včetně prací ze šálkového automatu,
- dovedl sestavit výrobky podle zakázek v jakostních třídách pro dekorování,
- připravoval si výrobky pro glazování,
- snímal, lakoval a stříkal obtisky na výrobek,
- obsluhoval karuselové poloautomaty při vylévání oušek všech tvarů a velikostí, poloautomaty na krájení a retušování oušek,
- retušoval a slučoval jednoduché výrobky u licích linek včetně lepení oušek a houbiček,
- zatáčel, lisoval a formoval jednodušší keramické a porcelánové výrobky,
- uměl zakládat výrobky do sušáren a vybírat z nich, zakládat výrobky do přežahové pece včetně vykládání a zakládat naplněná pouzdra do pecí k hladkému pálení,
- glazoval jednoduché výrobky všech druhů keramiky a porcelánu,
- upravoval pouzdra a desky tunelových vozů,
- dekoroval okraje plochým štětcem,
- vykonával jednoduchou štafáž na oušku, leštil pravé lepty,
- balil výrobky do dřevité vlny, kartonů a beden ručně i na balicích strojích.
Ve specifické přípravě pro výrobu elektrokeramiky:
- dovedl táhnout trubice pro raschigové kroužky a obklady pro chemické provozy,
- předlisovával výlisky pro točené výrobky do 7 kg,
- čistil trafoprůchodky a neprůrazné izolátory do 22 kV,
- srážel a začišťoval hrany vysušených výrobků na tvarovém brusném kotouči, řezal keramické trubičky a tyčky do průměru 10 mm,
- tmelil malé izolátory a jednoduché keramické výrobky,
- vykonával předmontáž a montáž kovových a keramických dílů elektroinstalační keramiky,
- barvil kovové armatury natmelené na izolátory,
- připravoval izolátory pro kusovou, elektrickou nebo mechanickou zkoušku do hmotnosti 15 kg,
- skládal drobné tažené výlisky z podložek.
Ve specifické přípravě pro výrobu stavební a žáruvzdorné keramiky:
- obsluhoval podavače a třídicí pásky,
- navážel lisovací hmoty ze sil do zásobníků a lisů,
- vykonával pomocné práce při obsluze lisů,
- zakládal syrové výrobky na tunelový vůz k sušení a pálení,
- obsluhoval rozpojovače přežahu a pneumatického překladače,
- vykonával pomocné práce při opravách tunelových vozů, vyzdívání bubnových mlýnů a přípravě sítotiskových past atd.,
- stanovil obsah sušiny v kalu a vlhkosti lisovací hmoty,
- balil výrobky páskováním a obsluhoval balicí tunel.
Ve specifické přípravě pro výrobu brousicích prostředků:
- dovedl lisovat brousicí kotouče a kameny jednodušších tvarů na lisovacích strojích hydraulických i mechanických,
- připravoval lisovací směsi před lisováním a lil brousicí kotouče a kameny jednodušších tvarů,
- sušil vylisované nebo předlité výrobky před výpalem,
- obráběl lité brousicí kotouče v syrovém stavu před výpalem na vertikálním stroji, vypálené brousicí prostředky jednodušších tvarů na hrotové brusce speciálními nástroji, na vertikálním obvodovém stroji,
- brousil různé druhy a tvary vypálených pilníků a kamenů na vertikálním brousicím stroji,
- kalibroval díry velkých brousicích kotoučů rozpínacím trnem na vrtačkách,
- stanovil tvrdost brousicích nástrojů,
- vyvažoval všechny druhy brousicích kotoučů všech velikostí.
Učební obor 28-57-H/505 Keramická výroba připravuje žáky pro povolání dělník keramické výroby. Absolventi se uplatní v příslušných provozech keramické výroby podle své specifické přípravy (viz profil absolventa).
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, mohou dále pokračovat ve studiu v příbuzném tříletém učebním oboru. Po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky v tříletém učebním oboru se mohou absolventi ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních oborů navazujících na předcházejících přípravu podle platných právních norem.