Kód a název učebního oboru: 28-57-H/007 Keramik
Vstupní předpoklady žáků. Do učebního oboru mohou být přijati uchazeči,
kteří úspěšně ukončili základní školu a kteří vyhověli zdravotním
požadavkům. Učební obor je určen pro hochy a dívky. Zdravotní způsobilost
uchazeče musí posoudit lékař.
Délka vzdělávacího programu a forma studia: 3 roky, denní studium.
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu:
Učební
obor keramik představuje novou koncepci v keramickém vzdělávání ve SOU a
umožňuje nahradit existující učební obor keramik, keramička s ohledem
na určitou inovaci učebních dokumentů v návaznosti na Standard středoškolského
odborného vzdělávání a na požadavky pracovního trhu. Obsah je tvořen
společnou všeobecně vzdělávací složkou a širokým odborným základem. Výběrová,
odborně a profesně orientovaná část je ponechána na kompetenci škol, což
umožňuje vhodným zvolením tematických celků odborných předmětů směřování
do konkrétních profesních oblastí. Je tak respektován požadavek šířeji
koncipovaného vzdělání se širokým všeobecným základem a postupně narůstající
odborností. Praktická složka vzdělávání výrazně působí na vytváření
a formování klíčových dovedností a zajišťuje odbornou přípravu pro výkon
povolání.
Vzdělávací
program je koncipován s ohledem na současnou strukturu odvětví a střednědobého
výhledu do budoucnosti a také s ohledem na tržní ekonomiku, která vyžaduje
větší migraci pracovníků v rámci republiky a do budoucna i v rámci
EU. Struktura tohoto vzdělávacího programu odpovídá požadavku větší
flexibilnosti pracovníků, tj. vychovává absolventy se širším zaměřením
v příbuzných či blízkých oborech a hlavně v odborné výchově.
V průmyslu výroby keramiky a porcelánu dochází na jedné straně ke stále
větší automatizaci velkých firem v důsledku zavádění špičkové
technologie zahraničními partnery a na druhé straně k zmenšování malých
firem a přecházení těchto k ruční práci a k menšímu
sortimentu výrobků. Proto je potřeba poznat komplexně výrobní program jak
keramiky, tak porcelánu. Komplexní znalost různých výrobních způsobů a
procesů je nutná i z toho důvodu, že mnozí z vyučenců budou své řemeslo
provozovat jako živnost, např. v oblasti ručních dekorativních
keramických výrobků. K tomuto přispívá i znalost základních
ekonomických požadavků státu na občana.
Vzhledem
k širokému záběru oboru je zařazen kromě doporučeného učebního plánu
i obecný učební plán bez rozdělení předmětů do ročníků. Tato forma učebního
plánu dává možnost škol si obecný učební plán rozpracovat na jednotlivé
ročníky sama, a to na počátku 1.ročníku pro všechny tři ročníky
najednou a závazně. Také doporučujeme rozpracovat i plán odborného výcviku
na všechny tři ročníky a dohodnout tento s pracovištěm odborného výcviku.
Tady je možnost zadávat žákovské projekty v prvním ročníku na celé
období přípravy. Cílem vzdělávacího programu je rovněž rozvinout u žáků
estetické schopnosti, které uplatní zejména při dekoraci keramiky a porcelánu
a modelování.
Součástí
vzdělávacího programu je problematika ekonomického a ekologického řízení
a chování, která se prolíná všemi předměty včetně odborné praxe s důrazem
na jejich vzájemnou propojenost.
Obecným
cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře umístitelného
na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky trhu práce, tzn.
snadno rekvalifikovatelného, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah
vzdělávacího programu učebního oboru keramik je odvozen ve složce všeobecně
vzdělávací od Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího
v podobě výchovně-vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest
oblastí všeobecného vzdělání.
Jazykové vzdělávání plní významnou socializační a kulturní funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků
v mateřském a cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů
s jinými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává
jim potřebné informace a přibližuje žákům kulturní a jiné hodnoty.
Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání
rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé
straně přispívá ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové
kultivaci osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy v cizím
jazyce je i obeznámení se s odbornou terminologií oboru a její postupné
zvládnutí a uplatnění v praxi.
Společenskovědní vzdělávání má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje
učivo z různých humanitních a společenskovědných disciplin, jako
jsou základy etiky, estetiky, psychologie, sociologie, teorie státu a práva,
historie atd. Základním cílem společenskovědního vzdělávání je vybavit
žáka určitým množstvím poznatků z hlediska osobnostní a sociální
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopení sama
sebe i druhých lidí, učí žáka žít v užším i širším společenství,
chápat a vědomě akceptovat principy a normy demokratické společnosti. Obsah
tohoto učiva má taktéž za úlohu učit žáka k výchově proti projevům
rasismu, xenofobie a intolerance. Hlavním nositelem tohoto vzdělávání je občanská
nauka, český jazyk, ale také předmět keramické materiály a výroba.
Matematické vzdělávání poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí
jejich numerické dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými jak
pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost, zejména
usnadňuje pochopení technických a ekonomických jevů a závislostí pro
odborné vzdělávání, slouží jako základ pro eventuální další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci pro technické disciplíny, proto musí být samozřejmá koordinace
matematického vzdělávání se vzděláváním odborným a přírodovědným.
Matematika učí žáky schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti při
řešení úloh z praxe, potřebě ověřovat správnost získaného výsledku,
používat při zpracování úloh různé prostředky výpočetní techniky a
grafické pomůcky.
Přírodovědné vzdělávání zahrnuje chemii, keramické materiály a výrobu, základy
ekologie, znalosti z technického kreslení a základy strojnictví a
fyziky, které obsahují znalosti z fyziky nevyhnutné k dosažení
druhé úrovně v přírodovědném vzdělávání. Žáci si osvojují z těchto
oblastí důležité pojmy, veličiny a zákonitosti, které jsou nutné k pochopení
jevů a procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním životě.
Fyzika a chemie jsou základem technických a technologických disciplin, a
proto musí být samozřejmá koordinace přírodovědného vzdělávání se
vzděláváním odborným a numerickým. V ekologické oblasti se učí žáci
chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat žádoucí
postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí. Žáci
získávají základní ekologické poznatky důležité pro ekosystém člověka
a pro vztahy člověka k životnímu prostředí při zohlednění regionálních
a profesních zvláštností. Škola podle zvolené konkretizace v oboru
jednotlivé okruhy učiva vhodně doplní a prohloubí. Vedení k ekologickému
cítění se taktéž prolíná odborným výcvikem.
Estetické vzdělávání má nadpředmětový charakter, neboť má výrazně
kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet
jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje hlavně
v tvůrčí činnosti žáka. Estetická příprava prolíná všeobecně vzdělávacími
předměty hlavně občanskou naukou, ale též předměty jako keramické
materiály a výroba a technické kreslení. Žáci jsou vedeni a podněcováni
k vlastní výtvarné činnosti směřující do různých výtvarných žánrů
a technik v keramickém oboru. Zahrnuje také práci s počítačovou
grafikou podle zájmů žáků, možností školy a zaměření odborné přípravy.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících
k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků
moderní společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy
rozvíjející fyzické dispozice žáků jsou ve vyučovacím předmětu odborný
výcvik vymezeny požadavky na vytvoření předpokladů pro transfer získaných
dovedností z oblasti tělesné kultury do pracovní metodiky a na zvládnutí
kompenzačních cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil
vzhledem k požadavkům praxe a budoucí profese, dále pak na vědomosti a
dovednosti ze zdravotní výchovy, zejména se jedná
o zvládnutí základů poskytnutí první pomoci při úrazu. Upevnění
dovedností první pomoci by mělo být posíleno i během sportovního kursu.
Do obsahu tohoto učiva je začleněna tematika ochrany člověka za mimořádných
situací např. zásady ochrany obyvatelstva v případě radiační havárie
a další poznatky a dovednosti z oblasti ochrany člověka za mimořádných
situací. Hlavním nositelem tohoto obsahu vzdělávání je tělesná výchova.
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových
okruhů pro vzdělávací směr chemický. Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí,
intelektuálních a manuálních dovedností a návyků nezbytných pro jejich
budoucí uplatnění v oblastech keramické výroby. Ve složce odborného
vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti základů
technických a přírodovědných disciplin, keramických materiálů a jejich
zpracování, keramické výroby, z ekologie, chemie, z bezpečnosti
práce a z ekonomiky. Vědomosti a dovednosti z teoretické složky
odborného vzdělávání jsou využívány v různých praktických
aplikacích v předmětu odborný výcvik a tím se zpětně upevňuje a ověřuje
systém poznatků z teoretických odborných předmětů.
Základy technických a přírodovědných disciplín
vedou žáky k využívání obecných přírodovědných poznatků v konkrétních
částech oboru keramik, k porozumění základním principům, metodám a
technikám a k osvojení praktického používání odborné terminologie.
Žáci si rovněž osvojí poznatky z oblasti aplikace výpočetní
techniky, poznatky o principu práce jednotlivých částí strojů, mechanismů,
přístrojů a zařízení a o procesech manipulace
a dopravy. Učivo okruhu poskytuje žákům potřebné vědomosti a dovednosti týkající
se čtení a kreslení základní technické dokumentace. Nositelem je hlavně předmět
základy strojnictví
a fyziky a technické kreslení.
Materiály a technologie odpovídající keramické problematice obsahují
poznatky
o keramické výrobě, keramických materiálech, keramických výrobcích, jejích
vlastnostech, úpravě, technologiích zpracování surovin a vadách surovin i
keramických výrobků. Učivo dává přehled o způsobech náprav těchto vad,
především však vede žáky k předcházení škod na materiálech a
surovinách vhodným skladováním a manipulováním, zabývá se základními
principy technologických operací ve vztahu k použitému materiálu a připravuje
základ pro technologické aplikace v oboru a pro jeho jednotlivá zaměření.
Prohlubuje znalosti
o fyzikálních a chemických vlastnostech materiálů ve vztahu k výrobnímu
použití.
Provoz a údržba zařízení a způsoby kontroly
- učivo tohoto obsahového okruhu žáky vybavuje vědomostmi o nástrojích,
strojích a zařízeních, používaných ve výrobě keramiky jejich využití
v procesech a operacích výroby a dovednostmi potřebnými pro jejich běžnou
obsluhu a údržbu. Současně učivo seznamuje žáky s metodami kontroly
a s vhodnou měřící technikou pro kontrolu materiálů, meziproduktů a finálních
výrobků.
Ekologie a bezpečnost práce je náplní hlavně předmětu základy ekologie,
ale prolíná všemi předměty a také odborným výcvikem. Žáci jsou
seznamováni se zásadami ochrany a tvorby životního prostředí, zejména ve
vztahu ke svému výrobnímu odvětví, jsou vychováváni k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci a k dodržování pracovní a technologické kázně
a k hospodárnému využití výrobních prostředků.
Ekonomika - učivo poskytuje žákům základní vědomosti z oblasti ekonomie
a uvádí je do ekonomického myšlení v souvislostech, které odpovídají
ekonomice tržního hospodářství. Dále jim umožňuje osvojit si základní
vědomosti a dovednosti z oblasti pracovněprávních vztahů, živnostenského
podnikání a podnikových činností, poskytuje žákům i vědomosti o
organizaci práce na pracovišti a vede je k zodpovědnému plnění úkolů
a k odpovědnosti za kvalitu vykonané práce.
Speciální odborné vzdělávání učebního oboru je dáno zaměřením
a je součástí
předmětů keramické materiály a výroba, základy strojnictví a fyziky
a odborný výcvik, protože spolu vytvářejí soustavu odborného a praktického
učiva důležitého pro profesní uplatnění absolventa v praxi.
Vyskytuje se také v osnovách výběrových předmětů technologie,
stroje a zařízení a odborný výcvik, které jsou součástí učebních
dokumentů, ale jejich obsah ani přesný název nejsou povinné v takovém
znění, jak jsou uvedeny. Tyto osnovy jsou vytvořeny jako příklad výběrových
předmětů. Každá škola má ve své kompetenci použít uvedené učební
osnovy nebo si vytvořit své učební osnovy výběrových předmětů obsahem,
počtem i názvem.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům rychleji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním a občanském životě. Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze považovat za žádoucí posilování
·
komunikativních
dovedností,
zejména
dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně k situaci,
zpracovat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností,
zejména
zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat sebepoznávání,
sebekontroly a seberegulace, dovednost pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za svoji práci,
·
dovednosti
řešit problémy a problémové situace,
zejména
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci jejich řešení,
·
dovednosti
numerické aplikace,
zejména
dovednosti používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovedností
využívat informačních technologií
zejména dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky
Výuka
je organizována jako tříleté denní studium pro žáky, kteří úspěšně
ukončili 9. ročník základní školy, studium je ukončeno závěrečnou zkouškou
podle příslušných právních norem a poskytuje střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů, ke konkrétním situacím v pedagogickém procesu i s ohledem na možnosti školy a v koordinaci s ostatními vyučujícími a s důrazem na soustavnou péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních vlastností a schopností žáků. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy ve výuce a nutnost využití osobního příkladu.
Při
výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů musí vyučující věnovat
zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit
jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade důraz na realizaci cílů
jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových dovedností
zařazená za učebním plánem studia.
Pro
realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších,
aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování. Ta
spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně tematicky
koncipovaných žákovských projektů. Žákovský projekt si škola vypracuje
sama a to v návaznosti na specifika využívaného pracoviště pro odborný
výcvik. Ukázka žákovského projektu je součástí učebních dokumentů, každá
škola si může určit obsah a téma žákovského projektu sama. Kromě
realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé a
soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili kladný vztah k tvůrčí
pracovní činnosti a k praktickým činnostem. Výchovu v tomto
smyslu lze uplatnit zejména v předmětech práce s počítačem, výběrových
předmětech a také v předmětu odborný výcvik.
Další specifické požadavky
Zdravotní požadavky na uchazeče
Do
učebního oboru mohou být přijati pouze chlapci a dívky, jejichž zdravotní
způsobilost posoudil a písemně potvrdil příslušný registrující lékař.
V případě
změněné pracovní schopnosti se postupuje v souladu se stanovisky
posudkové komise sociálního zabezpečení.
Pro zařazení do učebního oboru přicházejí v úvahu chlapci i dívky. Při výběru
oboru vadí:
-
nemoci pohybového ústrojí znemožňující práci ve vynucené poloze
-
poruchy horních končetin
- prognosticky závažné onemocnění kůže
-
prognosticky závažné onemocnění srdce, oběhové a dýchací soustavy vylučující
středně velkou až velkou zátěž
-
epilepsie a kolapsové stavy jakékoliv etiologie
- poruchy zorného pole a barvocitu.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických
požadavcích zvoleného zaměření.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve
výchovně-vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů - zákonů,
prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat
od všeobecného ke konkrétnímu a postihovat jak otázky a předpisy bezpečnosti
z hlediska jednotlivce, tak zaměstnance řídícího činnost kolektivu. V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti, hygieny práce a požární ochrany.
Rozsah
praktické přípravy na povolání je určen učebními osnovami. Podmínky, za
kterých je možno tuto přípravu provádět, stanoví ZP ve znění pozdějších
předpisů, v § 163 až 168 a dále ustanovení vyhlášky Ministerstva
zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů, podle níž
je nutno respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
1.
důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění BOZP, technologickými a pracovními postupy,
2. používání strojního zařízení, pracovních nástrojů
a pomůcek, které odpovídají bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3. používání ochranných pracovních prostředků
podle vyhodnocených rizik pracovních činností,
4. seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona
č. 133/1985 Sb., o požární ochraně v platném
znění a vyhláškou MV č. 21/1996 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona ČNR o požární ochraně,
5. dodržování maximálního počtu žáků ve skupině
dozorované mistrem v souladu s přílohou č.1 vyhlášky MŠMT ČR
č. 354/1991 Sb.
6. vykonávání stanoveného dozoru, přičemž stupně
dozoru jsou vymezeny následovně:
„Práce pod dozorem“
- vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem,která dozírá na
dodržování BOZP a pracovního postupu.Tato osoba musí všechna pracovní místa
zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě
porušení bezpečnostních předpisů a pracovních postupů nebo ohrožení
zdraví.
„Práce pod dohledem“ - osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště
před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne,
pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.