Kód
a název učebního oboru : 28-57-H /007 Keramik
Dosažený
stupeň vzdělání: střední
odborné vzdělání
Způsob
ukončení a certifikace: závěrečná
zkouška - výuční list
Výsledky vzdělávání
Absolvent učebního oboru keramik byl v návaznosti na všeobecně vzdělávací složku připravován tak, aby se u něj vytvořily předpoklady pro rozvoj osobnosti. Byl kladen důraz na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro uplatnění v demokratické společnosti založené na humanizmu. Přitom byla brána do úvahy osobnost žáka, zvýšila se orientace na jeho životní přizpůsobivost, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k harmonickému rodinnému životu a také k vyrovnanému vztahu k okolnímu prostředí i k samému sobě.
Absolvent učebního oboru má odborné vzdělání pro práce v kterékoliv keramické výrobě, včetně výroby porcelánu, i pro výkon některých náročnějších činností v rámci daných pracovních postupů s určitou mírou osobní zodpovědnosti a samostatnosti. Je schopen spolupracovat v týmu s ostatními pracovníky. Byl rovněž připravován na svou pracovní realizaci v podnikatelské praxi. Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků, rozvojem jejich estetického cítění a jejich výchovou.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje:
Absolvent učebního oboru se vyznačuje souborem vědomostí, dovedností a postojů z oblasti všeobecného a odborného vzdělávání. Zejména byl v průběhu přípravy veden k tomu, aby:
·
si byl vědom
vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého
občana, byl veden k chápání principů demokratické společnosti a k ochotě
je ve svém životě uplatňovat,
·
byl
schopen vytvářet si vlastní filozofické a etické názory jako základ pro
orientaci při posuzování a hodnocení jevů lidského a občanského života,
uměl si vytvářet pozitivní hierarchii životních hodnot, vycházejících
ze základních principů humanity a demokracie,
·
si uvědomoval
svou národní příslušnost a svá lidská práva, byl ochoten respektovat také
práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva jiných národů, etnických
skupin a ras,
·
si byl vědom
významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření
společenského života a kulturního a životního prostředí v regionálním
i celosvětovém měřítku, preferoval tolerantní postoje k názorům a
hodnotám jiných lidí,
·
si uvědomoval
škodlivost projevů rasismu, xenofobie a intolerance.
·
měl přehled
o kultuře, který vychází z poznání různých oblastí kultury, a
kladný vztah ke kulturním a estetickým hodnotám,
·
si uvědomoval
vliv rozvoje a techniky na život lidí a na životní prostředí, rozhodoval
se a jednal ve svém soukromém životě i v práci tak, aby chránil přírodu
a kulturní památky, aby jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje,
·
chápal základní
ekologické zákonitosti, dovedl uplatňovat poznatky z ekologické oblasti
pozitivním způsobem ve vlastním oboru,
·
byl
samostatný a odpovědný v jednání i v pracovní činnosti a aby si
byl vědom, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch
a rozvoj , tak i pro společnost,
·
chápal význam
a nutnost celkového osobního
rozvoje a profesní připravenosti, byl vybaven základními dovednostmi pro
poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi,
·
si byl vědom
toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání,
·
si uvědomoval,
že s postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho dopadů ve světě stále
vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních
dovedností,
·
si byl vědom
nutnosti svého celoživotního vzdělávání,
·
dovedl
tvořivě pracovat, spolupracovat a zdravě soutěžit,
·
byl čestný,
disciplinovaný na pracovišti i v soukromí,
·
byl
schopen vytvořit zdravé a slušné zázemí pro svou budoucí rodinu,
·
znal
spolehlivě český jazyk a uměl jej kultivovaně využívat slovem i písmem,
·
znal
jeden světový jazyk na úrovni běžné hovorové komunikace a pro účely
podnikatelsko-obchodních činností ovládal termíny běžné ve svém oboru,
·
osvojil
si základy matematiky a byl schopen získané vědomosti aplikovat v praxi,
·
znal
vybrané jevy, pojmy a zákonitosti z fyziky a chemie a uplatňoval jejich
praktické aplikace v oboru, měl základní vědomosti z elektrotechniky,
elektroniky a automatizace,
·
rozvíjel
své pohybové schopnosti, dovednosti, posiloval celkově svou tělesnou
zdatnost a vypěstoval si celoživotní potřebu pohybové aktivity a pečoval o
své zdraví a osobní hygienu,
·
měl základní
vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy, dovedl poskytnout první
pomoc, dodržoval předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví svého i druhých při
práci,
·
znal
prostředky výpočetní techniky, měl představu o jejich možnostech využití
v občanském životě i pro uplatnění v profesní oblasti a dovedl
ji využívat ve svých činnostech,
·
si
osvojil poznatky a dovednosti z oblasti ochrany člověka za mimořádných
situací,
·
byl
vychováván ke globálnímu pojetí světa ve smyslu environmentálního udržitelného
rozvoje.
Odborné vědomosti,
dovednosti a postoje:
Absolvent učebního oboru
se vyznačuje těmito vědomostmi, dovednostmi, návyky a postoji z oblasti
odborného vzdělávání:
·
je
schopen samostatně myslet a pohotově se rozhodovat v běžných výrobních
a podnikatelských situacích, nalézat optimální varianty řešení úkolů,
·
je
schopen cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat a vhodně aplikovat získané
vědomosti a dovednosti v praxi ,
·
je
schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování a je schopen přizpůsobovat
se měnícím se podmínkám na trhu práce,
·
umí
posuzovat přímé i nepřímé vlivy své výrobní činnosti na životní
prostředí, hodnotit je a zaujímat k nim odpovědná stanoviska,
·
zná
keramické suroviny, pomocné materiály, je seznámen s výpalem keramických
výrobků, pecemi a měřící technikou,
zná druhy glazur,
druhy dekorování,
·
má přehled
o výrobě všech druhů keramiky,
·
umí vytáčet
ploché i duté výrobky na mechanickém kruhu či na hrnčířském kruhu
·
zná
technologické zkoušky včetně jednoduchých výpočtů a složení hmot,
·
umí
vykonávat měření v průběhu pracovního procesu a na jeho závěru,
·
je seznámen
s výrobou hmot, s vytvářením a příslušným strojním vybavením,
·
zná
technickou kontrolu vstupní, mezioperační a výstupní, zná třídění a
balení výrobků,
·
zná způsoby
sušení, sušárny, umí založit výrobky k sušení i výpalu,
·
zná předpisy
bezpečnosti práce, provádí evidence vyrobeného zboží, úklid pracoviště,
údržbu pracovních pomůcek a ošetření strojů, zná a v praxi umí
uplatňovat protipožární předpisy,
·
zná
fyzikální, chemické a mechanické vlastnosti surovin a základních materiálů
a jejich hospodárné využívání včetně používaných energií,
·
je
schopen číst a pracovat v praxi i se složitějšími výrobními výkresy
a schématy,
·
zná
skladování používaných materiálů a jejich třídění,
·
je
schopen rozpoznat, posoudit a odstranit vady vzniklé při vytváření,
·
má přehled
o celé výrobě a po zapracování je schopen vykonávat práci na všech úsecích,
·
dovede
zakládat syrové výrobky do vypalovacích pecí,
·
dovede
nalévat keramické výrobky do sádrových forem,
·
ovládá
čištění keramických výrobků za sucha i za mokra, ručně i s použitím
kruhu,
·
umí
lepit běžné výrobky,
·
zná obtáčet
výrobky a začišťovat je,
·
umí
glazovat a je seznámen s dekorací,
·
dovede
pracovat se sádrou a skladovat ji,
·
zná
technologii výroby forem,
·
dokáže
obsluhovat vytvářecí stroje,
·
dovede
vyjímat a úplně dohotovit běžné keramické výrobky,
·
umí ukládat
výrobky ke skladování
·
keramik -
modelář umí vyrobit model pro výrobu porcelánu.
Část profilu absolventa, která vypovídá o specifičtějších vědomostech, dovednostech a návycích absolventů, si dotvoří každá škola v souladu s profilem absolventa podle aktuálních požadavků regionu a trhu práce.
Na
základě cíleně pěstovaných klíčových
dovedností absolvent:
·
umí řešit
komplexnější praktické úlohy a situace, ke kterým běžně dochází v oblasti
jeho profese i mimopracovním životě a přímo aplikovat vědomosti z oblasti
přírodních věd,
·
je
schopen zvolit z běžných i profesně specifických metod ty, které jsou
vhodné pro řešení jednotlivých složek praktické situace, správně provádět
příslušné matematické operace a z dosažených dílčích výsledků
utvořit o situaci celkový přehled,
·
umí využívat,
příp. vytvořit grafické znázornění, pokud to napomůže řešení situace
nebo úkolu,
·
má přehled
o informačních zdrojích poskytujících informace potřebné pro výkon jeho
povolání,
·
umí
zpracovávat informace a dále je využívat,
·
dovede
pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních
zdrojů a informací různého druhu a charakteru,
·
si uvědomuje
nedostatky i úspěchy ve svých pracovních výkonech, podílí se na odstraňování
chyb a stanovuje si perspektivy směřující ke zdokonalování své činnosti,
·
umí
spolupracovat na dosažení kolektivního cíle a umí nést odpovědnost za
splnění úkolů,
·
je
schopen předložit vlastní návrhy na rozdělení společné práce.
Možnosti uplatnění absolventa:
Úspěšné
zvládnutí učebního oboru keramik vytváří předpoklady k tomu, aby
absolvent prokázal schopnost rychle se adaptovat na nové běžné pracovní
keramické činnosti při častých změnách výroby a též v souvislosti
se změnami na trhu práce a to ve smyslu dosažení plné samostatnosti při
volbě pracovního postupu, posouzení kvality a rozsahu použití jednotlivých
materiálů, procesů, a nástrojů. Absolvent má schopnost přijímat inovační
a racionalizační opatření a sám se v rámci možností na nich podílet,
přizpůsobovat se při zavádění nové techniky a technologie do výroby, zvyšovat
svoji kvalifikaci celoživotním vzděláváním a průběžným sledováním
odborné literatury. Je schopen posuzovat přímé a nepřímé vlivy své výrobní
činnosti na životní prostředí, na uživatele, hodnotit je a zaujímat k nim
odpovědné stanovisko. Absolvent je vybaven základními znalostmi nutnými pro
soukromé podnikání. Absolvent se na trhu práce může uplatnit zejména v
povolání keramik a modelář keramiky v okruhu těchto prací: přípravné,
třídící a kontrolní práce ve výrobě užitkové, zdravotnické, ozdobné,
figurální a elektrotechnické keramiky a porcelánu. Příprava keramických
hmot a glazur. Výroba forem a vytváření, vylévání, slučování, retušování,
glazování a pálení výrobků z keramiky a porcelánu. Vytáčení výrobků
na keramických kruzích. Dohotovování výrobků včetně úpravy licí hmoty.
Lisování členitých keramických výrobků na poloautomatických nebo
automatických lisech s přídavným zařízením. Vypalování výrobků v tunelových,
komorových, kulatých a šachtových pecích. Výroba elektrotechnických izolačních
výrobků z porcelánu a keramiky lisováním, točením a odléváním včetně
provádění povrchových úprav.