Kód a název učebního
oboru: 28-58-H/005 Sklář
Vstupní předpoklady
žáků: Do učebního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří úspěšně
ukončili základní školu a kteří vyhověli zdravotním požadavkům.Učební
obor je určen pro hochy i dívky, kromě zaměření pro duté a lisované sklo
a výrobu forem, které jsou určeny jenom hochům s ohledem na fyzickou náročnost.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia: 3 roky, denní studium
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Učební obor sklář představuje novou koncepci ve
sklářském vzdělávání na SOU a umožňuje nahradit existující učební
obor sklář, sklářka s ohledem na určitou inovaci učebních dokumentů
v návaznosti na Standard středoškolského odborného vzdělávání a na
požadavky pracovního trhu.
Obsah je tvořen společnou všeobecně vzdělávací
složkou, širokým odborným náhledem a výběrovou odbornou profesně
orientovanou částí a dále je členěn vhodným volením odborných předmětů,
kterými se pak směřuje do konkrétních profesí oblastí a umožňuje zaměření
na duté a lisované sklo, výrobu forem a technické sklo. Je tak respektován
požadavek šířeji koncipovaného vzdělání se širokým všeobecným základem
a postupně narůstající odborností. Praktická složka vzdělávání výrazně
působí na vytváření a formování klíčových dovedností a zajišťuje
odbornou přípravu pro výkon povolání.
Vzdělávací program je koncipován s ohledem
na současnou strukturu odvětví a střednědobého výhledu do budoucnosti a
také s ohledem na tržní ekonomiku, která vyžaduje větší migraci
pracovníků v rámci republiky a do budoucna i v rámci EU. Struktura
tohoto vzdělávacího programu odpovídá požadavku větší flexibilnosti
pracovníků, t.j. vychovává absolventy se širším zaměřením. V průmyslu
výroby skla dochází na jedné straně ke stále větší automatizaci velkých
firem v důsledku zavádění špičkové technologie zahraničními
partnery a na druhé straně k zmenšování malých firem a přecházení
těchto k ruční práci a k menšímu sortimentu výrobků. Proto je
potřeba poznat komplexně výrobní program sklářského sortimentu. Komplexní
znalost různých výrobních způsobů a procesů je nutná i z toho důvodu,
že mnozí z vyučenců budou své řemeslo provozovat jako živnost např.
v oblasti ručně zpracovaných sklářských výrobků. K tomuto přispívá
i znalost základních ekonomických požadavků státu na občana.
Vzhledem k širokému záběru zaměření je zařazen
kromě doporučeného učebního plánu i obecný učební plán bez rozdělení
předmětů do ročníků. Tato forma učebního plánu je předpokladem toho,
že škola si tento obecný učební plán rozpracuje na jednotlivé ročníky
sama a to na počátku 1.ročníku pro všechny tři ročníky najednou a závazně.
Takto rozpracovaný učební plán je povinnou součástí učebních dokumentů
školy. Také doporučujeme rozpracovat i plán odborného výcviku na všechny
tři ročníky a dohodě s pracovištěm odborného výcviku a zvážit možnost
zadávat žákovské projekty v prvním ročníku na celé období přípravy.
Součástí vzdělávacího programu je problematika
ekonomického a ekologického řízení a chování, která se prolíná všemi
předměty, a to hlavně odbornými včetně odborné praxe
s důrazem na jejich vzájemnou propojenost.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit
pracovníka dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící
se podmínky trhu práce, tzn. snadno rekvalifikovatelného, s rozvinutými
klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru sklář
je odvozen ve složce všeobecně vzdělávací od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně-vzdělávacích
cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělání.
Jazykové vzdělávání plní významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikační kompetence žáků v mateřském
a cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s jinými
lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje žákům kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních
schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá
ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy v cizím jazyce je i
obeznámení se s odbornou terminologií oboru a její postupné zvládnutí
a uplatnění v praxi.
Společenskovědní vzdělávání má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje
učivo z různých humanitních a společenskovědných disciplin, jako
jsou základy etiky, estetiky, psychologie, politologie, teorie státu a práva,
historie atd. Základním cílem společenskovědního vzdělávání je vybavit
žáka určitým množstvím poznatků z hlediska osobnostní a sociální
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopení sama
sebe i druhých lidí, učí žáka žít v užším i širším společenství,
chápat a vědomě akceptovat principy a normy dané společností. Hlavním
nositelem tohoto vzdělávání je občanská nauka, ale také odborný předmět
výtvarná příprava.
Matematické vzdělávání poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí
jejich numerické dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými jak
pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost, zejména
usnadňuje pochopení technických a ekonomických jevů a závislostí pro
odborné vzdělávání, slouží jako základ pro eventuální další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci pro technické disciplíny, proto musí být samozřejmá koordinace
matematického vzdělávání se vzděláváním odborným a přírodovědným.
Matematika učí žáky schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti při
řešení úloh z praxe, potřebě ověřovat správnost získaného výsledku,
používat při zpracování úloh různé prostředky výpočetní techniky a
grafické pomůcky.
Přírodovědné vzdělávání zahrnuje chemii, technologii, základy ekologie a
strojnictví, jehož součástí jsou i kapitoly z fyziky. Žáci si v těchto
oblastech osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti , které jsou
nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním
životě. Chemie je základem technických a technologických disciplin v oboru
a proto musí být samozřejmá koordinace přírodovědného vzdělávání se
vzděláváním odborným a numerickým. V ekologické oblasti se učí žáci
chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat
postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí. Žáci
získávají základní ekologické poznatky důležité pro ekosystém člověka
a pro vztahy člověka k životnímu prostředí při zohlednění regionálních
a profesních zvláštností. Škola podle zaměření oboru jednotlivé okruhy
učiva vhodně doplní a prohloubí. Vedení k ekologickému cítění se
taktéž prolíná všemi speciálními technologiemi a odbornou přípravou.
Estetické vzdělávání má nadpředmětový charakter, neboť má výrazně
kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet
jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje jednak
tvůrčí činností žáka, především ve vyučovacím předmětu výtvarná
příprava, v odborném výcviku, v literárním vzdělávání a výchově
a také v občanské nauce. Estetická příprava prolíná všemi všeobecně
vzdělávacími předměty, žáci jsou vedeni a podněcováni k vlastní výtvarné
činnosti směřující do různých výtvarných žánrů a technik ve sklářském
oboru. Zahrnuje také práci s počítačovou grafikou podle zájmů žáků,
možností školy a zaměření odborné přípravy.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících
k péči o tělo a zdraví, které jsou důležité požadavky moderní
společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející
fyzické dispozice žáků jsou ve vyučovacím předmětu odborný výcvik
vymezeny požadavky na vytvoření předpokladů pro transfer získaných
dovedností z oblasti tělesné kultury do pracovní metodiky a na zvládnutí
kompenzačních cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil
vzhledem k požadavkům praxe a budoucí profese, dále pak na vědomosti a
dovednosti ze zdravotní výchovy, zejména se jedná o zvládnutí základů
poskytnutí první pomoci při úrazu. Upevnění dovedností první pomoci by mělo
být posíleno i během sportovního kursu.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od
Standardu středoškolského odborného vzdělávání v podobě vzdělávacích
cílů a obsahových okruhů pro vzdělávací směr chemický. Poskytuje žákům
ucelený soubor vědomostí, intelektuálních a manuálních dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v oblastech sklářské výroby.
Ve složce odborného vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti
základů technických a přírodovědných disciplin, sklářských materiálů
a jejich zpracování, provozu a údržby zařízení a způsobu jejich
kontroly, z ekologie, chemie, z bezpečnosti práce a z ekonomiky.
Vědomosti a dovednosti z teoretické složky odborného vzdělávání
jsou využívány v různých praktických aplikacích v předmětu
odborný výcvik a tím se zpětně upevňuje a ověřuje systém poznatků z teoretických
odborných předmětů.
Základy technických a přírodovědných disciplin
vedou žáky k využívání obecných přírodovědných poznatků v konkrétních
zaměřeních oboru sklář, k porozumění základním principům metod a
technik a k osvojení praktického používání odborné terminologie.
Žáci si rovněž osvojí poznatky z oblasti aplikace výpočetní
techniky, poznatky o principu jednotlivých částí strojů a mechanismů, o
funkci provozních a poloprovozních strojů, přístrojů a zařízení a o
procesech manipulace a dopravy. Učivo okruhu poskytuje žákům potřebné základní
vědomosti a dovednosti týkající se čtení a kreslení základní technické
dokumentace.
Materiály a technologie odpovídající sklářské problematice jsou součástí
předmětů výtvarná příprava, která zahrnuje zčásti materiály pro sklářský
průmysl a zčásti pak technické kreslení a tvaroznalství, a také předmětu
technologie, který obsahuje poznatky o skle, jeho vlastnostech, druzích skla,
sklářských surovinách, jejich úpravě, tavení skla, technologiích zpracování
těchto surovin jejich vadách i o vadách sklářských výrobků. Učivo
poskytuje přehled o způsobech náprav těchto vad, především však vede žáky
k předcházení škod na materiálech a surovinách vhodným skladováním
a manipulováním, zabývá se základními principy technologických operací
ve vztahu k použitému materiálu a připravuje základ pro technologické
aplikace v jednotlivých zaměřeních oboru. Prohlubuje znalosti o fyzikálních
a chemických vlastnostech materiálů ve vztahu k výrobnímu použití.
Provoz a údržba zařízení a způsoby kontroly
- učivo tohoto obsahového okruhu je náplní především předmětů
technologie, strojnictví a základy fyziky, speciální technologie a také
odborného výcviku. Žáky vybavuje vědomostmi o sklářských nástrojích,
strojích a zařízeních, jejich využití v procesech a operacích výroby
a dovednostmi potřebnými pro jejich běžnou obsluhu a údržbu. Současně učivo
seznamuje žáky s metodami kontroly a s vhodnou měřící technikou pro
kontrolu materiálů, meziproduktů a finálních výrobků.
Ekologie a bezpečnost práce je náplní hlavně předmětu základy ekologie,
ale prolíná všemi předměty, hlavně odbornými a také odborným výcvikem.
Žáci jsou seznamováni se zásadami ochrany a tvorby životního prostředí,
zejména ve vztahu ke svému výrobnímu odvětví, jsou vychováváni k bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci a k dodržování pracovní a technologické
kázně a k hospodárnému využití výrobních prostředků.
Ekonomika - učivo poskytuje žákům základní vědomosti z oblasti ekonomie
a uvádí je do ekonomického myšlení v souvislostech, které odpovídají
ekonomice tržního hospodářství, konkrétně ve sklářských oborech. Dále
jim umožňuje osvojit si základní vědomosti a dovednosti z oblasti
pracovně právních vztahů, živnostenského podnikání a podnikových činností,
poskytuje žákům i vědomosti o organizaci práce na pracovišti a vede je k zodpovědnému
plnění úkolů a k odpovědnosti za kvalitu vykonané práce.
Speciální odborné vzdělávání učebního oboru je dáno zaměřením.
Učivo těchto předmětů, ke kterým patří speciální technologie a odborné
kreslení, vypracované pro každé zaměření, má rozhodující význam pro výuku
předmětu odborného výcviku, protože spolu vytvářejí soustavu odborného
a praktického učiva důležitého pro profesní uplatnění absolventa v praxi.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání
mají umožnit žákům rychleji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro
učební obor lze považovat za žádoucí posilování
·
komunikativních
dovedností,
zejména
dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně k situaci,
zpracovat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností,
zejména
zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat sebepoznávání,
sebekontroly a seberegulace, dovednost pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za svoji práci,
·
dovednosti
řešit problémy a problémové situace,
zejména
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci jejich řešení,
·
dovednosti
numerické aplikace,
zejména
dovednosti používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovedností
využívat informačních technologií
zejména dovednost pracovat s osobním počítačem,
využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a
charakteru v pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto
informační zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky
Výuka je organizována jako tříleté denní
studium pro žáky, kteří úspěšně ukončili 9. ročník základní školy,
studium je ukončeno závěrečnou zkouškou podle příslušných právních
norem a poskytuje střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující
se zřetelem k charakteru předmětů, ke konkrétním situacím v pedagogickém
procesu i s ohledem na možnosti školy a v koordinaci s ostatními
vyučujícími a s důrazem na soustavnou péči o vytváření a rozvíjení
požadovaných profesních vlastností a schopností žáků. Tomu odpovídají
adekvátní metodické přístupy ve výuce a nutnost využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných
předmětů musí vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade důraz na realizaci cílů
jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových dovedností
zařazená za učebním plánem studia.
Pro
realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších,
aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování. Ta
spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně tematicky
koncipovaných žákovských projektů. Žákovský projekt si škola vypracuje
sama a to v návaznosti na specifika využívaného pracoviště pro odborný
výcvik. Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili kladný vztah k tvůrčí
pracovní činnosti a k praktickým činnostem. Výchovu v tomto
smyslu lze uplatnit zejména v předmětech práce s počítačem, výtvarná
příprava, speciální technologie, odborné kreslení a také odborný výcvik.
Další specifické požadavky
Zdravotní požadavky na uchazeče
Do učebního oboru mohou být přijati pouze chlapci
a dívky, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil lékař.
V případě změněné pracovní schopnosti se
postupuje v souladu se stanovisky posudkové komise sociálního zabezpečení.
Pro zařazení do zaměření pro duté a lisované sklo, výrobu forem přicházejí
v úvahu zejména chlapci vzhledem na fyzickou náročnost povolání. Pro
technické sklo přichází v úvahu i dívky. Při výběru do oboru z hlediska
zdravotního stavu uchazeče vadí poruchy omezující funkci nosného a pohybového
aparátu, zejména postižení páteře, dolních končetin a horních končetin.
Dále nemoce ledvin a močových cest, chronické onemocnění dýchacích cest,
srdce a cév. Vadí záchvatovité stavy a epilepsie. Nejsou přípustné nemoce
nervové provázené poruchami pohybových funkcí a koordinací a poruchy
zraku. Přípustná ostrost zraková je 5/10 j.č. 2 a vadí korekce barvocitu.
Požadavky na bezpečnost a ochranu při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického
vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární
ochrany a hygieny práce. Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při
práci musí vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích
vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného
ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor. V prostorách určených
pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky
pro zajištění bezpečnosti hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit žáky o
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Nácvik a procvičování činností,
odpovídajících pracím, které jsou v souladu s vyhláškou
Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební
osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých
je možné výuku provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
s protipožárními předpisy a technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
„Práce pod dozorem“ - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem,která dozírá
na dodržování BOZP a pracovního postupu.Tato osoba musí všechna pracovní
místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě
porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení
zdraví.
„Práce pod dohledem“ - osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště
před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne,
pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.