Kód
a název učebního oboru: 28-58-H/005 Sklář
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné vzdělání
Způsob
ukončení:
závěrečná zkouška, výuční list
Výsledky vzdělávání
Absolvent učebního oboru je ve všech složkách
vzdělávaní připravován tak, aby se u něj vytvořily předpoklady pro
rozvoj osobnosti. Je kladen důraz na vzdělávání v kontextu obecně pojímaného
občanství, a tedy na obecně přijímané kvality člověka, důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanizmu. Přitom
je akcentována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní
adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící
společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent učebního oboru je pracovník se všeobecným
a odborným vzděláním. Především jeho odborné vzdělání se stává východiskem
pro jeho uplatnění v těch sklářských profesích, v nichž jde
zejména o uplatnění schopnosti praktické aplikace získaných poznatků, o přesnost
výkonu pracovních činností a výkonovou stabilitu v různých pracovních
podmínkách. Získané vzdělání svým obsahem zároveň též splňuje základ
pro další vzdělávání, specializační odborné vzdělávání,
rekvalifikace apod. Odborníci vyučení v oboru mají celkový přehled o
výrobě, zpracování a dekoraci skla, komplexní znalosti celého výrobního
procesu a jsou schopni vytvořit výrobek na základě získaných dovedností,
podle příslušného zaměření. Jsou vybaveni vědomostmi pro podnikatelskou
a zaměstnaneckou činnost v malých a středně velkých sklářských
firmách a podnicích. Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady
všeobecným i odborným vzděláváním žáků a jejich výchovou.
Vzdělávání v oblasti obecných vědomostí, dovedností a postojů směřovalo k tomu,
aby byl připraven absolvent, který:
· si je vědom vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana,
· je veden k chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat,
· si uvědomuje svou národní příslušnost a svá lidská práva, respektuje také práva druhých, uznává rovnost i práva druhých národů, etnických skupin a ras,
· si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života a kulturního přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
· preferuje tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí,
· dovede tvořivě spolupracovat,
· je samostatný a odpovědný v jednání i v pracovní činnosti,
· chápe význam a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti,
· si je vědom, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání, že s postupujícím vědeckotechnickým rozvojem vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních odvětví,
· je schopen a ochoten se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací,
· se dovede orientovat v základních vztazích výrobního odvětví k životnímu prostředí a zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy, vykonávat činnost při plnění pracovních úkolů tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale přispíval podle možností k jeho zlepšení,
· se rozhoduje a jedná i ve svém soukromí tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a jednal v zájmu udržitelného rozvoje,
· dodržuje všechny zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygienu práce, dodržuje předpisy protipožární ochrany,umí použít hasicí přístroje a podat první pomoc při zranění,
· chápe význam rodinného soužití partnerů, role rodiče,morálky a mezigeneračních vztahů,
· si uvědomuje nebezpečí drogové závislosti, neodpovědných sexuálních vztahů a nezdravého způsobu života vůbec,
· umí a snaží se udržovat a zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví,
· dovede správně využívat svůj volný čas,
· se vyjadřuje správně, výstižně a logicky v mateřském jazyce ústně i písemně, dodržuje jazykové normy, v oficiálních projevech používá spisovný jazyk,
· má pozitivní vztah k estetice v běžném životě, dovede rozlišit hodnotné dílo od braku, navštěvuje divadla, výstavy, muzea, koncerty, čte krásnou literaturu i časopisy hlavně odborné a sleduje sdělovací prostředky,
· se umí vyjadřovat aspoň v jednom světovém jazyce v běžných komunikačních situacích, rozumí nejzákladnější terminologii svého oboru,
· rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat získané poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních situacích,
· je schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své profesi, má základní vědomosti o současné úrovni vědy a techniky, zejména ve vztahu ke svému oboru,
· se orientuje v základních odborných a ekonomických informacích, dovede je vyhledávat, hodnotit, pracovat s nimi a využívat je,
· zná základní principy tržního hospodářství a soukromého podnikání a související základní legislativní normy, orientuje se v základech ekonomické stránky výroby, servisu, popřípadě prodeje a je seznámen se základy kalkulace nákladů, daňové problematiky, úvěrů atd.
· je připraven na roli zaměstnance, po příslušném zapracování je schopen řídit malou skupinu pracovníků, popřípadě je schopen podnikat v malém rozsahu,
· zná využití běžných látek v průmyslu, zemědělství, v domácnosti atd., ví o jejich vlivu na člověka na jeho zdraví i na životní prostředí,
· dovede uživatelským způsobem využívat výpočetní techniku pro práci s texty, ví o možnosti jejího využívání v oblasti databází a dalších aplikací (jednoduché účetnictví, evidence apod.),
· je schopen uplatňovat základní poznatky psychologie vzhledem k profesnímu zaměření a případné podnikatelské činnosti (základy jednání se zákazníkem, se spolupracovníky atd.),
· umí hospodárně využívat materiály a energii,
· zná pomocné procesy, zabezpečující vlastní výrobu, jako je vodní a energetické hospodářství, technologie úpravy vzduchu a podobně.
Na základě cíleně pěstovaných klíčových dovedností absolvent:
·
umí řešit
komplexnější praktické úlohy a situace, ke kterým běžně dochází v oblasti
jeho profese i mimopracovním životě a přímo aplikovat vědomosti z oblasti
matematiky a dalších přírodních věd,
·
je
schopen zvolit z běžných i profesně specifických metod ty, které jsou
vhodné pro řešení jednotlivých složek praktické situace, správně provádět
příslušné matematické operace a z dosažených dílčích výsledků
utvořit o situaci celkový přehled,
·
umí využívat,
příp. vytvořit grafické znázornění, pokud to napomůže řešení situace
nebo úkolu,
·
má přehled
o informačních zdrojích poskytujících informace potřebné pro výkon jeho
povolání,
·
umí
zpracovávat informace a dále je využívat,
·
dovede
pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních
zdrojů a informací různého druhu a charakteru,
·
si uvědomuje
nedostatky i úspěchy ve svých pracovních výkonech, podílí se na odstraňování
chyb a stanovuje si perspektivy směřující ke zdokonalování své činnosti,
·
umí
spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami a přijímat
odpovědnost za splnění úkolů,
·
je
schopen předložit vlastní návrhy na rozdělení společné práce.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy a po vykonání závěrečné zkoušky
absolvent:
·
dovede připravit
pracoviště,
· umí pracovat podle technologického postupu,
· umí číst výrobní výkresy výrobků, orientovat se v základních ČSN,
· umí vybrat správné nástroje a pomocné nástroje,
· vykonává základní údržbu, ošetřuje a opravuje nářadí, stroje, nástroje a formy,
· umí obsluhovat základní stroje na výrobu polotovarů a provádět jejich běžnou údržbu,
· umí manipulovat se skleněnými polotovary,
· umí zvolit správné nářadí,
· umí rozhodnout a odstranit vady či vyřazení polotovarů z výrobního procesu,
· dovede využít nabytou zručnost,
· dodržuje pracovní režim, vede přesně a svědomitě pracovní a provozní záznamy,
· umí reagovat na změny technologického režimu,
· umí dodržovat pořádek, spolupracovat s předcházejícím i navazujícím úsekem,
· dovede si organizovat práci,
· umí hospodárně využívat materiály a energii,
· umí provést kontrolu výrobků,
· umí ošetřovat používané materiály a hmoty,
· dovede při tvarování a dekorování výrobků uplatnit estetický cit a smysl pro čistotu tvaru výrobků,
· dovede uplatnit změny technologie při zvyšování kvality a přesnosti výrobku,
· dovede přizpůsobit teplotní režim technologií, hmotnost a tvar výrobku,
· umí spolupracovat s výtvarníkem, technologem a konstruktérem při vzorování nových druhů výrobků a při ověřování nových druhů technologií,
· umí správně odkládat a ukládat výrobky a pracovní nástroje,
· umí organizovat vlastní práci, případně poskytnout spolupracovníkům radu a pomoc.
V zaměření pro duté a lisované sklo absolvent:
· dovede zhotovovat ručně i strojně základní skleněné polotovary,
· umí zvolit správné nářadí podle vzorku,
· dovede nabrat sklovinu,
· dovede tvarovat na ouška a nožky, nabírat dýnka a stonky a nalepit a ohřívat rubíny,
· dovede ovládat další analogická zařízení na výrobu sklářských výrobků,
· dovede přepíchnout baňky pomocí opěrky i z volné ruky,
· dovede tvarovat sklovinu ve svaláku i podvaláku,
· umí rozdělit sílu skloviny podle vzorku natahováním, roztáčením a tvarováním na hrany,
· dovede přilepovat, zapalovat a ručně individuálně dotvarovávat nebo zapalovat na dotvarovávacích mechanických zařízeních,
· dovede koordinovat všechny pohyby při manipulaci se sklovinou na sklářské píšťale v určitém prostoru a ve vztahu k spolupracovníkům,
· zná příčiny vzniku vad skloviny a možnosti jejich odstranění, umí rozhodnout, jak vadu odstranit nebo o případném vyřazení polotovaru z výrobního procesu,
· umí stanovit správnou teplotu pro odrážení výrobků před další manipulací do chladící pece,
Po určité praxi absolvent zaměření pro duté a lisované sklo
dovede:
· vícenásobně nabírat sklovinu na píšťalu a svalovat ve svaláku včetně barevek a opálů při foukání baněk,
· dovede lisovat na ručních sklářských lisech, hydrolisech, lisofoukacích a sacofoukacích poloautomatických zařízeních a odstředivce,
· foukat baňky pro výrobky podjímané a zdobené obalováním,
· nabírat, foukat a tvarovat silnostěnné a slabostěnné výrobky do obsahu 1 litru a velikosti 8“, při přesném rozdělení síly stěn a hladkosti výrobku,
· tvarovat včetně optického zdobení, podjímání, přejímání s popraskáním povrchu - kraklé,
· foukat kalíšky všech velikostí a tvarů,
· obkládat na stonek,
· rovně stříhat a roztáčet džbány a karafy, včetně tvarování hubiček a oušek.
V zaměření pro výrobu forem absolvent:
· umí vybrat dřevo vzhledem ke střihu a druhu formy,
· umí vyrobit základní sklářské nářadí,
· dovede zhotovit přířez do vhodného špalku dle střihu,
· dovede ručně zhotovit jednoduché formy dlabáním, ořezáváním a vydrátováním včetně jejich dokončení,
· dovede soustružit jednotlivé formy a dokončit je.
Po určité praxi absolvent zaměření pro výrobu forem dovede:
· z nedřevěných materiálů k výrobě forem (pěnoform, elektrouhlík, minerály) vyrobit složité formy složené z více než dvou dílů při kombinaci ručního dlabání, popř. soustružení.
V zaměření pro technické sklo absolvent:
· je schopen spracovat skleněné trubice na sklářské výrobky nebo polotovary,
· umí zvolit správný typ kahanu a správný druh plamene,
· dovede zhotovit základní sklofoukací sortiment laboratorního skla,
· je schopen vyrobit jednoduché sklářské polotovary (kuličky, spirály),
· dovede tvarovat roztáčením do kleští a foukáním do forem,
· dovede provádět základní sklofoukací operace - rovné nátavy, boční nátavy s foukáním i bez, vtavovat na kuličku, na roztočený okraj vnitřní trubice, zhotovit půlkulatá a rovná dýnka,
· ovládá základní technologické postupy při výrobě laboratorních sklářských přístrojích,
· umí vyrobit skleněné kohouty - pláště i protavená dutá jádra,
· umí dodržet technologický proces včetně chlazení výrobků,
· vyrobit a opracovat složité součásti dílů aparatur ručně i strojně při použití různých druhů materiálu,
·
sestavit
složité aparatury a jejich díly, destilační i redestilační aparatury včetně
kontroly jejich konečné funkce.
Po určité praxi zaměření pro technické sklo absolvent dovede:
· zvážit požadavky na odlišné provedení teploměrů a areometrů a promítnout je do žádaných tvarů a rozměrů,
· zhotovovat teploměry laboratorní, průmyslové a meteorologické,
· zatavovat Pt kontakty a vyrábět teploměry se spínacími kontakty pevnými v tyčinkovém a obalovém provedení a se spolehlivým spínacím kontaktem Vertex,
· vyrábět etalonové areometry,
· obsluhovat celkové plnící zařízení pro plnění teploměrů rtutí.
Možnosti
uplatnění absolventa:
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou
zkoušku se mohou ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých
učebních oborů navazujících na předcházející přípravu. Uplatnění
samozřejmě ve značné míře závisí na zaměření v oboru. Absolventi
se mohou uplatnit v malých i velkých sklářských podnicích, nebo budou
podnikat samostatně.
V zaměření
pro duté a lisované sklo absolventi mohou najít uplatnění tvarováním výrobků ze skloviny,
tvářením ve svaláku, formách i bez forem, rozfoukáváním, roztáčením,
nalepováním a tvarováním volně z ruky. Dále při zpracovávání vícenásobným
ohněm včetně vrstvení skel přejímáním i podjímáním, strojním lisováním
a ručním individuálním tvarováním s využíváním sklářského nářadí
a pomůcek, foukání vánočních ozdob, při provádění kontroly výrobků a
případně odstranění vad a ukládání polotovarů do chladících pecí.
V zaměření
pro výrobu forem najde absolvent uplatnění při výrobě částí forem, jejich
sesazení a označování. Dále při ošetřování, údržbě a opravách.
Formy zhotovuje ořezáváním, dlabáním a soustružením. Také se uplatní při
skladování materiálů na výrobu forem, výběru správného nářadí a při
jeho kontrole a údržbě.
V zaměření
pro technické sklo se může absolvent uplatnit při foukání různých druhů výrobků
podle použitého materiálu a technologických postupů, při zhotovování užitkových
výrobků z technického skla příslušnými technikami, průběžné
kontrole polotovarů a výrobků, odstraňování chyb a nepřesností a také při
evidenci výrobků.