Kód a název učebního
oboru: 28-61-H/004 Brusič technického a šperkového kamene
Zaměření: Škole
je dána možnost tvorby specializace nebo zaměření pro různé specifické přípravy
učebního oboru za předpokladu, že bude důsledně plnit požadavky Standardu
středoškolského odborného vzdělávání a respektovat stanovené profesní
profily platné pro sféru práce.
Vstupní předpoklady
žáků: Do učebního oboru mohou být přijati žáci a další uchazeči, kteří
splnili povinnou školní docházku a kteří vyhověli zdravotním požadavkům.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia: 3 roky denní studium
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Učební obor brusič technického a šperkového kamene splňuje požadavky na vzdělávací program učebního oboru SOU podle standardu středoškolského odborného vzdělávání.
Je koncipován na základě současné struktury odvětví sklářského průmyslu a průmyslu technických a šperkových kamenů v České republice, přičemž je respektován střednědobý výhled do budoucnosti a je přihlédnuto k poptávce trhu práce po odborných pracovnících pro tyto oblasti zušlechťování technického a šperkového kamene:
·
broušení
technického kamene –
specifická odborná příprava žáků zahrnuje techniku opracování technických
kamenů ložiskových, hodinkových, váhových a jiných z korundu, achátu
a jiných materiálů včetně speciálních kontrolních metod techniky práce,
·
broušení
šperkového kamene – specifická
odborná příprava žáků zahrnuje techniku provádění klasických,
fantazijních i speciálních výbrusů, tvarů a druhů nefacetovaných i
facetovaných šperkových výbrusů s ohledem na rozlišení dovolených a
nedovolených vad šperkových výbrusů,
·
broušení
monokrystalů – specifická
odborná příprava žáků zahrnuje techniku broušení monokrystalů jak tvrdých,
tak měkkých a rozpustných pro vědeckotechnické a speciální aplikace a dále
zhotovování technických výbrusů ze skla a provádění broušení rovinných
i sférických ploch včetně provádění kontrol a předepsaných měření.
Vzdělávací
program učebního oboru brusič technického a šperkového kamene je
profilovaný ve smyslu použitelnosti pro výše uvedené oblasti. Poskytuje žákům
univerzální vzdělání odpovídající kmenovému zařazení oboru: 2861H
Brusič skla, brusič technického a šperkového kamene a v návaznosti na
obecný odborný základ učiva jsou žáci připravováni pro příslušné
zušlechťování technického a šperkového kamene.
Cílem
přípravy je získání adaptabilního pracovníka pro různé oblasti
broušení technického a šperkového kamene. V učebním plánu učebního
oboru brusič technického a šperkového kamene je dána škole dostatečná možnost
vytvářet v případě potřeby druh zaměření učebního oboru začleněním
výběrových a volitelných předmětů do výuky. Vhodnou kombinací těchto předmětů
lze docílit jak specifické přípravy na konkrétní pracovní činnosti,
tak adaptibility budoucího absolventa na změny v technologických a
pracovních postupech, dále pak je možná pružná reakce na změny trhu práce
a potřeby daného regiónu. Škola může umožnit žáku zaměření v oboru tím,
že mu nabídne k výběru ve druhém, lépe však ve třetím ročníku
ty výběrové a volitelné předměty, které mají rozhodující vliv pro jeho
profesní přípravu za účelem jeho budoucího odborného uplatnění v příslušné
oblasti zušlechťování technického a šperkového kamene. Druh zaměření
je možné uvádět na vysvědčení.
Učební
osnovy výběrových a volitelných předmětů škola vytváří sama a při jejich
tvorbě důsledně respektuje vzájemné mezipředmětové vztahy. Škola má též
povinnost aplikovat učební osnovu vyučovacího předmětu odborný výcvik,
která je součástí těchto učebních dokumentů, do podmínek příslušného
zaměření oboru. Vypracování a dopracování učebních osnov vyučovacích
předmětů schvaluje ředitel školy a schválené učební osnovy jsou součástí
povinné dokumentace školy.
Koncepce
vzdělávacího programu spočívá v souladu všeobecného vzdělávání s postupně
narůstajícím odborným vzděláváním. Teoretická a praktická složka vzdělávání
klade důraz na upevňování a rozvoj klíčových dovedností. Klíčové
dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají rozhodující vliv
na formování osobnosti budoucího absolventa z hlediska jeho uplatnění
v osobním, profesním i společenském životě.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky trhu práce, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah
vzdělávacího programu učebního oboru brusič technického a šperkového
kamene je odvozen ve složce všeobecně vzdělávací od standardu středoškolského
odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně vzdělávacích cílů
a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání
plní významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků
v mateřském i cizím jazyce,
učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim
uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje
žákům kulturní i jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení,
napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji poznávacích schopností žáků a
jejich logickému myšlení, na druhé straně přispívá ke tříbení
jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti žáka. Důležitou
součástí přípravy v cizím jazyce je zvládnutí
odborné terminologie oboru a její aktivní používání.
Společenskovědní
vzdělávání připravuje žáka na aktivní občanský život v demokratické
společnosti a učí jej rozumět světu, v němž bude žít. Vede žáka k odpovědnosti
a ke kritickému myšlení jako základu pro uvážlivé a vhodné jednání v soukromém
i ve veřejném životě. Učivo není vytvořeno na základě zjednodušeného
obsahu jednotlivých humanitních disciplín, nýbrž jsou z nich systémově
vybrány pouze určité prvky do několika tematických celků v občanské
nauce. Obsahové složky občanské nauky jsou doplněny prvky dalších vzdělávacích
předmětů, např. ekonomiky a základů ekologie.
Matematické
vzdělávání rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků, vybavuje
je poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou
profesionální činnost, zejména usnadňuje pochopení technických a
ekonomických jevů a závislostí pro odborné vzdělávání. Matematika se významně
podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na rozvoji logického myšlení. Matematika má průpravnou
funkci pro technické disciplíny, proto musí být samozřejmá koordinace
matematického vzdělávání se vzděláváním odborným i přírodovědným.
Matematika učí žáky schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti při
řešení úloh z praxe, potřebě ověřovat správnost získaného výsledku,
používat při zpracování úloh různé prostředky výpočetní techniky a
grafické pomůcky.
Přírodovědné
vzdělávání obsahuje učivo fyziky, chemie a ekologické výchovy. Žáci
si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky a chemie, které
jsou nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, v odborné praxi i
v každodenním životě. Fyzika a chemie jsou základem technických a
technologických disciplín, a proto musí být samozřejmá koordinace přírodovědného
vzdělávání se vzděláváním odborným i matematickým. Tato koordinace
nemusí být nutně časová, ale vždy obsahová, terminologická a
metodologická. V ekologii se žáci seznamují s příčinami ohrožení přírody
lidskými činnostmi a učí se zaujímat postoje k problémům v oblasti péče
o životní prostředí. Žáci získávají základní ekologické poznatky pro
ekosystém člověka a pro vztahy člověka
k životnímu prostředí při zohlednění regionálních a profesních
zvláštností. Škola jednotlivé okruhy učiva vhodně doplňuje a prohlubuje
podle potřeby oboru a nových vědeckých poznatků.
Estetické
vzdělávání je nadpředmětového
charakteru a prostupuje celou výukou. Má významné kultivační a výchovné
poslání. Na estetické vzdělávání je nutné nahlížet jako na formativní
oblast vzdělávacího procesu, která
se realizuje přes vlastní tvůrčí činnosti žáka. Estetická výchova vede
žáky k poznání a k pochopení krásy prostřednictvím konkrétních uměleckých
a šířeji chápaných estetických výtvorů různých žánrů.
Rozvoj
tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči
o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na
každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické
dispozice žáků jsou i ve vyučovacím předmětu odborný výcvik vymezeny požadavky
na vytvoření předpokladů pro transfer získaných dovedností z oblasti tělesné
kultury do pracovní motoriky a na zvládnutí kompenzačních cvičení k
regeneraci tělesných a duševních sil vzhledem k požadavkům praxe a budoucí
profese. Dále je kladen důraz na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní
výchovy, zejména se jedná o zvládnutí základů poskytnutí první pomoci při
úrazu. Upevnění a osvojení dovedností při poskytování první pomoci je
součástí pracovní náplně sportovního kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od standardu středoškolského odborného
vzdělávání vypracovaného v podobě vzdělávacích cílů a obsahových
okruhů pro vzdělávací směr chemický s ohledem na řemeslnou tradici
oboru. Poskytuje žákům ucelený soubor teoretických vědomostí, praktických
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v oblasti
broušení technického a šperkového kamene. Odborné vzdělávání je
zabezpečováno základními, výběrovými
a volitelnými odbornými předměty. Obsah učiva těchto předmětů má
zpočátku podpůrný a postupně rozhodující význam pro výuku předmětu
odborný výcvik. Je tak zabezpečena vzájemná vazba teoretického a praktického
odborného učiva, která je nezbytná pro profesní uplatnění absolventa v
praxi. Odborné vzdělávání zahrnuje tyto obsahové okruhy:
Učivo
obsahového okruhu složení a vlastnosti látek slouží
k osvojení základních zásad a praktického používání chemického názvosloví
a odborné terminologie v návaznosti na poznatky získané v průběhu všeobecného
vzdělávání. Učivo vede žáky k porozumění obsahu příslušných pojmů
a základních principů, zákonitostí, metod a technik. Žáci získávají
další vědomosti o stavbě, struktuře a vlastnostech chemických látek a
surovin a pro řešení konkrétních i praktických úkolů. Učivo tohoto
okruhu je náplní zejména předmětů materiály a mineralogie. Obsah učiva předmětu
materiály rozšiřuje především učivo předmětu chemie ve vztahu ke konkrétnímu
využití v praxi.
Učivo
obsahového okruhu základy technických, výtvarně - technických a přírodovědných
disciplín vede žáky k využívání obecných přírodovědných poznatků
v učebním oboru brusič technického a šperkového kamene. Žáci si
osvojují poznatky z oblasti aplikací výpočetní techniky, poznatky o funkci
provozních zařízení, strojů, přístrojů, nástrojů a pomůcek, o
procesech manipulace a dopravy surovin a pomocných látek. Učivo poskytuje dále
žákům potřebné vědomosti a dovednosti týkající se čtení a kreslení základní
technické a technologické dokumentace, rozvíjí i jejich grafický projev,
prostorovou představivost a seznamuje je se základy technické estetiky. Učivo
tohoto okruhu je náplní předmětů technické kreslení, odborné kreslení,
mineralogie, materiály, strojnictví, broušení kamene, stroje a zařízení a
odborný výcvik.
Učivo
obsahového okruhu technologické procesy a zařízení poskytuje žákům základní
informace o technikách zušlechťování technického a šperkového kamene a připravuje
základ pro technické a technologické aplikace v praxi. Prohlubuje pohled
na fyzikální, chemické a fyzikálně - chemické děje a podmínky
jejich průběhu, seznamuje žáky se speciálními pomůckami, nástroji,
stroji a zařízeními. Učivo tohoto okruhu je náplní všech odborných předmětů,
zejména předmětů broušení kamene, strojnictví, stroje a zařízení a
odborný výcvik.
Učivo
obsahového okruhu metody a postupy kontroly průběhu dějů a procesů v návaznosti
na znalosti získané v obsahových okruzích všeobecného přírodovědného
vzdělávání seznamuje žáky s měřicí, regulační a automatizační
technikou používanou při zušlechťování technického a šperkového
kamene. Výběr učiva je zaměřen na nejužívanější měřicí a kontrolní
techniky v provozní dílně a v sériové výrobě. Žáci získávají základní
vědomosti o normalizaci a standardizaci. Učivo tohoto okruhu je náplní předmětů
strojnictví, stroje a zařízení, broušení kamene a odborný výcvik.
Učivo
obsahového okruhu zkoušky a rozbory látek seznamuje žáky s metodami, postupy a
technikami kontroly surovin, polotovarů a finálních výrobků. Žáci získávají
základní vědomosti a dovednosti pro stanovení látek na základě chemických
a fyzikálně – chemických rozborů a zjišťují vlastnosti surovin a hotových
výrobků pomocí základních metod rozborů, mikroskopických technik a
technik a postupů chemické a instrumentální analýzy. Učivo tohoto okruhu
je náplní předmětů chemie, fyzika, materiály, mineralogie, broušení
kamene, stroje a zařízení a odborný výcvik.
Učivo
obsahového okruhu obsluha a údržba zařízení vybavuje žáky vědomostmi a
dovednostmi potřebnými pro obsluhu a údržbu nástrojů, přístrojů, strojů
a zařízení a pro rozpoznávání závad na technických zařízeních.
Současně žáci získávají vědomosti a teoretické i praktické dovednosti
potřebné k odstraňování méně složitých závad. Učivo tohoto okruhu je
náplní zejména předmětů broušení
kamene, stroje a zařízení a odborný výcvik.
Učivo
obsahového okruhu ekonomie, ekologie a bezpečnost průběhu dějů a procesů poskytuje
žákům základní vědomosti z ekonomiky a uvádí je do ekonomického myšlení
v souvislostech odpovídajících tržnímu hospodářství. Umožňuje jim
osvojení základních vědomostí a dovedností z oblasti pracovněprávních
vztahů, živnostenského podnikání a podnikových činností. Dále jim
poskytuje vědomosti o organizaci práce na pracovišti a vede je k odpovědnosti
za plnění úkolů a kvalitu vykonané práce. Žáci jsou vychováváni k
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a k ochraně a tvorbě životního
prostředí. Učivo tohoto okruhu je náplní předmětů ekonomika, základy
ekologie a společně se zásadami bezpečnosti práce prolínají všemi odbornými
předměty, zejména pak odborným výcvikem.
Poznámka:
Škola přiměřeně aplikuje metodický pokyn k zařazení učiva „Úvod
do světa práce“ do vzdělávacích programů středních škol, který
vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády ČR ze dne 3. 4. 2000
č. 325 k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol“.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a v občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze považovat
za žádoucí posilování:
·
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně k situaci,
zpracovat písemný materiál, vysvětlovat a
znázorňovat, číst s porozuměním a využívat informací získaných
četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost
pracovat s druhými lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci i za práci
ostatních,
·
dovedností
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat a dodržovat efektivní postupy
při realizaci jejich řešení,
·
dovedností
numerické aplikace,
zejména dovednosti používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovedností
využívat informačních technologií, zejména dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat
rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru
v pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační
zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky
Příprava žáků je
organizována jako tříleté denní studium pro žáky a další uchazeče, kteří
úspěšně splnili povinnou školní docházku. Studium při zaměstnání dospělých
pracovníků je tříleté, je určeno absolventům základní školy, forma
studia je dálková. Příprava v denním i dálkovém studiu je ukončena
závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje střední
odborné vzdělání. Škola zajišťuje teoretické i praktické vyučování,
praktické vyučování je možno též realizovat ve střediscích praktického
vyučování nebo na pracovištích praktického vyučování.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací
práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů, ke konkrétním
situacím v pedagogickém procesu a s ohledem na možnosti školy. Vyučující
v koordinaci s ostatními pedagogickými pracovníky vyvíjí soustavnou
péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních vlastností
a schopností žáků. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy ve výuce
a nutnost využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů musí
vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená za učebním plánem denního studia.
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z
nejvýhodnějších, aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového
vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů. Ukázka žákovského projektu
je přiložena na závěr učebních dokumentů.
Škola realizuje vzdělávání podle těchto učebních dokumentů, jeho
organizaci může však upravit odlišně, než vyžadují vyučovací metody běžné
předmětové výuky. V tomto případě se řídí metodickým pokynem MŠMT
k postupu při úpravě vzdělávacího procesu škol a školských zařízení,
č.j. 18 276/98-20 ze dne 30.4.1998.
Kromě realizace cílů klíčových
dovedností vede vyučující žáky k trpělivé a soustavné práci a usiluje
o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým činnostem. Výchovu v tomto
smyslu lze uplatnit zejména v předmětu odborný výcvik.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého
vyučovacího předmětu včetně odborného výcviku věnuje každý vyučující
patřičnou pozornost otázkám bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a hygieny práce a soustavně usiluje o důslednou výchovu žáků k péči o
životní prostředí. Vyučující aktualizuje učivo odborných předmětů o
nové poznatky vědy a techniky s důrazem na technický rozvoj a význam
zavádění nových technik pro oblast zušlechťování technického a šperkového
kamene.
Učební obor brusič technického a šperkového
kamene je profilovaný ve smyslu použitelnosti pro různé oblasti zušlechťování
technického a šperkového kamene. Ředitel školy rozhodne o vhodnosti
realizace příslušného zaměření či specializace oboru. Pokud bude škola
vytvářet zaměření oboru, doporučuje se jeho zavedení ve vyšších ročnících
studia, ve druhém a třetím ročníku, lépe až ve třetím ročníku. Další
specializace absolventa se bude odehrávat v jeho prvním zaměstnání.
Smysl této změny ve vzdělávání, kdy se realizuje specifická příprava
žáků ve vyšších ročnících, je v posílení všeobecné a základní
odborné složky vzdělávání, čímž je sledována vyšší flexibilita
absolventa z hlediska uplatnění na trhu práce a jeho připravenosti na eventuální
rekvalifikaci. K zabezpečení tohoto cíle vzdělávání využívá škola práva
dotvářet učební dokumenty tak, aby splňovaly přípravu budoucího
absolventa učebního oboru brusič technického a šperkového kamene po všeobecné,
všeobecně odborné a specificky odborné linii vzdělávání s přihlédnutím
k regionálním požadavkům a dále, aby byla zaručena srovnatelná úroveň
absolventů jednotlivých škol. Pro splnění těchto požadavků je nutné přistoupit
zodpovědně k dotváření a vytváření učebních osnov vyučovacích předmětů
jak z kategorie základních, tak z kategorie výběrových a volitelných předmětů
včetně jejich pojetí. Rámcový rozpis učiva všech učebních osnov, které
jsou součástí příslušných souborů všeobecně vzdělávacích předmětů
a všech učebních osnov, které jsou součástí těchto učebních dokumentů,
je pro školu závazný, škola je rozpracuje do konkretizované podoby, provede
rozdělení vyučovacích hodin do jednotlivých ročníků, pokud tomu tak není,
a přiřadí počet vyučovacích hodin k jednotlivým základním tematickým
celkům.
V obecném učebním plánu jsou mezi základní vyučovací předměty
zařazeny tyto odborné předměty: technické kreslení, odborné kreslení,
mineralogie, materiály, strojnictví, broušení kamene, stroje a zařízení a
odborný výcvik. Učební osnovy uvedených předmětů jsou součástí těchto
učebních dokumentů a obsahují rámcový rozpis učiva. Všechny tematické
celky rámcového rozpisu učiva příslušného vyučovacího předmětu musí
být probrány. Škola dotváří konkretizovanou učební osnovu s ohledem na
problematiku jednotlivých specifických příprav, případně zaměření
oboru.
Výběrové a volitelné předměty se výrazně
podílí na utváření a dotváření profilu budoucího absolventa učebního
oboru brusič šperkového a technického kamene. Proto je třeba pečlivě
stanovit jejich nabídku a začlenit je do konkretizovaného učebního plánu.
Učební osnovy výběrových a volitelných předmětů zpracovává škola
sama a schvaluje je ředitel školy.
Nabídka výběrových předmětů uvedená v obecném
učebním plánu, který je součástí těchto učebních dokumentů, je pro školu
závazná a k výběru jsou k dispozici předměty: speciální
technologie, výpočetní technika, dějiny techniky a praktická cvičení.
Nabídku volitelných předmětů si stanoví škola sama.
Při sestavování konkretizovaného učebního plánu a konkretizovaných učebních osnov škola dodržuje obecně platné pedagogické zásady. Mezipředmětovým vztahům musí být podřízeno jednak rozdělení vyučovacích hodin do jednotlivých ročníků a jednak vnitřní struktura předmětu. Časovou a obsahovou diferenciací učiva lze splnit sledované specifické výstupní kompetence absolventa školy.
Při tvorbě konkretizovaného učebního plánu může škola vzít v úvahu i možnost využití volitelných předmětů
k navýšení hodinové dotace všech základních předmětů jak všeobecně
vzdělávacích, tak odborných ve prospěch splnění výchovně - vzdělávacích
cílů a požadavků na profil absolventa. Například podle obecného učebního
plánu si zvolí škola týdenní hodinovou dotaci pro vyučovací předmět
odborný výcvik v prvním ročníku 12 hodin, která je doporučena pro
realizaci náplně učební osnovy základního předmětu odborný výcvik v prvním
ročníku. Je však možné, aby škola, za předpokladu, že dodrží všechny
platné právní předpisy, navýšila hodinovou dotaci předmětu odborný výcvik
na 15 týdenních vyučovacích hodin, což umožňuje rozpětí hodinové
dotace stanovené obecným učebním plánem pro vyučovací předmět
odborný výcvik za celé období studia. Navýšení hodin věnuje škola nácviku
pracovních činností nebo k zařazení těch pracovních činností do výuky,
které souvisí s vývojovými technikami v oboru. Stejně je možné
postupovat i ve druhém a třetím ročníku. Pokud škola zvolí tuto
variantu, pak přechází na výuku formou střídání teoretického a praktického
vyučování po týdnech. V tomto případě škola přihlédne k povolené
úpravě hodinové dotace předmětu tělesná výchova.
Profil absolventa v těchto učebních
dokumentech je formulován obecně s ohledem na použitelnost tohoto vzdělávacího
programu pro různé oblasti zušlechťování technického a šperkového
kamene. V případě potřeby si dopracuje škola profil absolventa sama s ohledem
na stanovené konkrétní výstupní kompetence absolventa školy podle příslušné
specializace či zaměření oboru.
Všechna dopracování těchto učebních
dokumentů s cílem jejich převedení do konkrétních podmínek školy
schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při výběru učebního oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči
trpící zejména:
·
nemocemi
pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve vynucené poloze,
·
poruchami
funkce horních končetin (hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky
závažnými chronickými nemocemi kůže a spojivek,
·
prognosticky
závažnými chronickými nemocemi dýchacích cest a plic,
·
epilepsií,
epileptickými syndromy a kolapsovými stavy,
·
závažnými
poruchami sluchu,
·
prognosticky
závažnými poruchami vidění a poruchami barvocitu.
Zdravotní
omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného oboru nebo předpokládaného
uplatnění. K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný
registrující praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné
a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně vzdělávacím procesu
z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení
vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem). Požadavky
vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních
činností, které jsou obsahem odborného výcviku. Tyto požadavky musí být
doplněny o vyčerpávající informaci o rizikách možných ohrožení, jimiž
jsou žáci při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, včetně
informace o opatřeních na ochranu před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům
stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 48/1982 Sb.,
kterou se stanoví základní požadavky na bezpečnost práce a technických zařízení,
ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 108/2001 Sb., kterou se
stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení
a některých školských zařízení, a nařízením vlády č. 178/2001 Sb.,
kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Je
nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví
bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických
zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i
ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky
právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce,
vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu
s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu
přípravy na povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
s protipožárními předpisy a místními provozními bezpečnostními předpisy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
dodržování
maximálního počtu žáků ve skupině dozorované mistrem odborné výchovy v souladu
s přílohou č. 1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb.,
5.
vykonávání
stanoveného dozoru, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
„Práce pod dozorem“ - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá
na dodržování BOZP a pracovního postupu.Tato osoba musí všechna pracovní
místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě
porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení
zdraví.
„Práce pod dohledem“ - osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště
před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne,
pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru
tématu a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tématický
celek plní.