Kód
a název učebního oboru: 28-61-H/004 Brusič
technického a šperkového kamene
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné vzdělání
Způsob
ukončení a certifikace:
závěrečná zkouška, výuční list
Výsledky vzdělávání
Absolvent
učebního oboru brusič technického a šperkového kamene je připravován
tak, aby se u něho vytvořily předpoklady pro kvalifikovaný výkon činností
pro oblast broušení technického a šperkového kamene. Je kladen důraz na
vzdělávání v kontextu demokraticky pojímaného občanství, tedy na obecně
přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické
společnosti založené na humanismu. Přitom je akcentována osobnost žáka,
zvyšuje se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci
v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k
životu v harmonii s prostředím, s okolním světem lidí i přírody.
Absolvent
učebního oboru je středoškolsky vzdělaný občan se všeobecným i odborným
vzděláním. Především jeho odborné vzdělání se stává východiskem pro
jeho uplatnění v těch profesích, v nichž jde zejména o uplatnění
schopnosti praktické aplikace získaných poznatků, o přesnost výkonu
pracovních činností a výkonovou stabilitu ve specifických pracovních
podmínkách. Absolvent je profilován zejména k uplatnění v odborné
praxi. V tomto pojetí se jedná o ukončenou etapu vzdělávání. Získané
vzdělání svým obsahem zároveň splňuje základ pro další vzdělávání,
neboť jeho složky, všeobecné vzdělání a základní odborné vzdělání,
jsou obecnějšího charakteru a získaného vzdělání lze využít pro další
odborné vzdělávání absolventa včetně jeho případné rekvalifikace.
Absolvent
učebního oboru se správně orientuje v celé oblasti zušlechťování
technického a šperkového kamene. Uplatní se ve velkých, středních a malých
firmách, i jako živnostník. Je připraven vykonávat pracovní úkony v celém
procesu broušení: příprava surovin, materiálů a polotovarů k výrobě,
broušení, leštění, konečná úprava výrobků, kontrola, evidence a balení
výrobků. Umí číst výrobní výkresy, je seznámen s mechanickými,
technickými a chemickými vlastnostmi materiálů, s jejich správným převzetím
a použitím, umí zhotovit jednoduché technické náčrty, nárokovat potřebný
materiál, volit správný technologický postup, respektuje technologické předpisy.
Umí připravit materiál pro ruční a strojní úpravu, hospodárně využívat
energii a svěřené materiálové hodnoty, sledovat a hodnotit množství a
kvalitu vykonané práce. Absolvent umí na odpovídající úrovni opracovávat
technické a šperkové kameny přírodní i syntetické, včetně skleněných.
Umí vybrat a upravit surovinu, tmelit, řezat, brousit, leštit a provádět
kontrolu. Dovede používat řezací, vrtací, brousicí, omílací, lešticí,
čisticí i kontrolní zařízení a pomůcky a provádět jejich základní seřízení
a údržbu. Zná vlastnosti přírodních i syntetických materiálů, má přehled
o nalezištích přírodních kamenů i o metodách syntézy umělých
monokrystalů. Zná druhy brusiv i leštiv včetně nástrojů, druhů kotoučů
a jejich značení. Zná kontrolní metody i pomůcky pro mezioperační i konečnou
kontrolu kvality výrobků. Zná zásady bezpečnosti práce a ekonomiky
provozu. Přispívá k tvorbě a ochraně životního prostředí, dodržuje
pracovní a technologickou kázeň.
Příprava
v tomto učebním oboru vytváří předpoklady pro široké uplatnění
absolventů pro oblast broušení technického a šperkového kamene, vede žáky
postupně ke složitějším způsobům opracování skla, syntetických a přírodních
kamenů pro technické a šperkové aplikace. V rámci učebního oboru může
škola realizovat specializaci nebo zaměření oboru. Absolvent získá ucelený
přehled o zpracování a úpravě technického a šperkového kamene,
je však specializován pro určitou odbornou činnost v oboru brusič
technického a šperkového kamene. Zejména se jedná o získání kompetencí
pro broušení technického kamene, pro broušení šperkového kamene, pro broušení
monokrystalů a případné další odborné činnosti v souladu s požadavky
profesní sféry.
Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady
všeobecným i odborným vzděláváním žáků a jejich výchovou.
Předpokládané
vědomosti a dovednosti obecného charakteru
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu,
aby po jejím ukončení žák:
-
disponoval
dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení a měl pozitivní
hodnotovou orientaci odpovídající demokratické společnosti,
-
chápal
fungování demokracie a měl osvojeny vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu
občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti,
respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
-
uměl v souladu
s jazykovými, komunikačními a společenskými normami řešit základní
životní a pracovní situace,
-
dokázal
vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat
a předávat,
-
chápal
funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným,
dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce,
-
byl
schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání
informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského
i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžných řečových
situacích i ve vztahu ke své odbornosti,
-
rozvinul
a prohloubil si své numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a
prostorové vztahy, porozuměl matematickým závislostem,
-
uvědomoval
si význam umění pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech
literatury, dovedl rozlišovat mezi hodnotnými díly a brakovou literaturou,
byl tolerantní ke vkusu druhých,
-
cítil
spoluodpovědnost za živou a neživou přírodu, za kulturní a historické památky
a byl ochoten je ochraňovat,
-
uvědomoval
si svou národní a evropskou
identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven
k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal
xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
pociťoval
odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj
stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl
si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem,
slušností a lidskou solidaritou,
-
byl seznámen
s rolí životního partnera a rodiče, byl poučen o nebezpečí neodpovědných
sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života
vůbec, uměl správně využívat volný čas,
-
měl
vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných a duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví,
-
dokázal
poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy
zdravovědy a zásady správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování
své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam,
-
byl
schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování, projevoval smysl
pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc a byl ohleduplný k ostatním,
-
se
orientoval na trhu práce a aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění.
Předpokládané
vědomosti a dovednosti odborného charakteru
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu,
aby po jejím ukončení žák:
-
uměl řešit
jednoduché pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
-
ovládal
základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět
přírodním jevům a procesům i odborným problémům oboru, naučil se v oblasti
ekologie a ochrany zdraví zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů
z oblasti bezpečnosti práce v širším pojetí,
-
byl
schopen samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru s cílem
využívat získané informace v pracovní činnosti a doplňovat je a rozvíjet
v systému celoživotního vzdělávání,
-
byl
vybaven základními znalostmi a dovednostmi z ekonomické a právní
oblasti a uměl je správně aplikovat v zaměstnanecké a podnikatelské
činnosti,
-
uvědomoval
si možnosti svého pracovního zařazení a měl schopnost doplňovat a rozvíjet
si své odborné vzdělání s ohledem na měnící se podmínky ve své
profesi a na trhu práce,
-
uměl správně
používat odbornou terminologii, respektovat ČSN a ISO normy, uměl samostatně
vést technickou a technologickou dokumentaci a pracovat s ní včetně správné
orientace ve výrobních schématech,
-
respektoval
zásady hospodaření se surovinami, energií a přírodními zdroji,
-
znal
podstatu broušení technického kamene, šperkového kamene a broušení
monokrystalů,
-
zvládl
teoreticky a prakticky základní i složitější technologické operace a dodržoval
technologickou a pracovní kázeň z hlediska kvality výroby a její
kontroly v obecném pojetí,
-
měl základní
poznatky o vlastnostech a chování látek v průběhu technologického
procesu a byl schopen pohotově a správně reagovat na jednotlivé jevy v probíhajícím
technologickém procesu a vzniklé situace řešit,
-
uměl
kontrolovat průběh technologických dějů a procesů pomocí vhodné měřicí
techniky, kontrolních a zkušebních přístrojů, pracovat s kontrolními
záznamy včetně jejich vyhodnocování,
-
měl
osvojeny základní technické postupy, dokázal je využívat v příslušných
výrobních operacích, vyhodnocovat získané výsledky a vyvozovat z nich
kvalitativní a kvantitativní závěry,
-
dovedl
analyzovat a hodnotit výrobky z technologického, funkčního, estetického
a ekonomického hlediska,
-
měl
osvojeny zásady a návyky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, požární
ochrany, hygieny práce a ochrany životního prostředí při práci se
syntetickými a přírodními kameny, při práci se sklem pro technické a šperkové
aplikace,
-
uměl
samostatně a pohotově řešit úkoly na svěřeném technologickém úseku a
současně pracovat v týmu,
-
uměl
identifikovat a analyzovat problémy v běžných výrobních a
podnikatelských situacích, zvažovat jejich řešení, vybírat a navrhnout řešení
optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při řešení
a dodržovat je,
-
měl vědomosti
a dovednosti manuální a též intelektuální z hlediska aktivnějšího
přístupu ke svému profesnímu uplatnění jak v roli zaměstnance, tak v oblasti
vlastní podnikatelské činnosti.
Možnosti uplatnění absolventa
Učební
obor 28-61-H/004 Brusič technického a šperkového kamene poskytuje žákům
přípravu pro uplatnění v oblasti broušení technického a šperkového
kamene a broušení monokrystalů.
Absolvent,
který úspěšně vykonal závěrečnou zkoušku získal kvalifikaci pro výkon
povolání brusiče technického a šperkového kamene a může se uplatnit v malých
i velkých brousicích firmách, nebo podnikat samostatně, má vytvořeny předpoklady
pro přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních
oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných právních
norem.