Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 28.6.2002, č.j. 22 422/02-23 s platností od 1.září 2002 počínaje 1. ročníkem.
28-61-H/004 Brusič technického a šperkového kamene
Denní
studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Celkový počet
týdenních vyučovacích hodin za celé období studia |
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
a) základní
předměty |
|
Český jazyk a literatura |
6 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
3-4 |
Matematika |
3-5 |
Přírodovědné předměty |
5 |
Tělesná výchova |
3-5 |
Práce s počítačem |
1-2 |
Ekonomika |
2-4 |
Technické kreslení |
1-2 |
Odborné kreslení |
1-2 |
Mineralogie |
1-3 |
Materiály |
1-4 |
Strojnictví |
1-2 |
Broušení kamene |
4-6 |
Stroje a zařízení |
1-3 |
Odborný výcvik |
43,5-50 |
b)
výběrové předměty |
|
Speciální technologie |
2-4 |
Výpočetní technika |
1-2 |
Dějiny techniky |
2 |
c)
volitelné předměty |
|
Volitelný předmět |
0-10 |
|
|
Celkem hodin |
84-99 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
Poznámky
A.
Poznámky k učebnímu plánu (obecnému)
1.A
Učební plán je obecným kvantitativním rozvržením jednotlivých složek
vzdělávání a tvoří organizační rámec vzdělávacího programu. Vychází
z charakteristiky vzdělávacího programu, který je založen na klasické formě
běžné předmětové organizace výuky. V učebním plánu je stanoven počet
vyučovacích hodin jednotlivých vyučovacích předmětů, případně je
uvedeno rozpětí těchto vyučovacích hodin za celé období studia. Tento učební
plán splňuje požadavky standardu středoškolského odborného vzdělávání
a je závaznou metodickou předlohou, podle níž koncipuje škola vlastní,
tzv. konkretizovaný učební plán podle dále stanovených zásad. Cílem
obecné formy učebního plánu je umožnit školám organizaci vzdělávacího
procesu podle konkrétních podmínek, v rámci daného subjektu a prostřednictvím
využití výběrových a volitelných předmětů dosáhnout pružnější
profilace studia.
2.A
Povinné základní vyučovací předměty učebního oboru představují základ
vzdělání učebního oboru a jsou závazné v minimálním počtu hodin
daných rozpětím jejich hodinových dotací uvedených v učebním plánu.
Povinné vyučovací předměty v konkretizovaném učebním plánu zahrnují
předměty všeobecně vzdělávací, základní odborné, výběrové odborné
(profilující) a případně volitelné. Profilující předměty do
konkretizovaného učebního plánu stanoví škola výběrem z nabídky
dané obecným učebním plánem, stanovení nabídky volitelných předmětů
je v plné kompetenci školy (viz oddíl B).
3.A
Závěrečná zkouška se realizuje podle platných právních předpisů,
certifikátem je výuční list.
B.
Poznámky ke konkretizaci obecného učebního plánu na podmínky školy, zásady
pro tvorbu konkretizovaného učebního plánu
1.B
Pokud se škola rozhodne, může použít doporučený učební plán učebního
oboru brusič technického a šperkového kamene, který je součástí těchto
učebních dokumentů.
2.B
Konkretizovaný učební plán vytvořený školou pro celé období studia
schvaluje ředitel školy a je součástí povinné dokumentace školy.
3.B
Škola při tvorbě konkretizovaného učebního plánu provede přesné začlenění
vyučovacích předmětů do jednotlivých ročníků včetně přesného určení
hodinových dotací. Učivo přírodovědných předmětů se v konkretizovaném
učebním plánu člení na samostatné vyučovací předměty fyzika, chemie a
základy ekologie. Hodinová dotace předmětu základy ekologie se doporučuje
na 1 vyučovací hodinu týdně za studium. Hodinové dotace předmětů chemie
a fyzika stanoví škola podle charakteru studia.
4.B
Celkový počet týdenních vyučovacích hodin stanovený učebním plánem pro
povinnou výuku, která zahrnuje kategorii základních, výběrových a
volitelných předmětů, nesmí přesáhnout 33 hodin a nesmí být nižší než
28 hodin v týdnu pro každý jednotlivý ročník studia.
5.B V
konkretizovaném učebním plánu pro příslušný ročník může škola provádět
úpravy až do výše 10% celkového počtu vyučovacích hodin, přičemž musí
dodržet podmínky stanovené standardem středoškolského odborného vzdělávání.
Při této úpravě se nesmí překročit celkový týdenní počet vyučovacích
hodin stanovený učebním plánem a není možné vypustit žádný povinný
vyučovací předmět.
6.B
Nejmenší možný podíl všeobecného vzdělávání pro 2. úroveň vzdělávání
činí 30% z celkového rozsahu povinného vzdělávání, přičemž
klasická forma běžné předmětové organizace výuky vyžaduje rovnoměrné
a proporcionální zastoupení jednotlivých vyučovacích předmětů. Český
jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova musí být v konkretizovaném
učebním plánu zastoupeny v každém ročníku.
7.B
V týdnu teoretického vyučování nesmí klesnout počet vyučovacích
hodin tělesné výchovy pod 2 vyučovací hodiny. Doporučuje se zařadit podle
možností školy vyučovací hodiny tělesné výchovy i v týdnech, kdy převažuje
odborný výcvik. Tyto hodiny se nezapočítávají do celkového počtu
vyučovacích hodin z hlediska maximálního stanoveného týdenního počtu
hodin.
8.B
Kategorie základních vyučovacích předmětů je základem vzdělání učebního
oboru brusič technického a šperkového kamene, obsahuje předměty všeobecně
vzdělávací a základní odborné předměty.
9.B Kategorie
výběrových (profilujících) vyučovacích předmětů prohlubuje odborné
vzdělávání žáků. Nabídka těchto předmětů k výběru je dána obecným
učebním plánem. Začlenění výběrových předmětů do konkretizovaného
učebního plánu provádí škola. Škola koncipuje učební osnovy výběrových
předmětů včetně jejich pojetí. V případě výběru vyučovacího předmětu
speciální technologie může škola uvádět v pedagogické dokumentaci název
podle oboru předmětu, např. Technologie broušení, Technologie rytí a
podobně.
10.B
Kategorie volitelných vyučovacích předmětů je nezávislá na kategorii základních
a výběrových předmětů. Volitelné předměty jsou dotovány hodinami, které
nebyly vyčerpány povinnými všeobecně vzdělávacími, základními odbornými
předměty a profilujícími odbornými (výběrovými) vyučovacími předměty.
Škola může nabídnout výuku volitelných předmětů, přičemž o tom, které
budou zařazeny do konkretizovaného učebního plánu, rozhodne ředitel školy.
Volitelných předmětů lze využít i k navýšení hodinové dotace základních
či výběrových předmětů, v tomto případě škola dopracuje učební
osnovy příslušných předmětů včetně jejich pojetí. Do nabídky volitelných
předmětů se k výběru doporučují tyto předměty: všechny všeobecně vzdělávací
předměty uvedené v učebním plánu, dále konverzace v cizím jazyce, další
cizí jazyk, sportovní hry, práce s počítačem (výpočetní technika),
sociologie, právní nauka a všechny odborné předměty uvedené v učebním
plánu, dále předměty s ekologickou tematikou a další předměty, které
mají vztah k požadované odbornosti a budou se podílet na celkovém dotváření
profilu absolventa.
11.B Struktura,
obsah, rozsah i zpracování učebních osnov nepovinných vyučovacích předmětů
jsou v plné kompetenci ředitele školy. Pro výuku je možné vytvářet
skupiny žáků z různých tříd a ročníků.
12.B
Úprava dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy,
který musí postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT.
C.
Poznámky k učebním osnovám vyučovacích předmětů, k jejich tvorbě a
případnému dopracování
1.C
Učivo všech vyučovacích předmětů je rozvrženo v 1. až 3. ročníku do
33 týdnů v jednotlivých ročnících, zbývající doba se využije
podle dále uvedené tabulky.
2.C Konkretizované
učební osnovy příslušných vyučovacích předmětů, tj. dopracování učebních
osnov základních předmětů, tvorbu učebních osnov výběrových, volitelných
a případně nepovinných předmětů včetně pojetí vyučovacích předmětů
schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy.
3.C
Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů se realizuje podle platných učebních
osnov schválených MŠMT pro střední odborné školy. Učební osnovy všeobecně
vzdělávacích předmětů jsou zařazeny v samostatném souboru. Škola
rozpracuje tyto učební osnovy adekvátně k hodinovým dotacím stanovených učebním
plánem. V případě inovace učebních osnov budou stávající osnovy
nahrazeny automaticky inovovanými.
4.C
Škola si může zpracovat vlastní učební osnovy pro všeobecně vzdělávací
předměty. V tomto případě je však nezbytné, aby takto stanovená všeobecně
vzdělávací složka vedla k naplnění požadavků profilu absolventa
uvedeného v těchto učebních dokumentech. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích
předmětů zpracované školou musí schválit MŠMT.
5.C
Pro výuku cizího jazyka se na úrovni učebního plánu používá název
„Cizí jazyk“.V konkretizovaném učebním plánu, v ostatní
pedagogické dokumentaci a na vysvědčení se uvede název konkrétního
cizího jazyka, kterému se žák učil.
6.C
Součástí těchto učebních dokumentů jsou učební osnovy vyučovacích předmětů:
práce s počítačem, ekonomika, technické kreslení, odborné kreslení,
mineralogie, materiály, strojnictví, broušení kamene, stroje a zařízení a
odborný výcvik. Škola rozpracuje rámcový rozpis učiva těchto učebních
osnov do konkretizované podoby včetně doplňků k pojetí vyučovacích předmětů
v aplikaci na profil absolventa školy.
7.C Škola
při vypracování všech potřebných učebních osnov výběrových, volitelných
a nepovinných předmětů respektuje mezipředmětové vztahy.
8. C V
učebních osnovách může být prováděna úprava vzdělávacího obsahu v
rozsahu 30% celkové hodinové dotace stanovené pro každý tematický celek,
která směřuje zejména k inovaci vzdělávacího obsahu.
DOPORUČENÝ UČEBNÍ PLÁN (konkretizovaný)
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
|||
|
|
|||
|
1. |
2. |
3. |
Celkem |
A. Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Anglický jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2 |
2 |
1 |
5 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
3 |
Chemie |
2 |
- |
- |
2 |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
1 |
Tělesná výchova |
2 |
1 |
1 |
4 |
Práce s počítačem |
1 |
- |
- |
1 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
Technické kreslení |
1 |
1 |
- |
2 |
Odborné kreslení |
- |
2 |
- |
2 |
Mineralogie |
- |
1 |
1,5 |
2,5 |
Materiály |
1 |
1 |
- |
2 |
Strojnictví |
1 |
- |
- |
1 |
Broušení kamene |
1 |
2 |
3 |
6 |
Stroje a zařízení |
- |
- |
2 |
2 |
Speciální technologie |
1 |
- |
- |
1 |
Výpočetní technika |
- |
0,5 |
1 |
1,5 |
Praktická cvičení |
1 |
- |
- |
1 |
Odborný výcvik |
12 |
16,5 |
16,5 |
45 |
Celkem hodin |
33 |
33 |
33 |
99 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poznámky
1.
Tento učební
plán byl zpracován v souladu s poznámkami uvedenými u obecného učebního
plánu učebního oboru brusič technického a šperkového kamene.
2.
Škola,
která použije tento doporučený učební plán, dopracuje v návaznosti na
takto konkretizovaný učební plán rámcové učební osnovy základních
povinných odborných předmětů, které jsou součástí těchto dokumentů a
vypracuje učební osnovy výběrových předmětů zařazených v tomto učebním
plánu (speciální technologie, výpočetní technika a praktická cvičení)
za důsledného respektování mezipředmětových vztahů a respektování případné
specializace oboru.
3.
Tabulky s
přehledem využití týdnů v období školního roku a s přehledem začlenění
klíčových dovedností uvedené u obecně zpracovaného učebního plánu jsou
platné pro každý konkretizovaný učební plán.
UČEBNÍ PLÁN (obecný)
dálkové studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
konzultačních hodin za celé období studia |
|
|
|
|
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
|
a) základní předměty |
|
|
Český jazyk a literatura |
30 |
(10,10,10) |
Cizí jazyk |
30 |
(10,10,10) |
Občanská nauka |
30 |
(10,10,10) |
Matematika |
30 |
(10,10,10) |
Fyzika |
10 |
(10,-,-) |
Chemie |
10 |
(10,-,-) |
Základy ekologie |
10 |
(10,-,-) |
Práce s počítačem |
10-20 |
(10,-,-) |
Ekonomika |
20-40 |
(-,-,20) |
Technické kreslení |
10-20 |
(10,-,-) |
Odborné kreslení |
20-30 |
(-,20,-) |
Mineralogie |
20-30 |
(-,10,10) |
Materiály |
30-40 |
(10,10,10) |
Strojnictví |
10-20 |
(10,-,-) |
Broušení kamene |
30-60 |
(10,10,10) |
Stroje a zařízení |
20-40 |
(-,10,10) |
Odborný výcvik |
60-80 |
(20,20,20) |
b) výběrové předměty |
|
|
Speciální technologie |
10-30 |
|
Výpočetní technika |
10-30 |
|
Dějiny techniky |
10-20 |
|
Praktická cvičení |
10-40 |
|
c) volitelné předměty |
|
|
Volitelný předmět |
0-100 |
|
Celkem hodin |
480 |
|
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
|
Poznámky
1.
Při tvorbě konkretizovaného učebního plánu dálkového studia je třeba
vzít v úvahu, že celková týdenní hodinová dotace povinných vyučovacích
předmětů je stanovena těmito učebními dokumenty pro 1. ročník 160
konzultačních hodin, pro 2. ročník 160 konzultačních hodin a pro 3.
ročník 160 konzultačních hodin.
2.
V dálkovém studiu se vyučuje podle konkretizovaných učebních osnov
denního studia. Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu si přizpůsobí vyučující
podle počtu konzultačních hodin uvedených v konkretizovaném učebním
plánu dálkového studia, případně v harmonogramu dálkového studia.
3.
Počty konzultačních hodin v ročníku stanovené konkretizovaným učebním
plánem dálkového studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy
do dvou pololetí školního roku. Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty
konzultačních hodin se zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního
rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
4.
Konzultační hodiny, které jsou stanoveny pro odborný výcvik, se
soustřeďují do větších vyučovacích celků, tzv. vyučovacích bloků
(například 20 hodinový vyučovací blok lze soustředit do tří
konzultačních dnů). Tyto konzultační hodiny jsou stanoveny pro souborné
práce a doplňující instruktáže. Souborné práce se zaměřují na doplnění
a upevnění profilových dovedností.
5.
V závěru každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle konkretizovaného učebního plánu vyučovalo. V jednom dnu se
doporučuje konat zkoušky maximálně ze tří předmětů.
6.
Pro dálkové studium dále platí tyto poznámky uvedené u obecného učebního
plánu denního studia: 3.A, 2.B, 3.B, 5.B, 6.B ( kromě textu týkajícího se
tělesné výchovy), 8.B, 9.B, 10.B, 11.B a 12.B.
7.
Učební plán dálkového studia učebního oboru brusič technického a
šperkového kamene je obecný, stanoví počet konzultačních hodin za celé
období studia. V závorkách u jednotlivých základních vyučovacích
předmětů je uvedena navržená hodinová dotace pro jednotlivé ročníky,
v případě rozpětí hodinové dotace je v závorce uveden rozpis
pro její minimální hranici.