Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor:
2863E Výrobce bižuterie, bižuterní práce
Učební
obor:
28-63-E/001 Bižuterní výroba
Vstupní předpoklady
žáků: Do učebního oboru mohou být přijati žáci a další uchazeči, kteří
splnili povinnou školní docházku v nižším než devátém ročníku a
kteří vyhověli zdravotním požadavkům.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia: 2 roky, denní studium
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru, ve kterém se připravují
žáci se sklonem k manuální práci. Převažující praktická složka
vzdělávání výrazně působí na formování praktických dovedností
pro život i pro uplatnění v povolání. Žáci se připravují na jednoduché
práce při výrobě bižuterie a ostatních bižuterních výrobků pro oblast
zakázkové i sériové výroby. Žáci jsou vychováváni tak, aby byli schopni
se uplatnit na trhu práce a začlenit se do společnosti na základě
zvládnutí profese, a aby si vypěstovali kladný vztah k práci.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru je tvořen ve všeobecně-vzdělávací
složce těmito vzdělávacími okruhy:
-
vzdělávání
jazykové pro
oblast mateřského jazyka, kdy je jazyková výuka zaměřena především na
rozvoj komunikativních dovedností žáků, začlenění jejich jazykových návyků
do mimoškolních souvislostí a vzbuzení zájmu žáků o četbu,
-
vzdělávání
společenskovědní
se realizuje především ve vyučovacím předmětu občanská nauka a jeho cílem
je přispět k přípravě žáků na život v demokratické společnosti
tak, aby se v ní lépe orientovali a mohli se aktivně zapojit do ovlivňování
veřejných záležitostí a tím řešit své soukromé problémy,
-
vzdělávání
matematické
se realizuje ve vyučovacím předmětu matematika a poskytuje žákům základní
matematické vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k osvojení učiva
odborných předmětů a k řešení praktických úkolů denní potřeby,
-
rozvoj
tělesné kultury
vytváří předpoklady pro upevňování tělesné zdatnosti a zdraví žáků,
vede žáky k efektivnímu využívání volného času a pěstuje jejich zájem
o pohybovou aktivitu.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor teoretických vědomostí
a praktických znalostí, dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí
uplatnění v povolání dělníka bižuterní výroby.
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru bižuterní výroba je v odborné
složce tvořen těmito okruhy přípravy:
-
teoretická
příprava (pro praktickou aplikaci v odborném výcviku) je náplní předmětu
bižuterní výroba,
-
praktická
příprava se realizuje v návaznosti na teoretickou odbornou složku ve vyučovacím
předmětu odborný výcvik.
Odborná příprava má těžiště v přípravě
na výkon jednoduchých prací při výrobě bižuterie a ostatních bižuterních
výrobků pro oblast zakázkové i sériové výroby. V odborné přípravě žáků
převládá část praktického charakteru.
Klíčové dovednosti
Mezi významné klíčové dovednosti pro učební obor bižuterní výroba
lze zařadit komunikativní dovednosti, personální a interpersonální
dovednosti, dovednosti řešit problémy a problémové situace, dovednosti
numerické aplikace, dovednosti využívat informační technologie. Rozvíjení
klíčových dovedností musí vycházet ze vzdělávacích a výchovných předpokladů
a možností žáků připravujících se v tomto učebním oboru, z jejich
individuálních dispozic. Klade se důraz zejména na posilování komunikativních,
personálních a interpersonálních dovedností ve všeobecně - vzdělávací
i v odborné složce vzdělávání.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání vytvářejí
předpoklady pro snazší uplatnění žáků v pracovním a v občanském
životě.
Organizace výuky
Příprava žáků je organizována jako dvouleté denní studium, je
zakončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání.
Protože se jedná o přípravu žáků, jejichž výsledky v základní
škole byly velmi slabé, a kteří si většinou nevypěstovali vztah k
systematické teoretické přípravě, není vhodné od sebe oddělovat
teoretické předměty a odborný výcvik. Výuku se doporučuje organizovat z hlediska
vyváženosti zastoupení teoretické a praktické složky v každém školním
týdnu.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací
práce volí vyučující zejména se zřetelem k charakteru předmětu a k možnostem
žáků. Vyučující dbá o názornou výuku a o přiměřený obsah učiva a
zařazuje časté opakování učiva a usiluje tak o trvalejší upevňování
znalostí žáků. Získané teoretické znalosti a vědomosti by si měli žáci
ověřovat v praktické činnosti v návaznosti na výklad.
V oboru se připravují žáci, kteří většinou v této dvouleté přípravě ukončí své systematické vzdělávání, aby získali základní vědomosti a dovednosti nezbytné pro další osobní, občanský a pracovní život. Žáky je nutné ve výuce neustále motivovat, pokud možno je povzbuzovat kladným, ale odpovídajícím hodnocením jejich výkonu, umožnit jim i ve všeobecně vzdělávacích předmětech činnosti prakticky zaměřené, vést žáky k účasti na řešení problémů běžného života pomocí modelových situací. Zadané úkoly by žáci měli řešit pomocí vlastních informací získaných především při praktických činnostech ve škole i v běžném životě. Za tímto účelem vyučující volí vhodné metody výuky, např. exkurze na pracovní úřad a následné demonstrativní hledání pracovního uplatnění, inscenační metody založené na hře, vhodné pro poznání sebe i druhých, pro vytvoření kontaktu a komunikace ve dvojicích a ve skupině, nebo napomáhající lépe pochopit a osvojit si i některé teoretické učivo především v občanské nauce a ukazující např. způsob komunikace s úředníky ve věcech jednotlivce či rodiny na úřadech, přínosem může být i účast na přelíčení u soudu v trestním řízení s mladistvým, vyplňování různých dotazníků a tiskopisů, se kterými se žáci setkají v běžném životě, sestavení životopisu, vyplňování poukázek, složenek, účast na různých společenských akcích v odpovídajícím oblečení a za respektování zásad slušného chování a podobně.
Ve výuce je nutné věnovat pozornost nácviku metod a technik učení a
pro práci s textem jako základním zdrojem informací. Vhodné je i využití
počítače při vyučování včetně speciálních výukových programů.
Doporučená literatura pro pedagogy:
·
Mauš J.:
Styly učení žáků a studentů, Portál 1998,
·
Lokšová
I. - Lokša J.:Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Portál
1998,
·
Černochová
M. a kol.: Využití počítače při vyučování, Portál 1998,
·
Slavík J.:
Hodnocení v současné škole, Portál 1999,
·
Hermochová
S.: Hry pro život,
·
Canfield
J., Wells H.C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků,
·
Valenta J.:
Metody a techniky dramatické výchovy,
·
Machková
E.: Metody dramatické výchovy,
·
Bakalář
E.: Nové psychohry, Portál 1998,
·
Patersonová
E.: Připravit, pozor, učíme se!, Portál 1998,
·
Canfield
J., Siccone F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál
1998.
Pro
realizaci klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších
metod pedagogické práce metoda projektového vyučování. Ta spočívá v
tvorbě a následném provedení ucelených a vhodně tematicky koncipovaných
žákovských projektů. Ukázka žákovského projektu je přiložena na závěr
učebních dokumentů jako vzor pro případnou tvorbu žákovského projektu školou.
V případě potřeby si školy mohou samy zpracovat vlastní žákovské
projekty a zařadit je do teoretické a zejména praktické složky výuky.
Další specifické požadavky
Zdravotní požadavky
Při výběru učebního oboru bižuterní výroba nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
·
poruchami
horních končetin (poruchy hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky
závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů a
kolapsovými stavy, a to při praktické výuce a předpokladu práce s motorovou
mechanizací,
·
prognosticky
závažnými poruchami vidění, poruchami barvocitu.
Zdravotní omezení vždy závisí na
specifických požadavcích zvoleného oboru nebo předpokládaného uplatnění.
K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující
praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází
ve výchovně vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky
platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických
předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto předpisů
se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem
odborného výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající
informaci o rizikách možných ohrožení, jimiž jsou žáci při teoretickém
i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na
ochranu před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům
stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb.,
kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních
zařízení a některých školských zařízení, a nařízením vlády č.
178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při
práci. Je nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým
se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů,
technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i
ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky
právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce,
vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu
s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu
přípravy na povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných prostředků podle vyhodnocených
rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky
č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního
požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
5.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem odborné výchovy v souladu s přílohou č.1 vyhlášky MŠMT
ČR č. 354/1991 Sb.
6.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž
stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba
pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách
jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.