Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 8.7.2002, č.j. 22 792/02-23 s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem.
28-63-E/001 Bižuterní výroba
Denní
studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Celkový počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
a) základní
předměty |
|
Český jazyk a literatura |
4 |
Občanská nauka |
2 |
Matematika |
4 |
Tělesná výchova |
2 |
Bižuterní výroba |
4-6 |
Odborný výcvik |
40-48 |
b) výběrové
a volitelné předměty |
0-4 |
Celkem hodin
týdně |
56-66 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
Poznámky
A.
Poznámky k učebnímu plánu (obecnému)
1.A
Učební plán je obecným kvantitativním rozvržením jednotlivých složek
vzdělávání a tvoří organizační rámec vzdělávacího programu. Vychází
z charakteristiky vzdělávacího programu, který je založen na klasické formě
běžné předmětové organizace výuky. V učebním plánu je stanoven počet
vyučovacích hodin jednotlivých vyučovacích předmětů, případně je
uvedeno rozpětí těchto vyučovacích hodin za celé období studia. Tento učební
plán je závaznou metodickou předlohou, podle níž koncipuje škola vlastní,
tzv. konkretizovaný, učební plán podle dále stanovených zásad. Cílem
obecné formy učebního plánu je umožnit školám organizaci vzdělávacího
procesu podle konkrétních podmínek, v rámci daného subjektu a prostřednictvím
využití výběrových a volitelných předmětů dosáhnout pružnější
profilace studia.
2.A
Povinné základní vyučovací předměty učebního oboru představují základ
vzdělání učebního oboru a jsou závazné v minimálním počtu hodin
daných rozpětím jejich hodinových dotací uvedených v učebním plánu.
Povinné vyučovací předměty v konkretizovaném učebním plánu zahrnují
předměty všeobecně vzdělávací, základní odborné, výběrové odborné
(profilující) a případně volitelné. Výběrové odborné předměty a případně
volitelné předměty zařazené do konkretizovaného učebního plánu stanoví
škola (viz oddíl B).
3.A
Závěrečná zkouška se realizuje podle platných právních předpisů,
certifikátem je výuční list.
B.
Poznámky ke konkretizaci obecného učebního plánu na podmínky školy, zásady
pro tvorbu konkretizovaného učebního plánu
1.B
Pokud se škola rozhodne, může použít doporučený učební plán učebního
oboru bižuterní výroba, který je součástí těchto učebních dokumentů.
2.B
Konkretizovaný učební plán vytvořený školou pro celé období studia
schvaluje ředitel školy a je součástí povinné dokumentace školy.
3.B
Škola při tvorbě konkretizovaného učebního plánu provede přesné začlenění
vyučovacích předmětů do jednotlivých ročníků včetně přesného určení
hodinových dotací.
4.B
Celkový počet týdenních vyučovacích hodin stanovený učebním plánem pro
povinnou výuku, která zahrnuje kategorii základních, výběrových a
volitelných předmětů, nesmí přesáhnout 33 hodin a nesmí být nižší než
28 hodin pro každý jednotlivý ročník studia.
5.B V
konkretizovaném učebním plánu pro příslušný ročník může škola provádět
úpravy až do výše 10% celkového počtu vyučovacích hodin, při této úpravě
se nesmí překročit celkový týdenní počet vyučovacích hodin stanovený učebním
plánem a není možné vypustit žádný povinný vyučovací předmět.
6.B Klasická
forma běžné předmětové organizace výuky vyžaduje rovnoměrné a
proporcionální zastoupení jednotlivých všeobecně – vzdělávacích předmětů.
Český jazyk a literatura, občanská nauka, matematika a tělesná výchova
musí být v konkretizovaném učebním plánu zastoupeny v každém ročníku.
7.B
V týdnu teoretického vyučování nesmí klesnout počet vyučovacích hodin tělesné
výchovy pod 2 vyučovací hodiny. Doporučuje se zařadit podle možností školy
vyučovací hodiny tělesné výchovy i v týdnech, kdy převažuje odborný výcvik.
Tyto hodiny se nezapočítávají do celkového počtu vyučovacích hodin
z hlediska maximálního stanoveného týdenního počtu hodin.
8.B
Kategorie základních vyučovacích předmětů je základem vzdělávání v učebním
oboru bižuterní výroba, obsahuje předměty všeobecně vzdělávací a základní
odborné předměty.
9.B Kategorie
výběrových (profilujících) vyučovacích předmětů prohlubuje odborné
vzdělávání žáků. Kategorie volitelných vyučovacích předmětů je nezávislá
na kategorii základních a výběrových předmětů. Volitelné předměty
jsou dotovány hodinami, které nebyly vyčerpány povinnými všeobecně vzdělávacími,
základními odbornými předměty a profilujícími odbornými (výběrovými)
vyučovacími předměty. Hodinovou dotaci pro volitelné předměty lze
využít i k navýšení hodinové dotace základních či výběrových předmětů,
v tomto případě škola dopracuje učební osnovy příslušných předmětů
včetně jejich pojetí. O začlenění výběrových a volitelných předmětů
do konkretizovaného učebního plánu rozhodne ředitel školy. Škola
koncipuje v případě potřeby učební osnovy výběrových a volitelných
předmětů včetně jejich pojetí. Zařazení výběrových a volitelných předmětů
má jednak umožnit směřovat přípravu žáků do určité profesní oblasti,
v níž se předpokládá budoucí uplatnění absolventů, jednak má umožnit
škole větší prostor pro organizaci výuky a používání různých metodických
postupů. Jako výběrový předmět se doporučuje zařadit např. odborné
kreslení, strojnictví, laboratorní cvičení (cvičení z chemie, cvičení
z fyziky a podobně) - učivo v těchto předmětech je však třeba
koordinovat s učivem předmětu bižuterní výroba a s odborným výcvikem.
Jako volitelný předmět je možné zařadit všechny uvedené všeobecně vzdělávací
předměty v obecném učebním plánu (posílení hodinové dotace v případě
potřeby s následným dopracováním učebních osnov školou) a dále např.
práce s počítačem, sportovní hry, rodinná výchova, zdravotní výchova,
sociální dovednosti a další předměty, které mají vztah k požadované
odbornosti a budou se podílet na celkovém dotváření profilu
absolventa.
10.B Struktura,
obsah, rozsah i zpracování učebních osnov nepovinných vyučovacích předmětů
jsou v plné kompetenci ředitele školy. Pro výuku je možné vytvářet
skupiny žáků z různých tříd a ročníků.
11.B
Úprava dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy,
který musí postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT.
C.
Poznámky k učebním osnovám vyučovacích předmětů, k jejich tvorbě a
případnému dopracování
1.C
Učivo všech vyučovacích předmětů je rozvrženo do 33 týdnů v jednotlivých
ročnících, zbývající doba se využije podle dále uvedené tabulky.
2.C Konkretizované
učební osnovy příslušných vyučovacích předmětů, tj. dopracování učebních
osnov základních předmětů, tvorbu učebních osnov výběrových, volitelných
a případně nepovinných předmětů včetně pojetí vyučovacích předmětů
schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy.
3.C
Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů se realizuje podle platných učebních
osnov schválených MŠMT pro dvouleté učební obory určených žákům a dalším
uchazečům, kteří splnili povinnou školní docházku v nižším než 9. ročníku
základní školy. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích předmětů jsou
zařazeny v samostatném souboru. Jedná se o tyto učební osnovy: český
jazyk a literatura - č.j. 24041/98-23/230 z 12.8.1998, občanská nauka - č.j.
24041/98-23/230 z 12.8.1998, matematika - č.j. 24041/98-23/230 z 12.8.1998. Pro předmět
tělesná výchova se doporučuje používat alternativní učební osnovu pro
střední školy, č.j. 19891/96-50 z 23.5.1996. V případě inovace učebních
osnov budou stávající učební osnovy nahrazeny inovovanými. Škola
rozpracuje tyto učební osnovy adekvátně k hodinovým dotacím stanovených učebním
plánem.
4.C
Škola si může zpracovat vlastní učební osnovy pro všeobecně vzdělávací
předměty. V tomto případě je však nezbytné, aby takto stanovená všeobecně
vzdělávací složka vedla k naplnění požadavků profilu absolventa
uvedeného v těchto učebních dokumentech. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích
předmětů zpracované školou musí schválit MŠMT.
5.C
Součástí těchto učebních dokumentů jsou učební osnovy vyučovacích předmětů:
bižuterní výroba a odborný výcvik. Škola rozpracuje rámcový rozpis učiva
těchto učebních osnov do konkretizované podoby včetně doplňků k
pojetí vyučovacích předmětů v aplikaci na profil absolventa školy.
6.C Škola
při vypracování všech potřebných učebních osnov výběrových, volitelných
a nepovinných předmětů respektuje mezipředmětové vztahy. V souvislosti s
konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu včetně odborného výcviku
se musí každý vyučující průběžně zabývat otázkami bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, hygieny práce a soustavně se zaměřovat na důslednou
výchovu žáků k péči o životní prostředí. Vyučující
aktualizují učivo o nové poznatky vědy a techniky zejména ve vztahu k oboru.
7.C V
učebních osnovách může být prováděna úprava vzdělávacího obsahu v
rozsahu 30% celkové hodinové dotace stanovené pro každý tematický celek,
která směřuje zejména k inovaci vzdělávacího obsahu.
DOPORUČENÝ UČEBNÍ
PLÁN
(konkretizovaný)
Denní studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
||
|
v ročníku |
celkem |
|
|
1. |
2. |
|
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
4 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
2 |
Matematika |
2 |
2 |
4 |
Tělesná výchova |
1 |
1 |
2 |
Bižuterní výroba |
2 |
3 |
5 |
Odborný výcvik |
21 |
21 |
42 |
Cvičení z chemie |
2 |
2 |
4 |
Sportovní
hry |
1 |
1 |
2 |
Celkem hodin
týdně |
32 |
33 |
65 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
|
|
Poznámky:
1.
Tento učební
plán byl zpracován v souladu s poznámkami k obecně zpracovanému
učebnímu plánu tohoto učebního oboru. Pro další práci s tímto
doporučeným učebním plánem platí všechny poznámky uvedené k obecně
zpracovanému učebnímu plánu.
2.
Tabulka
„Přehled využití týdnů v období září - červen školního
roku“ uvedená k obecně zpracovanému učebnímu plánu je platná i pro
tento učební plán.
3.
Do doporučeného
učebního plánu jsou zařazeny výběrový předmět cvičení z chemie a
volitelný předmět sportovní hry. Učební osnovy těchto předmětů včetně
jejich pojetí si zpracuje škola sama, schválí je ředitel školy a založí
je do povinné dokumentace školy.