MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 2.7.2002, čj. 22604/2002-23 s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
Kmenový obor: 29-52-H Mlynář, mlynářské práce
Studijní obor: 29-52-H/001 Mlynář
Denní studium (obecný UP)
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
hodin za studium celkem |
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
a) základní předměty |
|
Český
jazyk a literatura |
6 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
3 |
Matematika |
3-4 |
Fyzika |
2 |
Chemie |
3-4 |
Základy ekologie |
1 |
Tělesná výchova |
5-6 |
Práce s počítačem |
2-3 |
Suroviny |
3-4 |
Strojnictví |
2 |
Stroje a zařízení |
2-3,5 |
Mlynářská technologie |
5-7,5 |
Ekonomika |
2-3 |
Odborný
výcvik |
47-50 |
b) výběrové a volitelné předměty |
2-3 |
Počet
hodin celkem |
99 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
Poznámky k učebnímu plánu:
1.
Učební plán (rámcový) je zpracován bez rozvržení
do jednotlivých ročníků a je pro školy závazný. Škola si buď dopracuje tento
učební plán, přičemž musí dodržet zásady uvedené v poznámkách,
nebo si může převzít doporučený učební plán, který je součástí těchto
učebních dokumentů.
2.
Učební plán rozpracovaný do
ročníků a učební osnovy
předmětů
základních, výběrových, volitelných, případně nepovinných dopracovaných
ve škole ve standardním provedení, schválených ředitelem školy a opatřených
razítkem školy, jsou nedílnou součástí
povinné dokumentace školy.
3.
Při dopracování učebního plánu (rámcového) je škola povinna zařadit
vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk, matematika, tělesná
výchova, mlynářská technologie a odborný výcvik do všech ročníků. Přitom
musí být v dopracovaném učebním plánu zachován stanovený podíl všeobecného
vzdělání, tj. minimálně 30% za celé období přípravy.
4.
Při dopracování učebního plánu nesmí být
celkový počet týdenních vyučovacích hodin v každém ročníku menší
než 28 a větší než 33 vyučovacích hodin. Vymezení týdenního počtu vyučovacích hodin
se týká pouze dopracování učebního plánu a nevztahuje se na organizaci
vyučování, např. týden teoretické a týden praktické výuky.
5.
Při dopracování učebního plánu a učebních osnov je třeba dbát na koordinaci učiva v rámci mezipředmětových
vztahů, např. vazba mezi předměty suroviny, mlynářská technologie,
stroje a zařízení a odborný výcvik.
6.
Základní předměty (a)
představují základ vzdělání učebního oboru, zahrnují předměty všeobecně
vzdělávací a odborné. Zařazení výběrových
a volitelných předmětů (b) včetně stanovení obsahu a rozsahu, které
umožňuje směrovat přípravu žáků do určité profesní oblasti, je v kompetenci
vedení školy. Hodiny stanovené na výběrové
a volitelné předměty lze využít k zařazení dalšího předmětu,
např. rodinné výchovy, psychologie, techniky administrativy, aj. nebo
k posílení hodinové dotace odborných i všeobecně vzdělávacích předmětů
z kategorie základní předměty (a); o posílení hodinové dotace
rozhoduje vedení školy.
7.
Všeobecně vzdělávací předměty se vyučují
podle platných učebních osnov schválených MŠMT ČR pro střední odborná
učiliště,
vydaných v samostatném souboru. Jedná se o tyto učební osnovy: český
jazyk a literatura – č.j. 25 625/99-22 z 19.7.1999, cizí
jazyk – č.j. 27 668/99-22 z 3.9.1999, občanská
nauka – čj. 18 396/2002-23 z 29.4.2002, matematika – č.j. 23 093/99-22 z 14.6.1999, chemie – č.j. 27 657/86-221 z 31.10.1986, fyzika – č.j. 27 657/657/86-221 z 31.10.1986, základy
ekologie – č.j. 17 445/90-21 z 29.5.1990 nebo č.j. 23 212/98-23/230 z 21.7.1998,
tělesná výchova – č.j. 17
668/91-20 z 24.5.1991 nebo č.j. 19 891/96-50 z 23.5.1996. V případě
inovace výše uvedených osnov budou tyto osnovy automaticky nahrazeny novými.
8.
Vyučovací předmět práce s počítačem
se vyučuje podle učební osnovy -
č.j. 13 567/2001-23 z 8.3.2001, vyučovací předmět ekonomika se vyučuje podle učební osnovy - č.j. 22 065/99-23 z 1.6.1999.
V případě inovace uvedených osnov budou tyto osnovy automaticky
nahrazeny novými.
9.
Ve schválených učebních dokumentech může škola provádět v učebním
plánu úpravy až do výše 10% celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin v příslušném ročníku. V rámci této úpravy nelze
vypustit žádný základní vyučovací předmět a nesmí být překročen
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem. Ve schválených
učebních osnovách může škola provádět úpravy vzdělávacího obsahu v rozsahu
do 30% celkové hodinové dotace.
10.
V případě, že nelze zajistit výuku tělesné výchovy v týdnech
odborného výcviku, nesmí klesnout počet vyučovacích hodin tělesné výchovy
v týdnu teoretické výuky pod
2 hodiny. Doporučuje se zařadit dle možností i další hodiny tělesné výchovy,
které se nezapočítávají do týdenního počtu vyučovacích hodin.
11. Zpracování učebních osnov odborných vyučovacích předmětů bez hodinové dotace u jednotlivých tématických celků umožňuje škole při jejich dopracování vhodně reagovat na vzdělávací potřeby žáků a na požadavky v regionu.
12.
Dělení hodin ve vyučovacích předmětech
je plně v kompetenci ředitele školy, který musí postupovat v souladu
s platnými předpisy.
13.
Volba a zařazení nepovinných předmětů je plně v kompetenci ředitele
školy. Pro výuku nepovinných předmětů může škola využít schválené učební
osnovy, které jsou vydány v samostatném souboru, nebo vlastní osnovy
schválené ředitelem školy.
14.
Žák může během školního roku navštěvovat nejvýše dva nepovinné
předměty, resp. tři, je-li jedním z nich předmět sportovní hry nebo
řízení motorových vozidel.
15. Učivo ve všech třech ročnících je rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající doba se využije dle dále uvedené tabulky.
16. Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních předpisů.
Denní studium (konkretizovaný UP)
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
vyučovacích hodin za týden v jednotlivých ročních |
Počet
hodin za studium celkem |
||
1. |
2. |
3. |
||
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
a) základní předměty |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk
|
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
1 |
1 |
1 |
3 |
Fyzika |
2 |
- |
- |
2 |
Chemie |
1 |
1 |
1 |
3 |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
1 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
6 |
Práce s počítačem |
- |
1 |
1 |
2 |
Ekonomika |
- |
1 |
1 |
2 |
Strojnictví |
2 |
- |
- |
2 |
Suroviny |
1 |
1 |
1 |
3 |
Stroje a zařízení |
2 |
0,5 |
1 |
3,5 |
Mlynářská technologie |
2 |
2 |
2,5 |
6,5 |
Odborný výcvik |
12 |
17,5
|
17,5 |
47 |
b) výběrové a volitelné předměty |
1-2 |
|
|
|
Počet hodin celkem |
32-33 |
33 |
33 |
98-99 |
B.
Nepovinné vyučovací
předměty |
|
|
|
|
Poznámky:
1.
Tento učební plán byl zpracován v souladu s poznámkami k učebnímu
plánu (rámcovému). Pro další práci s doporučeným učebním plánem
platí všechny poznámky uvedené k rámcově zpracovanému učebnímu plánu.
Dálkové studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet konzultačních
hodin
za
studium celkem |
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
a) základní předměty |
|
Český jazyk a literatura |
40
(20,10,10) |
Cizí jazyk |
30
(10,10,10) |
Občanská nauka |
20
(10,10, - ) |
Matematika |
30
(10,10,10) |
Fyzika |
20
(10,10, - ) |
Chemie |
20
(10,10, - ) |
Práce s počítačem |
20
(10, - , 10) |
Suroviny |
30
(10,10,10) |
Strojnictví |
20
(20, - , - ) |
Stroje a zařízení |
30
(10,10,10) |
Mlynářská technologie |
80
(20,30,30) |
Ekonomika |
20
( -, 10,10) |
Odborný výcvik |
90
(20,30,40) |
b) výběrové a volitelné předměty |
30 (
- ,10,20) |
Počet
hodin celkem |
480
(160,160,160) |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky:
1.
V dálkovém studiu se vyučuje podle platných učebních osnov
denního studia. Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu si přizpůsobí
vyučující podle počtu konzultačních hodin, které jsou uvedeny v učebním
plánu dálkového studia. Upravený tematický plán schvaluje ředitel školy.
2.
Počty konzultačních hodin mohou být upraveny nejvýše o 10% s tím,
že úprava bude provedena rovnoměrně u všech předmětů v každém
pololetí školního roku. Ředitel školy rozhodne o průběhu konzultací buď
podle pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního cyklu, nebo podle jinak
uspořádaného harmonogramu.
3.
Konzultační hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují
zpravidla do větších vyučovacích celků (dní).
4.
Učivo předmětu základy ekologie se učí aplikovaně zejména v předmětech
chemie, fyzika a v odborných předmětech.
5.
V dálkovém studiu na konci každého pololetí žák skládá zkoušky
ze všech předmětů, jimž se v daném pololetí vyučovalo. V jednom
dni může žák konat nejvýše 3 zkoušky.
6. Počet konzultačních hodin v každém ročníku nesmí být nižší než 160 a musí být rovnoměrně rozložen v průběhu celého školního roku.
7. Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních předpisů.