Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: |
3141M |
Textilnictví |
Studijní
obor: |
|
31-41-M/007
(31-26-6/03) |
|
|
Textilní
technologie - pletařství |
Zaměření:
Studijní obor je bez zaměření.
Vstupní
předpoklady žáků:
Do studijního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří úspěšně
ukončili základní školu a kteří vyhověli v přijímacím řízení
organizovaném ředitelem školy.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia:
4 roky denní studium
5 roků večerní a dálkové studium
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program studijního oboru SOŠ. Studijní obor textilní
technologie - pletařství je koncipován šířeji - studijní obor
zahrnuje přípravu pro výrobu pletenin i jiných druhů plošných textilií,
okrajově i výrobu oděvních výrobků. Žáci se seznámí prakticky i
teoreticky s výrobou různých druhů textilií i s výrobou oděvů.
Koncepce studijního oboru a učebního plánu vytváří prostor pro
realizaci požadavků škol na dotvoření profilu absolventa jednak zařazením
výběrových a volitelných předmětů, jednak zařazením obecného učebního
plánu bez rozdělení předmětů do ročníků s konkrétními hodinovými
dotacemi - škola si může tento obecný učební plán dopracovat, může však
převzít i doporučený učební plán, který je rovněž součástí učebních
dokumentů.
Studijní obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními
studijními obory ze směru textil a oděvnictví a částečně odbornou složku
- je tak respektován požadavek široce koncipovaného vzdělání se širokým
všeobecným základem a postupně narůstající odborností. Zastoupení
odborných předmětů odpovídá potřebám profilu absolventa, který se
uplatní ve velkých firmách i v drobném podnikání nebo v malých
a středně velkých firmách textilní výroby, zejména pletařské výroby.
Žáci jsou vychováváni a vzdělávání tak, aby se stali lidmi s dobrou
orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a úspěšného
vyrovnávání se se soukromými i profesními problémy, a aby měli z hlediska
obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům určité množství
všeobecných i odborných poznatků a dovedností z oblasti výroby
textilií, částečně i výroby oděvů. Jde zejména o získání vědomostí
z technologie pletařství, které bude žák aplikovat při přípravě a
zhotovování výrobků, a dovedností, které uplatní při jejich výrobě. Cílem
vzdělávacího programu je rovněž docílit u žáků rozvoje estetických
schopností.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře
umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky na
trhu práce, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu studijního oboru textilní technologie
- pletařství je odvozen ve složce všeobecně vzdělávací od Standardu
středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně
vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní významnou socializační a kulturační
funkci, neboť v návaznosti na předcházející vzdělávání rozvíjí
komunikativní kompetence žáků v mateřském a cizím jazyce, učí je
vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit
se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje
kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení,
napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních schopností žáků a
jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá i ke tříbení
jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti žáka.
Důležitou součástí přípravy v cizím jazyce je i poznání základního
odborného názvosloví z oboru a jeho aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání má multidisciplinární
charakter, neboť obsahuje učivo z různých humanitních a společenskovědních
disciplín, jako jsou psychologie, politologie, teorie státu a práva, etika,
filozofie, historie apod.. Základním cílem společenskovědního vzdělávání
je vybavit žáka určitým množstvím poznatků a osobnostní a sociální
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopit sama sebe
i druhé lidi, naučit se žít v užším i širším společenství, chápat
a vědomě akceptovat principy a normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání poskytuje žákům ucelený systém
poznatků, rozvíjí jejich numerické dovednosti a návyky, vybavuje je
poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou
profesionální činnost a orientaci v každodenním životě moderní
společnosti, slouží jako základ pro jejich další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci k technickým disciplínám a fyzice.
Přírodovědné vzdělávání zahrnuje fyziku, chemii a
ekologickou výchovu. Žáci si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti
z fyziky a chemie nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi i v každodenním životě. Fyzika a chemie jsou základem
technických a technologických disciplín, a proto musí být samozřejmá
koordinace přírodovědného vzdělávání se vzděláváním odborným i
numerickým. Ve fyzice se vzhledem k technickému zaměření studijního
oboru a absenci předmětu elektrotechnika věnuje pozornost problematice elektřiny
a magnetismu jako teoretickému základu pro výuku předmětu základy
strojnictví a předmětů technologického charakteru. V ekologické
oblasti se učí chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a
zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání má výrazné kultivační a výchovné
poslání. Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet jako na formativní
oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje jednak vlastní tvůrčí činností
žáka, jednak přes poznání a pochopení krásy prostřednictvím konkrétních
uměleckých i šířeji chápaných estetických výtvorů různých žánrů.
Estetická výchova prolíná všeobecně vzdělávacími i odbornými předměty,
z odborných předmětů se jedná zejména o předměty vazby a rozbory
textilií, vazby a rozbory pletenin a praxe (učební).
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících
k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků
moderní společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy
rozvíjející fyzické dispozice žáků jsou ve vyučovacím předmětu praxe
(učební) vymezeny i požadavky na vědomosti a dovednosti z oblasti
zdravotní výchovy - jedná se o první pomoc. Upevnění dovedností první
pomoci by mělo být i součástí sportovně turistického kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových
okruhů pro vzdělávací směr textilní a oděvnický. Poskytuje žákům
ucelený soubor vědomostí, intelektuálních a manuálních dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v oblasti pletařské výroby a
částečně i oděvní výroby.
Ve složce odborného vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti
výpočetní techniky, technického kreslení a strojnictví, textilních a oděvních
materiálů a jejich zkoušení, textilních, pletařských a oděvních
technologií a ekonomiky. Vědomosti a dovednosti z teoretické složky
odborného vzdělávání jsou využívány v různých praktických
aplikacích v předmětech technická cvičení a praxe (učební), čímž
se zpětně upevňuje a ověřuje systém poznatků z teoretických odborných
předmětů.
Ekonomické vzdělávání, obsažené v předmětu
ekonomika, uvádí žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících
tržnímu hospodářství. Umožňuje poznat základní ekonomické činnosti
pro úspěšné uplatnění ve své profesi jak v zaměstnanecké tak v podnikatelské
pozici. Vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonané práce.
Vzdělávání v oblasti základů technických disciplín je
obsaženo v předmětech práce s počítačem a základy strojnictví.
Učivo v těchto předmětech má převážně průpravný charakter pro
odborné a speciální odborné teoretické předměty a předmět praxe (učební),
která zahrnuje oblasti textilní, zejména pletařské, a v určité míře
i oblast oděvní výroby.
Vzdělávání v oblasti základů textilní a oděvní výroby
zahrnuje učivo předmětu nauka o materiálech, jehož součástí je i
problematika oděvních materiálů, předmětu textilní technologie, který
umožňuje žákům vytvořit si přehled o textilním průmyslu jako celku a v předmětu
vazby a rozbory textilií, který zprostředkovává poznatky o jednotlivých
skupinách textilií a principech vzorování. Dále sem patří učivo předmětů
zkoušení a kontrola textilií a zušlechťování textilií, okrajově je začleněno
i učivo z oblasti oděvnictví v podobě předmětu oděvní
technologie.
Speciální odborné vzdělávání studijního oboru zahrnuje předmět
technická cvičení a odborné předměty z oboru pletařství a technická
cvičení;
jedná se o předměty technologie pletařství a vazby a rozbory pletenin. Učivo
z těchto předmětů má rozhodující význam pro výuku v předmětu
praxe (učební), protože spolu vytvářejí soustavu odborného praktického a
teoretického učiva důležitého pro profesní uplatnění v praxi po
absolvování.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro studijní obor lze
považovat za žádoucí posilování
·
komunikativních dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
·
personálních a interpersonálních
dovedností, zejména zdokonalovat
vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat sebepoznávání,
sebekontroly a seberegulace, dovednost pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních,
·
dovedností řešit problémy a
problémové situace, zejména
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci řešení,
·
dovedností numerické aplikace,
zejména dovedností používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovednost využívat informačních
technologií, zejména dovednost
pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních
zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i
mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační zdroje a jejich
obsahy.
Organizace
výuky:
Studium je organizováno jako čtyřleté denní pro žáky, kteří úspěšně
ukončili 9. ročník základní školy. Studium může být organizováno i
jako večerní a dálkové pětileté. Je ukončeno maturitní zkouškou podle příslušných
právních norem a poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
Metodické
přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k charakteru
předmětů, konkrétní situaci v pedagogickém procesu i s ohledem
na možnosti školy. V koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních
vlastností a schopností. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy
ve výuce a využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl
vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem denní
formy studia.
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování.
Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů. Příklad žákovského
projektu z hlediska přípravy vyučujícího je zařazen na závěr učebních
dokumentů.
Žákovský projekt zařazený v těchto učebních
dokumentech (vzdělávacím programu) není pro školy povinný, ale jedná se o
námět (ukázku) jednoho projektu, na základě kterého si vyučující ve školách
mohou zpracovat podklady pro realizaci konkrétních projektů v případě
jejich zařazení do přípravy.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k tvůrčí
pracovní činnosti a k praktickým činnostem. Výchovu v tomto
smyslu lze uplatnit zejména v předmětech práce s počítačem,
vazby a rozbory textilií, vazby a rozbory pletenin, technická cvičení a
praxe (učební).
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro přijetí do studijního oboru nejsou vhodní uchazeči trpící zejména
·
prognosticky závažnými poruchami
pohybového aparátu znemožňujícími velkou zátěž,
·
poruchami jemné motoriky horních
končetin,
·
alergickými a závažnými zánětlivými
chorobami kůže, dýchacích cest a spojivek,
·
subkompenzovanou, dekompenzovanou
epilepsií,
·
sníženou zrakovou ostrostí do blízka
(J.č.3, možno s korekcí),
·
poruchami barvocitu.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného
zaměření. K posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující
praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a
protipožární ochrany.
Ve výchovně-vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů -
zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem;
jedná se zejména o zákon č.65/1965 Sb. (Zákoník práce) ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky a o
změně a doplnění některých zákonů ve znění pozdějších předpisů, o
nařízení vlády č. 168 až 179/1997 Sb., kterými se zákon č. 22/1997 Sb.
provádí, vyhlášku MPSV č. 204/1994 Sb., kterou se stanoví rozsah a bližší
podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků a mycích,
čistících a dezinfekčních prostředků, ve znění pozdějších předpisů,
vyhlášku MZ ČR č. 261/1997 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště,
které jsou zakázané všem ženám, těhotným ženám, matkám do konce devátého
měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně
tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání, ve znění pozdějších
předpisů, mezinárodní normy, např. ČSN EN ISO 11 111 (81 0702) Bezpečnostní
požadavky pro textilní stroje a další. Výklad musí směřovat od všeobecného
ke konkrétnímu a postihovat otázky a předpisy bezpečnosti jak z hlediska
jednotlivce, tak z hlediska pracovníka řídícího činnost kolektivu.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce.
Je nevyhnutelné poučit žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Rozsah praktické přípravy je určen učebními osnovami. Podmínky, za
kterých je možno tuto přípravu provádět, stanoví Zákoník práce ve znění
pozdějších předpisů s ohledem na pracovněprávní vztahy, povinnosti
zaměstnavatelů, spolupráci rady zaměstnanců a zástupce pro oblast bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, na vznik a ukončení pracovního poměru,
povinnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech, nemocích z povolání a
jiných poškození zdraví, pracoviště a pracovní prostředí, organizaci práce
a pracovní postupy, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, a dále
ustanovení Vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, podle níž je nutno respektovat zásady vztahující
se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
·
důkladné seznámení žáků s předpisy
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a technologickými postupy,
·
používání technického vybavení,
které odpovídá bezpečnostním předpisům,
·
používání osobních ochranných
prostředků podle platných předpisů,
·
seznámení žáků s předpisy
o protipožární ochraně v platném znění,
·
vykonávání stanoveného dozoru
na pracovištích žáků.
·
Stanovení dozoru na konkrétní
probírané téma ve vyučovacím předmětu praxe (učební) je
povinností vedoucích pracovníků školy podle charakteru tématu a podmínek
jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.