Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: |
3141M |
Textilnictví |
Studijní
obor: |
|
31-41-M/007
(31-26-6/03) |
|
|
Textilní
technologie - pletařství |
Zaměření:
Studijní obor je bez zaměření.
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné střední
odborné
Způsob
ukončení a certifikace: maturitní
zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky
vzdělávání:
Absolvent studijního oboru textilní technologie - pletařství byl
v návaznosti na všeobecně vzdělávací složku připravován tak, aby
se u něj vytvořily předpoklady pro rozvoj osobnosti. Byl kladen důraz na vzdělávání
v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané
kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti
založené na humanismu. Přitom byla akcentována osobnost žáka, zvýšila se
orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách
rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii
s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným
i odborným vzděláním pro výkon funkce technicko-hospodářského pracovníka,
který je schopen zajistit výrobu textilií, především pletenin, od návrhu
k hotovému výrobku včetně dokumentace a ekonomického zhodnocení a
který je schopen připravit podklady pro zhotovování textilií, zejména
pletenin požadovaných vzorů vhodných pro výrobu oděvů a prádla. Je připraven
provádět činnosti související s výrobní a podnikatelskou praxí i na
závislé činnosti v textilní, zejména pletařské výrobě.
Typickými činnostmi, kterými se absolventi zabývají, jsou činnosti
spojené s přípravou podkladů pro výrobu textilií, zejména pletenin
požadovaných vzorů pro zhotovování oděvů a prádla, s nákupem oděvních
materiálů, výrobou a prodejem oděvních výrobků. Jedná se především o
činnosti středních technických a technicko-hospodářských pracovníků v textilní,
především v pletařské výrobě a v navazujících výrobách (oděvní doplňky),
o podnikatelské i zaměstnanecké činnosti v malých a středně velkých
textilních a oděvních firmách a v živnostech. Škola pro výkon uvedených
činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků,
rozvojem jejich estetického cítění a jejich výchovou.
Obecné
vědomosti, dovednosti a postoje:
Absolvent studijního oboru se vyznačuje souborem vědomostí, dovedností
a postojů z oblasti všeobecného a základního odborného vzdělávání.
Zejména byl v průběhu přípravy veden k tomu, aby
·
si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana, byl veden k chápání
principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat,
·
si uvědomoval svou národní příslušnost
a svá lidská práva, byl ochoten respektovat také práva druhých, uznávat
tedy i rovnost a práva jiných národů, etnických skupin a ras,
·
si byl vědom významu aktivní účasti
své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života a
kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
preferoval tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí,
·
přistupoval pozitivně k tvořivé
činnosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti a
odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti, byl si vědom, že
tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj, tak i
pro rozvoj celé společnosti,
·
chápal význam a nutnost celkového
osobnostního rozvoje a profesní připravenosti,
byl vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti
a pro styk s lidmi,
·
si byl vědom toho, jaký význam má
pro něj dosažené vzdělání, uvědomoval si, že s postupem vědeckotechnického
rozvoje a jeho dopadů ve světě stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou
pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností,
·
byl ochoten a schopen se adaptovat
na změny trhu práce a kvalifikací, uvědomoval si vliv přírodního prostředí
a vliv rozvoje a techniky na život lidí, rozhodoval se a jednal ve svém
soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje,
·
znal spolehlivě český jazyk a uměl
jej kultivovaně využívat ve všech komunikativních situacích,
·
znal jeden světový jazyk na úrovni
běžné hovorové komunikace a pro účely podnikatelsko-obchodních činností,
dovedl pracovat s odbornou literaturou domácí i cizojazyčnou,
·
byl schopen vytvářet si vlastní
filozofické a filozoficko-etické názory jako základ pro orientaci při
posuzování a hodnocení jevů lidského a občanského života, uměl si vytvářet
hierarchii životních hodnot, vycházejících ze základních principů
humanity a demokracie,
·
měl přehled o kultuře, který
vychází z poznání různých oblastí umění, a kladný vztah ke
kulturním a estetickým hodnotám,
·
byl vybaven poznatky o národní a
světové historii a dovedl jich využít pro lepší porozumění problémům
současnosti,
·
si osvojil základy středoškolské
matematiky a byl schopen získané vědomosti a dovednosti aplikovat v hospodářské
praxi i běžném životě,
·
znal vybrané důležité jevy,
pojmy a zákonitosti z fyziky a chemie a uplatňoval jejich praktické
aplikace v oboru, měl základní vědomosti z elektrotechniky,
elektroniky a automatizace,
·
chápal základní ekologické zákonitosti,
dovedl uplatňovat poznatky z ekologické oblasti pozitivním způsobem ve
vlastním oboru,
·
rozvíjel své pohybové
schopnosti, dovednosti, posiloval celkově svou tělesnou zdatnost a vypěstoval
si celoživotní potřebu pohybové aktivity,
·
měl základní vědomosti a
dovednosti z oblasti zdravovědy, dovedl poskytnout první pomoc,
·
znal prostředky výpočetní
techniky, měl představu o jejich možnostech využití v občanském životě
i pro uplatnění v profesní oblasti, dovedl ji využívat ve svých činnostech.
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje:
Absolvent studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi
a postoji z oblasti odborného a specifického odborného vzdělávání,
zejména
·
je schopen samostatně myslet a
pohotově se rozhodovat v běžných výrobních a podnikatelských situacích,
nalézat optimální varianty řešení úkolů,
·
je schopen cílevědomě, rozvážně
a rozhodně jednat, vhodně aplikovat i asertivní jednání, aplikovat získané
vědomosti a dovednosti v praxi,
·
je schopen samostatně řešit běžné
úkoly na pracovišti, pracovat v týmu, podílet se aktivně na organizaci
a řízení činnosti v pracovní skupině,
·
je schopen soustavně sledovat vědecko-technický
rozvoj oboru, získané informace využívat v pracovní činnosti a je
ochoten se dále vzdělávat,
·
je schopen nést zodpovědnost za
své jednání a rozhodování a je schopen přizpůsobovat se měnícím se
podmínkám na trhu práce.
Ve vazbě na odborné předměty se absolvent vyznačuje základními vědomostmi,
dovednostmi a postoji týkajícími se daného odvětví. Absolvent
·
si osvojil zásady ekonomického myšlení
a podnikání, pochopil podstatu základních ekonomických pojmů a principů v tržní
ekonomice,
·
získal základní znalosti v oblasti
technického kreslení a strojnictví týkající se hlavně čtení a kreslení
výkresů strojních součástí, podskupin a jednotlivých skupin a pochopení
podstaty funkce strojních součástí, částí a mechanismů s ohledem na
využití získaných znalostí při studiu navazujících odborných předmětů,
·
má základní vědomosti o textilní
a oděvní výrobě, dokáže se orientovat v základních vztazích v tomto
odvětví,má teoretické i praktické znalosti z textilní i oděvní výroby,
především pak z oboru výroby pletenin, dokáže tyto znalosti nejen využívat,
ale také analyzovat a získávat nové informace,
·
má přehled o příslušných normách
a to nejen z technologického hlediska, nýbrž i z hlediska bezpečnosti
a hygieny práce, protipožární ochrany a ochrany životního prostředí, zná
a užívá správného textilního a oděvního názvosloví,
·
má základní vědomosti o
jednotlivých druzích textilních materiálů, o možnostech jejich použití,
zejména z hlediska jejich zpracovatelských a užitných vlastností,
·
zná různé druhy a vlastnosti délkových
a plošných textilií, dokáže zjišťovat jejich vlastnosti a možnosti použití,
dokáže posuzovat jednotlivé druhy pletenin z hlediska jejich
vlastností, vazební struktury a způsobu vzorování,
·
má přehled o textilní a oděvní
výrobě a o používaných technologických postupech a ucelený přehled o
technologii pletařství, má vědomosti o konstrukci, provedení a
funkci strojů a zařízení pletáren i o rozvoji vědy v této oblasti,
·
má ucelené vědomosti o přípravě
materiálu pro pletení, pochopil principy pletení a zná hlavní funkční
celky pletařských strojů,
·
dokáže provádět potřebné
technicko-ekonomické výpočty pro výrobu pletenin, má představu o
technicko-ekonomických parametrech a využití pletařských strojů, dokáže
sestavit technologický postup pro určený výrobek,
·
má potřebné vědomosti o vazebních
technikách, o vazbách a rozborech různých druhů textilií, zejména
pletenin, je seznámen s principy vzorování,
·
dokáže posoudit vhodnost použití
textilie (z hlediska jejich vazebních vlastností) na konkrétní výrobek,
·
má základní vědomosti o
technicko-výrobních zákonitostech při úpravě a zušlechťování textilií,
zejména pletenin, dokáže posoudit vhodný technologický postup a úpravárenské
zařízení pro daný druh textilie s ohledem na její materiálové složení,
vazební strukturu a účel použití,
·
je seznámen s významem
technické kontroly jakosti výrobků, má základní vědomosti z oblasti
zkušebnictví a hodnocení jakosti výrobků, zejména pletenin,
·
je seznámen se způsoby zkoušení
textilií a dokáže posoudit či odhadnout možnost vlivu jednotlivých činitelů
na výslednou kvalitu výrobku, má přehled o nejdůležitějších druzích
zkušebních přístrojů a postupech některých zkušebních metod používaných
při vstupní, mezioperační a výstupní kontrole,
·
zvládá obsluhu pletařských a přípravárenských
strojů, seznámil se i s obsluhou strojů pro výrobu oděvů,
·
je seznámen s reálným prostředím
typických pracovišť a provozů textilní a oděvní výroby, má představu o
náročnosti fyzické a duševní práce při vykonávání určitých vybraných
pracovních činností v textilní a oděvní výrobě,
·
má přehled o základních
technologicko-výrobních zákonitostech a vhodných postupech výroby, zná zásady
hospodaření se surovinami, s energií a přírodními zdroji a dovede
aplikovat tyto zásady v praxi,
·
orientuje se v technické
dokumentaci, v příslušných státních normách a podnikových předpisech.
·
je schopen užívat výpočetní
techniku při práci s textovými editory, práci s daty, pro
konstrukci vzorů, pro ovládání pletařského stroje řízeného PC,
·
dovede se přesně vyjadřovat v technické
oblasti v písemném i ústním projevu, dokáže pracovat s odbornou
literaturou českou i zahraniční.
Ve vazbě na výběrové a volitelné předměty se absolvent může dále
vyznačovat specifickými vědomostmi, dovednostmi a činnostmi vycházejícími
z konkrétních požadavků vznášených hospodářskou praxí, regionem a
rodičovskou a žákovskou veřejností na profil absolventa. Může se jednat
například o níže uvedené vědomosti, dovednosti a činnosti:
·
dovednosti zpracovávat podklady
pro výpočet mezd, kalkulací nákladů a provádět technicko-ekonomickou analýzu,
·
orientace v administrativní,
účetní, právní a obchodní agendě, zpracování písemností spojených s podnikatelsko-obchodní
činností,
·
vědomosti a dovednosti z oblasti
sběru a zpracování dat a informací,
·
vědomosti o podstatě a významu
informační soustavy podnikatelského subjektu, rozpočetnictví, účetnictví
podvojném a jednoduchém, o operativní evidenci a statistice,
·
vědomosti a dovednosti ke zvládnutí
techniky administrativních prací a vedení agend podnikatele včetně uplatnění
zákonů daňové soustavy,
·
znalosti základních právních
norem a dovednosti pracovat s právními normami a využívat jich v podnikatelské
činnosti,
·
základní vědomosti z oblasti
psychologie, sociologie a řízení pracovních kolektivů, schopnosti, vědomosti
a dovednosti spolupracovat se členy týmu,
·
dovednosti psát na stroji nebo používat
textový editor osobních počítačů a dodržovat normalizovanou úpravu písemností
apod..
Možnosti
uplatnění absolventa:
Absolventi studijního oboru textilní technologie - pletařství
mohou najít své uplatnění především v podnicích a firmách zabývajících
se výrobou pletenin, případně i jejich úpravami a následným zpracováním.
Po absolvování nástupní praxe a zapracování se mohou uplatnit ve
funkcích středních technicko-hospodářských pracovníků v textilních
podnicích a firmách, v obchodních a jiných organizacích, i jako
samostatní pracovníci.
Své uplatnění mohou nalézt především jako technologové, pracovníci
zásobování, technické přípravy výroby, odbytu, na úseku organizace a
kontroly kvality apod..
Vzhledem ke koncepci studijního oboru a získání všeobecného přehledu
o textilní výrobě se absolventi mohou uplatnit nejen v oblasti pletařství,
ale i v jiných oblastech textilní, ev. oděvní výroby.
Složení maturitní zkoušky umožňuje absolventům studijního oboru
ucházet se o studium na vysokých školách.