Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne
23. 7. 2002, č.j. 23 690/2002-23 s platností
od 1. září 2002 počínaje 1.
ročníkem
31-43-L/004 (31-37-4/01) Operátor oděvní výroby - oděvní výroba
Denní
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
a)
základní předměty |
|
Český
jazyk a literatura |
10 |
Cizí
jazyk |
12 |
Občanská
nauka |
3 |
Dějepis |
2 |
Matematika |
10 |
Chemie |
4 |
Fyzika |
2 |
Základy
ekologie |
1 |
Tělesná
výchova |
8 |
Psychologie |
2 |
Práce
s počítačem |
4 |
Ekonomika |
4 |
Stroje
a zařízení |
3 |
Oděvní
materiály |
3 |
Konstrukce
oděvů * |
5 |
Oděvní
technologie * |
5 |
Řízení
oděvní výroby |
3 |
Odborný
výcvik * |
41 |
b)
výběrové a volitelné předměty |
8-10 |
Celkem
hodin týdně |
130-132 |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky:
1.
Učební plán (obecný) je
zpracován bez rozvržení učiva do jednotlivých ročníků a je pro školy závazný.
Škola si dopracuje tento učební plán, při dopracování učebního plánu
dodržuje zásady uvedené v poznámkách, nebo si může převzít doporučený
učební plán, který je součástí těchto učebních dokumentů.
2.
Profil absolventa a učební plán
dopracované ve škole, dopracované
učební osnovy základních předmětů a učební osnovy výběrových,
volitelných a případně i nepovinných vyučovacích předmětů zpracované
ve škole, vše schválené ředitelem školy a opatřené razítkem
školy, jsou součástí povinné dokumentace školy. Dopracováním
profilu absolventa se rozumí určení řady oděvních výrobků, které
budou žáci v rámci výuky zhotovovat, a případné doplnění dalších
činností, a stanovení názvu zaměření, např. na dámské oděvy, na pánské
oděvy, na oděvy (dámské a pánské). Dopracováním učebního plánu
(obecného) se rozumí rozvržení učiva ve formě vyučovacích předmětů
do všech ročníků a koordinace mezipředmětových vztahů na počátku 1. ročníku
pro všechny čtyři ročníky najednou a závazně. Dopracováním učebních
osnov, jejichž rozpis je v učebních dokumentech uveden rámcově bez
rozdělení do jednotlivých ročníků, se rozumí rozvržení učiva učebních
osnov do jednotlivých ročníků podle učebního plánu, který si škola
dopracovala z učebního plánu (obecného) viz str. 12, nebo podle doporučeného
učebního plánu. Zpracováním učebních osnov se rozumí zpracování
učebních osnov ve standardním provedení (identifikační údaje, pojetí vyučovacího
předmětu, rozpis učiva, schválení ředitelem školy) pro výběrové,
volitelné a nepovinné vyučovací předměty.
3.
Při dopracování učebního plánu (obecného) je škola povinna zařadit
vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk, matematika, tělesná
výchova, oděvní technologie a odborný výcvik do všech ročníků. Při
dopracování učebního plánu (obecného) musí škola postupovat tak, aby v dopracovaném
učebním plánu a v učebních osnovách byl zachován podíl všeobecného
vzdělávání stanovený Standardem středoškolského odborného vzdělávání,
tj. aby podíl všeobecného vzdělávání byl minimálně 45 % za celé
období přípravy.
4.
Při dopracování učebního plánu (rozvržení vyučovacích předmětů
do čtyřech ročníků) nesmí být celkový počet týdenních vyučovacích
hodin v každém ročníku menší než 28 a větší než 33 vyučovacích
hodin. Vymezení hranic týdenního počtu vyučovacích hodin se týká
pouze dopracování učebního plánu, nevztahuje se na organizaci vyučování,
např. týden teoretického vyučování a týden praktického vyučování.
5.
Základní předměty (a)
představují základ vzdělání studijního oboru - jsou v nich zahrnuty
předměty všeobecně vzdělávací a odborné. Zařazení výběrových a
volitelných předmětů (b) a stanovení jejich pojetí, obsahu a rozsahu
je v kompetenci školy - učební osnovy zpracované vyučujícími
schvaluje ředitel školy. Zařazení výběrových a volitelných předmětů a
obecně stanovený učební plán má jednak umožnit směrovat přípravu žáků
do určité profesní oblasti, v níž se předpokládá budoucí uplatnění
absolventů, jednak má umožnit škole větší prostor pro organizaci výuky a
používání různých metodických postupů. Jako výběrové a volitelné
předměty je možné zařadit např. předměty estetická výchova,
modelování oděvů, základy oděvního výtvarnictví, dějiny odívání,
estetika odívání, dějiny výtvarné kultury, ošetřování a čištění
textilií, technologická cvičení, počítačové aplikace v oděvnictví,
základy podnikání, technika administrativy. Hodiny stanovené pro výběrové
a volitelné předměty lze také využít k posílení hodinové dotace
odborných a všeobecně vzdělávacích předmětů z kategorie základní
předměty (a);
o posílení hodinové dotace rozhode ředitel školy.
6.
Při dopracování učebního plánu
a učebních osnov obsažených v tomto
souboru, např. formou zpracování tematického plánu, i při zpracování učebních
osnov výběrových a volitelných předmětů, je třeba dbát na koordinaci
učiva mezi jednotlivými předměty. Úzká mezipředmětová vazba
existuje zejména mezi předměty odborný výcvik, oděvní technologie a
konstrukce oděvů.
7.
Všeobecně vzdělávací předměty
se vyučují podle platných učebních osnov schválených MŠMT pro střední
odborné školy a střední odborná učiliště.
Učební osnovy všeobecně vzdělávacích předmětů jsou zařazeny v samostatném
souboru. Jedná se o tyto učební osnovy: český jazyk a literatura -
č.j. 25 625/99-22 z 19. 7. 1999, cizí jazyk - č.j. 27 669/99-22 z 3.
9. 1999, občanská nauka - č.j. 18 396/2002-23 z 29. 4. 2002, dějepis
- č.j. 23 094/99-22 z 14. 6. 1999, matematika - č.j. 21 307/2000-22 z
14. 7. 2000, fyzika - alternativní učební osnova č.j. 23
2126/98-23/230 z 21. 7. 1998, chemie - č.j. 23 212/98-23/230 z 21. 7. 1998, základy ekologie - č.j. 17 445/90-21 z
29. 5. 1990 nebo č.j. 23 212/98-23/230 z 21. 7. 1998, tělesná výchova
- č.j. 19 891/96-50 z 23. 5. 1996. V případě inovace učebních osnov
budou výše uvedené učební osnovy nahrazeny inovovanými.
8.
Vyučovací předmět psychologie se vyučuje podle učební
osnovy č.j. 23 213/98-23/230 z 22. 7. 1998, vyučovací předmět práce s počítačem se vyučuje
podle učební osnovy č.j. 25 875/98-23 z 7. 9. 1998, vyučovací předmět ekonomika
se vyučuje podle učební osnovy č.j. 18 052/99-23 z 6. 4. 1999, - všechny učební
osnovy jsou zařazené do tohoto souboru. V případě inovace učebních
osnov budou výše uvedené učební osnovy nahrazeny inovovanými.
9.
Dělení hodin
ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí
postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT.
10.Stanovení struktury,
obsahu i rozsahu nepovinných vyučovacích předmětů je v kompetenci
školy, učební osnovy zpracované vyučujícími schválí ředitel školy.
Jako nepovinné vyučovací předměty mohou být zařazeny např. předměty
konverzace v cizím jazyce, cvičení z matematiky, ekonomická cvičení,
sportovní hry apod.
11.Vyučovací
předměty označené *
obsahují učivo, jehož volbou v návaznosti na konkrétní profil
absolventa podle zájmu žáků a podle poptávky trhu práce může škola vytvářet
různá zaměření, např. na dámské oděvy, na pánské oděvy, na oděvy (dámské
a pánské) apod.
12.V souvislosti s konkrétním
obsahem každého vyučovacího předmětu včetně odborného výcviku se musí
každý vyučující průběžně zabývat otázkami bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a hygieně práce, soustavně se zaměřovat na důslednou
výchovu žáků k péči o životní prostředí, podle charakteru
oboru a obsahu předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a
techniky, zvláštní důraz klást na technický rozvoj výroby a zavádění
nových materiálů;
učivo aktualizovat se zřetelem na postupné zavádění výsledků vědecko-technického
rozvoje v příslušném odvětví a ve firmách, pro které se žáci připravují.
13.Ve vyučovacím předmětu
práce s počítačem věnuje vyučující náležitou pozornost učivu
o zdravotních rizikách práce na zařízeních se zobrazovacími jednotkami a
opatřením k ochraně zdraví.
14.Ve schválených i
dopracovaných učebních dokumentech může škola provádět v učebním
plánu úpravy až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin. Při této úpravě se nesmí překročit celkový týdenní počet
hodin stanovený učebním plánem a není možné vypustit žádný základní
vyučovací předmět. V dopracovaných učebních osnovách může být dále
provedena úprava vzdělávacího obsahu v rozsahu do 30 % celkové hodinové
dotace, směřující zejména k inovacím vzdělávacího obsahu. Uvedené
úpravy nesmí směřovat proti požadavku, aby podíl všeobecného vzdělávání
byl minimálně 45% za celé období přípravy.
15.Zpracování
učebních osnov odborných vyučovacích předmětů
bez hodinové dotace u jednotlivých tematických celků umožňuje škole při
dopracování učebních osnov a při případném zpracování tematických plánů
vhodně reagovat na vzdělávací potřeby žáků a respektovat vzdělávací
požadavky vyplývající z charakteru textilní výroby v daném
regionu.
16.Učivo
všech vyučovacích předmětů je v 1. až 3. ročníku rozvrženo do 34 týdnů,
ve 4. ročníku do 30 týdnů. Zbývající
doba se využije podle dále uvedené tabulky.
17.Maturitní
zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
DOPORUČENÝ UČEBNÍ PLÁN
Denní
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin |
||||
|
v
ročníku |
celkem |
|||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
a)
základní předměty |
|
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí
jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Občanská
nauka |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
3 |
3 |
2 |
2 |
10 |
Chemie |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Fyzika |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Základy
ekologie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Tělesná
výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Psychologie |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Práce
s počítačem |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
Stroje
a zařízení |
1 |
2 |
- |
- |
3 |
Oděvní
materiály |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Konstrukce
oděvů * |
2 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Oděvní
technologie * |
2 |
1 |
2 |
1 |
6 |
Řízení
oděvní výroby |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
Odborný
výcvik * |
6 |
10,5 |
14 |
10,5 |
41 |
b)
výběrové a volitelné předměty |
1 |
2,5 |
2 |
2,5 |
8 |
Celkem
hodin týdně |
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
Poznámky:
1.
Tento učební plán byl zpracován
v souladu s poznámkami k učebnímu plánu (obecnému). Pro další
práci s tímto konkretizovaným doporučeným učebním plánem platí všechny
poznámky uvedené na stranách 12 až 15.
2.
Učební plán je vhodný pro přípravu
žáků v zaměřeních na dámské oděvy, na pánské oděvy a na oděvy (dámské
a pánské), kteří se uplatní v průmyslové výrobě oděvů ve firmách
různých velikostí. Jednotlivá zaměření vzniknou vhodným výběrem učiva
ve vyučovacích předmětech označených *
a vhodným zařazením výběrových a volitelných předmětů. Příklady výběrových
a volitelných předmětů: počítačové aplikace, modelování oděvů,
technologická cvičení.
3.
Tabulky Přehled využití týdnů v období září - červen školního
roku a Přehled uplatňování klíčových dovedností, uvedené k obecně
zpracovanému učebnímu plánu, jsou platné i pro tento učební plán.
UČEBNÍ PLÁN
(obecný)
Večerní
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin za celé období studia |
|
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
|
a)
základní předměty |
|
|
Český
jazyk a literatura |
8 |
(2,2,1,1,2) |
Cizí
jazyk |
12 |
(3,2,2,2,3) |
Občanská
nauka |
2 |
(-,-,1,1,-) |
Dějepis |
2 |
(2,-,-,-,-) |
Matematika |
8 |
(2,2,,1,1,2) |
Chemie |
3 |
(2,1,-,-,-) |
Fyzika |
1 |
(-,1,-,-,-) |
Základy
ekologie |
1 |
(1,-,-,-,-) |
Psychologie |
2 |
(-,-,-,2,-) |
Práce
s počítačem |
3 |
(-,2,1,-,-) |
Ekonomika |
3 |
(-,-,1,2,-) |
Stroje
a zařízení |
2 |
(-,1,1,-,-) |
Oděvní
materiály |
3 |
(1,1,1,-,-) |
Konstrukce
oděvů * |
5 |
(1,1,1,1,1) |
Oděvní
technologie * |
6 |
(1,1,2,1,1) |
Řízení
oděvní výroby |
2 |
(-,-,-,-,2) |
Odborný
výcvik * |
5 |
(-,1,1,2,1) |
b)
výběrové a volitelné předměty |
7 |
(-,-,2,2,3) |
Celkem
hodin týdně |
75 |
(15,15,15,15,15) |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
Poznámky:
1.
Učební plán (obecný) večerního studia stanovuje počet vyučovacích
hodin za celé období přípravy ve studijním oboru a je pro školy závazný.
V závorkách je uvedena doporučená hodinová dotace pro jednotlivé vyučovací
předměty a jednotlivé ročníky.
2.
Škola dopracuje učební plán (obecný) pro večerní studium obdobným
způsobem jako učební plán (obecný) pro denní studium. Při dopracování učebního
plánu je třeba vzít v úvahu, že celková týdenní hodinová dotace
povinných vyučovacích předmětů je ve všech ročnících 15 vyučovacích
hodin.
3.
Ve večerním studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah učiva si vyučující přizpůsobí, např. v tematickém
plánu, podle počtu týdenních vyučovacích hodin uvedených v dopracovaném
učebním plánu večerního studia. Upravený tematický plán nebo jinak
dopracované učební osnovy do podmínek večerního studia schvaluje ředitel
školy.
4.
Vyučovací hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do větších
vyučovacích celků - dní, např. jeden vyučovací den - 4 hodiny. Tyto vyučovací
hodiny jsou určené souborným pracím a doplňujícím instruktážím.
Souborné práce jsou zaměřené na doplnění, rozvoj a upevnění profilových
dovedností.
5.
Tělesná výchova se ve večerním studiu nezařazuje, pokud ji škola
nezařadí do dopracovaného učebního plánu v rámci výběrových a
volitelných předmětů.
6.
Pro večerní studium platí všechny poznámky uvedené k učebnímu
plánu denního studia, viz str. 12 až 15, mimo poznámek 4 a 13.
7.
Maturitní zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
UČEBNÍ PLÁN (obecný)
Dálkové
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin za celé období studia |
|
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
|
a)
základní předměty |
|
|
Český
jazyk a literatura |
110 |
(30,20,20,20,20) |
Cizí
jazyk |
130 |
(30,30,20,20,30) |
Občanská
nauka |
20 |
(-,-,10,10,-) |
Dějepis |
20 |
(10,10,-,-,-) |
Matematika |
100 |
(20,20,20,20,20) |
Chemie |
40 |
(20,20,-,-,-) |
Fyzika |
20 |
(20,-,-,-,-) |
Základy
ekologie |
10 |
(10,-,-,-,-) |
Psychologie |
20 |
(-,-,-,-,20) |
Práce
s počítačem |
40 |
(-,20,20,-,-) |
Ekonomika |
40 |
(-,-,10,20,10) |
Stroje
a zařízení |
30 |
(10,10,10,-,-) |
Oděvní
materiály |
50 |
(10,10,10,10,10) |
Konstrukce
oděvů * |
70 |
(10,10,20,20,10) |
Oděvní
technologie * |
80 |
(20,10,20,20,10) |
Řízení
oděvní výroby |
40 |
(-,-,-,20,20) |
Odborný
výcvik * |
100 |
(20,20,20,20,20) |
b)
výběrové a volitelné předměty |
130 |
(-,30,30,30,40) |
Celkem
hodin týdně |
1050 |
(210,210,210,210,210) |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
Poznámky:
1.
Učební plán (obecný) dálkového studia stanovuje počet konzultačních
hodin za celé období přípravy ve studijním oboru a je pro školy závazný.
V závorkách je uvedena doporučená hodinová dotace pro jednotlivé vyučovací
předměty a jednotlivé ročníky.
2.
Škola dopracuje učební plán (obecný) pro dálkové studium obdobným
způsobem jako učební plán (obecný) pro denní studium. Při dopracování učebního
plánu je třeba vzít v úvahu, že celková hodinová dotace povinných
vyučovacích předmětů je v každém ročníku 210 konzultačních
hodin, celkem 1050 za celé studium. Škola může zvýšit počty konzultačních
hodin k posílení hodinové dotace všeobecně vzdělávacích předmětů
a odborných předmětů v každém ročníku v souladu s vyhláškou
až do výše horní hranice
220 konzultačních hodin.
3.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního
studia. Obsah a rozsah učiva si vyučující přizpůsobí, např. v tematickém
plánu, podle počtu konzultačních hodin uvedených v dopracovaném učebním
plánu dálkového studia. Upravený tematický plán nebo jinak dopracované učební
osnovy do podmínek dálkového studia schvaluje ředitel školy.
4.
Počty konzultačních hodin v ročníku stanovené dopracovaným učebním
plánem dálkového studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy
do obou pololetí školního roku. Ředitel školy rozhodne, zda se stanovené
počty konzultačních hodin zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního
rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
5.
Konzultační hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do
větších vyučovacích celků - dní, např. 20 konzultačních hodin je možné
soustředit do 3 dnů. Tyto konzultační hodiny slouží k doplnění a
upevnění profilových dovedností formou souborných prací a instruktáží.
6.
Tělesná výchova se v dálkovém studiu nezařazuje, pokud ji škola
nezařadí do dopracovaného učebního plánu v rámci výběrových a
volitelných předmětů.
7.
V závěru každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle dopracovaného učebního plánu v příslušném pololetí
vyučovalo. V jednom dnu se doporučuje konat zkoušky maximálně ze tří předmětů.
8.
Pro dálkové studium platí všechny poznámky uvedené k učebnímu
plánu denního studia, viz str. 12 až 15, mimo poznámek 4 a 13.
9.
Maturitní zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.