PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
3143L Oděvnictví |
Studijní obor: |
31-43-L/006 Operátor oděvní výroby – obchodní činnost |
Dosažený stupeň vzdělání: |
Úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Zaměření: |
Studijní obor je bez zaměření. Škole je dána možnost koncipovat zaměření vhodnou volbou učiva podle zájmu žáků a poptávky trhu práce. |
Absolvent studijního oboru operátor oděvní výroby – obchodní činnost byl v návaznosti na všeobecně vzdělávací složku připravován tak, aby se u něj vytvořily předpoklady pro rozvoj osobnosti. Byl kladen důraz na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom byla akcentována osobnost žáka, zvýšila se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním pro výkon pracovních činností v přípravě výroby, plánování a organizování práce v oděvních firmách, zejména však pro nákup různých druhů materiálů a prodej (odbyt) oděvních výrobků na trhu.
Typickými činnostmi, kterými se absolventi zabývají, jsou činnosti spojené s přípravou podkladů pro výrobu oděvů, nákup oděvních a dalších materiálů, činnosti spojené s výrobou oděvů a prodej oděvních výrobků. Absolvent se uplatní zejména ve středně velkých a velkých oděvních firmách.
Výuka postupně a promyšleně směřovala k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní k druhým lidem,
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství jiných národů, vzájemného porozumění i pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
- dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků,
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek atd., uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
- osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru, naučil se zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
- dokázal poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam,
- na uživatelské úrovni dovedl pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií, byl schopen tyto prostředky využívat k práci s informacemi,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- byl ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací, orientoval se na trhu práce a aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění.
Výuka postupně a promyšleně směřovala k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
- aktivně využíval získané poznatky z psychologie při jednání s lidmi a při řešení pracovních i osobních situací, využíval zásady duševní hygieny v režimu učení, práce a odpočinku,
- uměl pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením používaným v profesní oblasti,
- měl základní přehled o strojních součástech a mechanismech strojů a o používaných strojích a zařízení v oděvní výrobě,
- aktivně ovládal odbornou terminologii typickou pro oděvnictví a dokázal využívat obecné poznatky při řešení praktických úkolů,
- znal oděvní materiály a oděvní přípravu, jejich vlastnosti, a dovedl určit vhodnost užití pro různé druhy oděvů tak, aby pozitivně ovlivnil vlastnosti finálních výrobků, dovedl posoudit jakost a zpracovatelnost oděvního materiálu a jeho údržbu,
- uměl určit a připravit příslušný vrchový, podšívkový, kapsový a vložkový materiál a drobnou oděvní přípravu, uměl vypočítat spotřebu oděvního materiálu,
- znal metodiku konstruování a modelování oděvů, stupňování a polohování střihů ručně, orientoval se v možnostech využití počítačových programů při konstrukční přípravě výroby,
- v přehledu znal jednotlivé technologické operace při zhotovování oděvů, znal podrobně jednu technologii a dokázal se orientovat i v postupech jiných technologií,
- dovedl vykonávat pracovní činnosti jedné ze základních technologií hotovení oděvních výrobků (podle zaměření),
- orientoval se v organizaci práce jednotlivých dílčích výrobních celků, měl vědomosti z oblasti řízení pracovních týmů, schopnosti, vědomosti a dovednosti spolupracovat se členy týmu,
- měl přehled o příslušných normách a to nejen z technologického hlediska, nýbrž i z hlediska bezpečnosti a hygieny práce, požární prevence a ochrany životního prostředí,
- měl přehled o oděvní výrobě a o používaných technologických postupech, o základních technologicko-výrobních zákonitostech,
- byl seznámen s významem technické kontroly jakosti výrobků, měl základní vědomosti z oblasti zkušebnictví a hodnocení jakosti výrobků, měl přehled o zkušebních metodách používaných při vstupní, mezioperační a výstupní kontrole,
- byl seznámen s reálným prostředím provozů oděvní výroby, měl představu o náročnosti fyzické a duševní práce při vykonávání pracovních činností v oděvní výrobě,
- znal zásady hospodaření se surovinami, s energií a přírodními zdroji a dovedl aplikovat tyto zásady v praxi,
- uměl pracovat s technickou a technologickou dokumentací a orientoval se ve výrobních schématech, příslušných státních normách a podnikových předpisech,
- dodržoval požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví v oděvní výrobě, obecné zásady bezpečného chování, zásady požární prevence a zacházení s věcnými prostředky požární ochrany,
- měl osvojeny zásady ekonomického myšlení, chápal podstatu základních ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice, orientoval se v ekonomických jevech a výrobních procesech, dovedl zpracovávat podklady pro výpočet mezd, kalkulací nákladů a provádět rozbory,
- dokázal se orientovat v problematice drobného podnikání, měl základní vědomosti pro založení a provoz firmy a základní znalosti z oblasti pracovně právních vztahů a obchodní problematiky,
- orientoval se v principech tržního hospodářství a činnostech podnikatelských subjektů v obchodní sféře,
- orientoval se v administrativní, účetní, právní a obchodní agendě, zpracování písemností spojených s podnikatelsko-obchodní činností,
- uměl získávat, třídit, zpracovávat, hodnotit a využívat sociálně ekonomické informace, uplatňovat poznatky sociální a aplikované psychologie v konkrétních případech, zejména při jednání se sociálními partnery, zákazníky a spolupracovníky,
- měl základní znalosti o průzkumu trhu práce, chápal jejich význam pro marketing a management, o zajišťování prodejních a propagačních akcí, ovládal problematiku provozu obchodu,
- zajišťoval a prováděl nákup a prodej zboží jednotlivcům, maloobchodním, velkoobchodním nebo jiným organizacím,
- zvládl výběr dodavatelů podle zadaných hledisek, např. cen, sortimentu, způsobu dopravy,
- zvládl základní obchodní operace v cizím jazyce ve verbální i písemné podobě.
Absolvent studijního oboru se vyznačuje
- estetickým cítěním a uplatňováním estetických hledisek v každodenním životě,
- vědomím, že svým vystupováním a vzhledem reprezentuje firmu,
- pracovní kázní a organizačními schopnostmi.
Příprava ve studijním oboru vytváří i předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen
- tvořivě myslet a pohotově se rozhodovat v běžných výrobních a obchodních situacích, nalézat optimální varianty řešení úkolů,
- jednat s profesní etikou, cílevědomě, rozvážně, rozhodně, asertivně a aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi,
- řešit běžné úkoly na pracovišti, pracovat v týmu, podílet se aktivně na organizaci a řízení činnosti v pracovním týmu,
- zvládat stresové pracovní a životní situace,
- soustavně sledovat vědecko-technický rozvoj oboru a situaci na trhu, získané informace využívat v pracovní činnosti a být ochoten se dále vzdělávat,
- nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se měnícím se podmínkám na trhu práce.
Absolventi studijního oboru operátor oděvní výroby – obchodní činnost mohou najít své uplatnění především v podnicích a firmách zabývajících se výrobou oděvů.
Po absolvování nástupní praxe a zapracování se mohou uplatnit ve funkcích středních technicko-hospodářských pracovníků v oděvních podnicích a firmách, ve službách i jako samostatní pracovníci.
Své uplatnění mohou nalézt především ve vstupní a výstupní technické kontrole, na úseku technické přípravy výroby, zásobování, odbytu, např. jako asistenti marketingu, referenti nákupu a odbytu, obchodní zástupci apod., a popřípadě jako pracovníci pro pracovní činnosti povolání krejčí.
Složení maturitní zkoušky umožňuje absolventům studijního oboru ucházet se o studium na vysokých školách.