Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový
obor: |
3157E |
Výrobce
textilií, textilní výroba |
Učební
obor: |
|
31-57-E/001
(31-79-0/00) |
|
|
Textilní
výroba |
Vstupní předpoklady žáků:
·
Učební obor je určen pro hochy a
dívky.
·
Učební obor je určen žákům,
kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole v nižším
než devátém ročníku nebo devátý ročník neukončili úspěšně.
·
Učební obor je určen zdravotně
způsobilým žákům.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia:
·
2 roky denního studia
·
Studium je pouze denní.
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru učilišť. V oboru
se připravují zejména žáci, u nichž převládá sklon k manuální práci.
Převažující praktická složka vzdělávání výrazně působí na formování
praktických dovedností pro život i pro uplatnění v povolání.
Žáci se připravují na pomocné a jednoduché obslužné práce v textilní
výrobě podle jednotlivých oborů, tzn. v přádelnách, v tkalcovnách,
v přádelnách a tkalcovnách, v pletárnách, v zušlechťovnách
a ve výrobě kloboučnických plstí.
Žáci jsou vychováváni tak, aby byli schopni se uplatnit na trhu práce
a začlenit se do společnosti na základě zvládnutí profese, a aby si vypěstovali
kladný vztah k práci.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsahové složky všeobecného vzdělávání se skládají ze
·
vzdělávání jazykového,
a to v oblasti mateřského jazyka, kdy je jazyková výuka zaměřena především
na rozvoj komunikativních dovedností žáků, začlenění jejich jazykových
návyků do mimoškolních souvislostí a vzbuzení zájmu žáků o četbu,
·
vzdělávání společenskovědního,
které se realizuje v občanské nauce a jeho cílem je přispět k přípravě
žáků na jejich soukromý a občanský život v demokratickém státě
tak, aby se žáci lépe orientovali ve společnosti a aktivně se mohli zapojit
do ovlivňování veřejných záležitostí a dokázali řešit také své
soukromé problémy,
·
vzdělávání matematického,
které se realizuje v předmětu matematika a které má žákům poskytnout základní
matematické vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k osvojení učiva
odborných předmětů a řešení praktických úkolů denní potřeby.
·
V rozvoji tělesné kultury
jde zejména o upevňování zdraví, efektivní využívání volného času a uspokojení
zájmu žáků o pohybovou aktivitu.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor vědomostí a praktických
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění, zejména v profesi
dělník v textilní výrobě, dělnice v textilní výrobě.
Odborné vzdělávání se skládá ze dvou složek: převažuje učivo
praktického charakteru, které je obsaženo v předmětu odborný výcvik a učivo
teoretického charakteru, které je obsaženo v předmětu textilní výroba.
Odborná příprava má těžiště v přípravě na výkon pomocných a
jednoduchých obslužných prací v textilní výrobě v přádelnách
nebo v tkalcovnách nebo v přádelnách a tkalcovnách nebo v pletárnách
nebo v zušlechťovnách nebo ve výrobě kloboučnické plsti.
Odborné vzdělávání je částečně společné pro všechny obory
textilních výrob, částečně diferencované podle jednotlivých oborů
textilní výroby - v odborném výcviku je ve 2. ročníku zařazeno 6 bloků
specifického učiva podle jednotlivých oborů textilní výroby.
Klíčové dovednosti
Rozvíjení klíčových dovedností musí vycházet ze vzdělávacích a
výchovných předpokladů (možností) žáků připravujících se v tomto
učebním oboru, z jejich individuálních dispozic, a lze považovat za žádoucí
posilování komunikativních, personálních a interpersonálních dovedností
ve všeobecně vzdělávací i v odborné složce vzdělávání.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na společenský vývoj a rozvoj
odvětví a vytvářejí předpoklady pro uplatnění žáků v občanském
a pracovním životě.
Organizace
výuky:
Příprava žáků je organizována jako dvouleté denní studium, je
zakončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání.
Protože se jedná o přípravu žáků, jejichž výsledky v základní
škole byly velmi slabé, a kteří si nevypěstovali vztah k teoretické přípravě,
není vhodné přesně od sebe oddělovat teoretické předměty a odborný výcvik
tak, že by se tvořily velké časové bloky odborného výcviku na jedné
straně a teoretických předmětů na druhé straně, naopak je vhodné
organizovat týdny výuky, ve kterých budou zastoupeny praktická i teoretická
výuka.
Metodické
přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující zejména se
zřetelem k charakteru předmětu a situaci v pedagogickém procesu. Za významné
pro přípravu v tomto učebním oboru lze považovat důsledné uplatňování
pedagogických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti a přiměřenosti
učiva, a využití osobního příkladu.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci (vedení školy i vyučující)
uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří byli na základní
škole neúspěšní a kteří většinou v této přípravě ukončí své
systematické vzdělávání, takže je důležité, aby získali vědomosti
a dovednosti nezbytné pro další osobní, občanský a pracovní život. Proto
je nutné k těmto žákům přistupovat se záměrem maximálně je
motivovat, zejména kladným hodnocením, využívat maximálně prostor ve
všeobecně vzdělávacích předmětech k prakticky zaměřeným činnostem
a k účasti řešit na modelových situacích problémy běžného života.
Informace by měly být podloženy vlastní činností žáků při řešení úkolů.
Proto je nutné, aby vyučující volili specifické metody, např.
exkurze na pracovní úřad a demonstrace hledání pracovního uplatnění,
inscenační metody založené na hře, vhodné pro poznání sebe i druhých,
pro vytvoření kontaktu a komunikace ve dvojicích a ve skupině, nebo napomáhající
lépe pochopit a osvojit si i některé teoretické učivo (např. v občanské
nauce) a ukazující např. způsob komunikace s úředníky ve věcech
jednotlivce či rodiny na úřadech, vhodná je i účast na přelíčení u
soudu v trestním řízení s mladistvým, vyplňování různých
dotazníků a tiskopisů, se kterými se setkají v běžném životě,
sestavení životopisu, vyplňování poukázek, složenek, účast, chování a
oblékání na různých společenských akcích apod..
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Vhodné je i využití
počítače při vyučování včetně speciálních výukových programů.
Doporučená literatura pro pedagogy:
·
Mauš J.: Styly učení žáků a
studentů, Portál 1998,
·
Lokšová I. - Lokša J.:Pozornost,
motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Portál 1998,
·
Černochová M. a kol.: Využití
počítače při vyučování, Portál 1998,
·
Slavík J.: Hodnocení v současné
škole, Portál 1999,
·
Hermochová S.: Hry pro život,
·
Canfield J., Wells H.C.: Hry pro
zlepšení motivace a sebepojetí žáků,
·
Valenta J.: Metody a techniky
dramatické výchovy,
·
Machková E.: Metody dramatické výchovy,
·
Bakalář E.: Nové psychohry, Portál
1998,
·
Patersonová E.: Připravit, pozor,
učíme se!, Portál 1998,
·
Canfield J., Siccone F.: Hry pro výchovu
k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál 1998.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení profesních vlastností a
schopností žáků.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětu
odborný výcvik.
Žákovský projekt do těchto učebních dokumentů (vzdělávacího
programu) není zařazen s ohledem na charakter pracovních činností, pro
jejichž výkon se žáci připravují.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
Při výběru tohoto učebního oboru nejsou zdravotně způsobilí
uchazeči trpící
·
onemocněními omezujícími funkci
nosného a pohybového aparátu (např. těžké skoliosy a prognosticky závažné
stavy po operaci páteře),
·
onemocněními pohybového aparátu
vylučující vynucenou polohu,
·
onemocněními omezujícími funkci
drobných kloubů rukou a jemnou mechaniku rukou,
·
alergickými a chronickými zánětlivými
chorobami kůže, dýchacích cest a spojivek,
·
poruchami srdeční činnosti a oběhové
soustavy vylučujícími středně těžkou zátěž,
·
záchvatovými onemocněními,
·
poruchou sluchu (nutno šepot 5m
oboustranně +),
·
poruchou zraku (je nutná zraková
ostrost 5/5 a J.č. 1 s případnou korekcí alespoň jednoho oka), trpící
poruchou barvocitu a zorného pole.
Přijati mohou být pouze uchazeči, jejichž zdravotní stav posoudil
praktický lékař a vydal o tom lékařský posudek.
Požadavky
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární
ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů - zákonů,
prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat
od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor. V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím, které
jsou v souladu s vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997
Sb. ve znění pozdějších předpisů, mohou žáci vykonávat při výuce
pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter
činností, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků
provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, s protipožárními předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání technického vybavení,
které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání osobních ochranných
pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání stanoveného dozoru.
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba
musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních
pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce s dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje
pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově
neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.