Kmenový obor: |
3158H |
Krejčí,
krejčovské práce |
Učební obor: |
|
31-58-H/001
(31-52-2/00) |
|
|
Krejčí |
Vstupní
předpoklady žáků:
-
úspěšné absolvování přijímacího řízení dle platných předpisů,
-
zdravotní způsobilost uchazeče.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia:
-
3 roky denní studium,
-
3 roky večerní a dálkové studium.
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Svým širokým rozsahem technologických postupů a konstruovaných výrobků
je učební obor krejčí náročný na manuální a intelektuální
dovednosti, významně se uplatňuje tvořivost a logické myšlení žáků.
Vzdělávací program pro učební obor krejčí je koncipován
jako tříletý a umožňuje získání všeobecných a odborných vědomostí a
manuálních a intelektuálních dovedností potřebných k profesionálnímu
vykonávání povolání krejčí. Vzdělávací program splňuje
parametry Standardu středoškolského odborného vzdělávání;
je koncipován na základě současné struktury oděvní výroby v České
republice, přičemž je respektován střednědobý výhled do budoucnosti a je
přihlédnuto k poptávce trhu práce po vyučených pracovnících pro
velké, středně velké i malé firmy a živnosti pro pozice zaměstnance i
podnikatele. V oděvní výrobě lze očekávat ústup od rozsáhlých sériových
výrob a nárůst menších, složitějších a specifických zakázkových výrob
s vyšší náročností na oděvní vzdělávání.
Koncepce učebního oboru a vzdělávacího programu (učebního
plánu a učebních osnov jednotlivých předmětů) vytváří prostor pro
realizaci požadavků škol na dotvoření a naplnění profilu absolventa podle
požadavků žáků a podle požadavků trhu práce v příslušném
regionu
·
jednak zařazením obecného učebního
plánu bez rozdělení předmětů do ročníků s konkrétními hodinovými
dotacemi, takže si škola může tento obecný učební plán dopracovat, může
však převzít i doporučený učební plán, který je rovněž součástí učebních
dokumentů,
·
jednak možností výběru tematických
celků v učebních osnovách odborných předmětů k vytvoření požadovaného
zaměření,
·
jednak zařazením výběrových a
volitelných předmětů včetně možnosti využít hodiny určené pro výběrové
a volitelné předměty pro posílení předmětů již zařazených v učebním
plánu.
Vhodnou kombinací všech výše uvedených způsobů dotváření a naplňování
profilu absolventa a vzdělávacího programu lze koncipovat různá zaměření,
např. na dámské oděvy, na pánské oděvy, na oděvy (dámské a pánské),
na oděvní konfekci a prádlo, na modelovou výrobu oděvů, na výrobu oděvů
a podnikání apod..
Ve vzdělávacím programu učebního oboru se uvádějí případná zaměření
na dámské oděvy, na pánské oděvy a na oděvy (dámské a pánské). Tato
zaměření jsou uvedena v profilu absolventa, v poznámkách k učebním
plánům a v učebních osnovách předmětů konstrukce oděvů, oděvní
technologie a odborný výcvik zejména. Další zaměření mohou vzniknout přímo
ve školách rozpracováním učebních dokumentů podle poznámek a zásad
uvedených v profilu absolventa, charakteristice vzdělávacího programu,
učebních plánech a v pojetí učebních osnov odborných předmětů.
Zaměření uvedená v učebních dokumentech nejsou
striktně stanovena, jsou uvedena pouze jako příklad, který
se běžně může vyskytnout v praxi, vzhledem k značnému rozsahu výrobků,
které může krejčí zhotovovat a vzhledem k omezenému časovému
prostoru k přípravě žáků.
Škola koncipuje zaměření tak, že si dopracuje profil absolventa pro
konkrétní zaměření, v návaznosti na dopracovaný profil absolventa
zpracuje konkrétní učební plán s rozvržením hodin do všech ročníků,
přičemž vychází z učebního plánu (obecného) a poznámek k tomuto
učebnímu plánu. Kromě výběru tematických celků ve stanovených odborných
předmětech dále poskytují značný prostor pro utváření zaměření
hodiny určené pro výběrové a volitelné předměty;
z těchto hodin lze např. posílit estetickou složku přípravy (potenciální
zaměření na modelovou výrobu oděvů), nebo složku ekonomickou (potenciální
zaměření na výrobu oděvů a podnikání) apod..
Učební obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními
tříletými učebními obory ze směru textil a oděvnictví a částečně i
odbornou složku - je tak respektován požadavek široce koncipovaného vzdělání
se širokým všeobecným základem a postupně narůstající odborností.
Zastoupení odborných předmětů odpovídá potřebám profilu absolventa
uvedeného v tomto vzdělávacím programu.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s dobrou
orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a úspěšného
vyrovnání se se soukromými i profesními problémy, a aby měli z hlediska
obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům určité
množství všeobecných i odborných poznatků a dovedností pro zhotovování
různých druhů oděvů a popřípadě jiných šitých výrobků. Jde zejména
o získání vědomostí o oděvních materiálech, o oděvních technologiích
a o konstruování oděvů, které žák bude aplikovat při zhotovování
oděvních výrobků a popřípadě i jiných šitých výrobků. Cílem vzdělávacího
programu je rovněž docílit u žáků rozvoje estetických schopností.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka
dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky
trhu práce, tzn. snadno rekvalifikovatelného, s rozvinutými klíčovými
dovednostmi.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu
učebního oboru krejčí je odvozen ve složce všeobecně vzdělávací od
Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě
výchovně vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného
vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském a
cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými
lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních
schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá
i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáka.
Společenskovědní vzdělávání, které představuje předmět
občanská nauka, má výrazný výchovný charakter. Tematické okruhy nejsou většinou
založeny na jednotlivých společenských vědách, ale z různých věd
jsou do nich vybrány a propojeny jednotlivé prvky tak, aby vytvořily
didaktický systém. Základním cílem společenskovědního vzdělávání však
není vybavit žáka množstvím poznatků, nýbrž sociální a osobnostní
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopit sama sebe
i druhé lidi, naučit se žít v užším i širším společenství, chápat
a vědomě akceptovat principy a normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání rozvíjí numerické dovednosti žáků
a vybavuje je poznatky potřebnými pro přípravu v učebním oboru i pro
úspěšnou profesionální činnost. Matematika se významně podílí na
formování intelektuálních schopností žáků, především na jejich logickém
myšlení.
Přírodovědné vzdělávání obsahuje vybrané poznatky z fyziky,
chemie a ekologie. Žáci si osvojí nejdůležitější fyzikální a chemické
pojmy, veličiny a zákonitosti nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi a v každodenním životě. V ekologické oblasti se učí
chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat
postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání má kultivační a výchovné poslání.
Na estetické vzdělávání je třeba nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího
procesu, která se realizuje jednak přes vlastní tvůrčí činnost žáka v odborných
předmětech, jednak přes poznání a pochopení krásy prostřednictvím konkrétních
uměleckých a šířeji chápaných estetických výtvorů různých žánrů.
Estetické vzdělávání prolíná všemi vyučovacími předměty.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících
k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků
moderní společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy
jsou v rámci odborného výcviku rozvíjeny vědomosti a dovednosti z oblasti
zdravotní výchovy, zejména první pomoc při úrazech a otázky bezpečnosti
a hygieny práce. Při tělesné výchově se věnuje systematická pozornost
cvičením kompenzujícím jednostranné pracovní zatížení zejména v odborném
výcviku.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání vypracovaného v podobě vzdělávacích cílů a
obsahových okruhů pro vzdělávací směr textilní a oděvnický.
Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektuálních
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění, zejména v povolání
krejčí.
Ve složce odborného vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti
oděvních materiálů, konstrukce oděvů, oděvních strojů a zařízení, oděvní
technologie, ekonomiky a práce s počítači. Tyto vědomosti jsou pak využívány
v různých praktických aplikacích v odborném výcviku.
Ekonomické vzdělávání, obsažené zejména v předmětu
ekonomika, uvádí žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících
tržnímu hospodářství včetně problematiky drobného podnikání. Umožňuje
poznat základní ekonomické činnosti související s uplatněním v povolání
krejčí v závislé činnosti i v činnosti podnikatelské. Vede k odpovědnému
plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti za kvalitu
vykonané práce.
Odborné vzdělávání společné pro vzdělávací směr textilní
a oděvnický je obsaženo částečně v předmětu práce s počítačem
a částečně v předmětech oděvní materiály a oděvní stroje a zařízení.
Učivo v těchto předmětech má převážně průpravný charakter pro
speciální teoretické odborné předměty a odborný výcvik v učebním
oboru.
Speciální odborné vzdělávání učebního oboru je obsaženo
zejména ve vyučovacích předmětech konstrukce oděvů, oděvní
technologie a odborný výcvik. Učivo z odborných předmětů teoretického
charakteru má značný význam pro výuku v odborném výcviku, protože
poskytuje přehled i poznatky o používaných oděvních materiálech, jejich
vlastnostech a jejich vlivu na výrobky, o používaných strojích a zařízeních,
o výrobcích a jejich konstrukci a o používaných technologiích pro zhotovování
konkrétních oděvních výrobků. Další časový prostor, převážně pro
speciální odborné vzdělávání, poskytují hodiny určené pro výběrové
a volitelné předměty.
Mimořádný význam pro přípravu žáků na kvalifikovaný výkon
povolání má odborný výcvik, který plní funkci integrujícího předmětu,
v němž si žáci prohlubují všeobecné a odborné vědomosti a
intelektuální dovednosti, které si osvojili v teoretickém vyučování,
a učí se je používat v praxi. Odborný výcvik je vykonáván na vhodně
vybavených pracovištích pod vedením kvalifikovaných a zkušených odborníků.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze
považovat za žádoucí posilování
·
komunikativních dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
text,
·
personálních a interpersonálních
dovedností, zejména zdokonalovat
vlastní učení a výkonnost, dovednost spolupracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních,
·
dovednosti řešit problémy a
problémové situace, zejména
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při plnění úkolů,
·
dovednosti numerické aplikace,
zejména dovednosti používat různé aritmetické a geometrické postupy důležité
pro řešení praktických situací při práci v oboru,
·
dovednost využívat informačních
technologií, zejména dovednost
pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních
zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i
mimopracovním životě.
Organizace
výuky:
Příprava žáků je organizována jako tříleté denní studium.
Studium může být organizováno i jako večerní a dálkové, rovněž tříleté.
Příprava je ukončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních
norem a poskytuje střední odborné vzdělání. Škola zajišťuje teoretické
i praktické vyučování. Praktické vyučování může být zajišťováno
také ve střediscích praktického vyučování nebo na pracovištích praktického
vyučování.
Metodické
přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce
volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů, konkrétní
situaci v pedagogickém procesu i s ohledem na možnosti školy. V koordinaci
s ostatními vyučujícími a mistry odborné výchovy vyvíjí soustavnou
péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních vlastností a
schopností. Tomu odpovídají používané metodické přístupy ve výuce a
využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl
vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka
klíčových dovedností zařazená v učebních dokumentech za poznámkami
k učebnímu plánu denní formy studia viz str. 18.
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování.
Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů. Zařazení žákovských
projektů by mělo přispět k motivaci žáků - vzbuzení zájmu žáků
o obor. Žákovský projekt lze realizovat jako nepovinný vyučovací předmět
nebo jej lze splnit v rámci projektového týdne, který si škola může
zařadit v průběhu školního roku. Příklad žákovského projektu
z hlediska přípravy vyučujícího je zařazen na závěr tohoto vzdělávacího
programu (učebních dokumentů). Žákovský projekt zařazený v tomto
vzdělávacím programu není pro školy povinný, ale jedná se o námět (ukázku)
jednoho projektu, na základě kterého si vyučující ve školách mohou
zpracovat podklady pro realizaci konkrétních projektů v případě
jejich zařazení do přípravy.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětech
odborný výcvik, práce s počítačem a konstrukce oděvů.
Škola respektuje metodický pokyn k zařazení učiva “Úvod
do světa práce” do vzdělávacích programů středních škol, který
vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 3.
dubna 2000 č. 325 k “Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol”.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při výběru učebního oboru krejčí
nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména
·
nemocemi pohybového ústrojí
znemožňujícími práci ve vynucené poloze a středně velkou zátěž,
·
poruchami funkce horních končetin
(hrubá i jemná motorika),
·
chronickými a alergickými onemocněními
kůže, dýchacích cest a spojivek,
·
prognosticky závažnými onemocněními
srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž, v případě
předpokladu práce s velkými břemeny (balíky textilií atd.),
·
dekompenzovanou epilepsii,
·
dekompenzovaným diabetes mellitus,
·
závažnými poruchami zraku (centrální
zraková ostrost do -6D, nebo +4D možno s korekcí, porucha barvocitu).
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného
zaměření. K posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující
praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů -
zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu a postihovat jak otázky a předpisy
bezpečnosti z hlediska jednotlivce, tak pracovníka řídícího činnost
kolektivu.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce
a požární ochrany.
Rozsah praktické přípravy na povolání je určen učebními osnovami.
Podmínky, za kterých je možno tuto přípravu provádět, stanoví ZP ve znění
pozdějších předpisů v § 163 až 168 a dále ustanovení Vyhlášky
Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších přepisů,
podle níž je nutno respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými
právními a ostatními předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
s technologickými a pracovními postupy.
2.
Používání strojů a zařízení,
pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných
prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými
kapitolami zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně v platném znění
a vyhláškou MV č. 21/1996 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona
ČNR o požární ochraně.
5.
Dodržování maximálního počtu
žáků ve skupině dozorované mistrem odborné výchovy v souladu s přílohou
č.1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb..
6.
Vykonávání stanoveného dozoru
na pracovištích žáků, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba
musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních
pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje před
zahájením práce pracoviště žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově
neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.