Kmenový obor: |
3158H |
Krejčí,
krejčovské práce |
Učební obor: |
|
31-58-H/001
(31-52-2/00) |
|
|
Krejčí |
Zaměření:
Učební obor je bez zaměření. V návaznosti na konkrétní
profil absolventa a dopracováním učebního plánu na konkrétní podmínky školy
je však možné, aby škola vhodnou volbou učiva vytvořila zaměření učebního
oboru, které bude odpovídat zájmům žáků a poptávce trhu práce. Může
se např. jednat o zaměření na dámské oděvy, na pánské oděvy, na oděvy
(dámské a pánské), na oděvní konfekci a prádlo, na modelovou výrobu oděvů,
na výrobu oděvů a podnikání apod.. Tato zaměření nemají samostatné kódy,
lze je však slovním vyjádřením uvádět na vysvědčení a výučním
listu. Bližší podmínky k tvorbě zaměření jsou stanoveny v profilu
absolventa, v charakteristice vzdělávacího programu a v poznámkách
k učebnímu plánu.
Dosažený
stupeň vzdělání: střední odborné
vzdělání
Způsob
ukončení a certifikace: závěrečná
zkouška, výuční list
Pokud žák nemůže v učebním oboru krejčí pokračovat v přípravě
k vykonání závěrečné zkoušky a získaní výučního listu pro
povolání krejčí, krejčová, lze vzhledem k příbuznosti oboru žákovi
umožnit, aby ukončil studium v závěru 2. ročníku složením závěrečné
zkoušky v učebním oboru 31-59-H/001 Výroba konfekce a získat výuční
listu pro povolání šič, šička. I v tomto případě je nezbytné
postupovat podle platných předpisů.
Upozornění: Prioritou přípravy v učebním oboru krejčí
není příprava pro povolání šič, šička, ale pro povolání krejčí,
krejčová;
tuto skutečnost musí škola zohledňovat při přijímacím řízení do učebního
oboru krejčí a možnost ukončení přípravy pro povolání šič, šička je
třeba považovat za výjimečnou.
Výsledky
vzdělávání:
Absolvent široce profilovaného učebního oboru krejčí je středoškolsky
vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním. V průběhu
jeho přípravy byl kladen důraz na vzdělávání v kontextu správně
pojímaného občanství, tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité
pro jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu.
Přitom byla akcentována osobnost žáka, zvýšila se orientace na jeho životní
adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící
společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Odborné vzdělání, jak “univerzálně” koncipované, tak v případných
zaměřeních, se stalo východiskem pro jeho uplatnění v povolání krejčí
v různých druzích výrob. Absolvent uplatňuje zejména dovednosti
praktické aplikace získaných poznatků, dovednosti přesně vykonávat
pracovní činnosti a podávat stabilní výkon ve specifických pracovních
podmínkách. Důraz je kladen na kompetentnost a odbornost. V tomto pojetí
se jedná o ukončenou etapu vzdělávání.
Získaným vzděláním má absolvent vytvořeny solidní předpoklady
pro další vzdělávání.
Předpokládané
vědomosti a dovednosti obecného charakteru
Absolvent učebního oboru krejčí byl v průběhu přípravy
veden k tomu, aby
·
si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a práv každého občana a k chápání principů demokratické
společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat,
·
si uvědomoval svou národní příslušnost
a svá lidská práva, respektoval práva druhých a uznával rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras, aby se naučil preferovat tolerantní
postoje k názorům a hodnotám jiných lidí,
·
pochopil význam aktivní účasti
své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života,
kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
·
aby pochopil základní principy
humanity a demokracie, získal kladný vztah ke kulturním a estetickým hodnotám
a zasazoval se o trvale udržitelný rozvoj životního prostředí,
·
chápal význam a nutnost celkového
osobnostního rozvoje a profesní připravenosti, byl vybaven základními
dovednostmi pro styk s lidmi,
·
přistupoval pozitivně k tvořivé
činnosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, k samostatnosti a odpovědnosti
v jednání i v pracovní činnosti,
·
pozitivně přijímal získané vzdělání,
uvědomoval si stále vzrůstající nároky na kvalifikovanou pracovní činnost
i na inovace pracovních dovedností,
·
byl ochoten a schopen se adaptovat
na změny trhu práce a kvalifikací, uvědomoval si vliv přírodního prostředí
a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí, rozhodoval se a jednal ve svém
soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje,
·
se v ústním i písemném
jazykovém projevu snažil dodržovat jazykové normy, aby se výstižně a
logicky správně vyjadřoval,
·
v cizím jazyce rozuměl
jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života a dokázal v rozsahu
aktivně osvojených jazykových prostředků reagovat na běžné životní
situace,
·
dovedl získat v cizím jazyce
jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého
nebo přečteného textu a v jednoduchých větách dovedl hovořit o známé
tématice, aby ovládal nejzákladnější odbornou terminologii svého oboru,
·
si vytvořil pozitivní vztah k umění
a kultuře, vypěstoval si návyk číst literaturu, časopisy, populárně naučná
díla podle svého zájmu, sledoval sdělovací prostředky a navštěvoval
kulturní zařízení (divadla, koncerty, výstavy),
·
rozuměl základním matematickým
pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat, hodnotit a třídit informace a
dokázal používat získané matematické poznatky při řešení problémů a
úkolů v běžných životních i profesních situacích,
·
byl schopen aplikovat získané přírodovědné
poznatky v občanském životě i ve své odborné práci, chápal základní
ekologické zákonitosti, dovedl uplatňovat poznatky z ekologické oblasti
pozitivním způsobem ve vlastním oboru,
·
byl seznámen s rolí životního
partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědného sexuálního chování,
drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života vůbec, aby
smysluplně využíval volný čas,
·
rozvíjel své pohybové
schopnosti, dovednosti, posiloval svou celkovou tělesnou zdatnost a vypěstoval
si celoživotní potřebu pohybové aktivity, měl základní vědomosti a
dovednosti z oblasti zdravovědy, dovedl poskytnout první pomoc,
·
dovedl pracovat s osobním počítačem,
uměl využívat informačních zdrojů v pracovním i mimopracovním životě,
·
ve své profesní oblasti dovedl
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní
postupy při realizaci řešení a dodržovat je,
·
měl vytvořeny základní předpoklady
pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních
dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání
profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů,
a aby se orientoval i v základních ekonomických otázkách.
Předpokládané
vědomosti a dovednosti odborného charakteru
Ukončením přípravy v učebním oboru krejčí a po úspěšném
vykonání závěrečné zkoušky absolvent pro uplatnění v podmínkách
průmyslové i živnostenské výroby
·
zná různé druhy a vlastnosti
zpracovávaných materiálů, má přehled o používaných strojích a zařízeních,
má přehled o různých technologických postupech,
·
umí se orientovat ve výrobních
postupech, umí je posoudit a navrhnout, umí posoudit vlastnosti materiálů a
vycházet z nich při volbě technologického postupu, umí rozvážit a
zvolit optimální postup při provádění pracovních operací,
·
umí konstruovat základní druhy
oděvů v návaznosti na případné zaměření (základní druhy dámských
oděvů nepodšitých a podšitých: sukně, kalhoty, halenka, šaty, vesta,
sako, bunda a plášť;
základní druhy pánských oděvů nepodšitých a podšitých: kalhoty, košile,
vesta, sako, bunda a plášť) a seznámí se se zásadami stupňování střihů,
·
umí připravovat a uspořádávat
pracoviště, umí používat technickou dokumentaci, volí vhodné technologické
postupy,
·
umí určovat spotřebu oděvního
materiálu, vrstvit textilie a jiné materiály s ohledem na materiálové
vady a racionální využití materiálu, pokládat střihové díly na textilii
a provádět nákres polohy v souladu s předlohou,
·
umí vystřihnout díly a součásti
výrobku, označovat oddělené díly a součásti dohodnutým způsobem,
kontrolovat oddělené díly a součásti podle tvaru a velikosti, kompletovat
oddělené díly a součásti do balíčku,
·
umí spojovat a zpevňovat díly a
součásti oděvů a kontrolovat kvalitu spojení, ovládat žehlící a zažehlovací
techniku, je seznámen se zařízením tepelně tvarovacího procesu,
·
umí šít ručně a na různých
druzích šicích strojů, např. na průmyslovém šicím stroji se stehem vázaným,
obnitkovacím třínitném stroji, závorovacím šicím stroji, dírkovacím šicím
stroji, zapošívacím šicím stroji, knoflíkovacím šicím stroji, šicím
stroji s krycím stehem, šicím stroji s klikatým stehem, šicím
stroji s programem,
·
umí zhotovovat kompletní oděvy
se zkoušením nebo bez zkoušení,
·
umí provádět mezioperační a
konečné žehlení, tepelné tvarování,
·
umí pečovat o stroje a zařízení
a provádět jejich základní údržbu, dovede hospodárně využívat materiál
a pomocné prostředky,
·
dovede se zapojit do pracovního týmu,
·
při individuálním zhotovování
oděvů si dovede samostatně organizovat svou práci,
·
dodržuje zásady a předpisy bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, dodržuje předpisy požární
ochrany, při vzniku požáru na pracovišti dovede účinně přispět k jeho
likvidaci použitím hasicího přístroje.
Při koncipování předpokládaných zaměření lze očekávat, že
v zaměření na dámské oděvy umí absolvent vykonávat
odborné práce ve výrobě dámských a dívčích oděvů podšitých i nepodšitých
individuálním i průmyslovým způsobem;
jedná se zejména o zhotovování sukní, kalhot, halenek, šatů (i vícedílných),
vest, sak, bund, plášťů a popřípadě i o zhotovování jiných šitých výrobků,
např. prádla, sportovní a technické konfekce, textilních hraček, textilních
rukavic;
v zaměření na pánské oděvy umí absolvent vykonávat
odborné práce ve výrobě pánských a chlapeckých oděvů podšitých i
nepodšitých individuálním i průmyslovým způsobem;
jedná se zejména o zhotovování kalhot, košil, vest, sak, bund, plášťů a
popřípadě i o zhotovování jiných šitých výrobků, např. prádla,
sportovní a technické konfekce, textilních hraček, textilních rukavic;
v zaměření na oděvy (dámské a pánské) umí absolvent
vykonávat odborné práce ve výrobě dámských a pánských oděvů podšitých
i nepodšitých individuálním i průmyslovým způsobem;
jedná se zejména o zhotovování kalhot, košil nebo halenek, vest, sak, bund,
plášťů a popřípadě i o zhotovování jiných oděvů, např. dámských
šatů jednodílných i vícedílných, prádla, a jiných šitých výrobků,
např. sportovní a technické konfekce, textilních hraček, textilních
rukavic.
Předpokládají se i další zaměření, např. zaměření na
oděvní konfekci a prádlo, na modelovou výrobu oděvů, na výrobu oděvů a
podnikání, je však nezbytné, aby ve všech zaměřeních byli žáci připravování
k získání všech vědomostí a zvládnutí všech dovedností uvedených
na str. 4 těchto učebních dokumentů, viz předpokládané vědomosti a
dovednosti odborného charakteru.
Příprava v učebním oboru krejčí vytváří i předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen
·
oddělovat díly a součásti oděvních
výrobků různými způsoby (vyřezávat, vysekávat),
·
zvolit správné technologické
postupy pro náročné vrchní oděvy,
·
kreslit nebo s pomocí osobního
počítače zhotovovat střihové konstrukce podle individuální míry a
upravovat je,
·
přizpůsobit oděv podle míry na
postavu včetně úpravy oděvu zmenšením a zvětšením,
·
poskytovat poradenskou službu při
individuálním zhotovování oděvů,
·
zhotovovat náročné společenské
a vycházkové oděvy, večerní toalety,
·
v souladu s rozvojem
techniky spolupracovat na vývoji nových technologií oděvní tvorby a na vývoji
služeb,
·
posuzovat přímé i nepřímé
vlivy své činnosti na životní prostředí, hodnotit je a zaujímat k nim
odpovědná stanoviska.
Klíčové
dovednosti
Absolvent učebního oboru se vyznačuje:
·
estetickým cítěním a uplatňováním
estetických hledisek v každodenním životě,
·
pracovní kázní a rozvinutými
organizačními schopnostmi,
·
dovedností samostatně řešit různé
situace a schopností samostatného myšlení, jednání a rozhodování,
·
uměním jednat s lidmi a
zapojit se do pracovního týmu,
·
vědomím, že svým vystupováním
a vzhledem reprezentuje firmu,
·
snahou po dalším vzdělávání a
sebevzdělávání, orientací ve světě práce a schopností adaptace na měnící
se požadavky trhu práce.
Poznámka:
Škola
musí dopracovat profil absolventa před dopracováním učebního plánu (obecného)
a učebních osnov odborných předmětů,
i před zvolením doporučeného učebního plánu, tzn. že škola musí s ohledem
na charakter tohoto učebního oboru uvést soubor výrobků, při jejichž
zhotovování bude žák získávat a upevňovat vědomosti a dovednosti povolání
krejčí tak, jak jsou popsány na str. 4 v těchto učebních dokumentech. Při
dopracování profilu absolventa může škola případně doplnit i další vědomosti
a dovednosti, pokud budou na absolventa kladeny další požadavky, které
nejsou v profilu absolventa v učebních dokumentech uvedeny, a stanovit
vhodný název případného zaměření.
Možnosti
uplatnění absolventa
Úspěšné zvládnutí tohoto vzdělávacího programu umožní
absolventům uplatnit se při výkonu povolání krejčí, krejčová.
Absolvent učebního oboru se uplatní ve velkých, středně velkých i malých
firmách a v živnostech v pozici zaměstnance i podnikatele.
Může plnit pracovní úkoly při zhotovování různých druhů oděvů
dámských, pánských a dětských, prádla a popřípadě jiných šitých výrobků.
Absolvent umí podle zaměření zkoncipovaného ve škole např. zhotovovat základní
druhy dámských oděvů nepodšitých a podšitých (sukně, kalhoty, halenka,
šaty, vesta, sako, bunda a plášť) nebo základní druhy pánských oděvů
nepodšitých a pošitých (kalhoty, košile, vesta, sako, bunda a plášť)
nebo ucelenou řadu výrobů dámských a pánských oděvů nepodšitých a podšitých
a dalších šitých výrobků. Absolvent zhotovuje oděvy individuálním způsobem
(na postavu podle míry včetně úpravy oděvu zvětšením a zmenšením) nebo
průmyslovým způsobem.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou
ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních
oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných právních
norem. Studium probíhá na středních školách formou denní, večerní a dálkovou.
Pokud žák nemohl v učebním oboru krejčí pokračovat v přípravě
k vykonání závěrečné zkoušky a získání výučního listu pro
povolání krejčí, ukončil studium v závěru 2. ročníku složením závěrečné
zkoušky v příbuzném učebním oboru 31-59-H/001 Výroba konfekce a získal
výuční list v tomto dvouletém učebním oboru, uplatní se v povolání
šič, šička.