Kmenový obor: |
3162H |
Kloboučník,
kloboučnické práce |
Učební obor: |
|
31-62-H/001
(31-81-2/00) |
|
|
Kloboučník |
Vstupní
předpoklady žáků:
-
úspěšné absolvování přijímacího řízení dle platných předpisů,
-
zdravotní způsobilost uchazeče.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia:
-
3 roky denní studium,
-
3 roky večerní a dálkové studium.
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Svým rozsahem odborných prací v rámci různých technologických
postupů je učební obor kloboučník náročný na estetické cítění
a manuální dovednosti, významně se uplatňují organizační schopnosti,
logické myšlení a zodpovědnost žáků.
Vzdělávací program učebního oboru kloboučník je
koncipován jako tříletý a umožňuje získání všeobecných a odborných vědomostí
a manuálních a intelektuálních dovedností potřebných k profesionálnímu
vykonávání povolání kloboučník. Vzdělávací program splňuje
parametry Standardu středoškolského odborného vzdělávání;
je koncipován na základě současné struktury a požadavků textilní výroby
v České republice a je přihlédnuto k poptávce trhu práce po vyučených
pracovnících pro velké, středně velké i malé firmy pro pozice zaměstnance,
v případě živností i v pozici zaměstnavatele.
Koncepce učebního oboru a vzdělávacího programu (učebního
plánu a učebních osnov jednotlivých předmětů) vytváří prostor pro
realizaci požadavků škol na dopracování a naplnění profilu absolventa
podle požadavků žáků a podle požadavků trhu práce v příslušném
regionu
·
jednak zařazením obecného učebního
plánu bez rozdělení předmětů do ročníků s konkrétními hodinovými
dotacemi, takže si škola může tento obecný učební plán dopracovat, může
však převzít i doporučený učební plán, který je rovněž součástí učebních
dokumentů,
·
jednak možností výběru tematických
celků v učebních osnovách odborných předmětů k vytvoření požadovaného
zaměření,
·
jednak zařazením výběrových a
volitelných předmětů včetně možnosti využít hodiny určené výběrovým
a volitelným předmětům k posílení předmětů již zařazených v učebním
plánu.
Vhodnou kombinací všech výše uvedených způsobů dotváření a naplňování
profilu absolventa a vzdělávacího programu lze koncipovat různá zaměření,
např. na zakázkovou výrobu pokrývek hlavy, na průmyslovou výrobu pokrývek
hlavy apod.
Škola koncipuje zaměření tak, že si zpracuje konkrétní učební plán
s rozvržením hodin do všech ročníků, přičemž vychází z učebního
plánu (obecného) a poznámek k tomuto učebnímu plánu a vybere v učebních
osnovách jednotlivých odborných předmětů učivo důležité pro zvolené
zaměření. Kromě toho lze využít hodin určených pro výběrové a
volitelné předměty: z těchto hodin lze např. posílit odbornou složku
přípravy tak, že se zařadí specifické předměty jednotlivých zaměření,
např. v zaměření na zakázkovou výrobu lze vyučovat předmět návrhové
kreslení, v zaměření na průmyslovou výrobu lze posílit vyučovací předmět
stroje a zařízení apod.
Učební obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními
tříletými učebními obory ze směru textil a oděvnictví a částečně i
odbornou složku - je tak respektován požadavek široce koncipovaného vzdělání
se širokým všeobecným základem a postupně narůstající odborností.
Zastoupení odborných předmětů odpovídá potřebám profilu absolventa
uvedeného v tomto vzdělávacím programu.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s dobrou
orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a úspěšného
vyrovnání se se soukromými i profesními problémy, a aby měli z hlediska
obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům určité
množství všeobecných i odborných poznatků a dovedností k výkonu odborných
prací v různých výrobách pokrývek hlavy. Cílem vzdělávacího
programu je rovněž docílit u žáků rozvoje organizačních schopností a
zodpovědnosti za svěřený pracovní úsek.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka
dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky
trhu práce, tzn. snadno rekvalifikovatelného, s rozvinutými klíčovými
kompetencemi.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu
učebního oboru kloboučník je odvozen ze složky všeobecně vzdělávací od
Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě
výchovně vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného
vzdělávání.
Jazykové vzdělávání podílí
se na začleňování žáků do společnosti a její kultury, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků
v mateřském a cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů
s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává
jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je
jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání
rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé
straně přispívá i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové
kultivaci osobnosti žáka.
Společenskovědní vzdělávání, které představuje předmět
občanská nauka, má výrazný výchovný charakter. Tematické okruhy nejsou většinou
založeny na jednotlivých společenských vědách, ale z různých věd
jsou do nich vybrány a propojeny jednotlivé prvky tak, aby vytvořily
didaktický systém. Základním cílem společenskovědního vzdělávání však
není vybavit žáka množstvím poznatků, nýbrž sociální a osobnostní
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopit sama sebe
i druhé lidi, naučit se žít v užším i širším společenství, chápat
a vědomě akceptovat principy a normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání rozvíjí numerické dovednosti žáků
a vybavuje je poznatky potřebnými pro přípravu v učebním oboru i pro
úspěšnou profesionální činnost. Matematika se významně podílí na
formování intelektuálních schopností žáků, především na jejich logickém
myšlení.
Přírodovědné vzdělávání obsahuje vybrané poznatky z fyziky,
chemie a ekologie. Žáci si osvojí nejdůležitější fyzikální a chemické
pojmy, veličiny a zákonitosti nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi a v každodenním životě. V ekologické oblasti se učí
chápat nebezpečí ohrožení přírody a zaujímat postoje k problémům
v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání má v tomto učebním oboru výrazné
kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání je třeba nahlížet
jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje jednak přes
vlastní tvůrčí činnost žáka v odborných předmětech, jednak přes
poznání a pochopení krásy prostřednictvím konkrétních uměleckých a šířeji
chápaných estetických výtvorů různých žánrů. Estetické vzdělávání
prolíná všemi vyučovacími předměty.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících
k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků
moderní společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy
jsou v rámci odborného výcviku rozvíjeny vědomosti a dovednosti z oblasti
zdravotní výchovy, zejména první pomoc při úrazech a otázky bezpečnosti
a hygieny práce. Při tělesné výchově se věnuje systematická pozornost
cvičením kompenzujícím jednostranné pracovní zatížení zejména v odborném
výcviku.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání vypracovaného v podobě vzdělávacích cílů a
obsahových okruhů pro vzdělávací směr textilní a oděvnický.
Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektuálních
dovedností a návyků nezbytných k jejich budoucímu uplatnění, zejména v povolání
kloboučník.
Ve složce odborného vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti
textilních, resp. kloboučnických materiálů, technologií zhotovování různých
druhů pokrývek hlavy (stroje a zařízení, technologie, specifická témata),
ekonomiky a práce s počítači. Tyto vědomosti jsou pak využívány v různých
praktických aplikacích v odborném výcviku.
Vzdělávání v oblasti informační a komunikační technologie
odpovídá budoucímu profesnímu uplatnění, které klade malé nároky na
znalost práce s počítačem a proto je zaměřena na osvojení základních
znalostí a dovedností z uživatelského hlediska - v předmětu práce
s počítačem jde zejména o seznámení žáků s osobním počítačem
a naučit jej základům práce s běžným programovým vybavením
provozovaným na počítačích typu PC.
Ekonomické vzdělávání, obsažené zejména v předmětu
ekonomika, uvádí žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících
tržnímu hospodářství, včetně problematiky drobného podnikání. Umožňuje
poznat základní ekonomické činnosti související s uplatněním v povolání
kloboučník, jak v závislé činnosti, tak v činnosti podnikatelské.
Vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonané práce.
Odborné vzdělávání společné pro vzdělávací směr textilní
a oděvnický je obsaženo částečně v předmětu kloboučnické materiály
a kloboučnická výroba. Speciální odborné vzdělávání učebního
oboru je obsaženo zejména ve vyučovacích předmětech stroje a zařízení,
odborné kreslení, kloboučnická výroba a odborný výcvik. Učivo z odborných
předmětů teoretického charakteru má značný význam pro výuku v odborném
výcviku, protože poskytuje přehled i poznatky o používaných materiálech,
jejich vlastnostech a jejich vlivu na výrobky, o používaných strojích a zařízeních,
o výrobcích a jejich konstrukci a o používaných technologiích k zhotovování
konkrétních polotovarů a výrobků pokrývek hlavy. Další časový prostor,
převážně pro specifické odborné vzdělávání, poskytují hodiny určené
výběrovým a volitelným předmětům.
Mimořádný význam pro přípravu žáků na kvalifikovaný výkon
povolání má odborný výcvik, který plní funkci integrujícího předmětu,
v němž si žáci prohlubují všeobecné a odborné vědomosti a
intelektuální dovednosti, které si osvojili v teoretickém vyučování,
a učí se je používat v praxi. Odborný výcvik je vykonáván na vhodně
vybavených pracovištích pod vedením kvalifikovaných a zkušených odborníků.
Klíčové kompetence
Klíčové kompetence získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobit se prudkému rozvoji vědeckého poznání a
společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových kompetencí lze považovat za žádoucí
posilování:
·
komunikativních kompetencí,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
text,
·
personálních kompetencí,
zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost spolupracovat s druhými
lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních,
·
kompetencí řešit problémy a
problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat
možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném
kontextu, stanovovat a dodržovat efektivní postupy při plnění úkolů,
·
kompetencí aplikovat základní
matematické postupy při řešení praktických úkolů,
zejména dovednosti používat různé aritmetické a geometrické postupy důležité
pro řešení praktických situací při práci v oboru,
·
kompetencí využívat informačních
techniku a pracovat s informacemi,
zejména dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých
informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním
i mimopracovním životě.
Organizace
výuky:
Příprava žáků je organizována jako tříleté denní studium.
Studium může být organizováno i jako večerní a dálkové, rovněž tříleté.
Příprava je ukončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních
norem a poskytuje střední odborné vzdělání. Škola zajišťuje teoretické
i praktické vyučování. Praktické vyučování může být zajišťováno
také ve střediscích praktického vyučování nebo na pracovištích praktického
vyučování.
Metodické
přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce
volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů, konkrétní
situaci v pedagogickém procesu i s ohledem na možnosti školy. V koordinaci
s ostatními vyučujícími a mistry odborné výchovy vyvíjí soustavnou
péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních vlastností a
schopností. Tomu odpovídají používané metodické přístupy ve výuce a
využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl
vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
kompetencí a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových kompetencí, poskytuje tabulka
přehledu uplatňování klíčových kompetencí zařazená v učebních
dokumentech za poznámkami k učebnímu plánu denní formy studia viz str. 16.
Pro realizaci cílů klíčových kompetencí se doporučuje jako jedna z nejvhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování.
Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů. Zařazení žákovských
projektů by mělo přispět k motivaci žáků - vzbuzení zájmu žáků
o obor. Žákovský projekt lze realizovat jako nepovinný vyučovací předmět
nebo jej lze splnit v rámci projektového týdne, který si škola může
zařadit v průběhu školního roku. Příklad žákovského projektu
z hlediska přípravy vyučujícího je zařazen na závěr tohoto vzdělávacího
programu (učebních dokumentů). Žákovský projekt zařazený v tomto
vzdělávacím programu není pro školy povinný, ale jedná se o námět (ukázku)
jednoho projektu z každého zaměření, na základě kterého si vyučující
ve školách mohou zpracovat podklady pro realizaci konkrétních projektů v případě
jejich zařazení do přípravy.
Kromě realizace klíčových kompetencí vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětech
odborný výcvik a práce s počítačem.
Škola respektuje metodický pokyn k zařazení učiva “Úvod
do světa práce” do vzdělávacích programů středních škol, který
vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 3.
dubna 2000 č. 325 k “Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol”.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při výběru učebního oboru kloboučník nejsou zdravotně způsobilí
uchazeči trpící zejména:
·
nemocemi pohybového ústrojí
znemožňujícími práci ve vynucené poloze a středně velkou zátěž,
·
poruchami funkce horních končetin
(poruchy hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky závažnými a
nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů a kolapsovými
stavy, a to při praktické výuce a předpokladu práce se šicími stroji,
·
prognosticky závažnými poruchami
vidění, poruchami barvocitu.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného
oboru nebo předpokládaného uplatnění. K posouzení zdravotního stavu
uchazeče je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází
ve výchovně vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky
platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických
předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto předpisů
se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem
odborného výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající
informaci o rizikách možných ohrožení, jimiž jsou žáci při teoretickém
i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na
ochranu před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory k výuce musí odpovídat svými podmínkami požadavkům
stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb.,
kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních
zařízení a některých školských zařízení, a nařízením vlády č.
178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při
práci. Je nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým
se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů,
technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i
ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky
právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce,
vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu
s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu
přípravy na povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
požární ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými
právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci, s technologickými a pracovními postupy.
2.
Používání strojů a zařízení,
pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných
pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými
kapitolami zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších
předpisů, a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární
bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární
prevenci).
5.
Dodržování maximálního počtu
žáků ve skupině dozorované mistrem odborné výchovy v souladu s přílohou
č.1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb.
6.
Vykonávání stanoveného dozoru
na pracovištích žáků, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba
musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních
pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje před
zahájením práce pracoviště žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově
neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.