Kmenový obor: |
3241M Zpracování usní, plastů a pryže |
Studijní obor: |
32-41-M/002 Zpracování usní, plastů a pryže |
Zaměření: |
Škole je dána možnost vytvářet zaměření pro různé oblasti kožedělných, gumárenských a plastikářských výrob za předpokladu, že bude důsledně plnit požadavky Standardu středoškolského odborného vzdělávání a respektovat stanovené profesní profily platné pro sféru práce. |
Zaměření zpracovaná v rámci těchto učebních dokumentů: |
- Zpracovatelské technologie - Modelování a technologie obuvi - Modelování a technologie galanterních výrobků - Navrhování a modelování výrobků - Ekonomika a řízení výrobních a obchodních firem |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Absolvent studijního oboru zpracování usní, plastů a pryže je připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti obuvnické, galanterní, gumárenské a plastikářské výroby.
Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách častých změn ve výrobní sféře i společnosti a současně na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou samotným.
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným, základním odborným a specificky odborným vzděláním. Složka všeobecného vzdělávání poskytuje kvalitní středoškolské vzdělání z hlediska získání obecných vědomostí a dovedností využitelných jak v profesním životě, tak v dalším celoživotním vzdělávání. Složka základního odborného vzdělávání zabezpečuje ucelenou orientaci v oboru, posiluje flexibilitu absolventa a získané vědomosti a dovednosti jsou dále rozvíjeny ve složce specificky odborného vzdělávání. Specificky odborné vzdělání získává absolvent obvykle ve vyšších ročnících studia v rámci zaměření oboru. Zaměření studijního oboru jsou v plné kompetenci ředitele školy. V těchto učebních dokumentech jsou zpracovány doporučené učební plány pro pět nejběžnějších zaměření oboru. V případě potřeby ve vztahu k uplatnění absolventů na trhu práce v příslušném regionu, k zájmu žáků a možnostem školy může škola zaměřit přípravu žáků na další oblasti, například na výrobní technologie plastikářské a gumárenské, nebo rozšířit přípravu žáků na příbuzný sortiment vyráběného zboží (módní doplňky, sportovní potřeby, protetické pomůcky a jiné). Zaměřením studijního oboru je absolvent připraven v návaznosti na všeobecné a základní odborné vzdělání pro specificky odborné činnosti. V případě zaměření navrhování a modelování výrobků škola přihlédne k výtvarnému nadání žáka.
Škola je odpovědná za výuku a vzdělávání žáků. Složky vzdělávání musí vždy směřovat k přípravě kvalifikované pracovní síly s dobrou přizpůsobivostí v oblasti změn na trhu práce a kvalifikací a která má vytvořeny předpoklady pro další vzdělávání.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák :
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými k sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu, intoleranci,
- chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiku,
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu druhých,
- cítil spoluodpovědnost za živou a neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek kulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
- dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských a pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků,
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl matematickým závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek atd.,
- uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení v oblasti technologických procesů,
- byl připraven na získávání a zpracování informací PC systémy a uměl využít výpočetní techniku na odborné aplikace,
- měl osvojeny základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům oboru,
- byl vybaven základními znalostmi a dovednostmi z ekonomické a právní oblasti a uměl je správně aplikovat v zaměstnanecké a podnikatelské činnosti,
- měl odpovídající způsoby jednání a vystupování, dodržoval etické interpersonální vztahy a zároveň byl samostatný, iniciativní a flexibilní a uměl se ztotožnit s nutností celoživotního vzdělávání,
- dokázal poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, znal zásady ochrany lidí a majetku za mimořádných situací, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam,
- byl vybaven zásadami pro bezpečnou, hygienickou a ekologickou práci,
- byl schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování, projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc a byl ohleduplný k ostatním,
- uvědomoval si možnosti svého pracovního zařazení a měl schopnost doplňovat a rozvíjet si své odborné vzdělávání s ohledem na měnící se podmínky ve své profesi na trhu práce.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
- znal používané materiály v předmětné oblasti, jejich vlastnosti a možnosti zpracování, včetně metod jejich zkoušení a ověřování,
- respektoval materiálové, ekonomické a výrobní požadavky výroby,
- měl vytvořeny předpoklady pro navrhování konstrukce výrobků předmětné oblasti jak klasickými metodami, tak s použitím CAD systémů a uměl samostatně zpracovat příslušnou technickou dokumentaci,
- znal základní metody technického zobrazování,
- měl základní poznatky o průběhu technologických procesů,
- rozuměl v obecném pojetí výrobním technologiím z hlediska zpracování technologického postupu a výrobních předpisů,
- ovládal dovednosti praktických činností při zkoušení a zpracování materiálů,
- měl ekologický přístup k výrobě a uměl zohlednit odpady z výroby,
- měl vytvořeny předpoklady pro přesnou, pečlivou a zodpovědnou práci, dodržování platných předpisů a norem z oblasti hygieny a bezpečnosti práce,
- byl vybaven dovednostmi k vedení pracovních kolektivů pro případ samostatného podnikání i z pozice zaměstnavatele,
- měl obecné znalosti z oblasti podnikových činností, živnostenského podnikání, pracovně právních vztahů, orientoval se v obecných právních předpisech,
- měl obecné znalosti pro posuzování módnosti a prodejnosti obuvnických, galanterních a tvářených výrobků, znal zásady pro obchodní problematiku,
- měl na patřičné úrovni počítačovou gramotnost pro získávání a zpracování informací, využíval výpočetní techniku k odborným aplikacím ve svém oboru,
- uměl komunikovat v cizím jazyce o odborné problematice,
- měl přehled základů anatomie, fyziologie, ortopedie a biomechaniky pohybu,
- měl vytvořeny potřebné vědomosti a dovednosti ze základů designu pro navrhování obuvi, galanterních a tvářených výrobků s ohledem na respektování funkčních, estetických, materiálových, ekonomických a výrobních požadavků,
- znal obecné zákonitosti estetiky a navrhování ve vztahu k dané skupině výrobků,
- měl základní dovednosti malířských, kreslířských, návrhářských a modelářských technik při navrhování výrobků,
- uměl aplikovat nové technologické a estetické poznatky při navrhování a výrobě výrobků,
- byl seznámen se správným používáním a obsluhováním výrobních prostředků v obuvnické a galanterní výrobě (pomůcky, nářadí, stroje a zařízení),
- měl přehled v obecném pojetí teoreticky a prakticky o základních technologických operacích, o dodržování technologické a pracovní kázně z hlediska kvality výroby a své práce a její kontroly,
- měl osvojeny zásady ke kontrole a řízení jakosti výroby (systém označování, používání obchodních názvů a cenových relací, posuzování a hodnocení výrobků, certifikace výrobků),
- uměl správně používat odbornou terminologii, respektovat ČSN a ISO normy, uměl samostatně vést technickou a technologickou dokumentaci a pracovat s ní včetně správné orientace ve výrobních schématech,
- měl osvojeno respektování zásad bezpečnosti práce, hygieny práce, protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí,
- získal dovednosti pro identifikaci a analýzu problémů v běžných výrobních a podnikatelských situacích, zvažování jejich řešení, výběr a návrhy optimálního řešení v daném kontextu, stanovení efektivních pracovních postupů,
- měl vědomosti a dovednosti manuální a též intelektuální z hlediska aktivnějšího přístupu ke svému profesnímu uplatnění jak v roli zaměstnance, tak v oblasti vlastní podnikatelské činnosti.
Výuka postupně a promyšleně směřuje v příslušných zaměřeních oboru k tomu, aby po jejím ukončení žák
Zaměření zpracovatelské technologie
- měl odborné znalosti o vlastnostech usní, plastů a pryže a uměl je správně využít při zpracovávání těchto materiálů na finální výrobek,
- znal podstatu technologických operací, výrobních zařízení a bezpečnostních opatření při zpracování usní, plastů a pryže,
- znal konstrukční a technologické principy zpracování usňových, plastových a pryžových materiálů na finální kožedělné, plastikářské a gumárenské výrobky,
- uměl zpracovat základní technologické postupy pomocí počítačových systémů,
- připravoval a znal zásady řízení základních výrobních technologií kožedělných, plastikářských a gumárenských výrobků,
- navrhoval optimální technologie výroby základních kožedělných, plastikářských a gumárenských výrobků s využitím znalostí principů designu a současných módních trendů,
- aplikoval znalosti uživatelských a zpracovatelských vlastností materiálů při výrobních operacích, kontrole jakosti polotovarů a finálních výrobků,
- rozuměl systému označování výrobků, používání obchodních názvů a cenových relací surovin, polotovarů, pomocných materiálů a finálních výrobků,
- rozuměl technologickým procesům používaným v kožedělné, plastikářské a gumárenské výrobě a uměl odborně posoudit probíhající technologické procesy ve vztahu k dané skupině výrobků,
- navrhoval a zhotovoval šablony pro výrobu forem, od forem oddělovacích až po tvářecí formy,
- operativně realizoval výrobu různě zadaných vzorů výrobků předmětné oblasti včetně její přípravy pomocí vhodných technologií ve vztahu ke zpracovávanému materiálu a k ekonomice výroby,
- byl prakticky seznámen s automatizovanou výrobou v provozech kožedělné, plastikářské a gumárenské výroby.
Zaměření modelování a technologie obuvi
- aplikoval znalosti principů designu a současných módních trendů při navrhování obuvi,
- realizoval tvůrčím způsobem návrhy vzorů obuvi,
- ovládal konstrukční a modelářské zpracování základních vzorů obuvi,
- konstruoval základní vzory klasickými metodami a též pomocí konstrukčních CAD systémů,
- navrhoval a zhotovoval šablony pro výrobu forem, od forem oddělovacích až po tvářecí formy,
- operativně tvořil a zpracovával různě zadané vzory výrobků ručně i s využitím grafických počítačových systémů,
- uměl správně zvolit výrobní technologický způsob a aplikovat ho na zpracovávaný materiál za účelem vyrobit kvalitní finální výrobek jak v zakázkové, tak v sériové výrobě,
- měl znalosti pro řízení jakosti výroby obuvi a uměl je aplikovat ve výrobním procesu.
Zaměření modelování a technologie galanterních výrobků
- aplikoval znalosti principů designu a současných módních trendů při navrhování galanterie,
- realizoval tvůrčím způsobem návrhy vzorů galanterie,
- konstruoval a modelářsky zpracovával základní vzory galanterie,
- konstruoval základní vzory klasickými metodami a též pomocí konstrukčních CAD systémů,
- navrhoval a zhotovoval šablony pro výrobu forem, od forem oddělovacích až po tvářecí formy,
- operativně tvořil a zpracovával různě zadané vzory výrobků ručně i s využitím grafických počítačových systémů,
- uměl správně zvolit výrobní technologický způsob a aplikovat ho na zpracovávaný materiál za účelem vyrobit kvalitní finální výrobek jak v zakázkové, tak v sériové výrobě,
- měl znalosti pro řízení jakosti výroby galanterie a uměl je aplikovat ve výrobním procesu.
Zaměření navrhování a modelování výrobků
- znal obecně historické zákonitosti estetiky užitého výtvarného umění, estetické zákonitosti historické i současné tvorby obuvi a galanterie,
- znal zobrazovací metody deskriptivní geometrie,
- dovedl vytvářet asociace mezi skutečným tvarem zobrazovaného objektu a jeho znázorněním,
- získal výtvarný názor a osvojil si výtvarné myšlení, prvky výtvarného jazyka a estetické zásady výtvarně užitkové tvorby,
- získal vyjadřovací předpoklady pro samostatnou tvorbu rozvíjením individuálních invenčních schopností,
- dovedl využívat počítačových grafických programů v profesní činnosti,
- znal materiály používané v oboru, jejich vlastnosti a způsoby použití,
- znal zásady technologických postupů uplatňovaných v oblasti obuvnické a galanterní výroby a dovedl je uplatnit při své činnosti,
- znal modelářské normy,
- uměl modelovat svršky i spodky obuvi, komponenty obuvi a galanterní výrobky včetně zhotovení příslušné technické dokumentace,
- aplikoval znalosti principů designu a současných módních trendů na kožedělné, plastikářské a gumárenské výrobky předmětné oblasti,
- navrhoval a zhotovoval šablony pro výrobu forem, od forem oddělovacích až po tvářecí formy,
- operativně tvořil a zpracovával různě zadané vzory výrobků ručně i s využitím grafických počítačových systémů,
- realizoval tvůrčím způsobem návrhy vzorů kožedělných, plastikářských a gumárenských výrobků předmětné oblasti,
- měl odpovídající dovednosti pro obsluhu technických prostředků (pomůcek, nářadí, strojů a zařízení) používaných v příslušných výrobách,
- dovedl samostatně pracovat, vytvářet výrobní dokumentaci pro návrhy vlastní i jiných výtvarníků a zavádět je do výroby,
- znal zásady ekonomického myšlení a podnikání ve výtvarné činnosti,
- dovedl prakticky ovládat ekonomické činnosti související s podnikáním ve výtvarné činnosti včetně znalostí příslušných právních norem,
- měl komplexní vědomosti o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí.
Zaměření ekonomika a řízení výrobních a obchodních firem
- byl seznámen se společenskými, přírodovědnými, ekologickými a dalšími zákony důležitými pro studium a řešení technických problémů,
- znal technickou přípravu výroby a způsoby administrativního zpracování podkladů pro výrobu,
- ovládal hlavní metody zpracování hospodářských dat s využitím moderních počítačových programů,
- znal podrobně podstatu a principy ekonomiky a jejich aplikace v oboru,
- rozuměl zákonitostem fungování a rozvoje tržní ekonomiky,
- uplatňoval zásady psychologie, sociologie, metodiku plánování a ekonomiky práce při organizaci a řízení výroby a obchodních záležitostech,
- ovládal obecný mechanismus řízení kvality výroby,
- znal základní odborné pojmy výrobních technologií,
- byl připraven pro marketingovou činnost a uměl zpracovávat postupy přípravy výroby, sledovat průběžně výrobu a provádět závěrečná hodnocení ve vztahu k poptávce po výrobcích,
- orientoval se v systémech pro zvýšení konkurenceschopnosti výrobků,
- uměl vést skladové hospodářství a kontrolovat tok materiálů a energií,
- uměl komplexně vykonávat administrativní práce ve firmě nebo podniku,
- byl si vědom významu informační soustavy podniku,
- aplikoval informační soustavy podnikatelských subjektů v praxi (účetnictví, kalkulace, operativní evidence a statistika),
- aplikoval záměry obchodní politiky a vytvářel podmínky pro jejich realizaci na vnitřním i zahraničním trhu,
- ovládal programové vybavení PC při řešení ekonomických úloh včetně využití internetu ke své práci,
- chápal vzájemné souvislosti ekonomických činností,
- orientoval se v základních dokumentech a dokladech z oblasti ekonomiky a podnikání, vedení účetnictví a zpracování dat,
- znal zásady pro vedení evidence majetku podniku, způsoby získání a efektivního využití majetku,
- znal práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele,
- orientoval se v zakladatelském rozpočtu, ve výkazu rozvahy, výkazu zisků a ztrát, daňových přiznáních k DPH a k daním z příjmů.
Studijní obor 32-41-M/002 Zpracování usní, plastů a pryže poskytuje žákům přípravu k uplatnění v kožedělné, gumárenské a plastikářské výrobě. Škola realizuje specifickou přípravu žáků na povolání příslušným zaměřením pro různé činnosti výše uvedených oblastí, podle svých možností, regionálních požadavků, požadavků trhu práce a zájmu žáků.
Absolvent po úspěšném vykonání maturitní zkoušky získává kvalifikaci k výkonu povolání technik příslušných výrob. Výstupní kvalifikace absolventa je určena celkovou profilací odborné přípravy a příslušným zaměřením studijního oboru. Absolventi nacházejí uplatnění na různých typových pozicích povolání technik v kožedělné, gumárenské a plastikářské výrobě ve zpracovatelském průmyslu, při modelování a konstruování výrobků, navrhování a modelování nových vzorů výrobků, realizaci nových vzorů výrobků ve výrobě, dále najdou uplatnění v marketingových činnostech, v práci asistenta ve výrobních a obchodních firmách a podobně.
Absolvent, který úspěšně vykonal maturitní zkoušku se může ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách podle platných právních norem.