PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
3242L Kožedělná výroba |
Studijní obor: |
32-42-L/001 Operátor kožedělné výroby |
Zaměření: |
Škole je dána možnost vytvářet zaměření pro různé oblasti kožedělných výrob za předpokladu, že bude důsledně plnit požadavky Standardu středoškolského odborného vzdělávání a respektovat stanovené profesní profily platné pro sféru práce. |
Zaměření zpracovaná v rámci těchto učebních dokumentů: |
Výroba obuvi Výroba galanterie Ekonomické činnosti |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Absolvent studijního oboru operátor kožedělné výroby byl připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti kožedělné výroby.
Důraz byl kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom byla akcentována osobnost žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách častých změn ve výrobní sféře i společnosti a současně na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou samotným.
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným, základním odborným a specificky odborným vzděláním (zaměření oboru, specializace v rámci zaměření oboru) a vykonává kvalifikované pracovní činnosti ve výrobním procesu samotném (výroba na zakázku včetně oprav výrobků, sériová výroba), při organizaci a řízení výroby, jakosti výroby a pracovních kolektivů, zajišťování prodeje výrobků (odbyt), přípravě prodejních výstav v tuzemsku i v zahraničí a podobně.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák :
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými k sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu, intoleranci,
- chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu druhých,
- cítil spoluodpovědnost za živou a neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek kulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
- dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských a pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků,
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl matematickým závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek atd.,
- uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů,
- uměl pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení v oblasti technologických procesů,
- dovedl pracovat na uživatelské úrovni s osobním počítačem a dalšími prostředky IKT, byl schopen tyto prostředky využívat k práci s informacemi,
- měl osvojeny základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům oboru,
- byl vybaven základními znalostmi a dovednostmi z ekonomické a právní oblasti a uměl je správně aplikovat v zaměstnanecké a podnikatelské činnosti,
- byl samostatný, iniciativní a flexibilní a uměl se ztotožnit s nutností celoživotního vzdělávání,
- dokázal poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, znal zásady ochrany lidí a majetku za mimořádných situací, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam,
- byl vybaven zásadami pro bezpečnou, hygienickou a ekologickou práci,
- byl schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování, projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc a byl ohleduplný k ostatním,
- uvědomoval si možnosti svého pracovního zařazení a měl schopnost doplňovat a rozvíjet si své odborné vzdělávání s ohledem na měnící se podmínky ve své profesi na trhu práce.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- měl vytvořeny předpoklady pro přesnou, pečlivou a zodpovědnou práci, dodržování platných pracovních předpisů a norem a respektoval materiálové, ekonomické a výrobní požadavky výroby,
- používal správnou odbornou terminologii, respektoval ČSN a ISO normy, uměl samostatně vést technickou a technologickou dokumentaci a pracovat s ní včetně správné orientace ve výrobních schématech,
- znal používané materiály v předmětné oblasti, jejich vlastnosti a možnosti zpracování, včetně metod jejich zkoušení a ověřování,
- znal základní metody technického zobrazování a měl vytvořeny předpoklady pro navrhování konstrukce výrobků dané skupiny jak klasickými metodami, tak s použitím CAD systémů a uměl samostatně zpracovat příslušnou technickou dokumentaci,
- měl vytvořeny potřebné vědomosti a dovednosti ze základů designu pro navrhování kožedělných výrobků dané skupiny s ohledem na respektování funkčních, estetických, materiálových, ekonomických a výrobních požadavků,
- měl základní dovednosti konstrukčních, modelářských, a návrhářských technik pro jejich využití při realizaci nových vzorů výrobků do výroby,
- byl seznámen se správným používáním a obsluhováním výrobních prostředků ve výrobě pro danou skupinu výrobků (pomůcky, nářadí, stroje a zařízení),
- měl přehled o strojních součástech a mechanizmech strojů a o používaných strojích a zařízeních v kožedělné výrobě a uměl provádět jejich běžnou údržbu,
- rozuměl v obecném pojetí výrobním technologiím z hlediska zpracování technologického postupu a výrobních předpisů, dodržoval technologickou a pracovní kázeň z hlediska kvality výroby i své práce a její kontroly,
- měl osvojeny zásady ke kontrole a řízení jakosti výroby (systém označování, používání obchodních názvů a cenových relací, posuzování a hodnocení výrobků, certifikace výrobků),
- uměl aplikovat nové technologické a estetické poznatky při výrobě výrobků,
- byl vybaven dovednostmi k vedení pracovních kolektivů pro případ samostatného podnikání i z pozice zaměstnavatele,
- získal dovednosti pro identifikaci a analýzu problémů v běžných výrobních, obchodních a dalších podnikatelských situacích, zvažování jejich řešení, výběr a návrhy optimálního řešení v daném kontextu, stanovení efektivních pracovních postupů,
- měl obecné znalosti pro posuzování módnosti a prodejnosti obuvnických, galanterních a ostatních kožedělných výrobků, znal zásady pro obchodní problematiku,
- uměl pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením používaným v profesní oblasti,
- respektoval zásady bezpečnosti práce, hygieny práce, protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí, měl ekologický přístup k výrobě.
Výuka postupně a promyšleně směřuje v příslušných zaměřeních oboru k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
Zaměření: Výroba obuvi
Specializace: Sériová výroba obuvi
- orientoval se v celé oblasti obuvnické výroby,
- měl přehled základů anatomie, fyziologie, ortopedie a biomechaniky pohybu,
- uměl si organizovat své pracoviště,
- používal správné ochranné osobní i pracovní pomůcky před škodlivými účinky některých materiálů, zejména lepidel, ředidel a dalších chemikálií,
- bezpečně dělil, vysekával a manipuloval s dílci,
- vykonával náročné operace v montážní dílně,
- obsluhoval obuvnické a šicí stroje a prováděl jejich běžnou údržbu,
- dovedl zhotovovat svršky obuvi, tvarovat svršky na kopyta a připevňovat spodkové součásti a dílce podle jednotlivých technologií a technické dokumentace,
- dokončoval a prováděl úpravu výrobků,
- dovedl ukládat hotovou obuv podle rozpisu, připravoval expedici a vedl prvotní evidenci,
- realizoval tvůrčím způsobem návrhy vzorů obuvi,
- ovládal konstrukční a modelářské zpracování základních vzorů obuvi klasickými metodami i s využitím grafických počítačových systémů,
- uměl správně zvolit výrobní technologický způsob a aplikovat ho na zpracovávaný materiál za účelem vyrobit kvalitní finální výrobek,
- měl znalosti pro řízení jakosti výroby obuvi a uměl je aplikovat ve výrobním procesu,
- samostatně si připravil, zpracoval a využíval technickou dokumentaci ke svým pracovním činnostem,
- prováděl technickou kontrolu při výrobních operacích a kvalitativní posuzování výrobků,
- plánoval výrobu a vyhodnocoval výrobní harmonogram,
- organizoval změny při výrobě,
- stanovil dílenský vzorek,
- vedl samostatně dílenskou evidenci,
- rozuměl systému označování výrobků, používání obchodních názvů a cenových relací surovin, polotovarů, pomocných materiálů a finálních výrobků,
- připravoval a prováděl expedici obuvi,
- operativně realizoval výrobu různě zadaných vzorů obuvi včetně její přípravy pomocí vhodných technologií ve vztahu ke zpracovávanému materiálu a k ekonomice výroby,
- byl prakticky seznámen s automatizovanou výrobou v provozech kožedělné výroby.
Specializace: Výroba obuvi na zakázku, opravy obuvi a její obnovování
- změřil míry na noze pro volbu, úpravu nebo zhotovení kopyta,
- upravoval kopyta podle provedeného měření,
- zpracoval návrh výrobku na základě měření nohou,
- vymodeloval vzor a vypracoval šablony,
- prováděl výběr vhodného materiálu,
- prováděl vykrojení vrchových součástí obuvi, v případě usňových podešví i vykrojení spodkových součástí obuvi,
- prováděl spodkové zpracování obuvi a konečnou úpravu vzhledu,
- prováděl zkoušky obuvi a předání hotové obuvi zákazníkovi,
- opravoval a obnovoval obuv základními i náročnějšími technikami,
- kvalitativně posuzoval svou práci,
- prováděl obsluhu, údržbu a seřízení jednoduchých i složitějších strojů používaných při zakázkové výrobě, opravách obuvi a jejího obnovování,
- prováděl odborný příjem, posouzení a kalkulaci ceny zakázky,
- jednal se zákazníkem na patřičné odborné úrovni.
Specializace: Výroba ortopedické obuvi a ortopedických pomůcek pro nohu
- aplikoval znalosti z anatomie nohy při výrobě ortopedické obuvi,
- orientoval se v lékařské dokumentaci a v lékařském předpise,
- zpracovával návrh výrobku na základě lékařské dokumentace a měření nohou,
- vyráběl a upravoval kopyto,
- vymodeloval vzor, zpracovával šablony a technickou dokumentaci,
- realizoval případné návrhy na úpravu sériově vyráběné obuvi podle předpisu lékaře,
- prováděl výběr vhodného materiálu a vykrojení vrchových součástí obuvi, v případě usňové podešve i spodkových součástí obuvi,
- prováděl ušití svršku a spodkové zpracování obuvi včetně zapracování žádaných prvků,
- prováděl konečnou úpravu vzhledu výrobku,
- prováděl obsluhu, údržbu a seřízení jednoduchých i složitějších strojů, ručních pomůcek a nářadí,
- kvalitativně posuzoval výrobek,
- odzkoušel padnutí hotové obuvi,
- vyráběl jednoduché i složitější ortopedické pomůcky pro nohu,
- evidoval technickou dokumentaci a prováděl kalkulaci ceny výrobku,
- jednal se zákazníkem na patřičné odborné úrovni.
Zaměření: Výroba galanterie
- orientoval se v celé oblasti galanterní výroby,
- uměl si organizovat své pracoviště,
- používal správné ochranné osobní i pracovní pomůcky před škodlivými účinky používaných materiálů,
- samostatně vyráběl řezané výrobky - vykrajoval, vysekával a zpracovával dílce, sesazoval výrobek ručně i strojem a upravoval hrany,
- samostatně vyráběl zakládané výrobky – vykrajoval a vysekával dílce a sesazoval dílce,
- dovedl realizovat kompletní montáže výrobků podle jednotlivých technologií, výrobních postupů a technické dokumentace,
- zhotovoval drobné galanterní výrobky, kabely, kufry, sportovní potřeby a brašnářské zboží,
- aplikoval znalosti principů designu a současných módních trendů při navrhování galanterie,
- realizoval tvůrčím způsobem návrhy vzorů galanterie,
- operativně tvořil a zpracovával různě zadané vzory výrobků ručně i s využitím grafických počítačových systémů,
- opravoval a obnovoval výrobky drobné galanterie, prováděl konečnou kontrolu kvality výrobku,
- uměl správně zvolit výrobní technologický způsob a aplikovat ho na zpracovávaný materiál za účelem vyrobit kvalitní finální výrobek, případně provést kvalitní opravu či obnovení výrobku,
- měl znalosti pro řízení jakosti výroby galanterie a uměl je aplikovat ve výrobním procesu,
- měl odpovídající dovednosti pro obsluhu technických prostředků (pomůcek, nářadí, strojů a zařízení) používaných v příslušných výrobách.
Specializace: Výroba rukavic – šití a střih
- změřil lidskou ruku, vedl záznamy o rozměrech a velikostech,
- vypracoval střih a operativně s ním pracoval,
- dovedl rozeznat a hodnotit vady materiálů a jejich příčiny, minimalizoval možnosti znehodnocení materiálů,
- dělil a manipuloval s dílci usní, textilu a ostatních materiálů,
- šil ručně i strojem všechny druhy rukavic,
- realizoval kompletní montáže výrobků podle jednotlivých technologií, výrobních postupů a technické dokumentace,
- prováděl kalkulaci ceny zakázky a jednal se zákazníky na patřičné odborné úrovni.
Zaměření: Ekonomické činnosti
- znal estetické zákonitosti historické i současné tvorby obuvnických a galanterních výrobků,
- znal materiály používané v oboru, jejich vlastnosti a způsoby použití,
- znal technickou přípravu výroby a způsoby administrativního zpracování podkladů pro výrobu,
- znal zásady technologických postupů uplatňovaných v oblasti obuvnické a galanterní výroby a dovedl je využít při své činnosti,
- ovládal obecný mechanismus řízení kvality výroby,
- znal základní odborné pojmy výrobních technologií,
- uměl vést skladové hospodářství a kontrolovat tok materiálů a energií, znal zásady pro vedení evidence majetku podniku, způsoby získání a efektivního využití majetku,
- znal podrobně podstatu a principy ekonomiky a jejich aplikace v oboru,
- rozuměl zákonitostem fungování a rozvoje tržní ekonomiky, chápal vzájemné souvislosti ekonomických činností, orientoval se v základních dokumentech a dokladech z oblasti ekonomiky a podnikání, vedení účetnictví a zpracování dat,
- byl připraven pro marketingovou činnost a uměl zpracovávat postupy přípravy výroby, sledovat průběžně výrobu a provádět závěrečná hodnocení ve vztahu k poptávce po výrobcích,
- orientoval se v systémech pro zvýšení konkurenceschopnosti výrobků,
- aplikoval záměry obchodní politiky a vytvářel podmínky pro jejich realizaci na vnitřním i zahraničním trhu,
- uplatňoval zásady psychologie, sociologie, metodiku plánování a ekonomiky práce při organizaci a řízení výrobních a obchodních záležitostí, znal práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele,
- dovedl prakticky ovládat ekonomické činnosti související s podnikáním v obuvnické a galanterní výrobě včetně znalostí příslušných právních norem, orientoval se v zakladatelském rozpočtu, ve výkazu rozvahy, výkazu zisků a ztrát, daňových přiznáních k DPH a k daním z příjmů,
- aplikoval informační soustavy podnikatelských subjektů v praxi (účetnictví, kalkulace, operativní evidence a statistika), byl si vědom významu informační soustavy podniku,
- uměl komplexně vykonávat administrativní práce ve firmě nebo podniku.
V rámci zaměření ekonomické činnosti lze žáky specializovat pro konkrétní asistentské činnosti ve výrobních a obchodních firmách s kožedělnými výrobky, pro obchodní činnosti a prodej kožedělných výrobků.
Studijní obor 32-42-L/001 Operátor kožedělné výroby poskytuje žákům přípravu pro kvalifikovaný výkon pracovních činností v oblasti kožedělné výroby (výroba obuvi, výroba galanterie, ekonomické činnosti související s kožedělnou výrobou).
Absolvent po úspěšném vykonání maturitní zkoušky získává kvalifikaci k výkonu povolání kožařský technik pro typovou pozici, která je určena celkovou profilací odborné přípravy, příslušným zaměřením a případnou specializací.
Absolventi nacházejí uplatnění v kožedělné sériové výrobě (zajišťují výrobu, vykonávají činnosti referenta technické kontroly a instruktora, zpracovávají výrobní plány dílny, řídí kolektivy pracovníků v dílnách, organizují a řídí výrobní proces včetně technologické a organizační přípravy, hodnocení průběhu výroby a výrobních výsledků atd.), při modelování a konstruování výrobků ve vývojových dílnách a realizaci nových vzorů výrobků ve výrobě, při výrobě, opravách a obnovování výrobků na zakázku, dále najdou uplatnění jako asistenti ve výrobních a obchodních firmách s kožedělnou problematikou.
Absolvent, který úspěšně vykonal maturitní zkoušku, se může ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách podle platných právních norem.