PROFIL ABSOLVENTA
Obor vzdělání: |
32-52-H/001 Brašnář |
Zaměření: |
Škole je dána možnost vytvářet zaměření pro různé oblasti brašnářských a galanterních výrob včetně výroby rukavic za předpokladu, že bude důsledně respektovat stanovené profesní profily platné pro sféru práce. |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení a certifikace: |
vysvědčení o závěrečné zkoušce, výuční list |
Absolvent oboru vzdělání brašnář byl připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti kožedělné výroby.
Důraz byl kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom byla akcentována osobnost žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách častých změn ve výrobní sféře i společnosti a současně na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou samotným.
Absolvent oboru vzdělání brašnář je středoškolsky vzdělaný občan se všeobecným i odborným vzděláním.
Absolvent zhotovuje brašnářské, galanterní a technické výrobky. Odděluje a kreslí dílce, ovládá ruční a strojní šití, lisuje různé technické výrobky z usní, plastů a textilních materiálů, vulkanfíbru a lepenky, svařuje plasty. Používá ručních nástrojů a strojů pro oddělování, kosení, šití, nýtování, tvarování a svařování, včetně strojů speciálních. Absolvent má vytvořeny předpoklady pro dodržování technologické kázně.
Vzdělávání a výchova směřovaly k tomu, aby absolventi:
- si vytvořili základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti;
- komunikovali s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovávali obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- uvědomovali si svou identitu a lidská práva, dovedli je obhajovat a aby zároveň byli připraveni plnit své morální a zákonné povinnosti;
- poznali jiné kultury a nacházeli ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování;
- uznávali lidi jiného etnického původu, náboženství nebo kultury za sobě rovné a ctili jejich práva;
- rozuměli fungování demokracie a byli schopni aktivního občanského života;
- využívali vědomostí a dovedností při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru i při politickém a etickém rozhodování, hodnocení a jednání;
- vyjadřovali se v českém jazyce věcně, jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- dovedli pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupovali k nim kriticky, uvědomovali si nutnost posouzení spolehlivosti informačních zdrojů;
- samostatně pracovali s prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně je využívali při řešení úkolů nejen při výkonu povolání, ale i v soukromém životě;
- používali cizí jazyk jako prostředek komunikace ve společenském životě nebo pro potřeby svého povolání a k poznávání jiných kultur;
- uměli používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích;
- rozuměli vztahu člověka a životního prostředí, jednali v duchu zásad udržitelného rozvoje;
- chápali význam umění pro člověka a dovedli si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty pro obohacování své osobnosti i pro zábavu;
- usilovali o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu a o optimální stav své tělesné zdatnosti;
- uměli chránit své zdraví a věděli, jak si mají počínat v situacích ohrožení a při mimořádných událostech;
- uvědomovali si možnosti svého pracovního zařazení a měli schopnost doplňovat a rozvíjet si své odborné vzdělávání s ohledem na měnící se podmínky ve své profesi na trhu práce;
- měli vytvořeny předpoklady pro přesnou, pečlivou a zodpovědnou práci, dodržování platných pracovních předpisů a norem a respektovali materiálové, ekonomické a výrobní požadavky výroby;
- používali správnou odbornou terminologii, respektovali ČSN a ISO normy, uměli samostatně vést technickou a technologickou dokumentaci a pracovat s ní včetně správné orientace ve výrobních schématech;
- znali používané materiály v předmětné oblasti, jejich vlastnosti a možnosti zpracování, včetně metod jejich zkoušení a ověřování;
- měli základní dovednosti konstrukčních, modelářských, a návrhářských technik pro jejich využití při realizaci nových vzorů výrobků do výroby;
- byli seznámeni se správným používáním a obsluhováním výrobních prostředků ve výrobě pro danou skupinu výrobků (pomůcky, nářadí, stroje a zařízení);
- rozuměli v obecném pojetí výrobním technologiím z hlediska zpracování technologického postupu a výrobních předpisů, dodržovali technologickou a pracovní kázeň z hlediska kvality výroby i své práce a její kontroly;
- měli osvojeny zásady ke kontrole jakosti výroby (systém označování, používání obchodních názvů a cenových relací, posuzování a hodnocení výrobků, certifikace výrobků);
- uměli aplikovat nové technologické a estetické poznatky při výrobě výrobků;
- měli obecné znalosti pro posuzování módnosti a prodejnosti brašnářských a galanterních výrobků, znali zásady pro obchodní problematiku;
- byli vybaveni dovednostmi pro případ samostatného podnikání;
- respektovali zásady bezpečnosti práce, hygieny práce, protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí, měli ekologický přístup k výrobě.
Výuka postupně a promyšleně směřuje v příslušných zaměřeních oboru k tomu, aby po jejím ukončení absolventi:
Zaměření: Brašnářská výroba nebo výroba kožené galanterie (o druhu zaměření rozhoduje sortiment výrobků)
- orientovali se v celé oblasti brašnářské a galanterní výroby;
- uměli si organizovat své pracoviště;
- používali správné ochranné osobní i pracovní pomůcky před škodlivými účinky používaných materiálů;
- samostatně vyráběli řezané výrobky - vykrajovali, vysekávali a zpracovávali dílce, sesazovali výrobek ručně i strojem a upravovali hrany;
- samostatně vyráběli zakládané výrobky – vykrajovali a vysekávali dílce a sesazovali dílce;
- dovedli realizovat kompletní montáže výrobků podle jednotlivých technologií, výrobních postupů a technické dokumentace;
- zhotovovali drobné galanterní výrobky, kabely, kufry, sportovní potřeby a brašnářské zboží;
- aplikovali znalosti principů designu a současných módních trendů při navrhování galanterie;
- realizovali tvůrčím způsobem návrhy vzorů galanterie;
- operativně tvořili a zpracovávali různě zadané vzory výrobků ručně i s využitím grafických počítačových systémů;
- uměli správně zvolit výrobní technologický způsob a aplikovat ho na zpracovávaný materiál za účelem vyrobit kvalitní finální výrobek, případně provést kvalitní opravu či obnovení výrobku;
- měli odpovídající dovednosti pro obsluhu technických prostředků (pomůcek, nářadí, strojů a zařízení) používaných v příslušných výrobách;
- prováděli kalkulaci ceny zakázky a jednali se zákazníky na patřičné odborné úrovni.
Zaměření: Výroba rukavic
- změřili lidskou ruku, vedli záznamy o rozměrech a velikostech;
- vypracovali střih a operativně s ním pracovali;
- dovedli rozeznat a hodnotit vady materiálů a jejich příčiny, minimalizovali možnosti znehodnocení materiálů;
- dělili a manipulovali s dílci usní, textilu a ostatních materiálů;
- šili ručně i strojem všechny druhy rukavic;
- realizovali kompletní montáže výrobků podle jednotlivých technologií, výrobních postupů a technické dokumentace;
- prováděli kalkulaci ceny zakázky a jednali se zákazníky na patřičné odborné úrovni.
Obor vzdělání 32-52-H/001 Brašnář poskytuje žákům přípravu pro kvalifikovaný výkon pracovních činností v oblasti zhotovování brašnářských, technických a galanterních výrobků včetně rukavic.
Absolvent po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky získává kvalifikaci k výkonu povolání výrobce koženého zboží pro typovou pozici brašnář nebo rukavičkář, která je určena celkovou profilací odborné přípravy, příslušným zaměřením a případnou specializací.
Absolventi nacházejí uplatnění jak v sériové výrobě, tak v soukromých výrobních dílnách při řemeslném zhotovování výrobků předmětné oblasti, opravách a obnovování výrobků na zakázku.
Absolvent, který úspěšně vykonal závěrečnou zkoušku, se může ucházet o přijetí do oboru vzdělání navazujícího na předešlou přípravu a získat střední vzdělání s maturitní zkouškou.