Kmenový obor:
3254H Obuvník,
obuvnické práce
Učební obor:
32-54-H/006 Obuvník (32-74-2)
Vstupní předpoklady žáků: Do učebního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří úspěšně
ukončili základní školu a kteří vyhověli zdravotním požadavkům.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia: 3
roky, denní studium
3
roky studia při zaměstnání - večerní studium
3
roky studia při zaměstnání - dálkové studium
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Učební obor obuvník splňuje požadavky na vzdělávací program učebního
oboru SOU podle standardu středoškolského odborného vzdělávání. Je
koncipován na základě současné struktury obuvnické výroby v České
republice, přičemž je respektován střednědobý výhled do budoucnosti
a je přihlédnuto k poptávce trhu práce po vyučených pracovnících pro
tyto oblasti obuvnické výroby:
·
řemeslná
výroba obuvi zahrnující zakázkovou výrobu a opravy obuvi, zakázkovou
výrobu jednoduché ortopedické obuvi a jednoduchých ortopedických pomůcek
pro nohu, výrobu a modelování kopyt, vysekávání usní, výrobu svršků,
opravy a obnovování drobné galanterie,
·
sériová
výroba obuvi zahrnující
všechny fáze průmyslové výroby různých druhů obuvi včetně výroby
kopyt, svršků a vysekávání usní,
·
gumárenská
výroba obuvi zahrnující
výrobu obuvi a výrobků z pryžových materiálů, případně i v kombinaci s
jinými materiály.
V obuvnickém průmyslu dochází ke stále větší atomizaci a zmenšování
výrobních firem, mění se metody a formy práce včetně sortimentu vyráběného
zboží, což vyžaduje, aby absolventi
učebního oboru obuvník byli připraveni na rychle se měnící podmínky trhu
práce. Struktura vzdělávacího programu učebního oboru obuvník
respektuje tyto vývojové změny tím, že sleduje flexibilitu přípravy,
která vede absolventy k uplatnění jak v řemeslné, tak v sériové výrobě
obuvi.
Cílem vzdělávacího programu učebního oboru obuvník je připravit
adaptabilního pracovníka pro obuvnickou výrobu. Tento program poskytuje žákům
univerzální vzdělání odpovídající kmenovému zařazení oboru: 3254H
Obuvník, obuvnické práce. Vzdělávací program integruje znalosti, vědomosti
a dovednosti pro uplatnění absolventa v řemeslné a v sériové výrobě
obuvi. Univerzální obor obuvník (bez zaměření) poskytuje žákům přípravu
pro co nejširší spektrum uplatnění v obuvnické výrobě. V rámci
specifické přípravy žáků je možné uskutečnit specializace pro konkrétní
oblasti jednotlivých obuvnických výrob: zakázkovou výrobu a opravy obuvi, výrobu
ortopedické obuvi, výrobu a modelování kopyt, vysekávání usní, výrobu
svršků obuvi, sériovou výrobu obuvi a gumárenskou výrobu obuvi.
Koncepce vzdělávacího programu učebního oboru obuvník dává škole
možnost specifické přípravy žáků pro konkrétní obuvnické činnosti
nebo v případě potřeby vytvářet druh zaměření učebního oboru začleněním
vhodných výběrových a volitelných předmětů do výuky. Druh zaměření
musí respektovat stanovené profesní standardy a
je možné ho uvádět na vysvědčení.
Realizace takto pojímané přípravy žáků na povolání klade značné
nároky na sestavování příslušných učebních plánů včetně
vypracování další potřebné pedagogické dokumentace. Součástí těchto učebních
dokumentů je flexibilní učební plán (obecný), který škola použije jako
závaznou předlohu pro vypracování tzv. konkretizovaného učebního plánu
v případě, že vytváří své vlastní varianty vzdělávacího programu včetně
jeho zaměření. Flexibilní učební plán má obecnou podobu, obsahuje výčet
předmětů s konkrétními hodinovými dotacemi, případně s jejich přípustným
rozmezím za celé období studia. Konkretizovaný učební plán vždy
respektuje požadavky standardu středoškolského odborného vzdělávání a
požadavky ze sféry práce, zejména stanovené profesní standardy. Jeho
tvorba sleduje přesné rozčlenění předmětů do ročníků včetně určení
jejich hodinových dotací. Na sestavení učebního plánu školou
navazuje vypracování konkretizovaných učebních osnov vyučovacích předmětů,
které spočívá v rozpracování rámcového rozpisu učiva příslušných učebních
osnov do jednotlivých ročníků. Učební osnovy pro výběrové a volitelné
předměty, pokud nejsou součástí těchto učebních dokumentů, si vytváří
škola sama. Konkretizovaný učební plán a konkretizované učební osnovy všech
vyučovacích předmětů schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné
dokumentace školy. Škola může k realizaci výuky použít konkretizovaný učební
plán (doporučený), který je součástí těchto učebních dokumentů v případě,
že budou splněny požadavky na stanovený profil absolventa.
V případě, že si škola sestavuje vlastní variantu učebního plánu,
má možnost výrazně se podílet na dotváření profilu absolventa právě tím,
že zařazuje do učebního plánu výběrové a volitelné předměty, které
formují žáka především k požadované profesní odbornosti. Tyto předměty
je nutné do výuky zařazovat postupně od prvního ročníku tak, aby si žák
podle svého zájmu nebo na základě poptávky trhu práce mohl zodpovědně
zvolit specializaci či zaměření učebního oboru obuvník ve vyšších ročnících.
Do nabídky volitelných předmětů škola zařazuje kromě odborných předmětů
i všeobecně vzdělávací předměty s cílem posílení flexibility
absolventa z hlediska rozvoje jeho znlostí jazykových,
technickoadministrativních, ekonomických, ekologických, estetických a dalších
disciplín potřebných pro kvalitnější uplatnění na trhu práce.
Celková koncepce vzdělávacího programu učebního oboru obuvník spočívá
v souladu všeobecného vzdělávání s postupně narůstajícím odborným vzděláváním.
Teoretická a praktická složka vzdělávání klade důraz na upevňování a
rozvoj klíčových dovedností. Klíčové dovednosti získané prostřednictvím
vzdělávání mají rozhodující vliv na formování osobnosti budoucího
absolventa z hlediska jeho uplatnění v osobním, profesním i společenském
životě. Odborné vzdělávání musí tudíž jít cestou postupné profilace
a je propojeno se všeobecným základem, v němž jde především o klíčové
kompetence, to jest o komunikaci, rozvoj schopností učit se, pracovat v týmu,
řešit problémy, provádět numerické aplikace a pracovat s informačními
technologiemi.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům všeobecné a
odborné poznatky a dovednosti na
požadované úrovni vzdělávání pro co nejširší spektrum obuvnické výroby.
Jde zejména o získání vědomostí z technologie obuvnictví, které bude žák
aplikovat při přípravě a zhotovování výrobků a o nabytí dovedností,
které uplatní při jejich výrobě. Cílem vzdělávacího programu je rovněž
rozvinout u žáků estetické schopnosti, které uplatní zejména při výrobě
obuvi na zakázku.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s dobrou orientací ve světě, kteří jsou schopni
vlastního zdokonalování a úspěšného vyrovnávání se se soukromými
i profesními problémy a aby měli z hlediska obecně lidského žádoucí
hodnotovou orientaci.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit obuvníka dobře
umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící
se podmínky trhu práce, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru obuvník je odvozen ve
složce všeobecně vzdělávací
od standardu středoškolského
odborného vzdělávání
vymezujícího v podobě výchovně
vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační
a kulturační
funkci, neboť
v návaznosti
na předcházející
vzdělávání rozvíjí
komunikativní kompetence
žáků v mateřském a v cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných
kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává
jim potřebné informace a přibližuje žákům
kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení,
napomáhá jazykové vzdělávání
rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení,
na druhé straně přispívá ke
tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti
žáka. Důležitou součástí přípravy v českém i cizím jazyce je
zvládnutí odborné terminologie oboru a její aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání
připravuje žáka na aktivní občanský život v demokratické společnosti
a učí jej rozumět světu, v němž bude žít. Vede žáka k odpovědnosti
a ke kritickému myšlení jako základu pro uvážlivé a vhodné jednání v soukromém
i ve veřejném životě. Učivo není vytvořeno na základě zjednodušeného
obsahu jednotlivých humanitních disciplín, nýbrž jsou z nich systémově
vybrány pouze určité prvky do několika tematických celků v občanské
nauce. Obsahové složky občanské nauky jsou doplněny prvky dalších vzdělávacích
předmětů, např. ekonomiky a základů ekologie.
Matematické vzdělávání
rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků, vybavuje je poznatky potřebnými
jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost,
zejména usnadňuje pochopení technických a ekonomických jevů a závislostí
pro odborné vzdělávání, slouží jako základ pro eventuální další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci pro technické disciplíny včetně
fyziky, proto musí být samozřejmá koordinace matematického vzdělávání
se vzděláváním odborným a přírodovědným. Matematika učí žáky
schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti při řešení úloh
z praxe, potřebě ověřovat správnost získaného výsledku, používat při
zpracování úloh různé prostředky výpočetní techniky a grafické pomůcky.
Přírodovědné
vzdělávání obsahuje učivo fyziky, chemie a ekologické výchovy. Žáci
si osvojují důležité
pojmy, veličiny
a zákonitosti
z fyziky a chemie, které
jsou nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, v odborné
praxi i v každodenním životě. Fyzika a chemie
jsou základem technických a technologických disciplín, a proto musí
být samozřejmá koordinace přírodovědného
vzdělávání se vzděláváním
odborným i matematickým.
Tato koordinace nemusí být nutně časová, ale vždy obsahová, terminologická
a metodologická. V předmětu
základy ekologie se žáci seznamují s příčinami ohrožení přírody lidskými
činnostmi a učí se zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní
prostředí. Žáci získávají základní
ekologické poznatky
důležité pro
ekosystém člověka
a pro vztahy člověka
k životnímu prostředí při zohlednění
regionálních a profesních zvláštností. Škola jednotlivé okruhy učiva
vhodně doplní a prohloubí podle
profesní orientace žáka.
Estetické vzdělávání má
nadpředmětový charakter, neboť má významné kultivační a výchovné poslání.
Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího
procesu, která
se realizuje
jednak vlastní
tvůrčí činností žáka,
především ve vyučovacím předmětu konstrukce a modelování. Estetická výchova
prolíná všeobecně vzdělávacími předměty, žáci jsou vedeni a podněcováni
k vlastní výtvarné činnosti směřující do různých výtvarných žánrů
a technik, především do kresby i jiných obuvnických technik, zahrnuje práci
s počítačovou grafikou podle zájmů žáků, možností školy a zaměření
odborné přípravy.
Rozvoj tělesné kultury je
zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních
požadavků moderní společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělěsné
výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků jsou ve vyučovacím předmětu
odborný výcvik vymezeny požadavky
na vytvoření předpokladů pro transfer získaných dovedností z oblasti tělesné
kultury do pracovní metodiky a na zvládnutí kompenzačních cvičení k
regeneraci tělesných a duševních sil vzhledem
k požadavkům praxe a budoucí profese. Dále je kladen důraz na vědomosti a
dovednosti z oblasti zdravotní výchovy, zejména se jedná o zvládnutí
základů poskytnutí první pomoci při
úrazu. Upevnění a osvojení dovedností při poskytování první pomoci je
součástí pracovní náplně tělovýchovně - výcvikového kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání
je odvozena od standardu středoškolského
odborného vzdělávání
vypracovaného v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro vzdělávací
směr kožařský. Poskytuje žákům ucelený soubor teoretických vědomostí,
praktických dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění
v obuvnické výrobě. Odborné vzdělávání je zabezpečováno základními,
výběrovými a volitelnými odbornými předměty. Obsah učiva těchto předmětů
má zpočátku podpůrný a postupně rozhodující význam pro výuku předmětu
odborný výcvik. Je tak zabezpečena vzájemná vazba teoretického a praktického
odborného učiva, která je nezbytná pro profesní uplatnění absolventa v
praxi.
Ve složce odborného vzdělávání
jsou účelově propojeny poznatky z oblasti
základů technických a přírodovědných disciplín, obuvnických
materiálů a jejich zkoušení, konstrukce a modelování obuvi, provozu a údržby zařízení a způsobů jejich kontroly, z
chemie, ekologie, kineziologie, dále z bezpečnosti práce a ekonomiky. Vědomosti
a dovednosti z teoretické složky odborného vzdělávání jsou využívány při
různých praktických aplikacích v odborném výcviku, tím se zpětně upevňuje
a ověřuje systém poznatků z teoretických odborných předmětů.
Odborné vzdělávání zahrnuje tyto obsahové okruhy:
Učivo obsahového okruhu základy
technických a přírodovědných disciplín vede žáky k využívání
obecných přírodovědných poznatků
v učebním oboru obuvník. Žáci si v rámci příslušných všeobecně
vzdělávacích a odborných předmětů osvojují
základní principy, metody a techniky používané při výrobě obuvi a
praktické používání odborné terminologie. Žáci si rovněž osvojí
poznatky z oblasti aplikace výpočetní techniky, poznatky o principu
jednotlivých částí strojů a mechanismů, o funkci provozních a poloprovozních
strojů, přístrojů a zařízení a o procesech manipulace a dopravy. Učivo
okruhu poskytuje žákům potřebné vědomosti a dovednosti týkající se čtení
a kreslení základní technické dokumentace.
Učivo obsahového okruhu materiály
a technologie obsahuje poznatky o materiálech a surovinách pro konkrétní
výroby a technologické operace, dává přehled o vadách materiálů a o způsobech
náprav. Vede žáky k předcházení škod na materiálech a surovinách vhodným
skladováním a
manipulováním, zabývá se
základními principy technologických
operací ve vztahu k použitému materiálu a připravuje základ pro technologické
aplikace v oboru. Prohlubuje znalosti o fyzikálních a chemických vlastnostech
materiálů ve
vztahu k výrobnímu a spotřebitelskému použití. Učivo tohoto
obsahového okruhu je náplní vyučovacích předmětů technologické operace,
technologie, nauka o materiálech a materiály.
Učivo obsahového okruhu konstrukce
a modelování vede žáky
k obecné a speciální přípravě
výroby kopyt, obuvnických
komponentů a obuvi. Žáci se seznámí s principy návrhu výrobku a se
zpracováním suroviny na hotový výrobek včetně technické dokumentace. Žáci
si osvojí základy kineziologie
zejména ve vztahu vlivu obuvi na chůzi a stoj , dále základy metrologie,
estetiky a kritéria zdravotních požadavků na konkrétní výstupní výrobky.
Učí se znát korekční prvky vkládané
do obuvi a osvojují si jejich správné používání pro zabezpečení zdravého
stoje a chůze, seznamují se s nejběžnějšími vadami a nemocemi nohou a s
metodami jejich korekce. Cílem tohoto obsahového okruhu je prohloubení obecných
poznatků z oblasti konstrukce a modelování kopyt a obuvi tak, aby
žák věděl, že kvalitně konstruovaná obuv je důležitou prevencí
komplikací a chorob pocházejících z nevhodného obutí nejen u rizikových
skupin obyvatelstva, ale zejména též u zdravých jedinců a dále, že dobře
vyrobená zdravotní a ortopedická obuv kompenzuje trvalé vady nohou a také léčí
některé vady a nemoce, především v dětském věku. Učivo tohoto obsahového
okruhu je reprezentováno vyučovacími předměty konstrukce a modelování,
technologie příslušného zaměření, základy ortopedie a dalšími odbornými
předměty a je realizováno v praktických cvičeních a v odborném výcviku.
Učivo obsahového okruhu provoz a
údržba zařízení a způsoby kontroly vybavuje
žáky vědomostmi o obuvnických nástrojích,
strojích a zařízeních, o jejich využití v procesech a operacích výroby
a dovednostmi potřebnými pro jejich běžnou obsluhu a údržbu. Žáci se dále
seznamují s metodami kontroly provozu a
s technikami pro kontrolu
materiálů, meziproduktů a finálních výrobků. Učivo tohoto obsahového
okruhu zahrnují vyučovací předmět stroje a zařízení a další odborné předměty.
Učivo obsahového okruhu ekologie
a bezpečnost práce prolíná všemi odbornými předměty, žáci jsou
seznamováni se zásadami ochrany
a tvorby životního prostředí, zejména ve vztahu ke svému výrobnímu
odvětví, jsou vychováváni k bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci a k dodržování pracovní a technologické
kázně.
Učivo obsahového okruhu ekonomika
poskytuje žákům základní vědomosti z oblasti ekonomie a uvádí je do
ekonomického myšlení v souvislostech, které odpovídají ekonomice tržního
hospodářství. Dále jim umožní osvojit si základní vědomosti a
dovednosti z oblasti pracovně právních vztahů,
živnostenského podnikání
a podnikových
činností, poskytuje
žákům i vědomosti o organizaci práce
na pracovišti a vede je k zodpovědnému
plnění úkolů a k odpovědnosti za kvalitu vykonané práce. Učivo
tohoto obsahového okruhu je náplní vyučovacího předmětu ekonomika, ale
prolíná všemi odbornými předměty a samozřejmě zasahuje i do všeobecně
vzdělávacích předmětů, zejména pak do vybraných kapitol v občanské
nauce.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor obuvník
lze považovat za žádoucí posilování:
·
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně
k situaci,
zpracovat písemný materiál,
vysvětlovat a
znázorňovat, číst
s porozuměním a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost
pracovat s druhými lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci i za práci
ostatních,
·
dovedností
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat a dodržovat efektivní postupy
při realizaci jejich řešení,
·
dovedností
numerické aplikace,
zejména dovednosti používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovedností
využívat informačních technologií, zejména dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat
rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v
pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační
zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky
Příprava žáků je organizována jako tříleté denní studium pro žáky,
kteří úspěšně ukončili 9. ročník základní školy. Studium při zaměstnání
dospělých pracovníků je tříleté, je určeno absolventům základní školy,
forma studia je večerní nebo dálková. Příprava v denním, večerním a dálkovém
studiu je ukončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních
norem a poskytuje střední odborné vzdělání. Škola zajišťuje teoretické
i praktické vyučování, praktické vyučování je možné též realizovat
ve střediscích praktického vyučování nebo na pracovištích praktického
vyučování.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací
práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů, ke konkrétním situacím
v pedagogickém
procesu i
s ohledem
na možnosti
školy. Vyučující v
koordinaci s ostatními pedagogickými pracovníky vyvíjí soustavnou péči o vytváření
a rozvíjení požadovaných profesních vlastností
a schopností žáků. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy
ve výuce a nutnost využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů musí
vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových
dovedností, poskytuje tabulka
klíčových dovedností
zařazená za učebním plánem.
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z
nejvýhodnějších, aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového
vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů. Ukázka žákovského projektu
je přiložena na závěr učebních dokumentů.
Kromě realizace cílů klíčových dovedností vedou vyučující
žáky k trpělivé a soustavné práci a usilují o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým činnostem. Výchovu
v tomto smyslu lze uplatňovat zejména ve vyučovacích
předmětech práce s počítačem, konstrukce a modelování,
technologie a především v odborném
výcviku.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu včetně
odborného výcviku věnuje každý vyučující patřičnou pozornost otázkám
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce a soustavně
usiluje o důslednou výchovu žáků k péči o životní prostředí. Vyučující
aktualizují učivo o nové poznatky z oblasti vědy a techniky, surovin, materiálů
a finálních výrobků s důrazem na zavádění moderních výrobních
technologií, a to zejména těch, které jsou zárukou výroby zdravotně nezávadné
obuvi.
Hlavním cílem učebního oboru obuvník je příprava žáků ve smyslu
jejich adaptability na různé
odborné činnosti v obuvnických firmách a též ve smyslu případné budoucí
rekvalifikace vzhledem k aktuální situaci na trhu práce. Ve výuce žáků je
nutné dodržet stanovené všeobecné vzdělávání,
které je reprezentováno všeobecně vzdělávacími předměty, a stanovené základní
odborné vzdělávání všeobecnějšího charakteru, které je reprezentováno
zastoupením teoretické složky odborného vzdělávání. Obě tyto složky
vzdělávání jsou zařazeny v učebním plánu do kategorie základních
předmětů. Žák musí především získat kompetence pro základní spektrum
činností kmenového oboru obuvník, obuvnické práce. Pokud škola umožní
žákům volbu specializace či zaměření učebního oboru obuvník, učiní
tak ve vyšších ročnících. Ředitel školy rozhodne, zda bude příslušné
zaměření realizováno ve druhém nebo ve třetím ročníku. Další
profesní specializace absolventa se bude odehrávat v jeho prvním
zaměstnání. Smysl této změny ve vzdělávání, to jest posílení všeobecné
odborné složky vzdělávání, spočívá v podstatném rozšíření uplatnění
absolventů na trhu práce a v lepší připravenosti na eventuální pozdější
rekvalifikaci. Získá-li absolvent kvalitní základy vzdělání, bude snáze
schopen se v konkrétním pracovním prostředí kvalifikovat na konkrétní
činnost. K zabezpečení tohoto cíle vzdělávání je nutné využít práva
školy dotvářet učební dokumenty tak, aby splňovaly přípravu budoucího
absolventa učebního oboru obuvník po všeobecné a všeobecně odborné
linii vzdělávání s přihlédnutím k regionálním požadavkům a dále,
aby byla zaručena srovnatelná úroveň absolventů jednotlivých škol, které
vychovávají žáky pro práci v obuvnické výrobě. Pro splnění těchto
požadavků je nutné přistoupit zodpovědně k dotváření a vytváření učebních
osnov vyučovacích předmětů jak z kategorie základních, tak z kategorie výběrových
a volitelných předmětů včetně
jejich pojetí. Rámcové rozpisy učiva všech učebních osnov, které jsou
součástí příslušných souborů všeobecně vzdělávacích předmětů a všech
učebních osnov, které jsou součástí těchto učebních dokumentů, jsou
pro školu závazné, škola je rozpracuje do konkretizované podoby,
provede rozdělení vyučovacích hodin do jednotlivých ročníků, pokud
tomu tak není, a přiřadí počet vyučovacích hodin k jednotlivým
tematickým celkům.
Ve flexibilním učebním plánu (obecném) jsou mezi základní vyučovací
předměty zařazeny tyto odborné předměty: nauka o materiálech, stroje a zařízení,
konstrukce a modelování, technologické operace a odborný výcvik. Učební
osnovy uvedených předmětů jsou součástí těchto učebních dokumentů a
obsahují rámcový rozpis učiva. Všechny tematické celky rámcového rozpisu
učiva musí být probrány. Škola vypracuje konkretizované učební osnovy těchto
předmětů, přičemž respektuje zásadu, že základní odborné předměty
jsou nositeli základních odborných znalostí, vědomostí a dovedností pro
co nejširší spektrum obuvnické výroby a jejich posláním je uvedení žáků
především do obecných souvislostí výroby různých druhů obuvi.
Výběrové a volitelné předměty se výrazně podílí na dotváření
profilu budoucího absolventa učebního oboru obuvník s ohledem na odbornou náplň
vzdělávání z hlediska přípravy pro různé specifické výroby obuvi.
Kvalitní odborná výuka předpokládá, že žáci získají kvalitní
základy kineziologie, jejíž zásady je třeba vhodně začleňovat do všech
odborných vyučovacích předmětů. Žáci se učí chápat kineziologii chůze
a stoje a současně vliv obuvi na chůzi a stoj. Naučí se posuzovat vliv
jednotlivých prvků standardní obuvi na nohu, a to jak při chůzi, tak při
stoji, seznámí se s popisem korekčních prvků ortopedické obuvi a s
vlivem těchto prvků na stoj a chůzi. Předpokladem kvalitní výuky je rovněž
obecná znalost nejběžnějších vad a nemocí nohou, jak ovlivňují chůzi i
stoj a jakým způsobem je lze korigovat, samozřejmě, že zejména ortopedický
obuvník bude mít tyto znalosti patřičně rozšířeny a prohloubeny.
Příkladem vhodného výběrového předmětu může být předmět
materiály. Uspořádání učiva učební osnovy výběrového předmětu
materiály musí vycházet z teoretického základu předmětu nauka o materiálech
a dále je nutná jeho aplikace nejprve na hlavní druhy materiálů a posléze
na speciální druhy materiálů zvolené specifické přípravy pro konkrétní
obuvnickou výrobu. Poznatková teoretická oblast je východiskem pro
teoretickou a praktickou aplikaci v odborných předmětech a v odborném výcviku.
Z uvedeného vyplývá značná náročnost na koordinaci a posloupnost učiva
z hlediska zachování mezipředmětové návaznosti pro několik souběžně
probíhajících teoretických předmětů a především pro praktická cvičení
a odborný výcvik. Mezipředmětovým vztahům musí být podřízeno jednak
rozdělení vyučovacích hodin do jednotlivých ročníků a jednak vnitřní
struktura předmětu. Časovou a obsahovou diferenciací učiva lze splnit
specifické vzdělávací cíle nejen obuvnické výroby jako celku, ale i příslušných
specializací a zaměření v učebním oboru obuvník. Podobně je třeba uvažovat
při komplexní realizaci výuky.
Při tvorbě konkretizovaného učebního plánu může škola vzít v úvahu
i možnost využití volitelných předmětů k navýšení hodinové dotace základních
předmětů ve prospěch splnění výchovně - vzdělávacích cílů a požadavků
na profil absolventa. Například podle flexibilního učebního plánu (obecného)
si zvolí škola týdenní hodinovou dotaci pro základní vyučovací předmět
odborný výcvik v prvním ročníku 12 hodin, která je vymezena pro realizaci
učiva všeobecnějšího charakteru podle učební osnovy. Je však možné,
aby škola, za předpokladu, že dodrží všechny
platné právní předpisy, navýšila
hodinovou dotaci předmětu odborný výcvik na 15 týdenních vyučovacích
hodin a navýšené hodiny může věnovat specifickému učivu a nácviku činností
pro příslušné obuvnické výroby s tím, že dopracuje učební osnovu základního
vyučovacího předmětu odborný výcvik v rámci volitelného předmětu
odborný výcvik. Stejně je možné postupovat i ve druhém ročníku.
Pokud škola zvolí tuto variantu, pak přechází na výuku formou střídání
teoretického a praktického vyučování po týdnech a v tomto případě
přihlédne k povolené úpravě hodinové dotace předmětu tělesná výchova.
Ve třetím ročníku je učivo odborného výcviku specifického charakteru, může
být založeno buď na důsledném prohlubování a rozšiřování již získaných
technologických dovedností při výrobě obuvi, nebo je žák připravován v
rámci konkrétní specializace obuvnické výroby.
Metodám a formám výuky uplatňovaným v odborném výcviku je nezbytné
věnovat náležitou pozornost, neboť odborný výcvik má rozhodující význam
pro odbornou přípravu žáků. Náplň učiva musí splňovat požadavky na získávání
obecných znalostí, vědomostí a dovedností pro povolání obuvník a současně
má za úkol zabezpečovat odbornost budoucích absolventů pro práci v příslušném
odvětví obuvnické výroby. Z tohoto pohledu je třeba pracovat s rámcovým
rozpisem učiva učební osnovy vyučovacího předmětu odborný výcvik, která
je součástí těchto učebních dokumentů. Škola má povinnost tuto učební
osnovu konkretizovat, tzn., rozpracuje ji do konkrétních podmínek tak, aby
byl splněn stanovený profil absolventa učebního oboru obuvník. Rámcový
rozpis učiva odborného výcviku pro první ročník je pro školu závazný s
tím, že škola využije při konkretizaci učební osnovy jeho určité
variability v možnostech úpravy obsahové náplně učiva pro příslušné
profesní činnosti v obuvnické výrobě. Ve druhém a třetím ročníku
je třeba dodržet základní tematické celky, v jednotlivých tématech
se však prohlubuje příslušná specializace ve výrobě obuvi. Ve třetím ročníku
je dále třeba klást zvýšený důraz na řemeslné a provozní aplikace
jednotlivých pracovních činností. Možnost zařazování odborných
specializačních bloků (specifické učivo) umožňuje reagovat na požadavky
spolupracujících podniků a firem a tím i na trh práce. V odborném výcviku
musí být komplexně realizovány
výchovně - vzdělávací cíle, které vedou žáka k získávání základních
kompetencí pro práci v obuvnické výrobě. Vzdělávání má zprvu
obecnější charakter a postupně, v souladu s realizací cílů klíčových
dovedností, narůstá požadovaná odbornost budoucího absolventa. Osvojování
a prohlubování pracovních činností příslušné specializace je možné
posílit zařazením výběrového předmětu praktická cvičení.
Profil
absolventa v těchto učebních dokumentech je formulován obecně. Je proto
nutné, s ohledem na širokou použitelnost tohoto vzdělávacího programu
pro různé obuvnické činnosti a na pracovní uplatnění absolventů v
obuvnických firmách, aby škola dopracovala profil absolventa zejména v
souvislosti s případným vyučovaným zaměřením učebního oboru obuvník.
Všechna dopracování těchto učebních dokumentů, jejichž cílem je
aplikace na konkrétní podmínky školy,
schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při výběru učebního oboru
obuvník nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
·
onemocněními
pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve vynucené poloze, středně
velkou až velkou zátěž,
·
poruchami
horních končetin (hrubá i jemná motorika),
·
chronickými
a alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest,
·
prognosticky
závažnými chorobami srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně
velkou zátěž,
·
dekompensovanou
epilepsií a jinými záchvatovými stavy v případě předpokladu práce s motorovou
mechanizací,
·
závažnými
poruchami zraku (zraková ostrost 5/7,5 možno s korekcí), poruchami barvocitu
a poruchami zorného pole.
Zdravotní požadavky vždy závisí na
specifických požadavcích zvoleného zaměření. K posouzení zdravotního
stavu je příslušný registrující lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a
požární ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany.
Ve výchovně - vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů -
zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu a postihovat jak otázky a předpisy
bezpečnosti z hlediska jednotlivce, tak zaměstnance řídícího činnost
kolektivu.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce
a požární ochrany.
Rozsah praktické přípravy na povolání je určen učebními osnovami.
Podmínky, za kterých je možno tuto přípravu provádět stanoví ZP ve
znění pozdějších předpisů, v § 163 až 168 a dále ustanovení vyhlášky
Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
podle níž je nutno respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
·
důkladné
seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění
BOZP, technologickými a pracovními postupy,
·
používání
strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají
bezpečnostním předpisům,
·
používání
ochranných pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností,
·
seznámení
žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně
v platném znění a vyhláškou MV č. 21/1996 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení zákona ČNR o požární ochraně,
·
dodržování
maximálního počtu žáků ve skupině dozorované mistrem v souladu s přílohou
č.1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb.,
·
vykonávání
stanoveného dozoru, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce
pod dozorem -
vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů, pracovních postupů nebo při ohrožení zdraví.
Práce
pod dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce
pracoviště žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak
je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na
konkrétní probírané téma odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců
příslušného učňovského zařízení v závislosti na charakteru tématu
a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tématický
celek plní.