Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne
19.4.2000,
čj. 17 878/2000-23 s platností od 1. září 2000 počínaje 1.
ročníkem
32-54-H/006 (32-74-2) Obuvník
Denní
studium
Kategorie a názvy |
Celkový
počet týdenních vyučovacích předmětů vyučovacích hodin za studium |
|
|
A. POVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
a) základní předměty |
|
Český jazyk a literatura |
6 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
3 |
Matematika |
3-5 |
Fyzika |
2 |
Chemie |
2 |
Základy ekologie |
1 |
Tělesná výchova |
3-5 |
Práce s počítačem |
1 |
Ekonomika |
2 |
Nauka o materiálech |
2-5 |
Stroje a zařízení |
2-3 |
Konstrukce a modelování |
2-4 |
Technologické operace |
2-4 |
Odborný výcvik |
43,5-50 |
b) výběrové předměty |
|
Materiály |
2-4 |
Technologie |
2-4 |
Základy ortopedie |
1-4 |
Praktická cvičení |
1-4 |
c) volitelné předměty |
|
Volitelný předmět |
0,5-10 |
Celkem hodin |
84-99 |
B. NEPOVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
Poznámky
A.
Poznámky ke flexibilnímu učebnímu
plánu (obecnému)
1.A
Učební plán je obecným kvantitativním rozvržením jednotlivých složek
vzdělávání a tvoří organizační rámec vzdělávacího programu. Vychází
z charakteristiky vzdělávacího programu, který je založen na klasické formě
běžné předmětové organizace výuky. V učebním plánu je stanoven počet
vyučovacích hodin jednotlivých vyučovacích předmětů, případně je
uvedeno rozpětí těchto vyučovacích hodin za celé období studia. Tento učební
plán splňuje požadavky standardu středoškolského odborného vzdělávání
a je závaznou metodickou předlohou, podle níž koncipuje škola vlastní,
tzv. konkretizovaný, učební plán podle dále stanovených zásad. Obecná
forma učebního plánu umožňuje jeho širší použitelnost pro různé druhy
obuvnických výrob a současně dává možnost k vytváření potřebných
zaměření oboru s ohledem na požadavky regiónu a v souvislosti se změnami
v technologiích výroby obuvi a na trhu práce tím, že škola v rámci tvorby
konkretizovaného učebního plánu zařazuje do výuky podle potřeby odpovídající
výběrové, volitelné a případně nepovinné předměty.
2.A Závěrečná zkouška se realizuje podle platných právních
předpisů.
B.
Poznámky ke konkretizaci učebního plánu, zásady pro tvorbu konkretizovaného
učebního plánu
1.B Pokud se škola rozhodne, může použít doporučený již
konkretizovaný učební plán učebního oboru obuvník, který je součástí
těchto učebních dokumentů.
2.B Konkretizovaný učební plán včetně případného zaměření
oboru vytváří škola na základě důsledného respektování požadavků
standardu středoškolského odborného vzdělávání a požadavků ze sféry
práce, zejména stanovených profesních standardů. Konkretizovaný učební
plán schvaluje ředitel školy a
je součástí povinné dokumentace školy.
3.B
Škola při tvorbě konkretizovaného učebního plánu provede přesné začlenění
vyučovacích předmětů do jednotlivých ročníků včetně přesného určení
hodinových dotací.
4.B Celkový počet týdenních
vyučovacích hodin stanovený učebním
plánem pro povinnou výuku, která zahrnuje kategorii základních, výběrových
a volitelných předmětů, nesmí přesáhnout 33 hodin a nesmí být nižší
než 28 hodin v týdnu pro každý jednotlivý ročník studia.
5.B V učebním plánu pro příslušný ročník může škola
provádět úpravy až do výše 10% celkového počtu vyučovacích hodin, přičemž
musí dodržet podmínky stanovené standardem středoškolského odborného vzdělávání.
Při této úpravě se nesmí překročit celkový týdenní počet vyučovacích
hodin stanovený učebním plánem a není možné vypustit žádný vyučovací
předmět.
6.B Nejmenší možný podíl všeobecného vzdělávání pro 2.
úroveň vzdělávání činí 30% z celkového rozsahu povinného vzdělávání,
přičemž klasická forma běžné předmětové organizace výuky vyžaduje
rovnoměrné a proporcionální zastoupení jednotlivých vyučovacích předmětů.
Český jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova musí být v
konkretizovaném učebním plánu zastoupeny v každém ročníku.
7.B V týdnu teoretického vyučování nesmí klesnout počet
vyučovacích hodin tělesné výchovy pod 2 vyučovací hodiny.
Doporučuje se zařadit podle možností školy další vyučovací hodiny tělesné
výchovy i v týdnech, kdy převažuje nebo je pouze odborný výcvik. Tyto
hodiny se nezapočítávají do celkového počtu týdenních vyučovacích
hodin z hlediska maximálního stanoveného týdenního počtu hodin.
8.B
Kategorie základních vyučovacích předmětů je základem vzdělání učebního
oboru obuvník, obsahuje předměty všeobecně vzdělávací a základní
odborné předměty.
9.B Kategorie výběrových vyučovacích předmětů prohlubuje
odborné vzdělávání žáků. Nabídka těchto předmětů k výběru je dána
flexibilním (obecným) učebním plánem. Začlenění výběrových předmětů
do konkretizovaného učebního plánu provádí škola. Škola koncipuje učební
osnovy výběrových předmětů včetně jejich pojetí.
10.B Kategorie
volitelných vyučovacích předmětů je nezávislá na kategorii základních
a výběrových předmětů. Volitelné předměty jsou dotovány hodinami, které
nebyly vyčerpány povinnými všeobecně vzdělávacími, základními odbornými
předměty a profilujícími odbornými (výběrovými) vyučovacími předměty.
Škola má povinnost nabídnout výuku volitelných předmětů, přičemž o
tom, které budou zařazeny do konkretizovaného učebního plánu,
rozhodne ředitel školy. Volitelných předmětů lze využít i k navýšení
hodinové dotace základních či výběrových předmětů, v tomto případě
škola dopracuje učební osnovy příslušných předmětů včetně jejich
pojetí. Do nabídky volitelných předmětů se k výběru doporučují tyto předměty:
všechny všeobecně vzdělávací předměty uvedené ve flexibilním učebním
plánu, dále konverzace v cizím jazyce, další cizí jazyk, práce s počítačem
(výpočetní technika), sociologie, právní nauka a všechny odborné předměty
uvedené ve flexibilním učebním plánu, dále základy strojnictví,
technické kreslení, biologie člověka, anatomie lidské nohy, předměty s ekologickou
tematikou a další předměty, které mají vztah k požadované odbornosti a
budou se podílet na celkovém dotváření profilu absolventa.
11.B Struktura, obsah, rozsah i zpracování učebních osnov
nepovinných vyučovacích předmětů jsou v plné kompetenci ředitele školy.
Pro výuku je možné vytvářet skupiny žáků z různých tříd a ročníků.
12.B Úprava
dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy,
který musí postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT ČR.
C. Poznámky k učebním osnovám vyučovacích předmětů,
k jejich tvorbě a případnému dopracování
1.C Učivo všech vyučovacích předmětů je rozvrženo do 33 týdnů
v jednotlivých ročnících, zbývající doba se využije podle
dále uvedené tabulky.
2.C Konkretizované
příslušné učební osnovy vyučovacích předmětů, tj. dopracování učebních
osnov základních předmětů, tvorbu učebních osnov výběrových, volitelných
a případně nepovinných předmětů včetně pojetí vyučovacích předmětů,
schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy.
3.C
Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů se realizuje podle platných učebních
osnov schválených MŠMT ČR pro tříleté učební obory středních odborných
učilišť. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích předmětů jsou zařazeny
v samostatném souboru. V případě inovace učebních osnov budou stávající
osnovy nahrazeny automaticky inovovanými. Jedná se o tyto učební osnovy: Český
jazyk a literatura, č.j. 12 532/91-20 z 8.5.1991, Cizí jazyk pro tříleté učební
obory s návazností na základní školy, č.j. 27 668/99-22 z 3.9.1999,
Občanská nauka, č.j. 23 212/98-23/230 z 21.7.1998,
Matematika, č.j. 23
093/99-22 z 14.6.1999, Fyzika, č.j. 27 657/86-221 z 31.10.1986, Chemie, č.j.
27 657/86-221 z 31.10.1986, Základy ekologie, č.j. 23 212/98-23/230 z
21.7.1998, Tělesná výchova, č.j. 19 891/96-50 z 23.5.1996.
4.C
Škola si může zpracovat vlastní učební osnovy pro všeobecně vzdělávací
předměty. V tomto případě je však nezbytné, aby takto stanovená všeobecně
vzdělávací složka vedla k naplnění požadavků profilu absolventa
uvedeného v těchto učebních dokumentech. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích
předmětů zpracované školou musí schválit
MŠMT ČR.
5.C
Pro výuku cizího jazyka se na úrovni učebního plánu
používá název „Cizí jazyk“, na vysvědčení se uvede název
konkrétního cizího jazyka, kterému se žák učil.
6.C
Součástí těchto učebních dokumentů jsou učební osnovy vyučovacích předmětů:
práce s počítačem, ekonomika, nauka o materiálech, stroje a zařízení,
konstrukce a modelování, technologické operace a odborný výcvik. Škola
rozpracuje rámcový rozpis učiva
těchto učebních osnov do konkretizované podoby včetně doplňků k pojetí
vyučovacích předmětů v aplikaci na konkrétní profil absolventa daného
specifickou přípravou příslušné obuvnické výroby.
7.C Škola
při vypracování všech potřebných učebních osnov výběrových, volitelných
a nepovinných předmětů respektuje mezipředmětové vztahy.
8. C V učebních osnovách může být prováděna úprava vzdělávacího obsahu v rozsahu 30% celkové hodinové dotace stanovené pro každý tematický celek, která směřuje zejména k inovaci vzdělávacího obsahu.
DOPORUČENÝ
UČEBNÍ PLÁN
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních
vyučovacích hodin |
|||
|
v ročníku |
Celkem |
||
|
1. |
2. |
3. |
|
A. POVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
|
|
|
a) základní předměty |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
1 |
1 |
1 |
3 |
Fyzika |
2 |
- |
- |
2 |
Chemie |
2 |
- |
- |
2 |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
1 |
Tělesná výchova |
1 |
1 |
1 |
3 |
Práce s počítačem |
1 |
- |
- |
1 |
Ekonomika |
- |
1 |
1 |
2 |
Nauka o materiálech |
1 |
1 |
- |
2 |
Stroje a zařízení |
1 |
1 |
1 |
3 |
Konstrukce a modelování +) |
1 |
1 |
3 |
5 |
Technologické operace |
1 |
1 |
- |
2 |
Odborný výcvik |
15 |
17,5 |
17,5 |
50 |
Materiály |
- |
1 |
1 |
2 |
Technologie |
- |
1 |
2 |
3 |
Praktická cvičení |
1 |
1 |
- |
2 |
Konverzace v cizím jazyce |
- |
0,5 |
0,5 |
1 |
Celkem hodin |
33 |
33 |
33 |
99 |
B. NEPOVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
|
|
|
Poznámky
1.
Tento učební
plán byl zpracován v souladu s poznámkami uvedenými u flexibilního (obecného)
učebního plánu učebního oboru obuvník.
2.
Škola,
která použije tento doporučený učební plán
univerzálního učebního oboru obuvník, jehož absolvent se uplatní
jako obuvník jak v řemeslné, tak v sériové obuvnické výrobě, dopracuje v
návaznosti na tento konkretizovaný učební plán rámcové učební osnovy základních
povinných odborných předmětů a vypracuje učební osnovy výběrových a
volitelných předmětů za důsledného respektování mezipředmětových
vztahů. V případě, že škola využije možnosti příslušného zaměření
v učebním oboru obuvník, bude při aplikaci tohoto konkretizovaného učebního
plánu plně respektovat zaměření oboru včetně dopracování a vypracování
učebních osnov vyučovacích předmětů.
3.
Tabulka s
přehledem využití týdnů v období školního roku uvedená u flexibilního
učebního plánu je platná pro každý konkretizovaný učební plán, tabulku
přehledu začlenění klíčových dovedností, která je uvedena u flexibilního učebního plánu, je nutné dopracovat
vzhledem k zařazení výběrových a volitelných předmětů do konkretizovaného
učebního plánu.
4.
Hodinová
dotace vyučovacího předmětu konstrukce a modelování +) je ve třetím ročníku,
oproti stanovené hodinové dotaci flexibilním učebním plánem, navýšena o
jednu týdenní vyučovací hodinu v rámci zařazení volitelného předmětu.
5.
Druh vyučovaného
cizího jazyka určí škola, nejlépe v návaznosti na výuku v základní škole.
Na vysvědčení se uvede název konkrétně vyučovaného cizího jazyka.
UČEBNÍ PLÁN
Večerní studium
Kategorie a názvy vyučovacích
předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin
za celé období studia |
|
|
A. POVINNÉ VYUČOVACÍ
PŘEDMĚTY |
|
a)
základní předměty |
|
Český jazyk a literatura |
3 (1,1,1) |
První
cizí jazyk |
3 (1,1,1) |
Občanská
nauka |
3 (1,1,1) |
Matematika |
3 (1,1,1) |
Fyzika |
2 (2,-,-) |
Chemie |
2 (2,-,-) |
Základy
ekologie |
1 (1,-,-) |
Práce
s počítačem |
1 (1,-,-) |
Ekonomika |
2 (-,-,2) |
Nauka
o materiálech |
2 (1,1,-) |
Stroje
a zařízení |
2 (1,1,-) |
Konstrukce
a modelování |
3 (1,1,1) |
Technologické
operace |
2 (1,1,-) |
Odborný
výcvik |
5 (1,2,2) |
b)
výběrové předměty |
|
Materiály |
1-2 |
Technologie |
1-2 |
Základy
ortopedie |
1-2 |
c)
volitelné předměty |
|
Volitelný
předmět |
0-4 |
Celkem
hodin |
39 |
B. NEPOVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
Poznámky
1.
Učební
plán večerního studia učebního oboru obuvník je flexibilní (obecný),
stanoví počet vyučovacích hodin za celé období studia. V závorkách u
jednotlivých základních vyučovacích předmětů je uvedena navržená
hodinová dotace pro jednotlivé ročníky.
2.
Při
tvorbě konkretizovaného učebního plánu je třeba vzít v úvahu, že celková
týdenní hodinová dotace povinných vyučovacích předmětů je
stanovena těmito učebními dokumenty pro 1. ročník 15 vyučovacích
hodin, pro 2. ročník 12 vyučovacích
hodin a pro 3. ročník 12 vyučovacích
hodin.
3.
Ve večerním
studiu se vyučuje podle konkretizovaných učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu
si přizpůsobí vyučující podle počtu týdenních vyučovacích hodin
uvedených v konkretizovaném učebním plánu večerního studia.
4.
Vyučovací
hodiny, které jsou stanoveny pro odborný výcvik, se soustřeďují do větších
vyučovacích celků, tzv. vyučovacích bloků (například 4 hodinový vyučovací
blok lze soustředit do jednoho vyučovacího dne). Tyto vyučovací hodiny
jsou stanoveny pro souborné práce a doplňující instruktáže. Souborné
práce se zaměřují na doplnění a upevnění profilových dovedností.
5.
Každý
vyučovací předmět se ukončuje zkouškou. Podmínky pro konání zkoušek
stanoví příslušné předpisy.
UČEBNÍ PLÁN
Dálkové studium
Kategorie a názvy vyučovacích
předmětů |
Počet
konzultačních hodin
za celé období studia |
|
|
A. POVINNÉ VYUČOVACÍ
PŘEDMĚTY |
|
a)
základní předměty |
|
Český jazyk a literatura |
30
(10,10,10)
|
První
cizí jazyk |
30
(10,10,10)
|
Občanská
nauka |
30
(10,10,10)
|
Matematika |
30
(10,10,10)
|
Fyzika |
10
(10,--,--)
|
Chemie |
20
(20,--,--) |
Základy
ekologie |
10
(10,--,--)
|
Práce
s počítačem |
10
(10,--,--)
|
Ekonomika |
20
(--,--,20)
|
Nauka
o materiálech |
20
(10,10,--)
|
Stroje
a zařízení |
20
(10,10,--)
|
Konstrukce
a modelování |
30
(10,10,10) |
Technologické
operace |
20
(10,10,--)
|
Odborný
výcvik |
60
(20,20,20)
|
b)
výběrové předměty |
|
Materiály |
10-30 |
Technologie |
10-30
|
Základy
ortopedie |
10-30 |
c)
volitelné předměty |
|
Volitelný předmět |
0-70
|
Celkem hodin |
480
|
B. NEPOVINNÉ
VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
|
Poznámky
1.
Učební
plán dálkového studia učebního oboru obuvník je flexibilní (obecný),
stanoví počet konzultačních hodin za celé období studia. V závorkách u
jednotlivých základních vyučovacích předmětů je uvedena navržená
hodinová dotace pro jednotlivé ročníky.
2.
Při
tvorbě konkretizovaného učebního plánu je třeba vzít v úvahu, že celková
týdenní hodinová dotace povinných vyučovacích předmětů je
stanovena těmito učebními dokumenty pro 1. ročník 160 konzultačních hodin,
pro 2. ročník 160 konzultačních hodin a pro 3. ročník 160
konzultačních vyučovacích
hodin.
3.
V dálkovém
studiu se vyučuje podle konkretizovaných učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu
si přizpůsobí vyučující podle počtu konzultačních hodin uvedených v konkretizovaném učebním
plánu dálkového studia, případně v harmonogramu dálkového studia.
4.
Počty
konzultačních hodin v ročníku stanovené konkretizovaným učebním plánem
dálkového studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy do dvou
pololetí školního roku. Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty
konzultačních hodin se zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního
rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
5.
Konzultační
hodiny, které jsou stanoveny pro odborný výcvik, se soustřeďují do větších
vyučovacích celků, tzv. vyučovacích bloků (například 20 hodinový vyučovací
blok lze soustředit do tří konzultačních dnů). Tyto konzultační
hodiny jsou stanoveny pro souborné práce a doplňující instruktáže.
Souborné práce se zaměřují na doplnění a upevnění profilových
dovedností.
6.
V závěru
každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů, kterým se
podle konkretizovaného učebního plánu vyučovalo. V jednom dnu se doporučuje
konat zkoušky maximálně ze tří předmětů.
7.
Pro dálkové
studium dále platí tyto poznámky uvedené u flexibilního učebního plánu
denního studia: 2.A, 2.B, 3.B, 5.B, 6.B ( kromě textu týkajícího se
tělesné výchovy), 8.B, 9.B, 10.B, 11.B a 12.B.