PROFIL ABSOLVENTA
Obor vzdělání: |
32-56-H/001 Sedlář |
Zaměření: |
Škole je dána možnost vytvářet zaměření pro různé oblasti sedlářských výrob za předpokladu, že bude důsledně respektovat stanovené profesní profily platné pro sféru práce. |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení a certifikace: |
vysvědčení o závěrečné zkoušce, výuční list |
Absolvent oboru vzdělání sedlář byl připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti kožedělné výroby.
Důraz byl kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom byla akcentována osobnost žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách častých změn ve výrobní sféře i společnosti a současně na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou samotným.
Absolvent oboru vzdělání sedlář je středoškolsky vzdělaný občan se všeobecným i odborným vzděláním.
Absolvent zhotovuje sedlářské a technické výrobky. Odděluje a kreslí dílce, ovládá ruční a strojní šití, lisuje různé technické výrobky z usní, plastů a textilních materiálů, vulkanfíbru a lepenky, svařuje plasty. Používá ručních nástrojů a strojů pro oddělování, kosení, šití, nýtování, tvarování a svařování, včetně strojů speciálních. Absolvent má vytvořeny předpoklady pro dodržování technologické kázně.
Vzdělávání a výchova směřovaly k tomu, aby absolventi:
- si vytvořili základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti;
- komunikovali s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovávali obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- uvědomovali si svou identitu a lidská práva, dovedli je obhajovat a aby zároveň byli připraveni plnit své morální a zákonné povinnosti;
- poznali jiné kultury a nacházeli ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování;
- uznávali lidi jiného etnického původu, náboženství nebo kultury za sobě rovné a ctili jejich práva;
- rozuměli fungování demokracie a byli schopni aktivního občanského života;
- využívali vědomostí a dovedností při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru i při politickém a etickém rozhodování, hodnocení a jednání;
- vyjadřovali se v českém jazyce věcně, jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- dovedli pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupovali k nim kriticky, uvědomovali si nutnost posouzení spolehlivosti informačních zdrojů;
- samostatně pracovali s prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně je využívali při řešení úkolů nejen při výkonu povolání, ale i v soukromém životě;
- používali cizí jazyk jako prostředek komunikace ve společenském životě nebo pro potřeby svého povolání a k poznávání jiných kultur;
- uměli používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích;
- rozuměli vztahu člověka a životního prostředí, jednali v duchu zásad udržitelného rozvoje;
- chápali význam umění pro člověka a dovedli si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty pro obohacování své osobnosti i pro zábavu;
- usilovali o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu a o optimální stav své tělesné zdatnosti;
- uměli chránit své zdraví a věděli, jak si mají počínat v situacích ohrožení a při mimořádných událostech;
- uvědomovali si možnosti svého pracovního zařazení a měli schopnost doplňovat a rozvíjet si své odborné vzdělání s ohledem na měnící se podmínky ve své profesi na trhu práce;
- měli vytvořeny předpoklady pro přesnou, pečlivou a zodpovědnou práci, dodržování platných pracovních předpisů a norem a respektovali materiálové, ekonomické a výrobní požadavky výroby;
- používali správnou odbornou terminologii, respektovali ČSN a ISO normy, uměli samostatně vést technickou a technologickou dokumentaci a pracovat s ní včetně správné orientace ve výrobních schématech;
- znali používané materiály v předmětné oblasti, jejich vlastnosti a možnosti zpracování, včetně metod jejich zkoušení a ověřování;
- měli základní dovednosti konstrukčních, modelářských, a návrhářských technik pro jejich využití při realizaci nových vzorů výrobků do výroby;
- byli seznámeni se správným používáním a obsluhováním výrobních prostředků ve výrobě (pomůcky, nářadí, stroje a zařízení);
- rozuměli v obecném pojetí výrobním technologiím z hlediska zpracování technologického postupu a výrobních předpisů, dodržovali technologickou kázeň z hlediska kvality výroby i své práce a její kontroly;
- měli osvojeny zásady ke kontrole jakosti výroby (systém označování, používání obchodních názvů a cenových relací, posuzování a hodnocení výrobků, certifikace výrobků);
- uměli aplikovat nové technologické a estetické poznatky při výrobě výrobků;
- měli obecné znalosti pro posuzování módnosti a prodejnosti sedlářských výrobků, znali zásady pro obchodní problematiku;
- byli vybaveni dovednostmi pro případ samostatného podnikání;
- respektovali zásady bezpečnosti práce, hygieny práce, protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí během výroby a měli ekologický přístup k výrobě.
Obor vzdělání 32-56-H/001 Sedlář poskytuje žákům přípravu pro kvalifikovaný výkon pracovních činností v oblasti zhotovování sedlářských a technických výrobků.
Absolvent po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky získává kvalifikaci k výkonu povolání výrobce koženého zboží pro typovou pozici sedlář.
Absolventi nacházejí uplatnění jak v průmyslové výrobě, tak v soukromých výrobních dílnách při řemeslném zhotovování výrobků, opravách a obnovování výrobků na zakázku.
Absolvent, který úspěšně vykonal závěrečnou zkoušku, se může ucházet o přijetí do oboru vzdělání navazujícího na předešlou přípravu a získat střední vzdělání s maturitní zkouškou.