Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor:
3341L Dřevařství
Studijní
obor:
33-41-L/006
(33-41-4)
Zaměření:
Škole
je dána možnost tvorby zaměření pro různá odvětví dřevozpracujícího
průmyslu, která lze specifikovat za předpokladu, že bude důsledně plnit požadavky
Standardu středoškolského odborného vzdělávání a respektovat stanovené
profesní profily platné pro sféru práce.
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné
střední odborné
Způsob ukončení
a certifikace: maturitní
zkouška , vysvědčení o maturitní zkoušce
Vstupní předpoklady žáků: Do studijního oboru mohou být přijati žáci a
další uchazeči, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří vyhověli
zdravotním požadavkům.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia: 4 roky denní studium
5 roků dálkové
studium
Studijní obor 33
- 41 - L/006 Operátor dřevařské a nábytkářské výroby splňuje požadavky
na vzdělávací program studijního oboru SOU podle Standardu středoškolského
odborného vzdělávání. Je koncipován na základě současné struktury dřevozpracujícího
průmyslu, přičemž je respektován střednědobý výhled do budoucnosti a je
přihlédnuto k poptávce trhu práce po odborných pracovnících.
Vzdělávací program studijního oboru Operátor dřevařské a nábytkářské výroby je široce profilovaný ve smyslu použitelnosti. Poskytuje žákům univerzální vzdělání odpovídající kmenovému zařazení a současně integruje znalosti, vědomosti a dovednosti pro uplatnění absolventa ve výrobě (technologické procesy) i v průběžné kontrole výroby (kontrola technologických procesů). Tento program respektuje též požadavek flexibility budoucího absolventa. Cílem přípravy je získání adaptabilního pracovníka pro různá odvětví dřevozpracujícího průmyslu. V učebním plánu studijního oboru je dána škole dostatečná možnost, aby začleněním vhodné tématiky do obsahu výběrových předmětů ve vyšších ročnících studia a dále nabídkou volitelných předmětů, případně volbou nepovinných předmětů, vybrala takové zaměření, které má rozhodující vliv pro profesní přípravu žáka, a aby přitom byla možná pružná reakce na změny na trhu práce, na potřeby daného regionu a současně bylo přihlédnuto k zájmu studentů a možnostem školy. Důležitou součástí vzdělávacího procesu jsou exkurze na odborné veletrhy, návštěvy dřevozpracujících firem, účast na odborných školeních a také účast žáků na soutěžích v oboru dřevařství a nábytkářství. Je tak možné pružně reagovat na inovace a změny v technologiích dřevařské a nábytkářské výroby.
Učební osnovy volitelných předmětů škola vytváří sama a při jejich tvorbě důsledně respektuje vzájemné mezipředmětové vztahy. Škola má též povinnost aplikovat učební osnovu vyučovacího předmětu odborný výcvik, která je součástí těchto učebních dokumentů, do podmínek odpovídajících zvolenému zaměření v oboru.
Koncepce vzdělávacího programu
spočívá v souladu všeobecného vzdělávání s postupně narůstajícím
odborným vzděláváním. Teoretická a praktická složka vzdělávání klade
důraz na upevňování a rozvoj klíčových dovedností. Klíčové dovednosti
získané prostřednictvím vzdělávání mají rozhodující vliv na formování
osobnosti budoucího absolventa z hlediska jeho uplatnění
v osobním, profesním i společenském životě.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit odborníka, který
se uplatní na trhu práce, bude schopen adaptace na měnící se podmínky, a
bude mít rozvinuté klíčové
dovednosti.
Obsah vzdělávacího programu studijního oboru Operátor dřevařské a nábytkářské výroby je odvozen ve složce všeobecně-vzdělávací od Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně-vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní významnou socializační a kulturní funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikační schopnosti žáků v cizím
jazyce. Učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi,
pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje žákům kulturní i jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji poznávacích
schopností žáků a jejich logickému myšlení, na druhé straně přispívá
ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy v cizím jazyce je i zvládnutí
odborné terminologie oboru a její aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání připravuje žáka na aktivní občanský život v demokratické
společnosti a učí jej rozumět světu, v němž bude žít. Vzdělávání v
této oblasti má široký záběr, neboť obsahuje učivo z různých
humanitních a společenskovědních disciplín jako jsou psychologie,
politologie, sociologie, teorie státu a práva, etika, filozofie, historie
apod. Vede žáka k odpovědnosti a ke kritickému myšlení jako základu
pro uvážlivé a vhodné jednání v soukromém i ve veřejném životě.
Učivo není vytvořeno na základě zjednodušeného obsahu jednotlivých
humanitních disciplín, nýbrž jsou z nich systémově vybrány části pro
plnění cílů občanské nauky. Obsahové složky občanské nauky jsou doplněny
prvky dalších vzdělávacích předmětů, např. ekonomiky a základů
ekologie. Tento okruh vzdělávání
je možné dotvářet zařazením potřebných témat do volitelných předmětů
a dále témat, která souvisí s aktuální vnitřní i mezinárodní situací.
Matematické vzdělávání rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků,
vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou
profesionální činnost, zejména usnadňuje pochopení technických a
ekonomických jevů a závislostí. Znalost a aplikace matematiky se významně
podílí na formování intelektuálních schopností člověka, jako je především rozvoj logického myšlení, vytváření
prostorové představivosti, schopnosti abstraktního myšlení a vytváření
obecných vztahů pro závislosti mezi reálnými veličinami. Matematika má průpravnou
funkci pro technické disciplíny, proto musí být samozřejmá koordinace
matematického vzdělávání se vzděláváním odborným i přírodovědným
Matematika učí žáky schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti při
řešení úloh z praxe, potřebě ověřovat správnost získaného výsledku,
odhadovat možný výsledek a jeho pravděpodobnost, používat při zpracování
úloh různé prostředky výpočetní techniky, tabulky a další grafické pomůcky.
Přírodovědné vzdělávání obsahuje učivo fyziky a základů ekologie. Žáci
si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky, které
jsou nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, v odborné praxi i
v každodenním životě. Fyzika je základem technických i
technologických disciplín, znalosti matematiky, fyziky a přírodovědy
jsou základem odborných disciplín, a proto musí být samozřejmá
koordinace přírodovědného vzdělávání se vzděláváním odborným i
matematickým. Tato koordinace nemusí být nutně časová, ale vždy obsahová,
terminologická a metodologická. V ekologii se žáci seznamují s příčinami
ohrožení přírody lidskými činnostmi. Učí se zaujímat postoje k problémům
v oblasti péče o životní prostředí, se zaměřením na ochranu lesa jako
zdroje obnovitelné dřevní suroviny
a na ekologické dopady dřevozpracující výroby. Žáci získávají základní
ekologické poznatky o ekosystému
a o vztahu člověka k životnímu prostředí, při zohlednění regionálních
a profesních zvláštností. Škola jednotlivé okruhy učiva vhodně doplňuje
a prohlubuje.
Estetické
vzdělávání má společenský
charakter, neboť má významné kultivační a výchovné poslání. Na
estetické vzdělávání je nutné nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího
procesu, která se realizuje přes
vlastní tvůrčí činnosti žáka. Estetická výchova má své zastoupení především
ve všeobecně vzdělávacích předmětech a vede žáky k poznání a k
pochopení krásy prostřednictvím konkrétních uměleckých žánrů, odráží
se však i v odborných předmětech
při navrhováním výrobků.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících
k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti
na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy, rozvíjející fyzické
dispozice žáků, jsou i ve vyučovacím předmětu odborný výcvik vymezeny
požadavky na vytvoření předpokladů pro přenos získaných dovedností z
oblasti tělesné kultury do pracovní metodiky a na zvládnutí kompenzačních
cvičení k regeneraci tělesných a duševních sil vzhledem k požadavkům
praxe a budoucí profese. Kolektivní sporty rovněž formují u žáka
spoluzodpovědnost za společnou činnost a formují ho k adaptaci do společnosti.
Také je kladen důraz na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy
a bezpečnosti při sportovních aktivitách, zejména se jedná o zvládnutí základů
poskytnutí první pomoci při úrazu. Upevnění a osvojení dovedností při
poskytování první pomoci je též
součástí pracovní náplně sportovně-turistického kurzu a lyžařského výcvikového
kurzu.
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského odborného
vzdělávání, vypracovaného v podobě vzdělávacích cílů a obsahových
okruhů pro vzdělávací směr zpracování dřeva a dřevařských materiálů.
Poskytuje žákům ucelený soubor teoretických
vědomostí, praktických dovedností a
návyků nezbytných
pro jejich budoucí uplatnění
ve dřevozpracující výrobě. Odborné vzdělávání je zabezpečováno základními,
výběrovými a volitelnými odbornými předměty. Obsah učiva těchto předmětů
má zpočátku podpůrný a postupně rozhodující význam pro výuku předmětu
odborný výcvik. Je tak zabezpečena vzájemná vazba teoretického a praktického
odborného učiva, která je nezbytná pro profesní uplatnění absolventa v
praxi. Odborné vzdělávání zahrnuje tyto obsahové okruhy:
Učivo
obsahového okruhu vlastnosti dřeva a dřevařských
materiálů vychází ze základních přírodovědných
vědomosti žáků a vytváří předpoklady pro pochopení stavby dřeva
a jeho chemického složení v návaznosti
na jeho fyzikální a mechanické
vlastnosti. Zaměřuje se na získání přehledu o nejdůležitějších vadách
a škůdcích, na poznávání a možnosti
využití hlavních sortimentů dřeva jako základní obnovitelné
suroviny tohoto odvětví . Ve vyšších ročnících se pak učivo tohoto
okruhu zaměřuje na získání orientace v materiálech, používaných v dřevařském
průmyslu z hlediska jejich složení, vlastností a způsobů
praktické aplikace v procesu výroby. Vybrané učivo umožňuje
vytvářet komplexní soubor poznatků potřebných pro samostatné řešení úkolů,
správný výběr materiálových vstupů pro dřevařskou a nábytkářskou výrobu
a směřuje k zodpovědnému přístupu ve výběru, hospodaření a
zpracování materiálů z hlediska šetření přírodních zdrojů. Pojetí
učiva vede k aktivnímu osvojení příslušných pojmů, názvosloví,
principů, teorií a zákonů a jejich aplikací ve formě konkrétních metod a
technik. Učivo umožňuje pochopení vztahu mezi složením a stavbou materiálů,
jejich vlastnostmi a možnostmi jejich praktického použití. Především ve
vyšších ročnících by výuka měla navazovat na vědomosti
získané v ostatních odborných předmětech, aby se vytvořily
podmínky pro komplexní a samostatné uvažování žáků při řešení
samostatných úkolů.
Učivo obsahového
okruhu stroje a zařízení a
elektrotechnika navazuje, doplňuje a oborově rozšiřuje základní přírodovědné
vědomosti žáků a vytváří předpoklady pro jejich praktické aplikace v procesu
odborného vzdělávání. Umožňuje žákům získávat znalosti o strojních
součástech, mechanismech, funkčních principech strojů a zařízení, o
jejich seřizování, bezpečné obsluze a údržbě strojů v oborech dřevozpracujícího
průmyslu. Využívá znalostí z aplikací výpočetní techniky u moderních
strojů, obráběcích center a automatizovaného řízení strojních uzlů a
linek. Žáci dále získávají vědomosti o dopravním a manipulačním zařízení
a základní vědomosti o strojích a zařízeních tepelného, vzduchotechnického
a vodního hospodářství. Během studia předmět stroje a zařízení
navazuje na znalosti získávané v předmětech elektrotechnika, materiály,
technologie a odborný výcvik.
Učivo obsahového
okruhu technologie seznamuje žáky se způsoby opracování jednotlivých
materiálů ve dřevozpracujícím průmyslu. Nejprve se zabývá opracováním
materiálů a základními technologickými postupy z obecného pohledu. Ve
vyšších ročnících se zaměřuje na konkrétní výrobu v jednotlivých
částech dřevozpracujícího průmyslu. Žák je seznámen se způsoby ruční,
strojní i automatizované výroby. Seznamuje se s tím, jak má být operace
správně provedena a proč je tento způsob nejvýhodnější. Teoretická výuka
je doplňována praktickými cvičeními, náplní odborného výcviku,
exkurzemi a dalšími jinými vhodnými metodami a způsoby práce. Především
ve vyšších ročnících by výuka měla navazovat na vědomosti
získané v ostatních odborných předmětech, aby se vytvořily
podmínky pro komplexní a samostatné uvažování žáků při řešení
samostatných úkolů. Učivo tohoto obsahového okruhu je náplní základního
odborného předmětu technologie, výběrového předmětu odborná
technologie, volitelných předmětů technická dokumentace a cvičení,
automatizace, čalounictví a umělecko řemeslné zpracování dřeva a doplňuje
se s předměty materiály, konstrukce, stroje a zařízení, odborné kreslení,
ekonomika, odborný výcvik a s jinými volitelnými předměty.
Učivo obsahového okruhu odborné
kreslení a konstrukce je zaměřeno na získání znalostí a dovedností v oblasti
konstrukce nábytku a základních stavebně truhlářských výrobků. Žáci
si nejprve osvojí základy odborného kreslení, zásady promítání a značení
materiálů. Na základě těchto znalostí přecházejí na konstrukce dřevařských
výrobků. Náplní je též zvládnutí některého z počítačových
grafických programů. Dosažené znalosti a dovednosti jsou uplatňovány a
rozvíjeny při zadávání technických výkresů, které budou zpracovány jak
ručně, tak na PC. Celý tento proces vrcholí v posledním ročníku
studia, kde bude zadán ročníkový žákovský projekt, který syntetizuje
znalosti ze všech základních a volitelných odborných předmětů. Toto učivo
vytváří předpoklady pro zvládnutí kompletního zpracování technické
dokumentace, tedy tvorby sestav a dílenských výkresů, zpracování technické
zprávy, s pomocí odborných ekonomických předmětů, zpracování ekonomického
rozboru, komunikaci s výrobci pomocí Internetu, tvorby propagačních materiálů,
apod. Nedílnou součástí je vytváření vizuálních obrazů a audiovizuálních
souborů pro dokonalou propagaci výroby.
Učivo
obsahového okruhu ekonomie, vede žáky
k aktivnímu osvojení základních ekonomických pojmů, vytváří
schopnost orientovat se v ekonomických jevech tržního hospodářství,
seznamuje žáky se základy podnikání, s hlavními podnikovými činnostmi,
s organizací podniku a jeho chováním v podmínkách tržní
ekonomiky. Umožní jim osvojit si základní vědomosti a dovednosti z oblasti
pracovně právních vztahů, podnikových činností, živnostenského podnikání
a podnikání v obchodních společnostech včetně problematiky, související
se založením a provozem firmy. Žáci se seznamují i se základy hospodářské
politiky státu. Rozvíjí se u nich dovednost řešit jednoduché rozhodovací
a organizační situace, aplikovat metody a prostředky řízení, organizace a
kontroly, seznamují se s principy racionalizace práce. Učivo obsahuje základní
poznatky z marketingových a manažerských aktivit, základy
podnikové dokumentace a vybavení i
uspořádání pracoviště. Učivo tohoto okruhu se prolíná se všemi odbornými
předměty včetně odborného výcviku.
Poznámka: Škola
respektuje metodický pokyn k zařazení učiva „Úvod
do světa práce“ do vzdělávacích programů středních škol, který
vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení
vlády České republiky ze dne 3. dubna 2000 č. 325 k „Opatření ke
zvýšení zaměstnanosti absolventů škol“- viz Věstník MŠMT ČR Ročník
LVI, Sešit l0,Říjen 2002.
Klíčové
dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům
pružněji reagovat na potřeby trhu, na
rozvoj vědeckého poznání a společenského vývoje. Všechny znalosti
a zkušenosti vytvářejí předpoklad pro pracovní a společenskou
seberealizaci.
Z
hlediska významu klíčových dovedností pro studijní obor lze považovat za
žádoucí rozvíjení:
·
komunikativních
dovedností
- zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně, přiměřeně k
situaci, zpracovat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou v rodném i cizím jazyce a
elektronickou komunikací
·
personálních
a interpersonálních dovedností - zejména zvyšovat vlastní výkonnost, dovednost
využívat sebepoznávání a sebekontroly, dovednost pracovat s druhými lidmi,
přijímat odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních, schopnost
vytvářet vlastní personální politiku
·
dovedností
řešit problémy a problémové situace - zejména identifikovat a analyzovat problémy, vybírat a navrhovat
nejvhodnější optimální řešení daných situací, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci
jejich řešení, rychle a efektivně
problémy řešit
·
dovedností
numerické aplikace
- zejména dovednosti používat různé matematické postupy a metody důležité
pro řešení praktických situací, pro určování odhadů a pravděpodobností
výskytu určitých situací s využitím znalosti čtení grafů a diagramů,
se schopností používat matematické tabulky a kalkulátory
·
dovedností
využívat informačních technologií - dovednost pracovat se základním softwarem PC, schopnost nalézat
programy pro zefektivnění a přitom využívat různých informačních zdrojů
a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě
a kriticky posuzovat tyto informační zdroje a jejich obsahy s cílovou
dovedností umět zpracovat konkrétní úkoly a projekty na PC.
Příprava žáků je organizována jako čtyřleté denní studium pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku. Studium při zaměstnání dospělých pracovníků je pětileté, je určeno uchazečům, kteří splnili povinnou školní docházku, forma studia je dálková. Příprava v denním i v dálkovém studiu je ukončena maturitní zkouškou podle příslušných právních předpisů a poskytuje úplné střední odborné vzdělání. Škola zajišťuje teoretické i praktické vyučování, praktické vyučování je možno též realizovat ve střediscích praktického vyučování nebo na pracovištích praktického vyučování.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů musí vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových
dovedností, poskytuje tabulka
klíčových dovedností,
která je uvedena za rámcovým učebním
plánem studia (na str. 18).
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších, aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování. Ta spočívá v tom, že jsou již od prvního ročníku aplikovány ve výuce jednotlivých předmětů především diskusní metody, metody řešení problémových úkolů, metody řešení mezních a konfliktních situací, inscenační metody a od třetího ročníku je zavedena projektová metoda výuky, která spočívá v zadávání a řešení komplexních praktických úkolů - žákovských projektů, integrujících dílčí složky obsahu vzdělávání. Nejprve jsou tyto úkoly zařazovány odděleně v každém předmětu zvlášť a nakonec uceleně jako realizace technické přípravy výroby ve volitelném předmětu technická dokumentace a cvičení. Vyvrcholením této části výuky je písemná a praktická maturitní práce. Ukázka žákovského projektu je přiložena na závěr učebních dokumentů.
Škola realizuje vzdělávání podle těchto učebních dokumentů, jeho
organizaci může však upravit odlišně, než vyžadují vyučovací metody běžné
předmětové výuky. V tomto případě se řídí metodickým pokynem MŠMT, k postupu při úpravě vzdělávacího procesu
škol a školských zařízení, č.j. 18 276/ 98-20 ze dne 30. dubna 1998.
Kromě
realizace cílů klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětu
odborný výcvik.
V
souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu, včetně
odborného výcviku, věnuje každý vyučující
patřičnou pozornost otázkám
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce a soustavně
usiluje o důslednou výchovu žáků k péči o životní prostředí. Vyučující
aktualizuje učivo o nové poznatky vědy a techniky podle odvětvového
charakteru oboru a obsahu předmětu, s důrazem na technický rozvoj výroby a
zavádění nových technologií.
Studijní obor Operátor dřevařské a nábytkářské výroby
je široce profilovaný ve smyslu použitelnosti absolventa pro různá
odvětví dřevozpracujícího průmyslu a též s možností uplatnění
ve stavebnictví. Další specializace absolventa se bude odehrávat v jeho zaměstnání.
Smysl této změny ve vzdělávání, tedy rozdělení a prohloubení obecné
odborné složky vzdělávání, spočívá v podstatném rozšíření
uplatnitelnosti absolventů na trhu práce a v lepší připravenosti na eventuální
pozdější rekvalifikaci. Získá-li absolvent kvalitní základy vzdělání,
bude snáze schopen se v určitém pracovním prostředí
specializovat na konkrétní činnost. K zabezpečení tohoto cíle vzdělávání
je nutné využít práva školy dotvářet učební dokumenty tak, aby splňovaly
přípravu budoucího absolventa studijního oboru po všeobecné a všeobecně
odborné linii vzdělávání s přihlédnutím k regionálním požadavkům
a rovněž, aby byla zaručena srovnatelná úroveň absolventů jednotlivých
škol, vychovávajících žáky v rámci
třetí vzdělávací úrovně pro práci v různých dřevozpracujících
odvětvích. Pro splnění těchto
požadavků je nutné přistoupit zodpovědně k úpravám a k
vytváření učebních osnov vyučovacích předmětů jak z kategorie základních,
tak z kategorie výběrových a volitelných předmětů včetně jejich
pojetí. Rámcový rozpis učiva všech učebních osnov, které jsou součástí
příslušných souborů všeobecně vzdělávacích předmětů a všech učebních
osnov, které jsou součástí těchto učebních dokumentů, je pro školu závazný.
Škola je rozpracuje do konkrétní podoby, provede rozdělení vyučovacích
hodin do jednotlivých ročníků (pokud tomu tak není) a přiřadí počet vyučovacích
hodin k jednotlivým základním tematickým celkům.
V učebním plánu jsou mezi základní vyučovací předměty zařazeny tyto odborné předměty: ekonomika, odborné kreslení, elektrotechnika, materiály, stroje a zařízení, technologie, a odborný výcvik. Učební osnovy uvedených předmětů jsou součástí těchto učebních dokumentů a obsahují rámcový rozpis učiva. Všechny tematické celky rámcového rozpisu učiva příslušného vyučovacího předmětu musí být probrány. Škola dotváří konkrétní učební osnovu s ohledem na specifiku výuky.
Výběrové
a volitelné předměty se výrazně podílejí na dotváření profilu budoucího
absolventa s ohledem na odbornou náplň z hlediska příslušných odvětví dřevozpracujícího
průmyslu. Proto je třeba pečlivě stanovit nabídku těchto předmětů k výběru
a vytvořit konkrétní učební plán.
Příkladem vhodného výběrového předmětu
může být předmět odborná technologie. Uspořádání učiva učební
osnovy výběrového vyučovacího předmětu odborná technologie musí vycházet
z teoretického základu předmětu technologie a dále je nutná jeho aplikace
na konkrétní požadovanou oblast dřevozpracujícího průmyslu. Poznatková
teoretická oblast je východiskem pro teoretickou a praktickou aplikaci v
odborných předmětech a v odborném výcviku. Z uvedeného vyplývá značná
náročnost na koordinaci a posloupnost učiva z hlediska zachování mezipředmětové
návaznosti pro několik souběžně probíhajících teoretických předmětů
a především pro odborný výcvik. Mezipředmětovým vztahům musí být podřízeno
jednak rozdělení vyučovacích hodin do jednotlivých ročníků a jednak
vnitřní struktura předmětu. Časovou a obsahovou diferenciací učiva lze
splnit specifické vzdělávací cíle nejen z hlediska zvoleného zaměření,
ale i z hlediska zajištění adaptability absolventa v praxi. Podobně
je třeba uvažovat při komplexní
realizaci výuky.
Učební osnova odborného výcviku má rozhodující význam pro odbornou přípravu žáků, proto je nezbytné věnovat metodám a formám výuky náležitou pozornost. Náplň učiva odborného výcviku musí splňovat požadavky znalostí, vědomostí a dovedností, odpovídající třetí vzdělávací úrovni pro povolání technik, pro práci v příslušném dřevozpracujícím odvětví s ohledem na další specifikaci oboru. Z tohoto pohledu je třeba pracovat s rámcovým rozpisem učiva učební osnovy vyučovacího předmětu odborný výcvik, která je součástí těchto učebních dokumentů. Škola má povinnost tuto učební osnovu konkretizovat, tzn. rozpracuje ji do konkrétních podmínek tak, aby byl splněn stanovený profil absolventa studijního oboru. Při výuce odborného výcviku je třeba dodržet tématické celky a jednotlivé pracovní činnosti přizpůsobit volbě zaměření oboru. Možnost zařazování odborných specializačních bloků (specifické učivo) umožňuje reagovat na požadavky spolupracujících podniků a firem a tím i na trh práce. V odborném výcviku musí být komplexně realizovány výchovně vzdělávací cíle, které vedou žáka k získávání základních kompetencí pro práci v dřevozpracujícím průmyslu. Vzdělávání má zprvu obecnější charakter a postupně v souladu s realizací cílů klíčových dovedností narůstá odvětvová specializace ve prospěch požadované odbornosti budoucího absolventa studijního oboru.
Profil
absolventa v těchto učebních dokumentech je formulován obecně s ohledem na širokou použitelnost tohoto vzdělávacího programu pro
různá odvětví dřevozpracujícího průmyslu a na pracovní uplatnění
absolventů. Je proto nezbytné, aby škola sama dotvořila profil absolventa
pro konkrétní zaměření vzdělávacího
programu.
Při výběru do studijního oboru 33-41-L/006 Operátor dřevařské a nábytkářské
výroby nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
·
poruchami
funkce horních končetin (poruchy hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky
závažnými chronickými nemocemi
kůže a spojivek při praktické výuce a předpokladu prací ve výrobě,
·
prognosticky
závažnými chronickými nemocemi dýchacích cest a plic při praktické výuce
a předpokladu prací ve výrobě,
·
prognosticky
závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů a
kolapsovitými stavy, a to při praktické výuce a předpokladu práce s motorovou
mechanizací,
·
závažnými
poruchami sluchu při praktické výuce
a předpokladu práce v riziku hluku,
·
prognosticky
závažnými poruchami vidění, poruchami zorného pole.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného oboru nebo předpokládaného uplatnění. K posouzeni zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů -
zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu a postihovat jak otázky a předpisy
bezpečnosti z hlediska jednotlivce, tak zaměstnance řídícího činnost
kolektivu.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce
a požární ochrany.
Rozsah praktické přípravy na povolání je určen učebními osnovami.
Podmínky, za kterých je možno tuto přípravu provádět stanoví ZP ve
znění pozdějších předpisů, v § 163 až 168 a dále ustanovení vyhlášky
Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
podle níž je nutno respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Pokud
to vyžaduje charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z hlediska hygieny práce podmínky,
za kterých je možné výuku provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci se rozumí:
Důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, s protipožárními předpisy, se zásadami první
pomoci a technologickými postupy.
Používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním
a protipožárním předpisům.
Používání osobních ochranných pracovních prostředků
podle platných předpisů.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované mistrem v souladu s přílohou č. 1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb.
5. Vykonávání
stanoveného dozoru, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem -
vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá
na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna
pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v
případě porušení bezpečnostních předpisů, pracovních postupů nebo při
ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem -
osoba pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků
a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací
obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na
konkrétní probírané téma odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců
příslušného učňovského zařízení v závislosti na charakteru tématu
a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tématický
celek plní.