Název vzdělávacího
programu:
Kmenový obor:
3341L
Dřevařství
Studijní obor:
33-41–L/006
(33-41-4)
Zaměření:
Škole
je dána možnost tvorby zaměření pro různá odvětví dřevařské a nábytkářské
výroby, která lze specifikovat za předpokladu, že bude důsledně plnit
požadavky Standardu středoškolského odborného vzdělávání a respektovat
stanovené profesní profily platné pro sféru práce.
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné
střední odborné
Způsob ukončení
a certifikace: maturitní
zkouška , vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným a odborným vzděláním. Po ukončení přípravy ve studijním oboru Operátor dřevařské a nábytkářské výroby, úspěšném vykonání maturitní zkoušky a po příslušné praxi je absolvent připraven pro samostatnou, vysoce kvalifikovanou obsluhu, seřizování a běžnou údržbu moderního výkonného výrobního zařízení, výrobních linek v dřevařském a nábytkářském průmyslu, pro technickou přípravu hlavní a vedlejší výroby a pro veškeré obslužné procesy v provozech. Může působit ve střední technické funkci provozního charakteru, řídit pracovní kolektiv.
Je
schopen řídit technologické procesy v dřevařské prvovýrobě a druhovýrobě,
kontrolovat spolehlivost a kvalitu těchto procesů systémem provozního měření
a zkoušek, umí upravovat a efektivně zpracovávat základní suroviny a
materiály na výrobky v různém stupni dokončení. Je připraven na ovládání
a řízení technologických procesů zpracování dřevařských surovin na výrobky
ve výrobním procesu a ke kontrole
těchto procesů, k odbornému používání výrobních zařízení, k ovládání
základních typů zařízení pro příjmovou, skladovou a provozní manipulaci
s využitím mechanizace a automatizace včetně dálkového řízení
pomocí počítačů. Umí používat základní ruční vybavení truhláře i
nejmodernější elektrické nářadí. Je schopen kontrolovat a ošetřovat příslušné
pracovní nástroje. Technické výkresy dokáže
číst a kreslit, umí zpracovat
kompletní technickou dokumentaci a to ručně , nebo na počítači s využitím
počítačové grafiky a dalších počítačových programů používaných v oblasti
dřevařství a nábytkářství. Dovede zpracovat ekonomickou
rozvahu výroby.
Absolventi v rámci odborného výcviku, odborných exkurzí a konzultací získají základní poznatky o technické vybavenosti provozů dřevozpracující výroby, získají základní pracovní zkušenosti při výrobě nábytkových dílců a jiných výrobků ze dřeva. Studiem zaměřeným na čalounictví se připravují na zvládnutí technologických a konstrukčních odlišností při výrobě čalouněného nábytku. Studiem zaměřeným na dřevařskou výrobu se připravují na zvládnutí výroby řeziva a ostatních dřevařských výrobků (dýh, překližovaných a aglomerovaných desek atd.).
Podobně
i v dalších zaměřeních vytvořených školou podle jejich možností a
s ohledem na regionální požadavky, získají absolventi odbornost pro
konstrukce a projektování dřevařských, nábytkářských a speciálních výrobků,
jejich výrobu a návrhy interiérů.
Absolventi studijního oboru jsou připraveni pro výkon povolání ve sféře podnikatelské i zaměstnanecké, ve všech částech dřevařské a nábytkářské výroby, které zpracovávají domácí obnovitelnou surovinu, s ohledem na její nejhospodárnější využití. Po absolvování potřebné praxe a případných předepsaných zkoušek mají předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání.
Střední
škola - střední odborné učiliště, odpovídá za výchovu a vzdělávání
žáků. Vzdělávání musí vždy směřovat ke splnění vzdělávacího cíle,
to jest k přípravě kvalitního kvalifikovaného pracovníka s dobrou přizpůsobivostí
na trhu práce.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu,
aby po jejím ukončení žák:
-
disponoval rozvinutými
dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení,
utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, hodnotovou
orientaci, odpovídající demokratické společnosti
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace, dokázal jej
vhodně užívat v nejrůznějších situacích
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské
a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně
ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval
zásady společenského chování
-
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně
a logicky
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních
památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu
druhých
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten
je ochraňovat
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek
komunikace mezi lidmi různých kultur v rámci Evropy i světa, poznávání
kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení,
ale i jako prostředek pro rozvoj své odbornosti
-
dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných
společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, pracoval s
odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu
cizích jazyků
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost
-
porozuměl matematickým závislostem, uměl zpracovat získané údaje
formou grafů, diagramů, tabulek atd.
-
byl schopen využívat znalosti z oblasti informačních technologií,
dokázal aplikovat nejnovější software svého oboru vedoucí ke zkvalitnění
a zefektivnění svých osobních a pracovních aktivit
-
byl schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování,
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc a byl ohleduplný
k ostatním.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu,
aby po jejím ukončení žák:
-
uměl řešit i odborné problémy, byl schopen logicky hodnotit reálné
situace, odhalovat jejich podstatu, uměl získávat a zpracovávat informace z odborné
literatury, z elektronických medií, z vlastních zkušeností i zkušeností
jiných odborníků a dokázal nalézt a obhájit vlastní řešení
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům dřevozpracujícího
průmyslu, naučil se v oblasti ekologie i ochrany zdraví zaujímat aktivní
postoje a hledat řešení, která se týkají bezpečnosti práce v širším
pojetí
-
dokázal poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal
základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, aktivně usiloval o
zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam
-
byl schopen samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru s cílem
využívat získané informace v pracovní činnosti a doplňovat je a rozvíjet
v systému celoživotního vzdělávání
-
byl vybaven základními znalostmi a dovednostmi z ekonomické a právní
oblasti a uměl je správně aplikovat v zaměstnanecké i v podnikatelské
činnosti
-
uvědomoval si možnosti svého pracovního zařazení a měl schopnost
doplňovat a rozvíjet si své odborné vzdělání s ohledem na měnící
se podmínky ve své profesi a na trhu práce
-
uměl správně používat odbornou dřevařskou a nábytkářskou
terminologii, respektovat ČSN a ISO normy, uměl samostatně zpracovávat a vést
technickou a technologickou dokumentaci a pracovat s ní včetně správné
orientace ve výrobních schématech
-
respektoval zásady hospodaření se surovinami, energií a přírodními
zdroji
-
znal podstatu mechanických a hydrotermických operací a k nim příslušejících
výrobních zařízení
-
ovládal ruční a strojní opracování materiálů a základy řízení
automatizovaných strojů
-
zvládl teoreticky a prakticky základní i složitější technologické
operace a dodržoval technologickou a pracovní kázeň z hlediska kvality
výroby a její kontroly v obecném pojetí
-
měl základní poznatky o vlastnostech a chování surovin a materiálů
v průběhu technologického procesu, byl schopen pohotově a správně
reagovat na jednotlivé jevy v průběhu výroby a vzniklé situace
kvalifikovaně řešit
-
uměl kontrolovat průběh dějů a procesů pomocí vhodné měřicí
techniky, kontrolních a zkušebních přístrojů, pracovat s kontrolními
záznamy včetně jejich vyhodnocování
-
měl osvojeny základní analytické postupy, dokázal je využívat v příslušných
procesech přípravy výroby, vlastní výroby a užití výrobků, uměl
vyhodnocovat získané výsledky a vyvozovat z nich kvalitativní a
kvantitativní závěry
-
měl osvojeny zásady a návyky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při
práci s hořlavými materiály a jinými škodlivinami, znal riziková místa
v celém procesu výroby, uměl aktivně využívat těchto poznatků a
dovedností k tvorbě a ochraně životního prostředí
-
uměl samostatně a pohotově řešit úkoly na svěřeném technologickém
úseku a současně spolupracovat v týmu
-
uměl identifikovat a analyzovat problémy v běžných výrobních
a podnikatelských situacích, zvažovat jejich řešení, vybírat a navrhnout
řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při
řešení a dodržovat je
-
měl vědomosti a dovednosti manuální a též intelektuální z hlediska
aktivnějšího přístupu ke svému profesnímu uplatnění jak v roli zaměstnance,
tak v oblasti vlastní podnikatelské činnosti.
Možnosti
uplatnění absolventa
Studijní obor 33-41-L/006 Operátor dřevařské a nábytkářské výroby poskytuje žákům přípravu pro uplatnění ve všech oblastech dřevozpracujícího průmyslu. V prvovýrobě, v druhovýrobě i při obchodování s materiály a výrobky. Absolvent najde uplatnění jako operátor nebo technik v pilařské výrobě, při výrobě konstrukčních desek, při výrobě nábytku, při stavebně truhlářské a tesařské výrobě, i v dalších podnikatelských a obchodních aktivitách v této oblasti. Uplatní se jako konstruktér nábytku při řešení interiérů, jako vysoce kvalifikovaný pracovník obsluhy konvenčních i moderních numericky řízených strojů nebo při řízení pracovních kolektivů.
Škola
realizuje specifickou přípravu žáků na povolání příslušným zaměřením
pro různé oblasti dřevařské výroby podle svých možností, regionálních
požadavků a požadavků trhu práce.
Absolvent, který úspěšně vykonal maturitní zkoušku, se může ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách podle platných právních norem.