MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 29. 7. 2002, čj. 23 967 / 2002 - 23 s platností od 1. 9. 2002 počínaje 1. ročníkem
33-41-L/006 (33-41-4) Operátor dřevařské a nábytkářské výroby
Kategorie
a názvy
vyučovacích
předmětů
|
Počet
hodin za studium celkem
|
A. Povinné vyučovací
předměty
|
|
a)
základní předměty |
|
Český jazyk a literatura |
10 |
Cizí jazyk |
12 |
Občanská nauka |
3 |
Dějepis |
2-3 |
Matematika |
10-12 |
Fyzika |
4-5 |
Základy ekologie |
1-2 |
Tělesná výchova |
8 |
Práce s počítačem |
2-4 |
Ekonomika |
2-4 |
Odborné kreslení |
3-4 |
Elektrotechnika |
1-2 |
Materiály |
3-5 |
Stroje a zařízení |
4-5 |
Technologie |
3-8 |
Odborný výcvik |
44,5-48 |
b) výběrové
předměty |
|
Odborná technologie |
3-5 |
Konstrukce |
0-5 |
Jiný
výběrový předmět |
0-5 |
c)
volitelné předměty |
3-8 |
Celkem
hodin |
132 |
B. Nepovinné vyučovací
předměty
|
|
1.
Učební plán (rámcový) je zpracován bez rozvržení do jednotlivých
ročníků a je pro školy závazný. Škola si buď dopracuje tento učební plán,
přičemž musí dodržet zásady uvedené v poznámkách, nebo si může převzít
doporučený učební plán, který je součástí těchto učebních dokumentů.
2.
Učební plán rozpracovaný
do ročníků a učební osnovy předmětů základních, výběrových,
volitelných, případně nepovinných dopracovaných
ve škole ve standardním provedení,
schválených ředitelem školy a opatřených razítkem školy, jsou nedílnou
součástí povinné dokumentace školy.
3.
Při dopracování učebního plánu
(rámcového) je škola povinna zařadit vyučovací předměty český jazyk a
literatura, cizí jazyk, matematika, tělesná výchova, technologie a odborný
výcvik do všech ročníků.Vyučovací předmět
technologie je škola povinna zařadit v 1. a 2. ročníku studia a vyučovací
předmět odborná technologie je škola povinna zařadit ve 3. a 4. ročníku
studia. Přitom musí být v dopracovaném
učebním plánu zachován stanovený podíl všeobecného vzdělání, tj.
minimálně 30% za celé období přípravy.
4.
Při dopracování učebního plánu nesmí být celkový počet týdenních
vyučovacích hodin v každém ročníku menší než 28 a větší než 33
vyučovacích hodin.Vymezení týdenního
počtu vyučovacích hodin se týká pouze dopracování učebního plánu a
nevztahuje se na organizaci vyučování.
5.
Při dopracování učebního plánu a učebních osnov je třeba dbát
na koordinaci učiva v rámci mezipředmětových vztahů (např. vazba
mezi předměty materiály, stroje a zařízení, technologie,
odborná technologie. a odborný výcvik).
6.
Základní předměty (a) představují základ vzdělání studijního
oboru, zahrnují předměty všeobecně-vzdělávací a odborné. Zařazení výběrových
a volitelných předmětů [(b), (c)] včetně stanovení obsahu a rozsahu, které
umožňuje směrovat přípravu žáků do určité profesní oblasti, je částečně
vymezeno těmito poznámkami(k rámcovému učebnímu plánu), ostatní je
v kompetenci vedení školy.
7.
Začlenění předmětu odborná technologie (z kategorie výběrových
předmětů) je pro všechny školy povinné, jeho náplň je však
výběrová podle níže uvedené
nabídky. Celá oblast dřevozpracujícího
průmyslu je
rozdělena do
čtyř skupin: pilařská
výroba, výroba
konstrukčních desek,
výroba nábytku a stavebně-truhlářská
výroba. Vedení školy podle svého uvážení
vybere dvě oblasti, kterým se bude věnovat (jedné podrobněji, druhé
méně podrobně) a podle toho vybere obsah předmětů odborná technologie a
konstrukce pro třetí a čtvrtý ročník. Předmět konstrukce má v učebním
plánu danou hodinovou dotaci. Místo
předmětu konstrukce lze zařadit jiný výběrový předmět tak, jak to
vyhovuje daným podmínkám školy. Pokud škola vybere jiný výběrový předmět
– např. chemické zpracování dřeva, konstrukce a prodej montovaných
staveb a dřevostaveb, laboratorní cvičení, ostatní dřevařská výroba a
prodej dřevařských a nábytkářských výrobků, případně jiný předmět,
který vyhovuje zaměření žáků, musí pouze dodržet
stanovenou dotaci hodin.
8.
Místo výběrového předmětu odborná
technologie bude škola uvádět v pedagogické dokumentaci a na vysvědčení název
podle vybraného zaměření předmětu
např. pilařská technologie,
technologie výroby
konstrukčních desek, technologie
výroby nábytku, technologie
stavebně-truhlářské výroby.
9.
Kategorie volitelných vyučovacích předmětů (c) je nezávislá na
kategorii základních a výběrových předmětů. Volitelné předměty jsou
dotovány hodinami, které nebyly vyčerpány základními všeobecně vzdělávacími
nebo základními odbornými předměty a profilujícími výběrovými předměty.
Škola může nabídnout výuku volitelných předmětů, přičemž o tom, které
budou zařazeny do učebního plánu rozhodne vedení školy. Volitelných předmětů
lze využít i k navýšení hodinové dotace základních či výběrových předmětů.
V tomto případě škola dopracuje učební osnovy příslušných předmětů
včetně jejich pojetí. Do nabídky volitelných předmětů se k výběru
doporučují předměty
technická dokumentace a cvičení, automatizace, čalounictví, umělecko-řemeslné
zpracování dřeva,aj. případně kterékoliv všeobecně vzdělávací předměty
uvedené v učebním plánu, dále konverzace v cizím jazyce, další cizí
jazyk, práce s počítačem, kterékoliv odborné předměty uvedené v učebním
plánu nebo předměty s ekologickou tematikou a další předměty, které
mají vztah k požadované odbornosti a budou se podílet na celkovém dotváření
profilu absolventa.
10.
Všeobecně- vzdělávacím předmětům se vyučuje podle
aktuálně platných učebních osnov schválených MŠMT ČR pro střední
odborné školy.
11.
Škola si může zpracovat vlastní učební osnovy
pro všeobecně vzdělávací
předměty. V tomto případě je však nezbytné, aby takto stanovená všeobecně
vzdělávací složka vedla k naplnění požadavků profilu absolventa
uvedeného v těchto učebních dokumentech. Učební osnovy všeobecně -
vzdělávacích předmětů zpracované školou musí schválit MŠMT ČR.
12.
Pro výuku cizího jazyka se na úrovni učebního plánu používá název „Cizí jazyk“. Na vysvědčení se
uvede název konkrétního cizího jazyka, kterému se žák učil.
13.
Ve schválených učebních dokumentech může škola provádět v učebním
plánu úpravy až do výše 10% celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin v příslušném ročníku. V rámci této úpravy nelze
vypustit žádný základní vyučovací předmět a nesmí být překročen
celkový týdenní počet hodin stanovený
učebním plánem. Ve schválených učebních osnovách
může škola provádět úpravy vzdělávacího obsahu do 30% celkové
hodinové dotace.
14.
Zpracování učebních osnov odborných vyučovacích předmětů bez
hodinové dotace u jednotlivých tematických celků umožňuje škole při
jejich dopracování vhodně reagovat na vzdělávací potřeby žáků a na požadavky
v regionu.
15.
Dělení hodin ve vyučovacích předmětech je plně v kompetenci
ředitele školy, který musí postupovat v souladu s platnými předpisy.
16.
Volba a zařazení nepovinných předmětů je plně v kompetenci ředitele
školy. Pro výuku nepovinných předmětů může škola využít schválené učební
osnovy, které jsou vydány v samostatném souboru, nebo vlastní osnovy
schválené ředitelem školy.
17.
Žák může
během školního
roku navštěvovat
nejvýše dva nepovinné předměty,resp. tři,
18.
je-li jedním z nich předmět sportovní hry nebo řízení motorových
vozidel.
19.
Učivo všech vyučovacích předmětů je rozvrženo v 1. až 3. ročníku
do 33 týdnů, ve 4. ročníku do 30 týdnů, zbývající doba se využije
podle níže uvedené tabulky.
20. Maturitní zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních předpisů.
Denní
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
|
|||
V ročníku |
Celkem |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
a)
základní předměty |
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Občanská nauka |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
4 |
2 |
2 |
2 |
10 |
Fyzika |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Práce s počítačem |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Ekonomika |
- |
- |
1,5 |
1,5 |
3 |
Odborné kreslení |
1,5 |
2 |
- |
- |
3,5 |
Elektrotechnika |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Materiály |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Stroje a zařízení |
2 |
1 |
1,5 |
- |
4,5 |
Technologie |
1,5 |
2 |
- |
- |
3,5 |
Odborný výcvik |
6 |
14 |
14 |
14 |
48 |
b) výběrové
předměty |
|
|
|
|
|
Odborná technologie |
- |
- |
3 |
2 |
5 |
Konstrukce |
- |
- |
2 |
1,5 |
3,5 |
c)
volitelné předměty |
- |
- |
1 |
3 |
4 |
Celkem
hodin |
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
1.Tento
učební plán byl zpracován v souladu s poznámkami k učebnímu
plánu (rámcovému).
Pro další
práci s doporučeným
učebním plánem
platí všechny
poznámky uvedené
2.Tabulky „Přehled využití týdnů“ a „Tabulka klíčových dovedností“ uvedené k rámcově zpracovanému učebnímu plánu jsou platné i pro tento doporučený učební plán.
3.Maturitní
zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních předpisů.
Dálkové studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet vyučovacích hodin |
|
||||
V jednotlivých ročnících |
Celkem |
|||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
|
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
|
a)
základní
předměty |
|
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
100 |
Cizí jazyk |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
100 |
Občanská nauka |
- |
- |
10 |
10 |
10 |
30 |
Dějepis |
10 |
- |
- |
- |
- |
10 |
Matematika |
30 |
20 |
20 |
20 |
20 |
110 |
Fyzika |
20 |
10 |
- |
- |
- |
30 |
Základy ekologie |
10 |
- |
- |
- |
- |
10 |
Práce s počítačem |
20 |
10 |
- |
- |
- |
30 |
Ekonomika |
- |
- |
10 |
10 |
10 |
30 |
Odborné kreslení |
20 |
10 |
10 |
- |
- |
40 |
Elektrotechnika |
- |
10 |
10 |
- |
- |
20 |
Materiály |
10 |
10 |
10 |
- |
- |
30 |
Stroje a zařízení |
- |
10 |
10 |
10 |
20 |
50 |
Technologie |
10 |
10 |
30 |
- |
- |
50 |
Odborný výcvik |
20 |
40 |
40 |
40 |
20 |
160 |
b)
výběrové
předměty |
|
|
|
|
|
|
Odborná technologie |
- |
- |
- |
30 |
30 |
60 |
Konstrukce |
- |
- |
- |
20 |
20 |
40 |
Jiný výběrový předmět |
- |
- |
- |
20 |
20 |
40 |
c)
volitelné
předměty |
|
|
|
|
|
|
Celkem
hodin |
190 |
170 |
190 |
200 |
190 |
940 |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
|
Poznámky
k učebnímu plánu dálkového studia:
1.
V dálkovém studiu se vyučuje podle platných učebních osnov
denního studia. Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu si
přizpůsobí vyučující podle počtu konzultačních hodin, které
jsou uvedeny v učebním plánu dálkového studia. Upravený tematický plán
schvaluje ředitel školy.
2.
Počty konzultačních hodin mohou být upraveny nejvýše o 10% s tím,
že úprava bude provedena rovnoměrně
u všech předmětů v každém pololetí školního roku. Ředitel školy
rozhodne o průběhu konzultací podle pravidelného týdenního cyklu, nebo
podle jinak uspořádaného harmonogramu.
3.
V dálkovém studiu na konci každého pololetí žák skládá zkoušky
ze všech předmětů, jimž se v daném pololetí vyučovalo. V jednom
dni může žák konat nejvýše tři
zkoušky.
4.
Počet konzultačních hodin v každém ročníku musí být rovnoměrně
rozložen v průběhu celého školního roku.
5.
Maturitní zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních
předpisů.