PROFIL ABSOLVENTA
33-41-L/502 (33-36-6) Dřevěné konstrukce
Ve skupině studijních oborů: |
33-41-L/501 (33-31-6) Dřevařství |
|
33-42-L/501 (33-32-6) Nábytkářství |
|
33-42-L/508 (33-35-6) Čalounictví |
|
33-41-L/502 (33-36-6) Dřevěné konstrukce |
Absolvent studijních oborů zpracování dřeva je připraven pro budoucí uplatnění v odpovídajících pracovních a společenských funkcích.
Úplné střední odborné vzdělání rozvíjí osobnost absolventa tím, že upevňuje jeho mravní a charakterové vlastnosti, rozvíjí a rozšiřuje obecné schopnosti včetně schopnosti adaptace na měnící se podmínky společenské reality, prohlubuje vztah k práci, zdokonaluje komunikační možnosti. Toto vzdělání poskytuje absolventovi také potřebné poznatky
o přírodě, člověku a společnosti, umožňuje mu chápat vnitřní souvislosti mezi jevy, rozumět obecným zákonům a zákonitostem, oceňovat kulturní hodnoty a využívat je.Po odborné stránce je absolvent připraven tak, aby mohl vykonávat činnosti středních technicko - hospodářských pracovníků v oblasti zpracování dřeva.
Absolvent má umět získávat, kriticky hodnotit, třídit a využívat informace a jevech, procesech, které jsou významné pro vytváření názorů, postojů a přesvědčení v rozličných oblastech života a pro činnost občana a odborníka. Má si vytvářet vlastní názory na základní problémy pracovní i životní, konfrontovat je s názory druhých a ověřovat si zkušenosti.
Měl by mít vypěstovanou potřebu soustavného celoživotního vzdělávání, které zvyšováním kvalifikace umožňuje trvalou inovaci odborných poznatků a rozšiřování kulturního obzoru. Má se podílet na řízení života společnosti zodpovědnou prací a veřejnou činností, jednat v souladu s právními a morálními normami společnosti.
Absolvent studijních oborů zpracování dřeva má mít tyto schopnosti:
- samostatně myslet, pohotově se rozhodovat a rozhodně jednat
- aplikovat získané vědomosti a dovednosti ve společenské praxi
- iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu, podílet se aktivně na organizaci a řízení činnosti v pracovní skupině,
- respektovat zásady péče o životní prostředí
- získávat a využívat vědeckotechnické informace v pracovní činnosti, dále se vzdělávat.
Všeobecně vzdělávací složku profilu absolventa charakterizují vědomosti a dovednosti potřebné:
- k pohotovému, kultivovanému a správnému ústnímu i písemnému používání mateřského jazyka ve všech komunikativních situacích, a to jak obecných, tak profesních
- k samostatnému a přiměřeně jazykově správnému jednání ve vzniklé komunikativní situaci v cizím jazyce, k porozumění odbornému textu v tomto jazyce a k používání slovníku a jiných pomůcek
- k poznání a pochopení společenské a umělecké funkce literatury a ostatních druhů umění, jejich hlavních vývojových etap a rysů k vytvoření uvědomělých čtenářských návyků,
- k poznání a pochopení historického vývoje ČR a významných období světových dějin,
- k osvojení širokého základu středoškolské matematiky,
- k získání poznatků o nejdůležitějších fyzikálních jevech i zákonitostech a k aplikaci získaných poznatků v praxi,
- k rozvoji motoriky, všeobecných i specifických pohybových schopností a dovedností.
Odborná složka profilu absolventa studijních oborů zpracování dřeva je charakterizována zejména schopností
- přesného technického vyjadřování v písemném i ústním projevu, dovedností práce s odbornou literaturou včetně cizojazyčné
- aplikace základů elektrotechniky, elektroniky a automatizovaného řízení ve výrobě i technické obsluze výroby
- čtení a zhotovování technických výkresů a dalších způsobů grafické komunikace, včetně vědomostí o zobrazování a funkci částí strojů,
- posoudit vlastnosti materiálů ze dřeva a na bázi dřeva a dalších materiálů z hledisek technických, ekonomických, užitných a estetických vlastností konstrukcí a výrobků
- vhodně uskladňovat materiály, polotovary a výrobky
- ovládat možnost zpracování dřeva a jeho úprav, včetně využití dřevního odpadu
- obsluhovat, seřizovat a provádět běžnou údržbu strojů a zařízení, reagovat na odchylky od technologického režimu
- zabezpečovat ochranu výrobků, jejich údržbu a opravy
- ovládat principy měření a regulace technologických veličin
- vypracovávat a používat technickou dokumentaci v projektování a řízení konkrétních technologických procesů nebo jejich částí při uplatnění optimalizace výroby
- podílet se na zkoušení a hodnocení konstrukcí, ovládat hlavní systémy hodnocení konstrukcí z hledisek fyzikálních, mechanických, konstrukčních, funkčních, chemických a biologických, ekonomických, estetických a tvorby životního prostředí
- uplatňovat principy ekonomiky tržního hospodářství a poznatky o vedení pracovních kolektivů, psychologie práce a sociologie
- respektovat zásady bezpečnosti a ochrany při práci a požární ochrany.
Specifická složka profilu absolventa studijního oboru Dřevařství
je charakterizována zejména schopností:- využívat znalostí a dovedností konstrukčních řešení k hodnocení výrobků dřevařského průmyslu, zkoušení a hodnocení konstrukcí
- aplikace všech způsobů výroby polotovarů, zejména řeziva, dýh a překližkovaných, aglomerovaných a ostatních materiálů na bázi dřeva s využitím progresivních výrobních zařízení
- aplikace technologie výroby dřevařských výrobků, stavebně truhlářských výrobků, dřevěných podlahovin a obalů, nábytku a částí dřevostaveb
- ovládat principy montáže dřevařských výrobků.
Specifická složka profilu absolventa studijního oboru Dřevěné konstrukce
je charakterizována zejména schopností:- využívat znalosti a dovednosti konstrukčních řešení dřevěných stavebních prvků, dřevostaveb, dřevěných součástí staveb, obalů, palet a dalších výrobků ze dřeva
- ovládat principy montáže a osazování dřevěných součástí staveb z hlediska technických požadavků na jejich vlastnosti
- ovládat jednoduché statické výpočty při řešení konstrukcí.
Specifická složka profilu absolventa stud
ijního oboru Nábytkářství je charakterizována zejména schopností:- využívat znalosti a dovednosti konstrukčních řešení nábytku
- uplatňovat ergonomické a antropometrické požadavky při tvorbě nábytku
- zabezpečovat ochranu nábytku, jeho údržbu a opravy
- podílet se na zkoušení a hodnocení konstrukcí nábytku
Specifická složka profilu absolventa studijního oboru Čalounictví
je charakterizována zejména schopností:- využívat znalosti a dovednosti konstrukčních řešení čalouněného nábytku
- uplatňovat ergonomické a antropometrické požadavky při tvorbě čalouněného nábytku
- zabezpečovat ochranu čalouněného nábytku, jeho údržbu a opravy
- podílet se na zkoušení a hodnocení konstrukcí nábytku
Profil absolventa je dotvářen v rámci volností učebního plánu studijního oboru i jednotlivých vyučovacích předmětů a dále využitím volitelných vyučovacích předmětů.