Kmenový obor: |
3342L Nábytkářství |
Studijní obor: |
33-42-L/502 (33-38-4) Dřevařská a nábytkářská výroba |
Zaměření: |
Dřevařství Nábytkářství a čalounictví Stavební truhlářství Dřevěné konstrukce Obchod a ekonomika |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Absolventi studijního oboru dřevařská a nábytkářská výroba jsou středoškolsky vzdělaní pracovníci se všeobecným i odborným vzděláním. Jejich příprava byla směřována do tří základních oblastí - rozvoj osobnosti žáka, příprava pro život v občanské společnosti a příprava pro pracovní uplatnění.
Odborné vzdělávání vytváří předpoklady k získání kompetencí potřebných pro uplatnění v různých okruzích pracovních činností v dřevozpracujícím odvětví. Důraz je kladen na rozvoj schopností aplikovat poznatky a dovednosti na konkrétní situace charakteristické pro různá povolání související se zpracováním dřeva. Jedná se zejména o pochopení souvislostí mezi vlastnostmi jednotlivých materiálů a jejich technologickými možnostmi zpracování při realizaci výrobního procesu konkrétního výrobku, nebo jeho části. Zvláštní důraz je kladen na rozvoj komplexního pohledu na řešenou problematiku, včetně otázek bezpečnosti práce a vlivu na životní prostředí a zdraví člověka. Společný odborný základ směřuje k získání širšího rozsahu kompetencí, které umožní absolventům hledat a nacházet zaměstnání v širší oblasti trhu práce, popřípadě umožní jejich bezproblémovou rekvalifikaci.
Absolventi studijního oboru dřevařská a nábytkářská výroba byli v průběhu přípravy vedeni k tomu, aby
- ovládali základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti,
- komunikovali s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovávali obecně uznávaná pravidla slušného chování,
- uvědomovali si svou identitu a lidská práva, dovedli je obhajovat a zároveň plnili své morální a zákonné povinnosti,
- poznali jiné kultury a nacházeli ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování,
- uznávali lidi jiného etnického původu, náboženství, nebo kultury za sobě rovné a ctili jejich práva,
- rozuměli fungování demokracie a byli schopni aktivního občanského života,
- využívali svých vědomostí a dovedností ze společenskovědní oblasti a práva při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru, k hlubšímu porozumění své současnosti i při politickém a filozoficko-etickém rozhodování, hodnocení a jednání,
- vyjadřovali se v mateřském jazyce věcně, jasně, srozumitelně a jazykově správně,
- dovedli pracovat s informacemi z různých zdrojů, včetně elektronických médií a přistupovali k nim kriticky, uvědomovali si nutnost posouzení validity informačních zdrojů,
- samostatně pracovali s prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně je využívali při řešení úkolů nejen při výkonu profese, ale i v soukromém a občanském životě,
- používali cizí jazyk jako prostředek interkulturní komunikace ve společenském i pracovním životě, k poznávání kulturního bohatství jiných národů i k vzájemnému porozumění a pochopení,
- dokázali cizí jazyk, který studovali, používat pro potřeby svého povolání,
- uměli používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích,
- rozuměli vztahu člověka a přírody, jednali ekologicky,
- chápali význam umění pro člověka a dovedli si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty, jak pro obohacování své osobnosti, tak i pro svou profesní činnost,
- usilovali o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu a o optimální stav své tělesné zdatnosti,
- uměli chránit zdraví a věděli, jak si mají počínat v situacích ohrožení a při mimořádných událostech.
Absolventi studijního oboru dřevařská a nábytkářská výroba byli připravováni, aby
- uměli rozlišovat obsah základních ekonomických pojmů a správně je používali, znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, společenské a finanční ohodnocení dané profese, pracovní činnosti a práva,
- pracovali a jednali hospodárně, měli reálnou představu o kvalitě své práce a svých pracovních předpokladech, chápali podstatu, cíl a riziko podnikání, znali a uměli realizovat základní aktivity potřebné k založení firmy,
- měli představu o vztahu mezi skutečným tvarem výrobku, nebo jeho součásti a zobrazením,
- uměli číst technické výkresy, znázornit grafickou formou náčrtu, technického výkresu i počítačové grafiky skutečný tvar výrobku, součásti podle skutečnosti i podle představy,
- znali materiály, jejich vlastnosti a možnosti použití ve výrobě, dokázali posoudit jejich technické, ekonomické a užitné vlastnosti, volit vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění, provádět a vyhodnocovat zkoušky vlastností a vyhodnocovat jejich výsledky,
- dodržovali způsoby hospodárného a ekologického užívání a likvidace materiálů po skončení jejich životnosti,
- sledovali vývoj strojně-technologického zařízení, jejich možnosti a aplikovali tyto poznatky ve výrobní praxi, využívali znalostí o principech činnostech strojně-technologických zařízení pro dané pracovní činnosti a při návrzích technologických postupů výroby,
- ovládali principy měření, řízení a regulace, byli seznámeni s obsluhou, seřizováním a běžnou údržbou strojů a zařízení,
- navrhovali pro zvolené typy výrobků vhodné konstrukční řešení s vhodnou skladbou materiálů, prováděli konstrukční přípravu výroby daného výrobku,
- zvolili, případně navrhnuli vhodný technologický postup, nebo jeho varianty, pro zhotovení daného výrobku,
- prováděli technologickou přípravu výroby daného výrobku,
- sledovali trendy vývoje technologií a aplikovali tyto poznatky v praxi,
- orientovali se v příslušných technických normách a předpisech a dodržovali je,
- chápali bezpečnost práce jako součást péče o zdraví své i svých spolupracovníků,
- respektovali platné právní předpisy, zákony, prováděcí vládní nařízení, vyhlášky a normy vztahující se k bezpečnosti práce a ochraně zdraví při práci, dodržovali je a vyžadovali jejich dodržování,
- používali osobní ochranné pomůcky podle platných předpisů, používali technické vybavení odpovídající bezpečnostním a požárním předpisům, dodržovali systém pravidelných kontrol bezpečnosti a hygieny práce,
- znali a sledovali možná pracovní rizika související se zaměřením pracovních činností a napomáhali k jejich odstraňování či snižování.
Absolventi studijního oboru 33–42–L/502 Dřevařská a nábytkářská výroba mají široké uplatnění ve všech oblastech dřevozpracujícího průmyslu – v prvovýrobě, v druhovýrobě i při obchodování s materiály a výrobky. Absolventi se uplatní zejména na střední a nižší úrovni řízení a organizaci výroby – jako vedoucí a přípraváři výroby, plánovači, mistři, referenti v oblasti kontroly jakosti a kvality, ekonomiky a obchodu (zásobovači, odbytáři, cenaři). Absolventi se rovněž uplatní jako návrháři, konstruktéři, technologové, operátoři výroby a v oblasti logistiky.
Škola realizuje specifickou přípravu žáků na povolání příslušným zaměřením pro různé oblasti dřevařské výroby podle svých možností, regionálních požadavků a požadavků trhu práce.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách podle platných právních předpisů.