Kmenový
obor: 3342M Nábytkářství
Studijní obor: 33-42-M/003 Nábytkářská a dřevařská výroba
Zaměření:
Dřevařství
Dřevěné konstrukce
Stavební truhlářství
Čalounictví
Obchod a ekonomika
1. Charakteristika studijního oboru
Studijní obor Nábytkářská a dřevařská výroba zabezpečuje na úrovni
úplného středního odborného vzdělání přípravu na povolání v celém
rozsahu dřevařské prvovýroby a druhovýroby, výroby nábytku a čalounické
výroby při vhodné dělbě obsahu přípravy mezi jednotlivé studijní zaměření:
Dřevařství, Dřevěné konstrukce, Stavební truhlářství, Nábytkářství,
Čalounictví, Obchod a ekonomika.
Studijní
zaměření Dřevařství připravuje žáky pro celou oblast zpracování dřeva
se širokým odborným základem pro dřevařskou prvovýrobu i druhovýrobu.
Absolventi se uplatňují jak ve výrobě dřevěných polotovarů, tak i v
oblasti dřevostaveb, stavebně truhlářské výroby, dřevěných obalů a
podlahovin a výroby jednoduchého nábytku. Vzhledem k širokému odbornému základu
mají absolventi možnost uplatnit se v praxi. Pojetí tohoto zaměření je předpokladem
pro snadnou rekvalifikaci k výkonu funkcí v příbuzných oblastech.
Studijní zaměření Dřevěné konstrukce připravuje žáky pro činnosti
technické i řemeslné v oblasti dřevostaveb, dřevěných konstrukcí, dřevěných
součástí staveb, dřevěných obalů a palet, výrobků ze dřeva pro zemědělství,
služby, zařízení pro volný čas, včetně údržby a oprav dřevěných
staveb, konstrukcí a výrobků. Zahrnuje rovněž pomocné a zabezpečovací
konstrukce, zejména ve stavebnictví.
Studijní zaměření Stavební truhlářství připravuje žáky pro činnosti
v oblasti konstrukční, technologické i organizací přípravy kusové a sériové
výroby prvků stavebního truhlářství občanských, průmyslových i hospodářských
staveb. Zahrnuje také schopnost posouzení prvků z hlediska pevnosti, tepelněizolačních,
zvukověizolačních i hydroizolačních vlastností. Absolventi se také uplatní
při rekonstrukcích staveb, opravách a ochraně stavebně-truhlářských prvků.
Studijní zaměření Nábytkářství připravuje žáky pro činnosti v
oblasti konstrukční, technologické a organizační přípravy kusové i sériové
výroby nábytku, pro technické funkce ve výrobě a prodeji nábytku a pro řešení
základních problémů tvorby interiérů, případně exteriérů v
souvislosti s vybavením nábytkem. Zaměření obsahuje zpracování dřevařských
polotovarů a ostatních materiálů, konstrukční řešení a technologii výroby
nábytkových součástí, dílců a podskupin i montáže nábytku. Zahrnuje
rovněž provádění odborných oprav nábytku.
Studijní
zaměření Čalounictví připravuje žáky pro činnosti v oblasti konstrukční
přípravy, technologické přípravy a řízené sériové a kusové výroby čalouněného
nábytku, práce dekoratérské a úpravy interiérů, zpracování materiálů
podle funkce, velikosti a složitosti čalouněných výrobků. Připravuje pro
zvládnutí technologie výroby, a to jak ručním, tak strojním způsobem,
zahrnuje i provádění oprav čalouněného nábytku.
Studijní
zaměření Obchod a ekonomika vychovává odborníky pro ekonomické a obchodní
činnosti firmy. V rámci tohoto zaměření jsou žáci seznámeni s podnikovou
ekonomikou, výpočtem daní, vedením účetnictví, podnikové korespondence a
administrativou firmy. Mimo to je u tohoto zaměření rozšířena výuka o další
cizí jazyk a základy práva.
Studijní obor Nábytkářská a dřevařská výroba je orientován především
na progresivní konstrukce, technologie a výrobní zařízení, vědomosti a
dovednosti v oblasti organizace, řízení a provozního hospodaření a
pojetí výroby průmyslové a řemeslné (malovýroby). Zahrnuje specifickou přípravu
pro vysoce kvalifikované techniky a pracovníky technickoorganizačního řízení
výroby, schopné podnikání podle podmínek stanovených Živnostenským zákonem,
a to v odvětví zpracování dřeva obecně i podle specifiky jednotlivých
studijních zaměření.
Absolventi
všech zaměření po ukončení studia mohou též pokračovat ve studiu na
vysokých školách i vyšších odborných školách v oboru i mimo obor dle zájmu
absolventa a potřeb společnosti.
2. Charakteristika obsahu vzdělání
Obsah vzdělání je stanoven tak, aby žáci mohli po úspěšném
absolvování studia a po zapracování kvalifikovaně vykonávat činnosti ve
středně technických funkcích, podnikat v oblasti dřevařské prvovýroby a
druhovýroby, dřevěných konstrukcí, výroby nábytku a čalounění.
Střední odborná škola poskytuje vzdělání všeobecné a odborné.
Poznatky, které tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují žákům
vyučovací předměty společenskovědní, matematicko-přírodovědné a tělesná
výchova na úrovni požadovaného úplného středního vzdělání.
Učivo českého jazyka vytváří základ pro rozvoj kultivovaného,
stylisticky i gramaticky správného projevu, literární tématika seznamuje žáky
se společenskou a uměleckou funkcí literatury, s jejími vývojovými
etapami, motivuje žáky k intelektuálnímu rozvoji vlastní osobnosti, přispívá
k trvalému vztahu k estetickým hodnotám.
Cílem
výuky cizího jazyka je vytvářet základní komunikativní dovednosti,
motivovat ho k práci s cizojazyčnou odbornou literaturou, přibližovat
poznatky o zemích mluvících vyučovaným jazykem.
Vyučovací
předmět občanská nauka uvádí žáky do základní problematiky
psychologie, sociologie, politologie, filozofie, etiky a náboženství.
Úkolem dějepisu je podat ucelený obraz vývoje národních dějin v
souvislosti s dějinami světovými. Přibližuje vzájemné vztahy mezi
konkrétními historickými fakty a zákonitostmi, které historický vývoj
charakterizují.
Učivo matematicko-přírodovědných předmětů poskytuje žákům
soubor matematických a přírodovědných vědomostí a dovedností na středoškolské
úrovni a současně rozvíjí schopnost žáků získané poznatky rozšiřovat
a aplikovat v rámci odborné složky vzdělání.
Tělesná výchova rozvíjí motoriku žáka, všeobecné pohybové
schopnosti a specifické pohybové dovednosti. Přispívá tím i k upevňování
volních vlastností, fyzické zdatnosti a zdraví.
Složka odborného vzdělání je tvořena základním odborným a speciálním
odborným učivem.
Základní odborné učivo poskytuje širší obecně platné vědomosti,
dovednosti a návyky v oblasti metod myšlení a práce. Je základem přizpůsobivosti
absolventa v rámci oboru. Základní odborné učivo poskytuje znalosti
vztahů technologických, ekonomických, ekologických a společenských při řešení
praktických úkolů v oblasti zpracování dřeva.
Speciální odborné učivo je koncipováno tak, aby umožnilo absolventům
uplatnění v rozvíjejících se technických, technologických a
ekonomických podmínkách oboru.
V rámci
doporučených volitelných předmětů může škola nabídnout svým žákům
prohloubení odbornosti v oboru, rozšíření vědomostí pro uplatnění v
odborné praxi nebo přípravu na pokračování ve studiu na vysoké škole.
3. Metody a formy výchovně vzdělávací práce
Metody a formy výchovně vzdělávací práce, které zprostředkují
obsah učiva, volí vyučující v souladu s výchovně-vzdělávacími cíli
studijního oboru a jednotlivých vyučovacích předmětů. Při jejich výběru
bere ohled na charakter předmětu, situaci v pedagogickém procesu a možnosti
školy.
Metody výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti
žáka. Formy výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný
celek. Při volbě metod je třeba omezovat metody popisné a dávat přednost
problémovým, příp. i částečně výzkumným metodám, které umožňují
soustavně rozvíjet pracovní aktivitu žáků.
Při
samostatném řešení přiměřených problémů se tak vytvářejí předpoklady
pro osvojování takových metod myšlení a práce, které odpovídají budoucímu
uplatnění absolventů ve společenské praxi. S výukovými metodám souvisí
i rozvíjení dovedností a návyků používat odbornou literaturu a vytváření
potřeby dále se vzdělávat.
Vedle
běžných způsobů práce ve třídě se u odborných předmětů uplatňují
cvičení grafická, konstrukční a laboratorní. Doporučuje se práce s výpočetní
technikou. Manuální a praktické dovednosti získávají žáci v předmětu
praxe a při souvislé odborné praxi. Důležité jsou i exkurze, besedy s
odborníky apod.
Při všech formách vyučování se respektují závazná platná právní
ustanovení, příslušná resortní nařízení a vyhlášky, normy a předpisy,
týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
4. Podmínky přijetí
Do prvního ročníku jsou přijímáni žáci, kteří splnili podmínky
výběrového řízení. Studijní obor není vhodný pro žáky se změněnou
pracovní schopností. Vzhledem k uplatnění v praxi vyžaduje dobrou fyzickou
kondici a vylučuje se jakékoliv vážnější onemocnění.
Způsobilost
ke studiu v oboru osvědčuje lékař dle stanovených zdravotních kritérií.
5. Organizace studia
Studium
je organizováno jako:
čtyřleté denní studium absolventů základní školy,
Nástavbové
studium oboru Nábytkářská a dřevařská výroba bude řešeno samostatnou
vyhláškou podle §26 odst. 2 zákona č.29/1984 Sb., ve znění zákona 256/96
Sb.
V případě,
že jsou tato studia organizována jako studia při zaměstnání, prodlužuje
se doba trvání přípravy o jeden rok.
6. Směry a možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Maturitní zkouška opravňuje absolventa studijního oboru ucházet se o
studium na vysokých školách.
Absolvent
studijního oboru se může dál vzdělávat na vyšší odborné škole. Může
navštěvovat za účelem prohloubení specifického vzdělání v oboru i různá
školení a kurzy.