Studijní obor Výroba hudebních nástrojů zabezpečuje na úrovni úplného středního odborného vzdělání přípravu na povolání v oblasti hudebních nástrojů a připravuje žáky pro:
a) Výrobu hudebních nástrojů v oblasti technologické přípravy, konstrukční přípravy a technologického řízení výroby hudebních nástrojů. Absolventi jsou schopni se v krátkém čase rekvalifikovat i na obory výroby nábytku, dřevařství a kovovýroby.
b) Akustiku a zvukovou techniku s cílem vykonávat funkce techniků v nahrávacích a rozhlasových studiích, zvukařů hudebních těles.
c) Management prodeje hudebních nástrojů se záměrem porozumět ekonomické problematice spojené s prodejem hudebních nástrojů, vedení obchodních úseků firem, prodejen hudebních nástrojů a ekonomické vedení menších soukromých firem.
Absolventi se mohou v krátkém čase rekvalifikovat na manažerskou činnost v příbuzných oborech dřevařských, strojních a elektro.
Absolventi studia oboru Výroby hudebních nástrojů všech zaměření se mohou ucházet o studium na vysokých školách dřevařského, elektrotechnického a ekonomického směru.
Charakteristika obsahu vzdělávání
Obsah vzdělání je stanoven tak, aby žáci mohli po úspěšném absolvování studia a po zapracování kvalifikovaně vykonávat činnosti ve středně technických funkcích a podnikat v oblasti hudebních nástrojů.
Studijní obor připravuje také pro studium na vysokých školách. Úspěšné absolvování podmiňuje i jiné vyšší formy vzdělávání v oboru i mimo obor dle zájmu absolventa a potřeb společnosti.
Střední odborná škola poskytuje vzdělání všeobecné a odborné. Poznatky, které tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují žákům vyučovací předměty společenskovědní, matematicko - přírodovědné a tělesná výchova na úrovni požadovaného úplného středního vzdělání.
Učivo českého jazyka vytváří základ pro rozvoj kultivovaného stylisticky i gramaticky správného projevu, literární tematika seznamuje žáky se společenskou a uměleckou funkcí literatury, s jejími vývojovými etapami, motivuje žáky k intelektuálnímu rozvoji vlastní osobnosti, přispívá k trvalému vztahu k estetickým hodnotám.
Cílem výuky cizího jazyka je vytvářet u žáků základní komunikativní dovednosti, motivovat je k práci s cizojazyčnou odbornou literaturou, přibližovat poznatky o zemích, mluvících vyučovaným jazykem.
Vyučovací předmět občanská nauka uvádí žáky do základní problematiky psychologie, sociologie, politologie, filozofie, etiky a náboženství.
Úkolem dějepisu je podat ucelený obraz vývoje národních dějin v souvislosti s dějinami světovými. Přibližuje vzájemné vztahy mezi konkrétními historickými fakty a zákonitostmi, které historický vývoj charakterizují.
Učivo matematicko - přírodovědných předmětů poskytuje žákům soubor matematických a přírodovědných vědomostí a dovedností na středoškolské úrovni a současně rozvíjí schopnost žáků získané poznatky rozšiřovat a aplikovat v rámci odborné složky vzdělání.
Tělesná výchova rozvíjí motoriku žáka, všeobecné pohybové schopnosti a specifické pohybové dovednosti. Přispívá tím i k upevňování volních vlastností, fyzické zdatnosti a zdraví.
Složka odborného vzdělání je tvořena základním odborným a speciálním odborným učivem.
Základní odborné učivo poskytuje širší obecně platné vědomosti, dovednosti a návyky v oblasti metod myšlení a práce. Je základem přizpůsobivosti absolventa v rámci oboru. Základní odborné učivo poskytuje znalosti vztahů technologických, ekonomických, ekologických a společenských při řešení praktických úkolů v oblasti hudebních nástrojů a zpracování příslušných materiálů, zejm. dřeva.
Speciální odborné učivo je koncipováno tak, aby umožnilo absolventům uplatnění v rozvíjejících se technických, technologických a ekonomických podmínkách oboru.
V rámci doporučených volitelných předmětů může škola nabídnout svým žákům prohloubení odbornosti v oboru, rozšíření vědomostí pro uplatnění v odborné praxi, anebo přípravu na pokračování ve studiu na vysoké škole.
Metody a formy výchovně vzdělávací práce
Metody a formy výchovně vzdělávací práce, které zprostředkují obsah učiva, volí vyučující v souladu s výchovně vzdělávacími cíli studijního oboru a jednotlivých vyučovacích předmětů. Při jejich výběru bere ohled na charakter předmětu, situaci v pedagogickém procesu a možnosti školy.
Metody výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti žáka. Formy výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný celek. Při volbě metod je třeba omezovat metody popisné a dávat přednost problémovým, příp. i částečně výzkumným metodám, které umožňují soustavně rozvíjet pracovní aktivitu žáků. Při samostatném řešení přiměřených problémů se tak vytvářejí předpoklady pro osvojování takových metod myšlení a práce, které odpovídají budoucímu uplatnění absolventů ve společenské praxi. S výukovými metodami souvisí i rozvíjení dovedností a návyků používat odbornou literaturu a vytváření potřeby dále se vzdělávat.
Vedle běžných způsobů práce ve třídě se u odborných předmětů uplatňují cvičení grafická, konstrukční a laboratorní. Doporučuje se práce s výpočetní technikou. Manuální a praktické dovednosti získávají žáci v předmětu praxe i při souvislé odborné praxi. Důležité jsou i exkurze, besedy s odborníky apod.
Při všech formách vyučování se respektují závazná platná právní ustanovení, příslušná resortní nařízení a vyhlášky, normy a předpisy, týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Podmínky přijetí
Do prvního ročníku jsou přijímání žáci, kteří splnili podmínky výběrového řízení. Studijní obor není vhodný pro žáky se změněnou pracovní schopností.
Způsobilost ke studiu v oboru osvědčuje lékař dle stanovených zdravotních kritérií.
Organizace studia
Studium je organizováno jako čtyřleté denní studium absolventů základní školy, případně jako dvouleté denní pomaturitní kvalifikační studium absolventů gymnázií a středních odborných škol.
V případě, že jsou tato studia organizována jako studium při zaměstnání, prodlužuje se doba trvání přípravy o jeden rok.
Směry a možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Maturitní zkouška opravňuje absolventa studijního oboru ucházet se o studium na vysokých školách.
Absolvent studijního oboru se může dál vzdělávat v pomaturitním studiu inovačního nebo specializačního charakteru, pokud je střední školou organizováno. Může navštěvovat za účelem prohloubení specifického vzdělání v oboru i různá školení a kurzy. Dle svého zájmu a schopností může absolvent po příslušné přípravě na SOU ve zkrácené době přípravy vykonat závěrečnou zkoušku z řemeslných dovedností a získat výuční list v učebním oboru výroby hudebních nástrojů, případně v příbuzném učebním oboru.