Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: 33-53-E Košíkář, košíkářské
práce
Učební
obor:
33-53-E/003 (33-82-0)
Košíkářská
výroba
Vstupní předpoklady žáků:
·
učební
obor je určen žákům, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní
škole v nižším než devátém ročníku,
·
zdravotní
způsobilost.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia:
·
2 roky,
·
denní.
1.
Pojetí
a cíle vzdělávacího program
Jedná
se o vzdělávací program učebního oboru učilišť. V oboru se připravují
zejména žáci, u nichž převládá sklon k manuální práci. Převažující
praktická složka vzdělávání výrazně působí na formování praktických
dovedností uplatnitelných v povolání.
Žáci se připravují pro vykonávání jednoduchých prací výroby spotřebních předmětů. Učební obor košíkářská výroba je určen pro práce při sklizni, třídění a ukládání přírodního materiálu. Má osvojenu přípravu základního materiálu pro výrobu spočívající ve vaření, loupání, štípání, úžení, mízování a další činnosti. Ovládá pletení jednoduchých košíkářských stloukaných výrobků a galanterních výrobků, pletení a tkaní rohoží, pletení a vyplétání jednoduchých bytových doplňků z různých přírodních a umělých materiálů. Učební obor připravuje pracovníky rovněž pro výkon jednoduchých prací v oblasti manipulace, skladování, balení a expedice výrobků.
2. Charakteristika obsahových složek
2.1
Všeobecné vzdělávání
Obsahové složky všeobecného vzdělávání se skládají ze
·
vzdělávání
jazykového, a
to v oblasti mateřského jazyka, kdy je jazyková výuka zaměřena především
na rozvoj komunikativních dovedností žáků, začlenění jejich jazykových
návyků do mimoškolních souvislostí a vzbuzení zájmu žáků o četbu,
·
vzdělávání
společenskovědního, které se realizuje v občanské nauce a jehož cílem je přispět
k přípravě žáků na jejich soukromý a občanský život v demokratickém
státě tak, aby se žáci lépe orientovali ve společnosti a aktivně se mohli
zapojit do ovlivňování veřejných záležitostí a dokázali řešit také
svoje soukromé problémy,
·
vzdělávání
matematického,
které se realizuje v předmětu matematika a které má žákům
poskytnout základní matematické vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k osvojení
učiva odborných předmětů a řešení praktických úkolů denní potřeby.
·
V rozvoji
tělesné kultury jde zejména o upevňování zdraví, efektivní využívání
volného času a uspokojení zájmu žáků o pohybovou aktivitu.
2.2 Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor teoretických vědomostí
a praktických dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění
v profesi dělník výroby
spotřebních předmětů košíkářské výroby.
Odborné vzdělávání se skládá z teoretického učiva zahrnutého
v předmětu košíkářská výroba a učiva praktického charakteru obsaženého
v předmětu odborný výcvik, které je převažující.
Odborná příprava má těžiště v přípravě na výkon
jednoduchých prací vykonávaných v jednotlivých oblastech košíkářské
výroby, při manipulaci, skladování, balení a expedici výrobků.
2.3 Klíčové dovednosti
Rozvíjení klíčových dovedností je závislé na vzdělávacích a výchovných možnostech žáků připravujících se v učebním oboru košíkářská
výroba. Žádoucí je rozvíjet komunikativní, personální a interpersonální
dovednosti v rámci všeobecně vzdělávací i odborné složky vzdělávání.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na společenský vývoj a rozvoj
odvětví a vytvářejí předpoklady pro uplatnění žáků v občanském
životě i pracovním zařazení.
Klíčové dovednosti jsou definovány
v publikaci „Uplatnění nových prvků při aplikaci Standardu středoškolského
odborného vzdělávání“, vydané Výzkumným ústavem odborného školství,
Praha 1998.
3. Organizace výuky
Příprava žáků je organizována ve dvouletém denním studiu, je
zakončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání.
Protože se jedná o přípravu žáků, jejichž výsledky v základní
škole byly podprůměrné
a kteří si nevypěstovali vztah k teoretické přípravě, není vhodné
přesně od sebe oddělovat teoretické předměty a odborný výcvik tak, že
by se tvořily velké časové bloky odborného výcviku na straně jedné a
teoretických předmětů na straně druhé. Vhodné je organizovat týdny výuky
tak, aby v nich byla zastoupena praktická i teoretická výuka.
4. Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující v závislosti
na charakteru předmětu, schopnostech a znalostech žáků získaných při předchozím
vzdělávání. Pro přípravu v učebním oboru košíkářská výroba je
důležité důsledně uplatňovat pedagogické zásady názornosti
a přiměřenosti učiva.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími a výchovnými
pracovníky soustavně pečuje o vytváření profesních i občanských
vlastností a schopností žáků. Vede žáky k soustavné práci a
usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým činnostem.
Výchovu v tomto smyslu lze realizovat zejména v předmětu odborný
výcvik.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci
školy uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří byli
na základní škole neúspěšní a kteří většinou v této přípravě
ukončí své systematické vzdělávání. Je proto důležité, aby získali vědomosti
a dovednosti nezbytné pro další osobní, občanský i pracovní život. K těmto
žákům je nutné přistupovat se záměrem maximálně je motivovat, zejména
kladným hodnocením, využívat co nejvíce prostor ve všeobecně vzdělávacích
předmětech k prakticky zaměřeným činnostem a k účasti na řešení
modelových životních situací za aktivní účasti žáků při řešení úkolů.
Je nezbytné, aby vyučující volili specifické
metody, např. exkurze na pracovní úřad s demonstrací hledání
pracovního uplatnění, inscenační metody založené na hře, vhodné pro
poznání sebe i druhých, pro vytváření kontaktu a komunikace ve dvojicích
a ve skupině, nebo napomáhající lépe pochopit a osvojit si i některé
teoretické učivo (např. v občanské nauce) a ukazující např. způsob
komunikace s úředníky ve věcech jednotlivce či rodiny na úřadech. Vhodné
je vyplňování různých dotazníků a tiskopisů, se kterými se žáci
setkají v běžném životě, sestavení životopisu, vyplňování složenek,
účast, chování a oblékání na různých společenských akcích apod.
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Vhodné je i využití
počítače při vyučování včetně speciálních výukových programů.
Doporučená
literatura pro pedagogy:
1.
Mareš, J.:
Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN
80-7178-246-7.
2.
Lokšová,
L. - Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole:
teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. 1. vyd. Praha:
Portál, 1998. ISBN 80-7178-205-X.
3.
Černochová,
M. a kol.: Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem.
1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
4.
Slavík,
J.: Hodnocení v současné škole. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN
80-7178-262-9.
5.
Canfield,
J., Wells, H.C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka
pro učitele, vychovatele a rodiče. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN
80-7178-028-6.
6.
Canfield,
J., Siccone, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. 1.vyd.
Praha: Portál, 1998. ISBN
80-7178-194-0.
5. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
hygienu práce a požární ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně-vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem odborného výcviku.Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající informaci o rizicích možných ohrožení, jimiž jsou žáci při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory pro výuku
musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy,
zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb.,kterou se stanoví hygienické požadavky
na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských
zařízení, a nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví
podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Je nutno
se řídit nařízením vlády
č. 378/2001 Sb. , kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz
a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, jakož i ověření znalostí,musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky
právních předpisů upravujících
zákazy prací pro mladistvé ( zákoník práce , vyhláška č.
261/1997 Sb., ve znění pozdějšího
předpisu a v souladu s podmínkami, za nichž mladiství
mohou konat zakázané práce
z důvodu přípravy na povolání.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se
rozumí:
1. Důkladné seznámení žáků s platnými právními
a ostatními předpisy k zajištění BOZP,
technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání
strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají
bezpečnostním předpisům.
3.
Používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik
pracovních činností.
4.
Seznámení
žáků s vybranými ustanoveními zákona č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně,ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou MV č.
246/2001 Sb., o stanovení podmínek
požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru ( vyhláška
o požární prevenci ).
5.
Dodržování
maximálního počtu žáků ve skupině dozorované mistrem v souladu s přílohou
č.1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb.
6.
Vykonávání
stanoveného dozoru, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
práce pod dozorem
- vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá
na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa
zrakově obsáhnout
tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních
předpisů, pracovních postupů nebo při ohrožení zdraví;
práce pod dohledem -
osoba pověřená
dohledem zkontroluje
před zahájením
práce pracoviště
žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je
v průběhu
prací obchází a kontroluje.
Stanovení
příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma odborného výcviku
je povinností vedoucích pracovníků příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci
příslušný tematický celek plní.
6. Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro
studium učebního oboru nejsou způsobilí
uchazeči trpícími zejména poruchami funkce horních končetin (poruchy
jemné motoriky)
K posouzení
zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.