Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 17. 4. 1990, čj. 15 271/90-21 a dne 31. 5. 1991 čj. 17 981/91-21 s platností od 1. září 1991.
a
Vydalo Ministerstvo školství ČSR
dne 17. září 1987, čj. 11 432/87-220 s platností od 1. září 1988 počínaje 1. ročníkem.
učebního oboru
33-54-H/001 (33-68-2/01) Mechanik hudebních nástrojů - akordeony a foukací harmoniky
33-54-H/002 (33-68-2/02) Mechanik hudebních nástrojů - klávesové nástroje
(učební obor byl inovován - jsou v platnosti učební dokumenty, které schválilo MŠMT dne 2. července 2002, čj. 22 224/2002-23, s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem)
33-54-H/003 (33-68-2/03) Mechanik hudebních nástrojů - strunné nástroje
(učební obor byl inovován - jsou v platnosti učební dokumenty, které schválilo MŠMT dne 27. června 2002, čj. 21 857/2002-23, s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem)
33-54-H/004 (33-68-2/04) Mechanik hudebních nástrojů - varhany
(učební obor se učí dle těchto učebních dokumentů, ale učební osnovy odborných předmětů byly inovovány -pro ně platí: schválilo MH ČR dne 17.3.1994, čj. 171 610/94-74/411 s platností od 1. září 1994)
Denní studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Období
provozního výcviku |
||
1. |
2. |
3. |
||
1. Společenskovědní |
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
|
Cizí
jazyk |
2 |
1 |
1 |
|
Nauka
o společnosti |
1 |
1 |
1 |
|
Dějepis |
2 |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
2.
Matematicko-přírodovědné |
|
|
|
|
Matematika |
4 |
2 |
1 |
|
Fyzika |
2 |
2 |
- |
|
Základy
ekologie |
1 |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
3. Tělesná
výchova |
|
|
|
|
Tělesná
výchova |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
4. Základy automatizace |
2 |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
5. Odborné |
|
|
|
|
Ekonomika
a organizace |
- |
- |
2 |
|
Odborné
kreslení+/ |
2 |
1 |
1(varhany 2) |
|
Materiály |
2 |
1 |
- |
|
Hudební
nástroje +/ |
1 |
1,5 |
2 |
|
Výrobní
zařízení |
2 |
2 |
- |
|
Technologie
+/ |
1 |
2 |
3 |
|
Odborný
výcvik +/ |
7 |
17,5 |
20(varhany 17,5) |
|
|
|
|
|
|
Celkem |
33 |
35 |
35
(varhany 33,5) |
|
|
|
|
|
|
Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
Estetická
výchova |
2 |
2 |
1 |
|
Konverzace
v cizím jazyku |
2 |
2 |
2 |
|
Další
živý jazyk |
2 |
2 |
2 |
|
Konverzace v dalším živém jazyku |
2 |
2 |
2 |
|
Cvičení
z matematiky |
2 |
2 |
2 |
|
Cvičení
z fyziky |
2 |
2 |
2 |
|
Sportovní
hry |
2 |
2 |
2 |
|
Výchova
k rodičovství |
- |
-/1 |
- |
|
Základy
rodinné výchovy |
2 |
2 |
- |
|
Člověk
a prostředí |
- |
2 |
- |
|
Výpočetní
technika |
- |
2 |
2 |
|
Technika
administrativy |
- |
2 |
2 |
|
Poznámky:
1.
Při týdenním nebo dalším střídání teoretického vyučování a
odborného výcviku se předepsaný počet hodin povinné tělesné výchovy ve
2. a 3. ročníku vyučuje každý týden, a to i v týdnech odborného výcviku.
Příslušný počet hodin povinné tělesné výchovy v týdnech teoretického
vyučování a odborného výcviku se zařadí do rozvrhu hodin podle proporcí
teoretického vyučování a odborného výcviku v učebním plánu.
2.
Učivo všech vyučovacích předmětů je rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající
dobu se vyučuje podle dále uvedené tabulky.
3.
Žák se může přihlásit nejvýše do tří nepovinných vyučovacích
předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní hry.
4.
V 1. ročníku absolvují žáci lyžařský výcvik.
5.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle
platných předpisů.
6.
Vyučovací předměty označené +/ se v zaměření člení podle
jednotlivých zaměření. Dále pak je ve 3. ročníku
specifické učivo sloužící k prohloubení odborné orientace žáků.
Ředitel středního odborného učiliště určí, kterému z bloků učiva
v odborném výcviku se bude vyučovat.
Učební plány je možná v povinných i volitelných vyučovacích
předmětech upravit až do výše 10% z celkového
počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě
není možné zrušit žádný vyučovací předmět ani překročit
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem. Pro
zkvalitnění praktických dovedností žáků ve studijních a učebních
oborech, ve kterých se nevyužívá
alternativní učební plán, lze rozšířit v učební plánu dotaci pro
odborný výcvik maximálně o 1 den během celého studia
(např. v 1. nebo 23. ročníku o 1 den, nebo ve 2. a 3. ročníku o
0,5 dne apod.)., Posílením odborného výcviku se
sníží v příslušném ročníku počet hodin teoretických předmětů.
Vyučující mohou v učebních
osnovách provést úpravu učiva do rozsahu 30% celkové hodinové dotace v ročníku,
k zařazení nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a
techniky, z aktuálních otázek přechodu k tržní ekonomice a k lepšímu
přizpůsobení učiva specifickým potřebám organizací, včetně podnikatelů.
Meziročníkové přesuny učiva, zvláště odborného výcviku, je možné
provádět pouze v případě, že nepůjde o činnosti zakázané mladistvým
do 16. let i po dobu přípravy v SOU.
V souvislosti s konkrétním
obsahem každého vyučovacího předmětu včetně odborného výcviku musí každý
vyučující:
1.
Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví
při práci.
2.
Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k péči o
životní prostředí.
3.
V případě, kdy k tomu dává charakter i obsah učiva příležitost,
a s ohledem dna postup zavádění výsledků vědeckotechnického pokroku
v odvětví a v organizaci, pro kterou se žáci připravují,
aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky se zvláštním zřetelem
k zavádění nových materiálů, technologií a výrobních zařízení.
Večerní
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin
v ročníku |
||
1. |
2. |
3. |
|
1. Společenskovědní |
|
|
|
Český jazyk a literatura |
1 |
1 |
1 |
Cizí jazyk |
1 |
1 |
1 |
Občanská nauka |
1+ |
1+ |
- |
|
|
|
|
2.
Matematicko-přírodovědné |
|
|
|
Matematika |
2 |
1 |
1 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
|
|
|
|
3. Základy
automatizace |
- |
- |
1 |
|
|
|
|
5. Odborné |
|
|
|
Ekonomika
a organizace |
- |
- |
1 |
Materiály |
1 |
0,5 |
- |
++
Odborné kreslení |
1 |
0,5 |
1 |
Materiály |
2 |
1 |
- |
++
Hudební nástroje |
1 |
1,5 |
2 |
Výrobní
zařízení |
1 |
1 |
- |
++
Technologie |
1 |
1,5 |
3 |
++
Odborný výcvik |
1 |
2 |
2 |
|
|
|
|
Celkem |
16 |
12 |
12 |
Poznámky:
1.
Ve večerním studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu si přizpůsobí vyučující
podle počtu týdenních vyučovacích
hodin uvedených v učením plánu večerního studia. Upravený tematický
plán schvaluje ředitelů středního odborného učiliště.
2.
Do vyučovacích hodin označených (+) je nutné zahrnout i obsah učiva
stanovený učební osnovou pro předcházející nebo následující ročník
denního studia.
3.
Vyučovací předměty označené(++) obsahují specifické učivo sloužící
k prohloubení odborné orientace žáků. Ředitel středního odborného
učiliště určí, kterému z bloků učiva z takto označených vyučovacích
předmětů se bude vyučovat.
4.
Vyučovací hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do větších
vyučovacích celků – dní (např. jeden vyučovací den – 4 hodiny). Tyto
vyučovací hodiny jsou stanoveny pro odborné práce a doplňující instruktáže.
Souborné práce se zaměřují na doplnění a upevnění profilových
dovedností.
5.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
V souvislosti s konkrétním
obsahem každého vyučovacího předmětu včetně odborného výcviku musí každý
vyučující:
1.
Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví
při práci.
2.
Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k péči o
životní prostředí.
3.
Podle charakteru oboru a obsahu předmětu aktualizovat učivo o nové
poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz klást na rozvoj elektronizace národního
hospodářství, komplexní automatizace a mechanizace a zavádění nových
materiálů. Učivo aktualizovat se zřetelem na postupné zavádění výsledků
vědeckotechnického pokroku v organizaci, pro kterou se žáci připravují.
Dálkové
studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
||
1. |
2. |
3. |
|
1. Společenskovědní |
|
|
|
Český jazyk a literatura |
10 |
10 |
10 |
Cizí jazyk |
10 |
10 |
10 |
Občanská nauka |
10+ |
10+ |
- |
|
|
|
|
2.
Matematicko-přírodovědné |
|
|
|
Matematika |
30 |
10 |
10 |
Fyzika |
20 |
10 |
- |
Základy ekologie |
10 |
- |
- |
|
|
|
|
3. Základy
automatizace |
20 |
- |
1 |
|
|
|
|
5. Odborné |
|
|
|
Ekonomika
a organizace |
- |
- |
10 |
Materiály |
10 |
10 |
- |
++
Odborné kreslení |
5 |
10 |
10 |
++
Hudební nástroje |
5 |
20 |
30 |
Výrobní
zařízení |
10 |
10 |
- |
++
Technologie |
10 |
20 |
40 |
++
Odborný výcvik |
20 |
40 |
40 |
|
|
|
|
Celkem |
170 |
160 |
160 |
Poznámky:
1.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního
studia. Obsah a rozsah učiva v tematickém plánu si přizpůsobí
vyučující podle počtu konzultačních hodin uvedených v učebním plánu
dálkového studia. Upravený tematický plán
schvaluje ředitel středního odborného učiliště.
2.
Počty konzultačních hodin v ročníku, stanovené učebním plánem
dálkového studia, jsou závazné a musí se rovnoměrně rozložit do dvou
pololetí školního roku. Ředitel středního odborného učiliště rozhodne,
zda stanovené počty konzultačních
hodin se zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního rozvrhu
podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
3.
Do vyučovacích hodin označených (+) je nutné zahrnout i obsah učiva
stanovený učební osnovou pro předcházející nebo následující
ročník denního studia.
4.
Vyučovací předměty označené (++) obsahují specifické učivo sloužící
k prohloubení odborné
orientace žáků. Ředitel středního
odborného učiliště určí, kterému z bloků učiva (volitelných předmětů)
z takto označených vyučovacích předmětů
se bude vyučovat.
5.
Konzultační hodiny stanovené pro odborný výcvik se
soustřeďují do větších vyučovacích celků – dní (např. 20
konzultačních hodin je možné soustředit do 3 dnů). Tyto konzultační
hodin slouží na doplnění a upevnění profilových dovedností formou
souborných prací.
6.
V závěru každého pololetí se vykonávají zkoušky ze všech
předmětů, kterým se podle učebního plánu v příslušném
pololetí vyučovalo (v jednom dne se doporučuje konat zkoušky maximálně
ze tří předmětů).
7.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
V souvislosti s konkrétním
obsahem každého vyučovacího předmětu včetně odborného výcviku musí každý
vyučující:
1.
Průběžně se zabývat otázkami
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
2.
Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k péči o
životní prostředí.
Učební plány je možná v povinných
i volitelných vyučovacích předmětech upravit až do výše 10% z celkového
počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě
není možné zrušit žádný vyučovací předmět ani překročit
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem. Pro
zkvalitnění praktických dovedností žáků ve studijních a učebních
oborech, ve kterých se nevyužívá
alternativní učební plán, lze rozšířit v učební plánu dotaci pro
odborný výcvik maximálně o 1 den během celého studia
(např. v 1. nebo 23. ročníku o 1 den, nebo ve 2. a 3. ročníku o
0,5 dne apod.)., Posílením odborného výcviku se
sníží v příslušném ročníku počet hodin teoretických předmětů.
Vyučující mohou v učebních
osnovách provést úpravu učiva do rozsahu 30% celkové hodinové dotace v ročníku,
k zařazení nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a
techniky, z aktuálních otázek přechodu k tržní ekonomice a k lepšímu
přizpůsobení učiva specifickým potřebám organizací, včetně podnikatelů.
Meziročníkové přesuny učiva, zvláště odborného výcviku, je možné
provádět pouze v případě, že nepůjde o činnosti zakázané mladistvým
do 16. let i po dobu přípravy v SOU.