Kód
a název vzdělávacího programu
Kmenový obor:
33-54-H Mechanik hudebních nástrojů
Učební
obor:
33-54-H/002
(33-68-2/02)
Mechanik hudebních
nástrojů – klávesové nástroje
Vstupní předpoklady
žáků:
Do učebního oboru mohou být přijati žáci a další uchazeči, kteří
splnili povinnou školní docházku a kteří vyhověli v přijímacím řízení
organizovaném ředitelem školy.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia: 3 roky
denní studium
3 roky dálkové studium
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru SOU. Učební obor
mechanik klávesových hudebních nástrojů
je koncipován pro přípravu
do oblasti výroby a oprav zejména pianin a klavírů.
Složka odborného vzdělávání je tvořena základním odborným a speciálním
odborným učivem.
Učební obor je orientován k získání kvalifikace pro výkon souboru pracovních činností, včetně ovládnutí metod práce a příslušných pracovních prostředků výroby a opravárenství. Jde o odborné vzdělání, umožňující výkon činností, při nichž je nutno samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky s určitou mírou osobní zodpovědnosti a samostatnosti výroby pianina a klavíru. Připravuje se pro zvládnutí technologie výroby jak ručním, tak strojním způsobem. Zahrnuje i výkon činností spojených s prováděním údržby výrobků.
Učební obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními
učebními obory ze směru zpracování dřeva a kovů částečně
odbornou složku - je tak respektován požadavek široce koncipovaného
vzdělání se širokým všeobecným základem a postupně narůstající
odborností. Zastoupení odborných předmětů odpovídá potřebám profilu
absolventa, který se uplatní nejen ve velkých firmách, ale i v malých
a středních firmách a v drobném podnikání.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s
dobrou orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a
úspěšného vyrovnávání se soukromými i profesními problémy, a aby
měli z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům určité množství
všeobecných i odborných poznatků a dovedností. Jde zejména o získání
vědomostí, které bude žák aplikovat při přípravě a zhotovování výrobků
a dovedností, které uplatní při jejich výrobě. Cílem vzdělávacího
programu je rovněž docílit u žáků rozvoje estetických schopností a velké
manuální zručnosti.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře
umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky na
trhu práce s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Po
ukončení přípravy v učebním oboru mechanik klávesových hudebních nástrojů
a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolvent umí využívat
poznatky získané v odborných předmětech. Umí do technické praxe
aplikovat poznatky osvojené ve všeobecně vzdělávacích předmětech. Umí
používat technickou a technologickou dokumentaci, číst technické výkresy,
zhotovovat jednoduché dílenské náčrty provádět jednoduché výpočty.
Provádí výběr a přípravu materiálů (dřeviny – tuzemské i exotické; ostatní materiály plasty, kůže, plsť, nátěrové hmoty, rozpouštědla, lepidla, tmely aj.). Ovládá základní typy zařízení pro dopravu a přepravu materiálů a surovin, skladovou a provozní manipulaci s využitím mechanizačních prostředků. Dovede připravit materiál a suroviny pro výrobní proces.. Dodržuje technologický postup a je mu zřejmá technologická návaznost výrobního procesu. Je obeznámen s funkčními principy výrobních zařízení , samostatně obsluhuje stroje a zařízení, ovládá běžnou údržbu a opravy nářadí a nástrojů. Umí seřídit základní stroje, zařízení a přípravky.
Příprava
v tomto zaměření vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné
praxi byl schopen zhotovit nástroj, včetně seřízení mechanismu.
Absolvent
učebního oboru mechanik klávesových hudebních nástrojů využívá při práci
nezbytnou vysokou manuální zručnost, dodržuje
pracovní režim, má vypěstovaný smysl pro provozní orientaci, pro pořádek,
pro zodpovědnost při práci ve skupině nebo v kolektivu a pro spolupráci
s předcházejícím nebo navazujícím úsekem.
Absolvent
se umí orientovat v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu
prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy.
Dovede své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů provádět,
aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení.
Absolvent
dodržuje při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
hygieny práce, předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním
zařízením. V případě potřeby umí poskytnout první pomoc postiženému
spolupracovníkovi.
Charakteristika obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru mechanik klávesových hudebních nástrojů je odvozen od Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně-vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační a kulturní funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském
a cizím jazyce, učí je vstupovat do
vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti,
zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné
hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové
vzdělávání rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení,
na druhé straně přispívá i ke
tříbení jazykového a estetického cítění
a k celkové kultivaci osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy
v cizím jazyce je i poznání základního odborného názvosloví z oboru
a jeho aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje učivo z různých
humanitních a společenskovědních disciplín, jako jsou psychologie,
politologie, teorie státu a práva, etika, filozofie, historie apod. Základním
cílem společenskovědního vzdělávání je vybavit žáka určitým množstvím
poznatků a osobnostní a sociální kultivace žáka. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákovi pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít
v užším i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a
normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání
poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí jejich numerické
dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného
oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a orientaci v každodenním
životě moderní společnosti, slouží jako základ pro jejich další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci k technickým disciplínám a fyzice.
Přírodovědné vzdělávání
zahrnuje fyziku , ekologickou výchovu
a vybrané učivo z chemie aplikované v odborných předmětech. Žáci
si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky , chemie
a ekologie nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné
praxi i v každodenním životě. Fyzika a chemie jsou základem technických a technologických
disciplín, a proto musí být samozřejmá koordinace přírodovědného vzdělávání
se vzděláváním odborným i numerickým. Ve fyzice se vzhledem k technickému
zaměření studijního oboru věnuje pozornost
problematice jako teoretickému základu pro výuku předmětů
technologického charakteru, dále jsou probírány základy akustiky. V ekologické
oblasti se žáci učí chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi
a zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání má
výrazné kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání je
nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která se
realizuje jednak vlastní
tvůrčí činností
žáka, jednak přes poznání
a pochopení krásy prostřednictvím
konkrétních uměleckých i šířeji chápaných
estetických výtvorů různých žánrů. Estetická výchova prolíná všeobecně
vzdělávacími i odbornými předměty.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého
jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků
jsou ve vyučovacím předmětu odborný
výcvik vymezeny i požadavky na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy
- jedná se o první pomoc. Upevnění dovedností první pomoci by mělo být i
součástí sportovně turistického kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů
pro vzdělávací směr zpracování dřeva a kovů. Poskytuje žákům ucelený
soubor vědomostí, intelektuálních a manuálních dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v oblasti výroby a oprav hudebních
nástrojů.
Vědomosti a dovednosti z teoretické složky odborného vzdělávání
jsou využívány v různých praktických aplikacích.
Ekonomické vzdělávání uvádí
žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu
hospodářství. Umožňuje poznat základní ekonomické činnosti pro úspěšné
uplatnění ve své profesi jak v zaměstnanecké, tak v podnikatelské pozici.
Vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonané práce.
Vzdělávání v oblasti základů
technických disciplín má převážně průpravný charakter pro odborné
a speciální odborné teoretické předměty a předmět odborný výcvik.
Vzdělávání v oblasti základů
výroby a oprav hudebních nástrojů
zahrnuje učivo které umožňuje
žákům vytvořit si přehled o oboru jako
o celku.
Speciální odborné vzdělávání
učebního oboru má rozhodující význam i pro výuku v předmětu odborný
výcvik, protože spolu vytvářejí soustavu odborného praktického a teoretického
učiva důležitého pro profesní uplatnění v praxi.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze považovat
za žádoucí posilování:
·
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost
pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci,
·
dovednost
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat a dodržovat efektivní postupy při realizaci řešení,
·
dovedností
numerické aplikace,
zejména dovedností používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovednost
využívat informačních technologií,
zejména dovednost v základech pracovat s výpočetní technikou, využívat
rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru
v pracovním i mimopracovním životě a posuzovat tyto informační zdroje a
jejich obsahy.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako tříleté denní
nebo jako tříleté dálkové
. Studium může být organizováno i jako
externí studium v délce jednoho až tří let . Je ukončeno závěrečnou
zkouškou podle platných předpisů MŠMT
a poskytuje střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k
charakteru předmětů, konkrétní situaci v pedagogickém procesu i s ohledem
na možnosti školy. V koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních
vlastností a schopností. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy
ve výuce a využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl vyučující věnovat
zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit
jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem denní
formy studia.
Materiálně
technické zabezpečení studia:
Pro zabezpečení úspěšného splnění výchovně-vzdělávacích cílů
je nutno zabezpečit výuku i nezbytným technickým minimem. Mezi tato minima
patří:
vlastní dílny vybavené
·
speciálním
ručním nářadím, počtem odpovídající
pracovní skupině dle jednotlivých zaměření
·
základními
stroji pro zpracování dřeva a pro strojírenskou výrobu, rozvody tlakového
vzduchu.
Škola respektuje metodický pokyn k zařazení učiva „Úvod do světa práce“ do vzdělávacích programů středních škol, který vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 3. dubna 2000 č. 325 k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol“ - viz Věstník MŠMT ČR,Ročník LVI,Sešit 10,Říjen 2002.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Pro zařazení do
učebního oboru Mechanik hudebních nástrojů – klávesové nástroje nejsou
zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
·
poruchami
funkce horních končetin (hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky
závažnými chronickými a alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest
a spojivek,
·
závažnými
poruchami zraku (zraková ostrost
nad -3 D, možno s korekcí, poruchami sítnice, poruchami barvocitu),
·
závažnými
poruchami sluchu.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích. K posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné
a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně vzdělávacím procesu
z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení
vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem). Požadavky
vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních
činností, které jsou obsahem odborného výcviku. Tyto požadavky musí být
doplněny o vyčerpávající informaci o rizikách možných ohrožení, jimiž
jsou žáci při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, včetně
informace o opatřeních na ochranu před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům
stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb.,
kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních
zařízení a některých školských zařízení,
a nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany
zdraví zaměstnanců při práci. Je nutno se řídit též nařízením vlády
č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz
a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i
ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce, vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu přípravy na povolání.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se
rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných prostředků podle vyhodnocených
rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č.
246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního
požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
5.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem odborné výchovy v souladu s přílohou č.1 vyhlášky MŠMT
ČR č. 354/1991 Sb.
6.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž
stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba
pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje. Stanovení příslušného stupně dozoru na
konkrétní probírané téma odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců
příslušného učňovského zařízení v závislosti na charakteru tématu
a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tematický
celek plní.