Kód
a název vzdělávacího programu
Kmenový obor:
33-54-H Mechanik hudebních nástrojů
Učební
obor:
33-54-H/002 (33-68-2/02)
Mechanik hudebních
nástrojů – klávesové nástroje
Dosažený
stupeň vzdělání: střední odborné vzdělání
Způsob
ukončení a certifikace: závěrečná
zkouška, výuční list
Výsledky
vzdělávání:
Absolvent učebního oboru mechanik klávesových hudebních nástrojů
je
v návaznosti na všeobecně vzdělávací složku připravován tak, aby se u něj
vytvořily předpoklady pro rozvoj osobnosti. Kladen je důraz na vzdělávání
v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané
kvality člověka důležité pro jeho uplatnění
v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom je akceptována
osobnost žáka, zvýší se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu
k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu
k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Absolvent učebního oboru je připraven tak, aby znal základní i
pomocné materiály používané při výrobě
hudebních nástrojů, jejich vlastnosti a použití, aby ovládal odbornou
terminologii, znal výrobní postupy, strojně-technologická zařízení, aby
využíval obecných poznatků při řešení praktických úkolů. Musí dbát
na dodržování bezpečnosti při práci, na ekologii výroby. Umí v základech
pracovat s výpočetní technikou.
Absolvent učebního oboru
si má vytvářet vlastní názory na základní
problémy pracovní i životní, konfrontovat je
s názory
druhých a
ověřovat si zkušenosti.
Měl by
mít vypěstovanou potřebu soustavného celoživotního vzdělávání,
které zvyšováním kvalifikace umožňuje trvalou inovaci odborných poznatků
a rozšiřování kulturního obzoru. Má se podílet na řízení života společnosti
zodpovědnou prací a veřejnou činností, jednat v souladu s právními a
morálními normami společnosti.
Obecné vědomosti,
dovednosti a postoje:
Absolvent
učebního oboru se vyznačuje souborem vědomostí, dovedností a postojů z oblasti
všeobecného a základního odborného vzdělávání. Zejména je v průběhu
přípravy veden k tomu, aby:
·
si byl vědom
vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého
občana,
·
chápal
podstatu demokratické společnosti a byl ochoten je ve svém životě uplatňovat,
·
uvědomoval
si svou národní příslušnost a svá lidská práva, respektoval také práva druhých, uznával rovnost a práva jiných národů, etnických skupin a ras,
·
byl si vědom
významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření
společenského života, kulturního
a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
·
preferoval
tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí,
·
byl
samostatný a odpovědný v jednání i v pracovní činnosti,
·
chápal význam
a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti, byl
vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a
styk s lidmi,
·
byl si vědom
toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání,
·
uvědomoval
si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje stále vzrůstají nároky
na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností, byl
ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikace,
·
uvědomoval
si vliv přírodního prostředí a
vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí i dopad lidské činnosti na přírodu,
·
dodržoval
v ústním i písemném jazykovém projevu jazykové normy, výstižně a
logicky správně se vyjadřoval,
·
rozuměl
v cizím jazyce rozhovorům o věcech denního života, dovedl získat
jednoduchou informaci a sdělit podstatné myšlenky z běžně vyslechnutého
nebo přečteného textu, dovedl v jednoduchých větách hovořit o známé
tematice a ovládl základní terminologii svého oboru,
·
měl
pozitivní vztah k umění a kultuře,
·
rozuměl
základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat,
hodnotit a třídit matematické informace a dokázal používat získané
matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních
i v profesních situacích,
·
byl
schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i
ve své odborné práci, znal využití běžných látek v průmyslu, zemědělství,
domácnosti atp., věděl o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní
prostředí,
·
byl seznámen
s rolí životního partnera a rodiče, byl poučen
o nebezpečí neodpovědného
sexuálního života, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života
vůbec,
·
snažil
se udržovat i zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví,
·
dovedl ve
své profesi identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení,
vybírat a navrhovat optimální řešení, stanovovat efektivní postupy a
realizovat je,
·
měl
vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání
jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska orientace v základních
ekonomických otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti,
dovednosti a postoje:
Absolvent
učebního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z oblasti
odborného a specifického odborného vzdělávání, zejména:
·
je
schopen samostatně myslet a rozhodovat se v jednoduchých běžných výrobních
a podnikatelských situacích, nalézat optimální varianty řešení úkolů,
·
je
schopen rozvážně jednat, aplikovat
získané vědomosti a dovednosti v praxi,
·
je
schopen řešit běžné úkoly na
pracovišti, pracovat v týmu,
·
je
schopen sledovat vědecko-technický
rozvoj oboru, získané informace využívat v pracovní činnosti a je
ochoten se dále vzdělávat,
·
je
schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování a je schopen přizpůsobovat
se měnícím se podmínkám na trhu práce.
Ve
vazbě na odborné předměty se absolvent vyznačuje základními vědomostmi,
dovednostmi a postoji týkajícími se daného odvětví.
Absolvent:
·
si
osvojuje základy zásad ekonomického myšlení, pochopí podstatu základních
ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice,
·
je
schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešení
praktických úkolů,
·
ovládá
odbornou terminologii pro oblast výroby hudebních nástrojů
·
je
schopen technického vyjadřování v ústním i písemném projevu, dovede v základech
pracovat s odbornou literaturou, částečně
i s cizojazyčnou,
·
má základní
dovednosti v používání počítače, umí využívat jednoduché počítačové
programy,
·
umí číst
a zhotovit jednoduché technické výkresy, schémata, pracovní návody,
orientuje se v normách a ostatní technické dokumentaci,
·
provádí
základní technické výpočty, zhotovuje jednoduché pracovní postupy,
·
zná základní
druhy materiálů používaných v oblasti
výroby hudebních nástrojů a umí posoudit jejich vlastnosti ve vazbě
na jednotlivé výrobky a to z
hledisek technických, ekonomických, užitných a estetických,
·
má základní
přehled o strojích a zařízeních používaných ve výrobě, umí
obsluhovat, seřizovat a provádět jejich běžnou údržbu,
·
zná
technologické postupy výroby
klávesových hudebních nástrojů, včetně využití speciálních a drahých
materiálů,
·
ovládá
základní konstrukce jednotlivých nástrojů
s ohledem na optimální využití technických a estetických vlastností
materiálů,
·
umí
volit vhodné pracovní pomůcky, nářadí, nástroje, stroje a zařízení,
zvládá přípravu a organizaci svého pracoviště i ošetřování a údržbu
příslušného vybavení,
·
ovládá
základní způsoby ručního a strojního zpracování materiálů používaných
v oblasti výroby klávesových hudebních nástrojů,
·
umí základní
montážní práce,
·
umí
vhodně uskladňovat materiály, polotovary a výrobky,
·
je
schopen zabezpečit ochranu výrobků, jejich údržbu a opravy,
·
umí provádět
průběžnou a výstupní kontrolu jednoduchých prací a výrobků za použití
měřicí techniky,
·
je
schopen zajistit balení, expedici a montáž hotových výrobků,
·
dodržuje
zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce, požární
ochrany, péče o pracovní prostředí, umí se orientovat v základních vztazích
k životnímu prostředí.
Ve
vazbě na výběrové a volitelné předměty se absolvent může dále vyznačovat
specifickými vědomostmi, dovednostmi a činnostmi vycházejícími z konkrétních
požadavků vznášených hospodářskou
praxí, regionem, rodičovskou a žákovskou veřejností na profil absolventa.
Možnosti
uplatnění absolventa:
Absolvent
učebního oboru získá
kvalifikaci pro profese ve výrobě a opravách klávesových hudebních
nástrojů. Absolvent učebního oboru si může dál prohloubit specifické vzdělání
v oboru různými školeními a kurzy.
Složení
závěrečné zkoušky a získání výučního listu umožňuje absolventovi učebního
oboru ucházet se o studium navazujících studijních oborů na středních
odborných školách.
Absolvent
učebního oboru může samostatně podnikat
(podle podmínek stanovených Živnostenským zákonem).