Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: 33-54-H Mechanik
hudebních nástrojů
Učební
obor:
33-54-H/003
(33-68-2/03)
Mechanik
hudebních nástrojů
– strunné nástroje
Zaměření
pro výrobu a opravu: - houslí
- kytar
- smyčců
Vstupní předpoklady
žáků:
Do učebního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří úspěšně
ukončili základní školu a kteří vyhověli v přijímacím řízení
organizovaném ředitelem školy.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia: 3 roky denní studium
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru středního odborného
učiliště. Učební obor mechanik strunných hudebních nástrojů
je koncipován šířeji - zahrnuje přípravu pro celou oblast
výroby a oprav v oblasti strunných hudebních nástrojů.
Složka odborného vzdělávání je tvořena základním odborným a
speciálním odborným učivem.
Učební obor je orientován k získání kvalifikace pro výkon souboru pracovních činností, včetně ovládnutí metod práce a příslušných pracovních prostředků výroby a opravárenství. Jde o odborné vzdělání, umožňující výkon činností, při nichž je nutno samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky s určitou mírou osobní zodpovědnosti a samostatnosti výroby strunných nástrojů, zpracování materiálů podle funkce, velikosti a složitosti výrobků. Připravuje se pro zvládnutí technologie výroby jak ručním, tak strojním způsobem. Zahrnuje i výkon činností spojených s prováděním údržby výrobků.
Učební obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními učebními obory ze směru zpracování dřeva a kovů a částečně má společnou i odbornou složku - je tak respektován požadavek široce koncipovaného vzdělání se širokým všeobecným základem a postupně narůstající odborností. Zastoupení odborných předmětů odpovídá potřebám profilu absolventa, který se uplatní nejen ve velkých firmách, ale i v malých a středních firmách a v drobném podnikání.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s
dobrou orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a
úspěšného vyrovnávání se soukromými i profesními problémy, a aby
měli z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům určité množství
všeobecných i odborných poznatků a dovedností. Jde zejména o získání
vědomostí, které bude žák aplikovat při přípravě a zhotovování výrobků
a dovedností, které uplatní při jejich výrobě. Cílem vzdělávacího
programu je rovněž docílit u žáků rozvoje estetických schopností a velké
manuální zručnosti.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře
umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky na
trhu práce s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Po
ukončení přípravy v učebním oboru mechanik strunných hudebních nástrojů
a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolvent umí využívat
poznatky získané v odborných předmětech. Umí do technické praxe
aplikovat poznatky osvojené ve všeobecně vzdělávacích předmětech. Umí
používat technickou a technologickou dokumentaci, číst technické výkresy,
zhotovovat jednoduché dílenské náčrty provádět jednoduché výpočty.
Provádí výběr a přípravu materiálů (dřeviny – tuzemské i exotické; ostatní konstrukční materiály - plasty, kůže, plsť, guma, nátěrové hmoty, rozpouštědla, kyseliny, lepidla, tmely aj.). Ovládá základní typy zařízení pro dopravu a přepravu materiálů a surovin, skladovou a provozní manipulaci s využitím mechanizačních prostředků. Dovede připravit materiál a suroviny pro výrobní proces, provádí základní přípravu materiálů. Ovládá řezání, stříhání, pilování, tvarování, vrtání, broušení, dlabání, soustružení, montáž kování, lakování, lepení, leštění aj. Dodržuje technologický postup a je mu zřejmá technologická návaznost výrobního procesu. Je obeznámen s funkčními principy výrobních zařízení, samostatně obsluhuje stroje a zařízení ovládá běžnou údržbu a opravy nářadí a nástrojů. Umí seřídit základní stroje, zařízení a přípravky.
Absolvent
učebního oboru mechanik dechových a bicích hudebních nástrojů využívá
při práci nezbytnou vysokou manuální zručnost, dodržuje
pracovní režim, má vypěstovaný smysl pro provozní orientaci, pro pořádek,
pro zodpovědnost při práci ve skupině nebo v kolektivu a pro spolupráci
s předcházejícím nebo navazujícím úsekem.
Absolvent
se umí orientovat v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu
prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy.
Dovede své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů provádět,
aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení.
Absolvent
dodržuje při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
hygieny práce, předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním
zařízením. V případě potřeby umí poskytnout první pomoc postiženému
spolupracovníkovi.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru mechanik strunných hudebních nástrojů je odvozen od Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně-vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační a kulturní funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském
a cizím jazyce, učí je vstupovat do
vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti,
zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné
hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové
vzdělávání rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení,
na druhé straně přispívá i ke
tříbení jazykového a estetického cítění
a k celkové kultivaci osobnosti žáka. Důležitou součástí jazykové
přípravy je i poznání základního
odborného názvosloví z oboru a jeho aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje učivo z různých
humanitních a společenskovědních disciplín, jako jsou psychologie,
politologie, teorie státu a práva, etika, filozofie, historie apod. Základním
cílem společenskovědního vzdělávání je vybavit žáka určitým množstvím
poznatků a osobnostní a sociální kultivace žáka. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákovi pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít
v užším i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a
normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání
poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí jejich numerické
dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného
oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a orientaci v každodenním
životě moderní společnosti, slouží jako základ pro jejich další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci k technickým disciplínám a fyzice.
Přírodovědné vzdělávání
zahrnuje fyziku a ekologickou výchovu.
Žáci si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky a
ekologie nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné praxi
i v každodenním životě. Fyzika a chemie jsou základem technických a
technologických disciplín, a proto musí být samozřejmá koordinace přírodovědného
vzdělávání se vzděláváním odborným i numerickým. Ve fyzice se vzhledem
k technickému zaměření studijního oboru věnuje pozornost
problematice jako teoretickému základu pro výuku předmětů
technologického charakteru, dále jsou probírány základy akustiky. V
ekologické oblasti se žáci učí chápat nebezpečí ohrožení přírody
lidskými činnostmi a zaujímat postoje k péči
o životní prostředí.
Estetické vzdělávání má
výrazné kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání je
nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která se
realizuje jednak vlastní
tvůrčí činností
žáka, jednak přes poznání
a pochopení krásy prostřednictvím
konkrétních uměleckých i šířeji chápaných
estetických výtvorů různých žánrů. Estetická výchova prolíná všeobecně
vzdělávacími i odbornými předměty.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako na jeden z předních požadavků moderní společnosti na každého
jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků
jsou ve vyučovacím předmětu odborný výcvik vymezeny i požadavky na vědomosti a
dovednosti z oblasti zdravotní výchovy - jedná se o první pomoc. Upevnění
dovedností první pomoci by mělo být i součástí sportovně-turistického
kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů
pro vzdělávací směr zpracování dřeva a kovů. Poskytuje žákům ucelený
soubor vědomostí, intelektuálních a manuálních dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v oblasti výroby a oprav hudebních
nástrojů.
Vědomosti a dovednosti z teoretické složky odborného vzdělávání
jsou využívány v různých praktických aplikacích.
Ekonomické vzdělávání uvádí
žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu
hospodářství. Umožňuje poznat základní ekonomické činnosti pro úspěšné
uplatnění ve své profesi jak v zaměstnanecké, tak v podnikatelské pozici.
Vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonané práce.
Vzdělávání v oblasti základů
technických disciplín má převážně průpravný charakter pro odborné
a speciální odborné teoretické předměty a předmět odborný výcvik.
Vzdělávání v oblasti základů
výroby a oprav hudebních nástrojů
zahrnuje učivo které umožňuje
žákům vytvořit si přehled o oboru jako
o celku.
Speciální odborné vzdělávání
učebního oboru má rozhodující význam i pro výuku v předmětu odborný
výcvik, protože spolu vytvářejí soustavu odborného praktického a teoretického
učiva důležitého pro profesní uplatnění v praxi.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze považovat
za žádoucí posilování:
·
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost
pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci,
·
dovednost
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat a dodržovat efektivní postupy při realizaci řešení,
·
dovedností
numerické aplikace,
zejména dovedností používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovednost
využívat informačních technologií,
zejména dovednost v základech pracovat s výpočetní technikou, využívat
rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru
v pracovním i mimopracovním životě a posuzovat tyto informační zdroje
a jejich obsahy.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako tříleté denní studium pro žáky, kteří úspěšně ukončili základní školu.
Metodické přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k
charakteru předmětů, konkrétní situaci v pedagogickém procesu i s ohledem
na možnosti školy. V koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních
vlastností a schopností. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy
ve výuce a využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl vyučující věnovat
zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit
jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem denní
formy studia.
V odborném výcviku ve druhém a třetím ročníku je možné zaměření
pro výrobu a opravu: houslí, kytar a smyčců.
Materiálně
technické zabezpečení studia:
Pro zabezpečení úspěšného splnění výchovně-vzdělávacích cílů
je nutno zabezpečit výuku i nezbytným technickým minimem. Mezi tato minima
patří vlastní dílny vybavené:
·
speciálním
ručním nářadím, počtem odpovídající
pracovní skupině dle jednotlivých zaměření,
·
základními
stroji pro zpracování dřeva a pro strojírenskou výrobu s dostatečným počtem
pracovišť která odpovídající pracovní skupině.
Škola respektuje metodický pokyn k zařazení učiva „Úvod do světa práce“ do vzdělávacích programů středních škol, který vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 3. dubna 2000 č. 325 k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol“ – viz Věstník MŠMT ČR, Ročník LVI, Sešit 10, Říjen 2002.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Pro zařazení
do učebního oboru mechanik strunných hudebních nástrojů nejsou
zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
·
poruchami
funkce horních končetin (hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky
závažnými chronickými a alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest
a spojivek,
·
závažnými
poruchami zraku (zraková ostrost
nad -3 D, možno s korekcí, poruchami sítnice, poruchami barvocitu).
Zdravotní omezení vždy závisí na
specifických požadavcích zvoleného zaměření. K posouzení
zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné
a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně vzdělávacím procesu
z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení
vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem). Požadavky
vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních
činností, které jsou obsahem odborného výcviku. Tyto požadavky musí být
doplněny o vyčerpávající informaci o rizikách možných ohrožení, jimiž
jsou žáci při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, včetně
informace o opatřeních na ochranu před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům
stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb.,
kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních
zařízení a některých školských zařízení, a nařízením vlády č.
178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při
práci. Je nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým
se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů,
technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i
ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky
právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce,
vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu
s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu
přípravy na povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární
ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných prostředků podle vyhodnocených
rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č.
246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního
požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
5.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem odborné výchovy v souladu s přílohou č.1 vyhlášky MŠMT
ČR č. 354/1991 Sb.
6.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž
stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba
pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.