Kód
a název vzdělávacího programu
Kmenový obor:
3354H Mechanik
hudebních nástrojů
Učební
obor:
33-54-H/005 (33-69-2/00)
Mechanik dechových a bicích hudebních
nástrojů
Zaměření
pro:
- bicí nástroje
-
jazýčkové a retné nástroje
-
nátrubkové nástroje
-
strojiva
Dosažený
stupeň vzdělání: střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace: závěrečná
zkouška, výuční list
Vstupní předpoklady
žáků:
Do učebního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří úspěšně
ukončili základní školu a kteří vyhověli v přijímacím řízení
organizovaném ředitelem školy.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia:
3 roky denní studium
3 roky večerní a dálkové studium
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru SOU. Učební obor
mechanik dechových a bicích hudebních nástrojů
je koncipován šířeji - zahrnuje přípravu pro celou oblast
výroby a oprav v oblasti dechových
a bicích hudebních nástrojů. Složka
odborného vzdělávání je tvořena základním odborným a speciálním
odborným učivem.
Učební obor je orientován k získání kvalifikace pro výkon souboru pracovních činností, včetně ovládnutí metod práce a příslušných pracovních prostředků výroby a opravárenství. Jde o odborné vzdělání, umožňující výkon činností, při nichž je nutno samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky s určitou mírou osobní zodpovědnosti a samostatnosti výroby bicích nástrojů, jazýčkových a retných nástrojů nátrubkových nástrojů a strojiv, zpracování materiálů podle funkce, velikosti a složitosti výrobků. Připravuje se pro zvládnutí technologie výroby jak ručním, tak strojním způsobem. Zahrnuje i výkon činností spojených s prováděním údržby výrobků.
Učební obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními
učebními obory ze směru zpracování dřeva a kovů částečně
odbornou složku - je tak respektován požadavek široce koncipovaného
vzdělání se širokým všeobecným základem a postupně narůstající
odborností. Zastoupení odborných předmětů odpovídá potřebám profilu
absolventa, který se uplatní nejen ve velkých firmách, ale i v malých
a středních firmách a v drobném podnikání.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s
dobrou orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a
úspěšného vyrovnávání se soukromými i profesními problémy, a aby
měli z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem vzdělávacího programu je poskytnout žákům určité množství
všeobecných i odborných poznatků a dovedností. Jde zejména o získání
vědomostí, které bude žák aplikovat při přípravě a zhotovování výrobků
a dovedností, které uplatní při jejich výrobě. Cílem vzdělávacího
programu je rovněž docílit u žáků rozvoje estetických schopností a velké
manuální zručnosti.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře
umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky na
trhu práce s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Po
ukončení přípravy v učebním oboru mechanik dechových a bicích
hudebních nástrojů a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky
absolvent umí využívat poznatky získané v odborných předmětech. Umí
do technické praxe aplikovat poznatky osvojené ve všeobecně vzdělávacích
předmětech. Umí používat technickou a technologickou dokumentaci, číst
technické výkresy, zhotovovat jednoduché dílenské náčrty provádět
jednoduché výpočty.
Provádí výběr a přípravu
materiálů ( kovy – plechy, tyče, dráty, trubice, pásy, slitiny –
mosazi, pakfongu, stříbrných, mosazných a cínovoolověných pájek; dřeviny
– tuzemské i exotické;
ostatní materiály - plasty, kůže, plsť,
guma, nátěrové
hmoty, rozpouštědla, kyseliny, lepidla, tmely aj.). Ovládá základní
typy zařízení pro dopravu a přepravu materiálů a surovin, skladovou a
provozní manipulaci s využitím mechanizačních prostředků. Dovede připravit
materiál a suroviny pro výrobní proces, provádí základní přípravu
kovových materiálů. Ovládá řezání,
stříhání, pilování, tvarování, vrtání, broušení, soustružení, montáž
kování, kovotlačení, řezání závitů, lepení, leštění aj. Dodržuje
technologický postup a je mu zřejmá technologická
návaznost výrobního procesu. Je obeznámen s funkčními principy výrobních
zařízení , samostatně obsluhuje stroje a zařízení ovládá běžnou údržbu
a opravy nářadí a nástrojů. Umí seřídit základní stroje,
zařízení a přípravky.
V zaměření pro bicí nástroje
absolvent umí polepovat plastikovou fólií , zabrušovat čela, lisovat otvory
pro zděře, vrtat otvory pro mušle, montovat mušle na luby a montovat obruče
na těla. Provádí oplstění a okorkování dílků a součástí,
osazení pryží a plastem. Spojuje mechanické dílky šroubováním, nýtováním,
provádí montáž podsestav a sestav. Provádí kompletaci a montáž dílců včetně
povrchových úprav a dokončení.
Příprava v tomto zaměření vytváří předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen zhotovit nástroj,
včetně seřízení mechanismu, zhotovit bicí nástroj zvláštních tvarů, včetně
prototypů, jazzčinely a turecké činely ručním vykováním za studena,
samostatně zhotovit moderní kotle, provádět ladění gongů vyklepáváním
do stupnice, provádět tónové úpravy, všechny regulační úkony chodu
mechanismů a úpravy vzduchových sloupců.
V zaměření pro jazýčkové a retné nástroje
absolvent umí zpracovávat tuzemské a exotické dřeviny, zhotovovat jednoduché
součásti , soustružit dílce, vrtat tónové otvory, zhotovovat součásti
mechaniky.Provádí tvrdé i měkké pájení ,svařování i tepelné zpracování,
značení
a lícování spojené s montážními pracemi, jemné úpravy povrchu. Ovládá
činnosti potřebné k montáži celého nástroje.
Příprava v tomto zaměření vytváří předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen komplexně
zhotovit nástroj, včetně seřízení mechaniky,lepit krycí polštářky,
soustružit i kalibrovat otvory, provádět zhotovení es, kolen a ozvučníků..
Provádět montáž mechaniky, výrobu tónových otvorů pro všechny druhy
speciálních nástrojů, soustružit ozvučníky, funkčně seřídit všechny
typy dřevěných dechových nástrojů, zhotovit hubičky klasickým způsobem.
Zhotovit prototypy všech druhů jazýčkových i retných hudebních nástrojů.
V zaměření pro nátrubkové nástroje
absolvent umí zhotovit ozvučníky všech typů, pájením zhotovit součásti
pro montáž a funkci nástroje, kovotlačitelsky zhotovit součásti nástrojů,
umí tvarovat a ohýbat díly nástrojů.
Příprava v tomto zaměření vytváří předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen provádět montáž
veškerých nátrubkových nástrojů, zhotovit prototypy všech plechových
hudebních nástrojů, zhotovit náročné atypické a miniaturní nástroje v měřítku
s funkcí klasického hudebního nástroje, vypracovat ozvučník velkých
nástrojů, kompletně sesazovat suzafonové talíře a zhotovit ozvučník a díly
mistrovských nástrojů.Provádět kompletní montáž všech typů nátrubkových
hudebních nástrojů.
V zaměření pro strojiva absolvent
umí provádět měkké a tvrdé pájení, soustružení, vrtání, všechny způsoby
tepelného zpracování, ruční ohýbání trubic, pracovat na ruční kotoučové
leštičce, závitořezu a dalších speciálních strojích. Dále umí
zhotovit všechny součásti strojiv, kalibrovat díly, frézovat otvory a
pouzdra, osazovat měniče a kanálky, sesadit pouzdra strojiv,frézovat soustružit
vnitřní a vnější části pouzdra měniče, zhotovit tlakadla včetně seřízení
a funkční kontroly. Provádí seřízení pružin a požadovaného chodu, montáž
strojiva s ladícími snížci a seřízení chodu strojiva s ohledem
na správnou funkci a dokonalou těsnost.
Příprava v tomto zaměření vytváří předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen zhotovit prototyp
perinetových a cylindrových strojiv, strojiva pro dvojlesnici individuálním
způsobem, prototyp nových druhů strojiv a upravit strojiva do nových tvarů
hudebních nástrojů.
Absolvent
učebního oboru mechanik dechových a bicích hudebních nástrojů využívá
při práci nezbytnou vysokou manuální zručnost, dodržuje
pracovní režim, má vypěstovaný smysl pro provozní orientaci, pro pořádek,
pro zodpovědnost při práci ve skupině nebo v kolektivu a pro spolupráci
s předcházejícím nebo navazujícím úsekem.
Absolvent
se umí orientovat v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu
prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy.
Dovede své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů provádět,
aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení.
Absolvent
dodržuje při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
hygieny práce, předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním
zařízením. V případě potřeby umí poskytnout první pomoc postiženému
spolupracovníkovi.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního oboru mechanik dechových a bicích hudebních nástrojů je odvozen od Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně-vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační a kulturní funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském
a cizím jazyce, učí je vstupovat do
vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti,
zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné
hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové
vzdělávání rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení,
na druhé straně přispívá i ke
tříbení jazykového a estetického cítění
a k celkové kultivaci osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy
v cizím jazyce je i poznání základního odborného názvosloví z oboru
a jeho aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje učivo z různých
humanitních a společenskovědních disciplín, jako jsou psychologie,
politologie, teorie státu a práva, etika, filozofie, historie apod. Základním
cílem společenskovědního vzdělávání je vybavit žáka určitým množstvím
poznatků a osobnostní a sociální kultivace žáka. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákovi pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít
v užším i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a
normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání
poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí jejich numerické
dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného
oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a orientaci v každodenním
životě moderní společnosti, slouží jako základ pro jejich další vzdělávání.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika má průpravnou
funkci k technickým disciplínám a fyzice.
Přírodovědné vzdělávání
zahrnuje fyziku, a ekologickou výchovu.
Žáci si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky
chemie a ekologiie nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi i v každodenním životě. Fyzika a chemie jsou základem
technických a technologických disciplín, a proto musí být samozřejmá
koordinace přírodovědného vzdělávání se vzděláváním odborným i
numerickým. Ve fyzice se vzhledem k technickému zaměření studijního
oboru věnuje pozornost problematice
jako teoretickému základu pro výuku předmětů technologického charakteru,
dále jsou probírány základy akustiky. V ekologické oblasti se žáci učí
chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat
postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání má
výrazné kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání je
nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která se
realizuje jednak vlastní
tvůrčí činností
žáka, jednak přes poznání
a pochopení krásy prostřednictvím
konkrétních uměleckých i šířeji chápaných
estetických výtvorů různých žánrů. Estetická výchova prolíná všeobecně
vzdělávacími i odbornými předměty.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého
jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků
jsou ve vyučovacím předmětu odborný
výcvik vymezeny i požadavky na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy
- jedná se o první pomoc. Upevnění dovedností první pomoci by mělo být i
součástí sportovně turistického kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů
pro vzdělávací směr zpracování dřeva a kovů. Poskytuje žákům ucelený
soubor vědomostí, intelektuálních a manuálních dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v oblasti výroby a oprav hudebních
nástrojů.
Vědomosti a dovednosti z teoretické složky odborného vzdělávání
jsou využívány v různých praktických aplikacích.
Ekonomické vzdělávání uvádí
žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu
hospodářství. Umožňuje poznat základní ekonomické činnosti pro úspěšné
uplatnění ve své profesi jak v zaměstnanecké, tak v podnikatelské pozici.
Vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonané práce.
Vzdělávání v oblasti základů
technických disciplín má převážně průpravný charakter pro odborné
a speciální odborné teoretické předměty a předmět odborný výcvik.
Vzdělávání v oblasti základů
výroby a oprav hudebních nástrojů
zahrnuje učivo které umožňuje
žákům vytvořit si přehled o oboru jako
o celku.
Speciální odborné vzdělávání
učebního oboru má rozhodující význam i pro výuku v předmětu odborný
výcvik, protože spolu vytvářejí soustavu odborného praktického a teoretického
učiva důležitého pro profesní uplatnění v praxi.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání
a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady
pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze považovat
za žádoucí posilování
·
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost
pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci,
·
dovednost
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat a dodržovat efektivní postupy při realizaci řešení,
·
dovedností
numerické aplikace,
zejména dovedností používat různé matematické postupy důležité pro řešení
praktických situací,
·
dovednost
využívat informačních technologií,
zejména dovednost v základech pracovat s výpočetní technikou, využívat
rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru
v pracovním i mimopracovním životě a posuzovat tyto informační zdroje
a jejich obsahy.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako tříleté denní pro žáky, kteří úspěšně
ukončili základní školu.
Studium může být organizováno i jako tříleté
večerní a dálkové. Je ukončeno závěrečnou zkouškou podle platných
předpisů MŠMT a poskytuje střední
odborné vzdělání.
Metodické přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k
charakteru předmětů, konkrétní situaci v pedagogickém procesu i s ohledem
na možnosti školy. V koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení požadovaných profesních
vlastností a schopností. Tomu odpovídají adekvátní metodické přístupy
ve výuce a využití osobního příkladu.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl vyučující věnovat
zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit
jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz
na realizaci cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem denní
formy studia.
Materiálně
technické zabezpečení studia:
Pro zabezpečení úspěšného splnění výchovně-vzdělávacích cílů
je nutno zabezpečit výuku i nezbytným technickým minimem. Mezi tato minima
patří:
vlastní dílny vybavené
·
speciálním
ručním nářadím, počtem odpovídající
pracovní skupině dle jednotlivých zaměření
·
základními
stroji pro zpracování dřeva a pro strojírenskou výrobu, rozvody tlakového
vzduchu - pro pneumatické vyklepávání a pájení plynové rozvody pro tvrdé
a měkké pájení s dostatečným
počtem pracovišť, odpovídající pracovní skupině.
Škola respektuje metodický pokyn k zařazení učiva „Úvod do světa práce“ do vzdělávacích programů středních škol, který vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 3. dubna 2000 č. 325 k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol“.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Pro zařazení
do učebního oboru mechanik dechových a bicích hudebních nástrojů
nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
·
poruchami
funkce horních končetin (hrubé i jemné motoriky),
·
prognosticky
závažnými chronickými a alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest
a spojivek,
·
závažnými
poruchami zraku (zraková ostrost
nad -3 D, možno s korekcí, poruchami sítnice, poruchami barvocitu).
Zdravotní omezení vždy závisí na
specifických požadavcích zvoleného zaměření. K posouzení
zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany.
Ve výchovně-vzdělávacím procesu musí
výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci vycházet z platných
právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek
a norem; jedná se zejména o zákon č. 65/1965 Sb. (Zákoník práce) ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na
výrobky a o změně a doplnění některých zákonů ve znění pozdějších
předpisů, o nařízení vlády č. 168 až 179/1997 Sb., kterými se zákon č.
22/1997 Sb. provádí, vyhlášku MPSV č. 204/1994 Sb., kterou se stanoví
rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních
prostředků a mycích, čistících a dezinfekčních prostředků, ve znění
pozdějších předpisů, vyhlášku MZ ČR č. 261/1997 Sb., kterou se
stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázané všem ženám, těhotným
ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým a podmínky,
za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy
na povolání, ve znění pozdějších předpisů, mezinárodní normy s učebním
oborem související. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu a postihovat otázky a předpisy
bezpečnosti jak z hlediska jednotlivce, tak z hlediska pracovníka řídícího
činnost kolektivu.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce
a požární ochrany. Je nevyhnutelné poučit žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Rozsah praktické přípravy je určen učebními osnovami. Podmínky, za
kterých je možno tuto přípravu provádět, stanoví Zákoník práce ve znění
pozdějších předpisů v § 163 až 168
s ohledem na pracovněprávní vztahy, povinnosti zaměstnavatelů, spolupráci
rady zaměstnanců a zástupce
pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, na vznik a ukončení
pracovního poměru, povinnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech, nemocích
z povolání a jiných poškození zdraví, pracoviště a pracovní prostředí,
organizaci práce a pracovní postupy, bezpečnost a ochranu zdraví při
práci a dále ustanovení Vyhlášky MZ ČR č. 261/1997 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, podle níž je nutno respektovat zásady vztahující
se k zakázaným pracím.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
·
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a technologickými
postupy,
·
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním předpisům a protipožárním
předpisům,
·
používání
osobních ochranných prostředků podle platných předpisů,
·
dodržování
maximálního počtu žáků ve skupině dozorované mistrem v souladu s přílohou
č. 1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb. (1., 2. a 3. ročník max. 12
žáků).
·
vykonávání
stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž stupně dozoru jsou
vymezeny následovně:
Práce
pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem,
která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu.
Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby
mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů,
pracovních postupů nebo při ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem -
osoba pověřená dohledem
zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků a pokud všechna
pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a
kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích pracovníků příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.