Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový obor: 3357E Zpracování
dřeva, výroba kancelářských potřeb, výroba
sportovních potřeb
Učební
obor: 33-57-E/002 (33-83-0)
Zpracování dřeva
Vstupní
předpoklady žáků:
·
učební obor je určen žákům,
kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole v nižším
než devátém ročníku,
·
zdravotní způsobilost.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia:
·
2 roky,
·
denní.
1.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Jedná se o vzdělávací program učebního
oboru učilišť. V oboru se připravují zejména žáci, u nichž převládá
sklon k manuální práci. Převažující praktická složka vzdělávání
výrazně působí na formování praktických dovedností uplatnitelných v povolání.
Žáci se připravují pro vykonávání
jednoduchých prací dřevozpracující výroby. Učební obor zpracování dřeva je určen pro přípravu pracovníků pro výkon jednoduchých
prací dřevařské a nábytkářské výroby, výroby průmyslových výrobků
ze dřeva, výroby aglomerovaných materiálů, překližovaných materiálů, zápalek
aj. Učební obor připravuje pracovníky rovněž pro výkon jednoduchých prací
v oblasti manipulace, skladování, balení a expedice.
2.
Charakteristika obsahových složek
2.1 Všeobecné vzdělávání
Obsahové
složky všeobecného vzdělávání se skládají ze
·
vzdělávání jazykového, a
to v oblasti mateřského jazyka, kdy je jazyková výuka zaměřena především
na rozvoj komunikativních dovedností žáků, začlenění jejich jazykových
návyků do mimoškolních souvislostí a vzbuzení zájmu žáků o četbu,
·
vzdělávání společenskovědního,
které se realizuje v občanské
nauce a jehož cílem je přispět k přípravě žáků na jejich soukromý
a občanský život v demokratickém státě tak, aby se žáci lépe
orientovali ve společnosti a aktivně se mohli zapojit do ovlivňování veřejných
záležitostí a dokázali řešit také svoje soukromé problémy,
·
vzdělávání matematického,
které se realizuje v předmětu matematika a které má žákům
poskytnout základní matematické vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k osvojení
učiva odborných předmětů a řešení praktických úkolů denní potřeby.
·
V rozvoji tělesné kultury
jde zejména o upevňování zdraví, efektivní využívání volného času a
uspokojení zájmu žáků o pohybovou aktivitu.
2.2 Odborné
vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor teoretických vědomostí
a praktických dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění
v profesi dělník dřevozpracující
výroby.
Odborné vzdělávání se skládá z teoretického učiva zahrnutého
v předmětu zpracování dřeva a učiva praktického charakteru obsaženého
v předmětu odborný výcvik, které je převažující.
Odborná příprava má těžiště v přípravě na výkon
jednoduchých prací vykonávaných v jednotlivých oblastech zpracování
dřeva, při manipulaci, skladování, balení a expedici.
2.3
Klíčové dovednosti
Rozvíjení klíčových dovedností je závislé na
vzdělávacích a výchovných možnostech
žáků připravujících se v učebním oboru zpracování dřeva.
Žádoucí je rozvíjet komunikativní, personální a interpersonální
dovednosti v rámci všeobecně vzdělávací i odborné složky vzdělávání.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání
mají umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na společenský vývoj a
rozvoj odvětví a vytvářejí předpoklady pro uplatnění žáků v občanském
životě i pracovním zařazení.
Klíčové dovednosti jsou definovány
v publikaci “Uplatnění nových prvků při aplikaci Standardu středoškolského
odborného vzdělávání“, vydané Výzkumným ústavem odborného školství,
Praha 1998.
3.
Organizace výuky
Příprava žáků je organizována ve dvouletém denním studiu, je
zakončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání.
Protože se jedná o přípravu žáků, jejichž výsledky v základní
škole byly podprůměrné
a kteří si nevypěstovali vztah k teoretické přípravě, není vhodné
přesně od sebe oddělovat teoretické předměty a odborný výcvik tak, že
by se tvořily velké časové bloky odborného výcviku na straně jedné a
teoretických předmětů na straně druhé. Vhodné je organizovat týdny výuky
tak, aby v nich byla zastoupena praktická i teoretická výuka.
4.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující v závislosti
na charakteru předmětu, schopnostech a znalostech žáků získaných při předchozím
vzdělávání. Pro přípravu v učebním oboru zpracování dřeva je důležité
důsledně uplatňovat pedagogické zásady názornosti
a přiměřenosti učiva.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími a výchovnými
pracovníky soustavně pečuje o vytváření profesních i občanských
vlastností a schopností žáků. Vede žáky k soustavné práci a
usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým činnostem.
Výchovu v tomto smyslu lze realizovat zejména v předmětu odborný
výcvik.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci
školy uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří byli
na základní škole neúspěšní a kteří většinou v této přípravě
ukončí své systematické vzdělávání. Je proto důležité, aby získali vědomosti
a dovednosti nezbytné pro další osobní, občanský i pracovní život. K těmto
žákům je nutné přistupovat se záměrem maximálně je motivovat, zejména
kladným hodnocením, využívat co nejvíce prostor ve všeobecně vzdělávacích
předmětech k prakticky zaměřeným činnostem a k účasti na řešení
modelových životních situací za aktivní účasti žáků při řešení úkolů.
Je nezbytné, aby vyučující volili specifické metody, např. exkurze
na pracovní úřad s demonstrací hledání pracovního uplatnění,
inscenační metody založené na hře, vhodné pro poznání sebe i druhých,
pro vytváření kontaktu a komunikace ve dvojicích a ve skupině, nebo napomáhající
lépe pochopit a osvojit si i některé teoretické učivo (např. v občanské
nauce) a ukazující např. způsob komunikace s úředníky ve věcech
jednotlivce či rodiny na úřadech. Vhodné je vyplňování různých dotazníků
a tiskopisů, se kterými se žáci setkají v běžném životě, sestavení
životopisu, vyplňování složenek, účast, chování a oblékání na různých
společenských akcích apod.
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Vhodné je i využití
počítače při vyučování včetně speciálních výukových programů.
Doporučená
literatura pro pedagogy:
2.
Mareš, J.:
Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN
80-7178-246-7.
3.
Lokšová,
L. - Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole:
teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. 1. vyd. Praha:
Portál, 1998. ISBN 80-7178-205-X.
4.
Černochová,
M. a kol.: Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem.
1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
5.
Slavík,
J.: Hodnocení v současné škole. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN
80-7178-262-9.
6.
Canfield,
J., Wells, H.C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka
pro učitele, vychovatele a rodiče. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN
80-7178-028-6.
7.
Canfield,
J., Siccone, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. 1.vyd.
Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-194-0.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce
a požární
Neoddělitelnou součástí teoretického
i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, hygieny práce a požární ochrany.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů -
zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek
a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj.
specifickému pro učební obor.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Rozsah praktické výchovy k povolání je určen učebními
osnovami. Podmínky, za kterých je možné tuto přípravu provádět stanoví
ZP, § 163-168 a dále ustanovení vyhlášky ministerstva zdravotnictví č.
261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podle níž je nutno
respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se
rozumí:
1.
Důkladné
seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění
BOZP, technologickými a pracovními
postupy.
2.
Používání
strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek, které odpovídají
bezpečnostním předpisům.
3.
Používání
osobních ochranných prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností.
4.
Seznámení
žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně v platném znění a vyhláškou Ministerstva vnitra č. 21/1996
sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR o požární
ochraně.
5.
Dodržování
maximálního počtu žáků ve skupině dozorované mistrem v souladu s přílohou
č.1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb.
6.
Vykonávání
stanoveného dozoru, přičemž stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá
na dodržování BOZP a pracovního
postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout
tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních
předpisů, pracovních postupů nebo při ohrožení zdraví;
práce pod dohledem - osoba pověřená
dohledem zkontroluje před zahájením
práce pracoviště žáků a pokud
všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích pracovníků příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci
příslušný tematický celek plní.
6.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro
studium učebního oboru nejsou způsobilí uchazeči trpícími zejména:
-
nemocemi pohybového ústrojí
znemožňujícími práci ve vynucené poloze, dlouhé stání
a středně velkou zátěž,
-
poruchami končetin (poruchy hrubé
motoriky),
-
prognosticky závažnými chronickými
a alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest, spojivek,
-
prognosticky
závažnými onemocněními srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně
velkou zátěž,
-
dekompensovanými a subkompensovanými
formami diabetes mellitus,
-
epilepsií a jinými kolapsovými a
záchvatovými stavy, v případě předpokladu práce ve výškách a práce
s motorovou mechanizací,
-
prognosticky závažnými chorobami
oka (krátkozrakost nad -6D, poruchami zorného pole).
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických podmínkách prováděných
pracovních činností.
K posouzení zdravotního stavu je příslušný
registrující praktický lékař.