Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor:
3359H Čalouník, čalounické práce
Učební
obor:
33-59-H/001 (33-70-2)
Čalouník
Zaměření:
učební obor je bez zaměření.
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední
odborné
Způsob
ukončení a certifikace:
závěrečná zkouška, výuční list
Výsledky
vzdělávání:
Absolvent učebního oboru čalouník byl v návaznosti na všeobecně
vzdělávací složku připravován tak, aby se u něj vytvořily předpoklady
pro rozvoj osobnosti. Byl kladen důraz na vzdělávání v kontextu široce pojímaného
občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom
byla akcentována osobnost žáka, zvýšila se orientace na jeho životní
adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti
a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním
světem i se sebou.
Absolvent učebního oboru je připraven tak, aby znal základní i
pomocné materiály používané v čalounické výrobě a dekoratérství,
jejich vlastnosti a použití, aby ovládal odbornou terminologii, aby znal výrobní
postupy, strojně-technologická zařízení, aby využíval obecných poznatků
při řešení praktických úkolů. Musí dbát na dodržování bezpečnosti při
práci, na ekologii výroby. Umí v základech pracovat s výpočetní
technikou.
Absolvent učebního oboru
si má vytvářet vlastní názory na základní
problémy pracovní i životní, konfrontovat je s názory druhých a ověřovat
si zkušenosti. Měl by mít vypěstovanou potřebu soustavného celoživotního
vzdělávání, které zvyšováním kvalifikace umožňuje trvalou inovaci
odborných poznatků a rozšiřování kulturního obzoru. Má se podílet na řízení
života společnosti zodpovědnou prací a veřejnou činností, jednat v
souladu s právními a morálními normami společnosti.
Obecné vědomosti,
dovednosti a postoje:
Absolvent učebního oboru se vyznačuje souborem vědomostí, dovedností
a postojů z oblasti všeobecného a základního odborného vzdělávání.
Zejména byl v průběhu přípravy veden k tomu, aby
·
si byl vědom
vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého
občana,
·
chápal
principy demokratické společnosti a byl ochoten je ve svém životě uplatňovat,
·
si uvědomoval
svou národní příslušnost a svá lidská práva,
respektoval také práva druhých, uznával
rovnost a práva jiných národů, etnických skupin a ras,
·
si byl vědom
významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření
společenského života, kulturního
a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
·
preferoval
tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí,
·
byl
samostatný a odpovědný v jednání i v pracovní činnosti,
·
chápal význam
a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti, byl
vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a
styk s lidmi,
·
si byl vědom
toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání,
·
si uvědomoval,
že s postupem vědeckotechnického rozvoje stále vzrůstají nároky na
kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností, byl
ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikace,
·
si uvědomoval
vliv přírodního prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život
lidí i dopad lidské činnosti na přírodu,
·
dodržoval
v ústním i písemném jazykovém projevu jazykové normy, výstižně a
logicky správně se vyjadřoval,
·
rozuměl
v cizím jazyce jednoduchým rozhovorům o věcech denního života, dovedl získat
jednoduchou informaci a sdělit podstatné myšlenky z běžně vyslechnutého
nebo přečteného textu, dovedl v jednoduchých větách hovořit o známé
tematice a ovládl základní terminologii svého oboru,
·
měl
pozitivní vztah k umění a kultuře,
·
rozuměl
základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat,
hodnotit a třídit matematické informace a dokázal používat získané
matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních
i v profesních situacích,
·
byl
schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i
ve své odborné práci, znal využití běžných látek v průmyslu, zemědělství,
domácnosti atp., věděl o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní
prostředí,
·
byl seznámen
s rolí životního partnera a rodiče, byl poučen
o nebezpečí neodpovědného
sexuálního života, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu
života vůbec,
·
se snažil
udržovat i zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví,
·
dovedl ve
své profesi identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení,
vybírat a navrhovat optimální řešení, stanovovat efektivní postupy a
realizovat je,
·
měl
vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání
jak z hlediska profesních
dovedností, tak z hlediska orientace v základních ekonomických otázkách této
problematiky.
Odborné vědomosti,
dovednosti a postoje:
Absolvent učebního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a
postoji z oblasti odborného a specifického odborného vzdělávání,
zejména
·
je
schopen samostatně myslet a rozhodovat se v jednoduchých běžných výrobních
a podnikatelských situacích, nalézat optimální varianty řešení úkolů,
·
je
schopen rozvážně jednat, aplikovat
získané vědomosti a dovednosti v praxi,
·
je
schopen řešit běžné úkoly na
pracovišti, pracovat v týmu,
·
je
schopen sledovat vědecko-technický
rozvoj oboru, získané informace využívat v pracovní činnosti a je
ochoten se dále vzdělávat,
·
je
schopen nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování a je schopen přizpůsobovat
se měnícím se podmínkám na trhu práce.
Ve vazbě na odborné předměty se absolvent vyznačuje základními vědomostmi,
dovednostmi a postoji týkajícími se daného odvětví.
Absolvent
·
si
osvojil základy zásad ekonomického myšlení, pochopil podstatu základních
ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice,
·
je
schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešení
praktických úkolů,
·
ovládá
odbornou terminologii pro oblast čalounické výroby a dekoratérství,
·
je
schopen technického vyjadřování v ústním i písemném projevu, dovede v základech
pracovat s odbornou literaturou, částečně
i s cizojazyčnou,
·
má základní
dovednosti v používání počítače, umí využívat jednoduché počítačové
programy,
·
umí číst
a zhotovit jednoduché technické výkresy, schémata, pracovní návody,
orientuje se v normách a ostatní technické dokumentaci,
·
provádí
základní technické výpočty, zhotovuje jednoduché pracovní postupy,
·
zná základní
druhy materiálů používaných v oblasti čalounické výroby a dekoratérství
a umí posoudit jejich vlastnosti ve vazbě na jednotlivé výrobky a konstrukce
a to z hledisek technických, ekonomických, užitných a estetických,
·
má základní
přehled o strojích a zařízeních používaných v čalounické výrobě a dekoratérství,
umí obsluhovat, seřizovat a provádět jejich běžnou údržbu,
·
zná
technologické postupy čalounické
výroby a dekoratérství, včetně využití odpadů,
·
ovládá
základní konstrukce jednotlivých čalounických a dekoratérských výrobků
s ohledem na optimální využití technických a estetických vlastností
materiálů,
·
umí
volit vhodné pracovní pomůcky, nářadí, nástroje, stroje a zařízení,
zvládá přípravu a organizaci svého pracoviště i ošetřování a údržbu
příslušného vybavení,
·
ovládá
základní způsoby ručního a strojního zpracování materiálů používaných
v oblasti čalounické výroby a dekoratérství,
·
umí základní
montážní práce,
·
umí
vhodně uskladňovat materiály, polotovary a výrobky,
·
je
schopen zabezpečit ochranu výrobků, jejich údržbu a opravy,
·
umí provádět
průběžnou a výstupní kontrolu jednoduchých prací a výrobků za použití
měřicí techniky,
·
je
schopen zajistit balení, expedici a montáž hotových výrobků,
·
dodržuje
zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce, požární
ochrany, péče o pracovní prostředí, umí se orientovat v základních vztazích
k životnímu prostředí.
Ve
vazbě na výběrové a volitelné předměty se absolvent může dále vyznačovat
specifickými vědomostmi, dovednostmi a činnostmi vycházejícími z konkrétních
požadavků vznášených hospodářskou praxí, regionem a rodičovskou a žákovskou
veřejností na profil absolventa.
Možnosti
uplatnění absolventa:
Absolvent
učebního oboru získá
kvalifikaci zejména pro profese čalouník a dekoratér. Absolvent učebního
oboru si může dál prohloubit specifické vzdělání v oboru různými školeními
a kurzy.
Složení závěrečné zkoušky a získání výučního listu umožňuje
absolventovi učebního oboru ucházet se o studium navazujících studijních
oborů na středních odborných školách.
Absolvent učebního oboru může samostatně podnikat
(podle podmínek stanovených
Živnostenským
zákonem).