Název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: 3452H Tiskař na polygrafických
strojích, tiskařské práce
Učební
obor: 34-52-H/001 (34-53-2)
Tiskař na polygrafických strojích
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné vzdělání
Způsob ukončení a certifikace: závěrečná zkouška, výuční list
Absolvent učebního oboru je v návaznosti na všeobecně vzdělávací složku připravován tak, aby se u něj vytvořily předpoklady pro rozvoj osobnosti. Umí využívat znalostí a dovedností, získaných vzděláváním, ve svém osobním, společenském a pracovním životě. Na základě dosaženého vzdělání je schopen rozvíjet svou osobnost i kvalifikaci v oboru. Je veden k chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat. Je kladen důraz na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství založeném na humanismu, přitom je akceptována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Absolvent učebního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se
všeobecným
i odborným vzděláním. Je schopen samostatně pracovat, při řešení úkolů
se pohotově rozhodovat. Jeho odborné vzdělání zaručuje orientaci v široké
oblasti polygrafie.
Absolvent je profilován zejména ke svému profesnímu uplatnění, ke své kompetentnosti a odbornosti, v tomto pojetí se jedná o ukončenou etapu vzdělávání. Získané vzdělání svým obsahem zároveň splňuje základ pro další vzdělávání, díky zastoupení složky všeobecného vzdělání a obecné složky odborného vzdělání.
Odborníci vyučení v oboru mají celkový přehled o polygrafické výrobě. Znají historický i současný vývoj oboru a rozumí plně struktuře polygrafické výroby. Jsou vybaveni vědomostmi pro podnikatelskou a zaměstnavatelskou činnost v malých a středně velkých polygrafických firmách. Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláním žáků a jejich výchovou.
Obecné
vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent učebního oboru se vyznačuje souborem vědomostí,
dovedností a postojů
z oblasti všeobecného a základního odborného vzdělávání. Uvědomuje si
svou národní příslušnost, svá lidská práva, je ochoten respektovat také
práva druhých, uznává rovnost a práva jiných národů, etnických skupin a
ras. V průběhu přípravy je veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného
vztahu svobod a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je
veden k chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém
životě uplatňovat. Je si vědom významu aktivní účasti své i ostatních
členů společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního
prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku. Preferuje tolerantní
postoje k názorům hodnotám jiných lidí.
Absolvent je vzděláván tak, aby byla pozitivně ovlivněna jeho
hodnotová orientace. Je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé
soutěživosti, ale i k samostatnosti
a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Chápe význam a nutnost
celkového osobního rozvoje a profesní připravenosti, je vybaven základními
dovednostmi pro poznávání. Je si vědom, že s postupem vědeckotechnického
rozvoje a jeho dopadů ve světě stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou
pracovní činnost a na inovace pracovních dovedností. Je ochoten
a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací.
Absolvent je vybaven znalostmi a postoji ke správnému posouzení
vlivu rozvoje vědy
a techniky na přírodní prostředí, na život lidí z hlediska udržitelného
rozvoje jak v osobním životě, tak ve své pracovní činnosti s cílem naučit
se chránit přírodu a kulturní památky.
Absolvent se snaží dodržovat jazykové normy v ústním i písemném
projevu, výstižně a logicky se vyjadřovat, v oficiálních projevech pak používat
spisovného jazyka. V cizím jazyce rozumí jednoduchým krátkým rozhovorům o
věcech denního života, dokáže reagovat
v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků v běžných životních
situacích
a tématech. Dovede získat v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit
podstatné myšlenky
z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu, v jednoduchých větách
hovořit o známé tematice. Ovládá v cizím jazyce nejzákladnější
odbornou terminologii svého oboru. Je veden k pozitivnímu vztahu k umění a
kultuře, má vypěstován návyk číst krásnou literaturu, časopisy, populárně
naučná díla podle svého zájmu, sledovat sdělovací prostředky
a navštěvovat kulturní zařízení / divadla, koncerty, výstavy .../, chápe
základní rozdíl mezi umělecky hodnotným dílem a brakem.
Rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, dokáže
používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v
běžných životních i profesních situacích. Dovede pracovat s osobním počítačem
a využívá informačních zdrojů v pracovním
i mimopracovním životě.
U absolventa jsou vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů.
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent učebního oboru se vyznačuje souborem vědomostí,
dovedností a postojů
z oblasti všeobecného a základního odborného vzdělání. Získal vědomí
toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání a pochopil, že s
postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho dopadu ve světě vzrůstají nároky
na kvalifikovanou pracovní sílu a na inovace pracovních dovedností, proto
byl též veden k přizpůsobivosti vůči změnám na trhu práce.
Absolvent byl v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu svobody a práv každého občana a k chápání principu demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat. Byl vychováván k uvědomění si své národní příslušnosti a svých práv, k respektování práv druhých a k uznávání rovnosti a práv jiných národů, etnických skupin a ras a naučil se preferovat tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí. Pochopil význam aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního prostředí v regionálním a celosvětovém měřítku. Absolvent byl vzdělán tak, aby byla pozitivně ovlivněna jeho hodnotová orientace, aby pochopil základní principy humanity a demokracie, aby získal kladný vztah ke kulturním a estetickým hodnotám i ke globálnímu pojetí světa ve smyslu environmentálního udržitelného rozvoje. Absolvent se naučil chápat význam a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti a byl vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi, byl veden k tvořivé činorodosti, dále ke spolupráci i ke zdravé soutěživosti a k samostatnosti a odpovědnosti v jednání a v pracovní činnosti z hlediska jeho vlastního rozvoje ve svůj prospěch i ve prospěch celé společnosti.
Absolvent je vybaven vědomostmi a postoji z oblasti odborného a
specificky odborného vzdělávání, především schopností nést zodpovědnost
za své jednání a rozhodování
a přizpůsobovat se podmínkám trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický
rozvoj v oboru. Umí samostatně řešit běžné úkoly na svěřeném pracovním
úseku. Absolvent se orientuje v široké oblasti oboru polygrafie, dovede
odborně posoudit výrobní podklady co do úplnosti a kvality. Rozumí plně
struktuře polygrafické výroby, užívá správnou odbornou terminologii.
Absolvent je schopen se orientovat v oblasti polygrafických materiálů, zná jejich sortiment, vlastnosti a praktické použití. Má konkrétní představu o činnostech jednotlivých výrobních středisek. Samostatně pracuje podle technologického postupu, zná základní technické a technologické vybavení polygrafického provozu a dovede posoudit technickovýrobní parametry jednotlivých zařízení.
Absolvent umí seřizovat a obsluhovat základní stroje a zařízení
na knihtiskové
a ofsetové strojovně, včetně jejich odborného ošetřování, údržby a
drobných oprav. Odborně využívá všechny nástroje a pomůcky v pracovním
procesu. Na požadované úrovni se orientuje v příbuzných polygrafických
oborech, tj. v technologii sazby, reprodukce a dokončujícího zpracování.
Orientuje se v ostatních tiskových technikách, hlubotisku a sítotisku, včetně
flexografie. Je schopen posoudit kvalitu meziproduktů i finálních výrobků.
Umí posoudit grafickou i estetickou úroveň a objektivně zhodnotit jednotlivé
kvalitativní parametry. Absolvent umí sestavit a zhodnotit technologický
postup výroby u konkrétní zakázky, a to ve všech fázích, včetně výpočtů
spotřeby materiálu. Orientuje se v základních vztazích svého odvětví výroby
k životnímu prostředí a zásadám jeho ochrany před možnými negativními
vlivy. Dodržuje zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce a předpisy
protipožární ochrany. Uplatňuje efektivní metody práce a tvořivě přistupuje
k výkonu svého povolání. Vzhledem k širokému odbornému základu vykazuje
vysokou míru flexibility.
Výstupní
kvality absolventa
po ukončení přípravy v učebním oboru tiskař a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolvent umí:
· orientovat se v celé oblasti polygrafické výroby,
· pracovat s běžnou technickou a výrobní dokumentací,
· rozlišit všechny základní polygrafické materiály,
· připravit tiskovou barvu,
· obsluhovat měřící elektronické zařízení v tisku,
· připravit tiskové formy,
· odstranit závady na tiskové formě,
· provádět obsluhu, údržbu a seřízení tiskového stroje,
· odstranit závady při tisku,
· kvalitativně posuzovat hotový výrobek,
· ovládá na požadované úrovni technologické postupy jednotlivých tiskových technik.
Možnosti uplatnění absolventa
Příprava v učebním oboru tiskař zahrnuje především práci v oblasti montáže a kopírny, tisku na daných typech polygrafických strojů, ve které se absolvent uplatní v prvotní fázi profesionalizace. Pro další praxi je absolvent připraven k rychlému přizpůsobení se pracovním činnostem i v jiných oblastech tisku a výroby tiskové formy.
Absolvent se uplatní jak ve sféře podnikatelsko - živnostenské,
tak v zaměstnanecké činnosti. Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou
zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých
učebních oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných
právních norem.