PROFIL ABSOLVENTA
34-56-H/001 (64-52-2) Fotograf, fotografka
Absolvent učebního oboru fotograf/-ka je vybaven potřebnými a žádoucími vědomostmi, dovednostmi a postoji, které jsou předpokladem k jeho úspěšnému zvládnutí obecně lidských a profesních situací a problémů.
a) obecné vědomosti, dovednosti a postoje:
- absolvent je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat,
- uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva, je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva jiných národů, etnických skupin a ras,
- je si vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku, - preferuje tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí,
- je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti, Je si vědom, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj, tak i pro rozvoj celé společnosti,
- chápe proto význam a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti, je vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi,
- je si vědom toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání, uvědomuje si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho dopadů ve světě stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností,
- je ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací,
- uvědomuje si vliv přírodního prostředí i vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí,
- rozhoduje se a jedná ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje,
- v ústním i písemném jazykovém projevu se snaží dodržovat jazykové normy, výstižně a logicky správně se vyjadřovat, v oficiálních projevech pak používat spisovného jazyka, v cizím jazyce rozumí jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života, dokáže reagovat v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků v běžných životních situacích a tématech,
- dovede získat v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu, v jednoduchých větách hovořit o známé tematice,
- ovládá v cizím jazyce nejzákladnější odbornou terminologii svého o
boru,- je veden k pozitivnímu vztahu k umění a kultuře, má vypěstován návyk číst krásnou literaturu, časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu, sledovat sdělovací prostředky a navštěvovat kulturní zařízení (divadla, koncerty, výstavy...), chápe základní rozdíl mezi umělecky hodnotným dílem a brakem,
- rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních i v profesních situacích,
- je schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své odborné práci, zná využití běžných látek v průmyslu, zemědělství, v domácnosti atp., ví o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní prostředí,
- je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života vůbec, snaží se udržovat i zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví, je veden ke správným představám o využívání volného času,
- ve své profesní oblasti dovede identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je,
- dovede pracovat s osobním počítačem, dovede využívat informačních zdrojů v pracovním i mimopracovním životě,
- má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů, orientuje se i v základních ekonomických otázkách této problematiky.
b) odborné vědomosti, dovednosti a postoje:
- umí jednat se zákazníkem při přijímání zakázek, poradí vhodný způsob zpracování a volbu materiálu s ohledem na konečný výrobek,
- hospodárně využívá energie a materiálu,
- při práci dodržuje příslušné oborové a státní normy - orientuje se v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu prostředí a zásadám jeho ochrany před možnými negativními vlivy,
- dodržuje při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce a předpisy protipožární ochrany,
- uplatňuje efektivní a pokrokové metody práce a tvořivě přistupuje k výkonu svého povolání,
- umí vhodně zvolit a používat fotografické přístroje a pomůcky pro snímkování, osvětlovací techniku a měřící přístroje,
- umí určit snímkový nebo rozmnožovací materiál a stanovit způsob jeho
zpracování,- správně používá všechny chemické látky vyskytující se ve fotografii a vhodně je uskladňuje,
- umí vhodně volit a používat pomůcky pro negativní a pozitivní retuš,
- ovládá základní operace videotechniky a práce s počítačem,
- umí vyhodnotit kvalitu vykonané práce,
- je schopen uplatňovat poznatky z typologie a psychologie v portrétní fotografii,
- umí využívat hlediska fotografického zobrazení různých objektů a vykonávat práce v oblastech technické a reklamní fotografie,
- umí zhotovovat snímky v oblasti reprodukční fotografie a pracovat v oblasti reportážní fotografie,
- umí zpracovat černobílý, barevný, negativní, pozitivní a inverzní materiál na automatických linkách,
- orientuje se ve vývoji a současných trendech ve fotografii.