Kmenový
obor: |
3457H
Knihař, knihařské práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
34-57-H/001 Knihař
|
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění povinné školní docházky,
zdravotní způsobilost uchazeče |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní, večerní i dálkové
studium |
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací
program učebního oboru knihař je koncipován jako tříletý a zabezpečuje získání
odborných vědomostí a praktických dovedností potřebných k profesionálnímu
vykonávání knihařské výroby na úrovni středního odborného vzdělání.
Je koncipován na základě současné struktury polygrafického průmyslu, přičemž
je respektován střednědobý výhled do budoucnosti a je přihlédnuto k poptávce
trhu po odborných pracovnících pro oblast průmyslové a ruční knihařské
výroby.
Vzdělávací
program učebního oboru knihař je široce profilovaný ve smyslu použitelnosti
v knihařské výrobě. Poskytuje žákům universální vzdělání odpovídající
kmenovému zařazení oboru: 34-57-H Knihař, knihařské práce. Vzdělávací
program integruje znalosti, vědomosti a dovednosti pro uplatnění absolventa v
průmyslové i ruční knihařské výrobě. Škola může umožnit žákům zaměření
v oboru pro jednu z těchto činností. Druh zaměření je možné uvádět na
vysvědčení.
Cílem vzdělávacího
programu je připravit odborníky pro výrobu jednoduchých i speciálních
knihařských výrobků na zakázku. Zpracování kotoučového papíru, složek,
stohů a svazků ořezem, skládáním, snášením, frézováním, rýhováním,
perforováním, ražbou, lepením a šitím, zhotovení knižního bloku, desek
knižní vazby, zhotovení měkkých i tuhých vazeb technologickými postupy
zakázkové ruční i průmyslové výroby.
V zaměření
pro ruční výrobu převažují manuální pracovní postupy s malými výrobními
sériemi a s nízkou úrovní dělby práce.
V zaměření pro průmyslovou výrobu převažují dílčí pracovní činnosti, velké výrobní série a vysoká dělba práce na jednoúčelových strojích a linkách, které jsou charakteristické pro hromadnou výrobu.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah vzdělávacího
programu učebního oboru knihař je odvozen ve složce všeobecně vzdělávací
od základního kurikula vymezujícího v podobě výchovně vzdělávacích cílů
a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání
plní významnou socializační a kultivační funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetenci žáků
v mateřské a cizím jazyce, učí je jazykově vstupovat do vzájemných
kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává
jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož
jazyk je důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání
rozvoji kognitivních schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé
straně přispívá i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k
celkové kultivaci osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy v cizím
jazyce je zvládnutí odborné terminologie oboru a její aktivní používání.
,
Společenskovědní
vzdělávání má multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří
soubor poznatků z řady vědních disciplín jako jsou etika, politologie,
psychologie, ekonomie apod. Základním cílem společenskovědního vzdělávání
však není vybavit žáka množstvím poznatků, nýbrž sociální a osobnostní
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopit sama sebe
i druhé lidi, naučit se žít v užším i širším společenství, chápat a
vědomě akceptovat principy a normy dané společnosti. Hlavním nositelem
tohoto vzdělávání je předmět občanská nauka.
Matematické
vzdělávání rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků, vybavuje je
poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou
profesionální činnost a orientaci v každodenním životě v moderní společnosti.
Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností
žáků, především na jejich logickém myšlení. Matematika učí žáky
schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti při řešení úloh z praxe,
potřebě ověřovat správnost získaného výsledku, používat při zpracování
úloh různé prostředky výpočetní techniky. Matematika má průpravnou
funkci k technickým disciplínám proto musí být samozřejmá koordinace
matematického vzdělávání se vzděláváním odborným i přírodovědným.
Přírodovědné
vzdělávání zahrnuje učivo fyziky, chemie a ekologie. Fyzika a chemie jsou základem
technických a technologických disciplín, a proto musí být samozřejmá
koordinace přírodovědného vzdělávání se vzděláváním odborným i
matematickým. Žáci si osvojují nejdůležitější fyzikální a chemické
pojmy, veličiny a zákonitosti nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi i v každodenním životě. V ekologické oblasti se učí chápat
nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat postoje k
problémům v oblasti péči o životní prostředí.
Estetické
vzdělávání tvoří důležitou součást obecné vzdělanosti, bezprostředně
se podílí na kultivaci žáka, jeho smyslů i na jeho schopnosti plně prožít
život. Připravuje žáka pro život i pracovní proces s cílem pro vytváření
materiálních i kulturních hodnot i pro jejich ochranu, pro tvorbu a ochranu
kvalitního životního prostředí. Estetická výchova poskytuje základní
orientaci v oblasti duchovní i hmotné kultury. Estetické vzdělávání má
nadpředmětový charakter.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého jedince. Těžištěm obsahu je systém tělesných cvičení, realizovaných v rámci tělesné výchovy v podobě regeneračních a relaxačních cvičení, dále realizací činností vybraných na základě pohybové vyspělosti žáků, konkrétních podmínek výuky a počtu hodin vymezených učebním plánem, případně dalším zařazením nepovinného předmětu týkajícího se sportovních činností.
Odborné vzdělávání
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od standardu středoškolského odborného
vzdělání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro vzdělávací
směr polygrafický. Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí, intelektuálních
a manuálních dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění
v oblasti knihařské výroby. Odborné vzdělávání je zabezpečováno základními
výběrovými i volitelnými odbornými předměty. Obsah učiva těchto předmětů
má zpočátku podpůrný a postupně rozhodující význam pro výuku předmětu
odborný výcvik. Je tak zabezpečena vzájemná vazba teoretického a praktického
odborného učiva, která je nezbytná pro profesní uplatnění absolventa v
praxi. Odborné vzdělávání zahrnuje tyto obsahové okruhy:
Učivo
obsahového okruhu technologie představuje
komplexní systém poznatků v oblasti materiálů, strojů, zařízení, nástrojů,
nářadí, pomůcek, pracovních, výrobních technologických a organizačních
postupů při práci v knihárnách. Svým obsahem umožňuje získat základy
teoretických speciálně odborných vědomostí o ruční výrobě.
Učivo
obsahového okruhu polygrafie
poskytuje žákům základní rámcovou orientaci a pohled do celého
polygrafického odvětví. Poskytuje poznatky o jednotlivých fázích moderního
polygrafického průmyslu, zhotovení tiskových forem, tisku i dokončovacím
zpracování tiskovin jako procesech přenosu a šíření textových a obrazových
informací.
Učivo
obsahového okruhu polygrafické materiály
podávají v návaznosti na učivo polygrafie základní orientaci v oblasti
materiálů používaných v polygrafické výrobě. Zabývá se jednotlivými
skupinami materiálů postupně podle jejich složení. Ve výchovně vzdělávacím
obsahu klade důraz především na souvislost vlastností materiálů a jejich
použití.
Učivo
obsahového okruhu odborné kreslení rozvíjí
zručnost a představivost nezbytnou ve zpracování textových a obrazových předloh,
reprodukčních podkladů tiskových forem, pro posouzení kvality tisku, písma,
grafiky a fotografie. Vychovává k přesnosti, pečlivosti a čistotě práce.
Učivo
obsahového okruhu ekonomika uvádí
žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu
hospodářství včetně zvýraznění problematiky drobného podnikání. Umožňuje
poznat základní ekonomické činnosti související s provozem knihárny a
vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonávané práce.
Mimořádný význam pro přípravu žáků na kvalifikovaný a kvalitní výkon povolání má odborný výcvik, který plní funkci integrujícího předmětu, v němž si žáci prohlubují všeobecné a odborné vědomosti a rozumové dovednosti, které si osvojují v teoretickém vyučování a učí se je používat v praxi. Odborný výcvik je vykonáván ve vhodně vybavených dílnách pod vedením kvalifikovaných a zkušených pracovníků.
Klíčové dovednosti
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z
hlediska významu klíčových dovedností pro studijní obor lze považovat za
žádoucí posilování
·
komunikativních
dovedností, zejména dovednosti vyjadřovat se ústně
i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat
a znázorňovat, číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou,
·
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména
zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat sebepoznávání,
sebekontroly a seberegulace, dovednost pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních,
·
dovedností
řešit problémy a problémové situace, zejména
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci řešení,
·
dovednosti
numerické aplikace, zejména dovednost používat
různé aritmetické postupy důležité pro řešení praktických situací,
· dovednost využívat informačních technologií, zejména dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako tříleté denní uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku. Studium může být organizováno i jako večerní a dálkové. Je ukončeno závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje střední odborné vzdělání. Certifikátem je výuční list. Střední odborné učiliště zajišťuje teoretické i praktické vyučování, nebo je praktické vyučování zajišťováno ve střediscích praktického vyučování nebo pracovištích praktického vyučování.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací
práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětu, konkrétní
situaci v pedagogickém procesu i s ohledem na možnosti školy. V koordinaci
s ostatními vyučujícími vyvíjí soustavnou péči o vytváření a rozvíjení
požadovaných profesních dovedností a schopností. Tomu odpovídají adekvátní
metodické přístupy ve výuce a využití osobního příkladu.
Při výuce
jak všeobecně vzdělávacích, tak odborných předmětů musí vyučující věnovat
zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit
jim své pedagogické působení na žáky. Orientaci, ve kterých vyučovacích
předmětech se klade zvláštní důraz na jednotlivé klíčové dovednosti,
poskytuje tabulka klíčových dovedností zařazená v učebních dokumentech
za učebním plánem denní formy studia. Pro realizaci cílů klíčových
dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších aktivizujících
metod pedagogické práce metoda projektového vyučování ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů
Kromě realizace cílů klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětu odborný výcvik.
Vstupní předpoklady žáků
Předpokladem pro přijetí ke studiu je splnění povinné školní docházky. Uchazeči o studium musí vyhovovat též zdravotním požadavkům stanoveným pro tento učební obor. Při přijímání ke studiu se dále hodnotí dosažené studijní výsledky, zájem uchazeče o obor a předpoklady pro jeho vykonávání. Studium je určeno pro hochy i dívky.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Přijati
mohou být pouze chlapci a dívky, jejichž zdravotní stav posoudil příslušný
lékař a potvrdil písemně. V případě ZPS je nutná konzultace v každém
konkrétním případě s budoucím zaměstnavatelem a přijímacím školským
zařízením.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím v souhlasu s vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č.261/1999 Sb. ve znění pozdějších předpisů, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činnosti, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, v nichž je možno výuku žáků uskutečňovat.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, s protipožárními předpisy, s technologickými
postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Práce pod dozorem vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce s dohledem, osoba pověřená
dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna místa
zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.