Kmenový
obor: |
3457H
Knihař, knihařské práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
34-57-H/001 Knihař |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná
zkouška,
výuční list |
Výsledky vzdělávání
Obecná úvodní část
Obecným
cílem složky všeobecného vzdělávání je vytvořit předpoklady pro rozvoj
osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti, dovednosti a postoje získané v
základní škole. Klade se důraz na vzdělávání v kontextu široce pojímaného
občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom
je akceptována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní
adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti
a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem
i se sebou.
Absolvent učebního
oboru je v návaznosti na všeobecně vzdělávací složku připravován tak,
aby se u něj vytvořily předpoklady pro rozvoj osobnosti. Umí využívat
znalostí a dovedností získaných vzděláváním ve svém osobním, společenském
a pracovním životě. Na základě dosaženého vzdělání je schopen rozvíjet
svou osobnost i kvalifikaci v oboru. Je veden k chápání principů demokratické
společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat. Je kladen důraz na
vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství založeném na
humanismu, přitom je akceptována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na
jeho životní adaptabilitu, na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent učebního
oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním.
Je schopen samostatně pracovat, při řešení úkolů se pohotově rozhodovat.
Jeho odborné vzdělání zaručuje orientaci v široké oblasti polygrafie.
Absolvent je profilován zejména ke svému profesnímu uplatnění, ke své
kompetentnosti a odbornosti, v tomto pojetí se jedná o ukončenou etapu
vzdělávání. Získané vzdělání svým obsahem zároveň splňuje základ
pro další vzdělávání, díky zastoupení složky všeobecného vzdělání
a obecné složky odborného vzdělání.
Odborníci vyučení v oboru mají celkový přehled o polygrafické výrobě. Podle příslušného zaměření a podle specifické výroby se zabývají typickými činnostmi spojenými s polygrafickou výrobou. Jsou vybaveni vědomostmi pro podnikatelskou a zaměstnavatelskou činnost v malých a středně velkých polygrafických firmách. Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláním žáků a jejich výchovou.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent je
v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k
chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě
uplatňovat. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva,
je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent si
je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na
utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí v
regionálním i celosvětovém měřítku. Preferuje tolerantní postoje k názorům
a hodnotám jiných lidí.
Absolvent je
veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k
samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom,
že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro vlastní prospěch a rozvoj, tak i
pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost celkového osobního
rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními dovednostmi pro poznání
a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi. Je si vědom toho, jaký význam
má pro něj dosažené vzdělání. Uvědomuje si, že s postupem vědeckotechnického
rozvoje a jeho dopadů ve světě stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou
pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností. Je ochoten a schopen se
adaptovat na změny trhu práce a kvalifikaci. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
V ústním i
písemném jazykovém projevu se snaží dodržovat jazykové normy, výstižně
a logicky správně se vyjadřovat, v oficiálních projevech pak používat
spisovného jazyka. V cizím jazyce rozumí jednoduchým krátkým rozhovorům
o věcech denního života dokáže reagovat v rozsahu aktivně osvojených
jazykových prostředků v běžných životních situacích. Dovede získat v
cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného
vyslechnutého nebo přečteného textu, v jednoduchých větách hovořit o známé
tematice. Ovládá v cizím jazyce nejzákladnější odbornou terminologii svého
oboru.
Je veden k
pozitivnímu vztahu k umění a kultuře. Má vypěstován návyk číst krásnou
literaturu, časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu, sledovat
sdělovací prostředky a navštěvovat kulturní zařízení (koncerty,
divadla, výstavy ...).
Absolvent
rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat,
hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat získané
matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních
i v profesních situacích. Dovede pracovat s osobním počítačem. Dovede využívat
informačních zdrojů v pracovním i mimopracovním životě.
Je schopen
aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své
odborné práci, zná využití běžných látek v průmyslu, zemědělství, v
domácnosti atp., ví o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní
prostředí.
Je seznámen
s rolí životního partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědného
sexuálního chování, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života
vůbec. Snaží se udržovat i zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své
zdraví. Je veden ke správným představám o využívání volného času.
Ve své
profesní oblasti dovede identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení , vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je.
Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění a nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent učebního
oboru knihař pro průmyslovou výrobu a ruční výrobu po úspěšném vykonání
závěrečné zkoušky absolvent umí:
·
volit vhodné technologické postupy práce,
·
umí určit a připravit hlavní a
pomocné materiály pro zhotovení běžných knihařských výrobků,
·
umí optimálně stanovit pracovní
postup vzhledem k využití výrobního zařízení i používanému materiálu,
·
seřizuje a přestavuje ty stroje, na
kterých běžně pracuje,
·
zhotovuje podle technologických pokynů
knihařské výrobky a běžné typy vazeb,
·
je schopen připravovat materiál pro
zhotovení náročných a nákladných knižních vazeb nebo jiných náročných
výrobků v oblasti knižního zpracování,
·
připravit, seřídit a udržet stroje,
zařízení, pomůcky a nářadí pro knihařské práce, vázat knižní bloky
do unikátních a vzácných kožených vazeb spojené s jejich zdobením,
·
připravuje nákladný materiál pro
zakázkovou výrobu luxusních, unikátních, vzorkových kožených a polokožených
vazeb,
·
zhotovuje knižní vazby a ostatní
knihařské výrobky náročné na výtvarné zpracování, přesnost, pracnost
a materiál,
·
posuzuje průběžně kvalitu výrobků,
·
umí
jednat se zákazníkem při přijímání zakázek, poradí vhodný způsob
zpracování a volbu materiálu s ohledem na konečný výrobek,
·
uplatňuje efektivní a pokrokové
metody práce a tvořivě přistupuje k výkonu svého povolání
·
hospodárně využívá energie a
materiálu,
·
orientuje se v základních vztazích
svého odvětví výroby k životnímu prostředí a zásadám jeho ochrany před
možnými negativními vlivy,
· dodržuje při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce a předpisy protipožární ochrany,
Možnosti uplatnění absolventa
Vykonáním závěrečné
zkoušky získává absolvent kvalifikaci pro výkon povolání, které je určeno
celkovou profilací odborné přípravy, případně zaměřením oboru.
Absolvent učebního oboru knihař se uplatní na trhu práce zejména v těchto
povoláních dle zaměření oboru.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku se mohou ucházet o přijetí
do studijních oborů pro absolventy učebních oborů navazujících na předcházející
přípravu podle platných právních norem.