´
Kmenový obor: |
3642M Dopravní a vodohospodářské stavitelství |
36-42-M/014 Inženýrské stavitelství -
vodní hospodářství |
|
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška |
1. Charakteristika studijního oboru
Předmětem studijního oboru jsou všechny druhy inženýrských
staveb a konstrukcí se specializací v nejvyšším ročníku na vodní hospodářství.
Studium je v potřebném rozsahu doplněno o všechny
hlavní konstrukce pozemního stavitelství, manuální dovednosti a praktické
znalosti technologických postupů ve stavební výrobě.
Nedílnou součástí všech odborných disciplin jsou zásady
ochrany a tvorby životního prostředí.
Cílem vzdělání je komplexní příprava teoretická i praktická v rozsahu potřebném pro výkon středních technických funkcí při navrhování, přípravě a provádění konstrukcí inženýrského stavitelství (vodních nebo dopravních), případně jejich provozování (vodní hospodářství).
2. Charakteristika obsahu vzdělání
Střední odborná škola poskytuje vzdělání všeobecné
a odborné. Poznatky, které tvoří obsah
všeobecně vzdělávací složky, poskytují žákům vyučovací předměty
společenskovědní, matematicko - přírodovědné a tělesná výchova na úrovni
požadovaného úplného středního vzdělání.
Učivo českého jazyka vytváří základ pro rozvoj
kultivovaného, stylisticky i gramaticky správného projevu, literární tématika
seznamuje žáky se společenskou a uměleckou funkcí literatury, s jejími vývojovými
etapami, motivuje žáky k intelektuálnímu rozvoji vlastní osobnosti, přispívá
k trvalému vztahu k estetickým hodnotám.
Cílem výuky cizímu jazyku je vytvářet základní
komunikativní dovednosti, motivovat je k práci s cizojazyčnou odbornou
literaturou, přibližovat poznatky o zemích, mluvících vyučovaným jazykem.
Vyučovací předmět občanská nauka uvádí žáky do
základní problematiky psychologie, sociologie, politologie, filozofie, etiky a
náboženství.
Úkolem dějepisu je podat ucelená obraz vývoje národních
dějin v souvislosti s dějinami světovými. Přibližuje vzájemné vztahy
mezi konkrétními historickými fakty a zákonitostmi, které historický vývoj
charakterizují.
Učivo matematicko - přírodovědných předmětů
poskytuje žákům soubor matematických a přírodovědných vědomostí a
dovedností na středoškolské úrovni a současně rozvíjí schopnost žáků
získané poznatky rozšiřovat a aplikovat v rámci odborné složky vzdělání.
Tělesná výchova rozvíjí motoriku žáka, všeobecné
pohybové schopnosti a specifické pohybové dovednosti. Přispívá tím i k
upevňování volních vlastností, fyzické zdatnosti a zdraví.
Odborná složka
teoretická je
koncipována jako soubor na sebe navazujících a spolu souvisejících
disciplin, které mají charakter předmětů jednak standardních
(stavební mechanika, geodézie, geologie a zakládání staveb, ekonomika),
jednak hlavních a speciálních odborných
ve 3. a 4. ročníku.
Odborné předměty v nejvyšším ročníku poskytuje
studentovi možnost užší specializace v oboru
na vodní hospodářství. V průběhu studia je věnována
pozornost problematice organizace, řízení a ekonomiky stavebnictví. Při výuce
je používána v maximální míře výpočetní technika, zejména v odborných
předmětech.
Odborná složka praktická, reprezentovaná vyučovacími
hodinami praxe ve 2. a 3. ročníku a soustředěnou odbornou praxí (2 - 3 týdenní)
na konci 1., 2. a 3. ročníku, doplní a podpoří studentovy znalosti
teoretické a umožní mu získat manuální dovednosti v základních stavebních
profesích.
V rámci doporučených volitelných předmětů ve 4. ročníku
může škola nabídnout svým žákům prohloubení odbornosti v oboru, rozšíření
vědomostí pro uplatnění ve stavební praxi, anebo přípravu na pokračování
ve studiu na vysoké škole.
Škála předmětů nepovinných (všeobecných i odborných)
vhodně doplní potřeby studijního zaměření a pokryje zájmovou sféru
studujících. (Specifikace volitelných a nepovinných předmětů je v
kompetenci ředitele školy.)
Doporučené nepovinné předměty rozvíjí intelektuální
a sportovní schopnosti žáků, mohou se zčásti prolínat s volitelnými předměty.
Vysoká variabilita koncepce učebního plánu umožní
škole operativně reagovat na požadavky a potřeby odborné veřejnosti a
regionu.
Uplatnění
absolventů v praxi
Absolventi studijního oboru Inženýrské stavitelství
získají v průběhu studia takový komplex všeobecných, odborných i speciálních
znalostí a praktických dovedností, které jim po absolvování nástupní
praxe (a přiměřeném zapracování) umožní
-
kvalifikovaný výkon
všech střednětechnických funkcí na stavbách dopravních nebo vodních a ve
stavebním provozu,
-
technicko - hospodářskou
činnost u stavebních firem na různých úrovních řízení,
-
činnost projekční
v oboru inženýrských staveb a konstrukcí,
-
odbornou činnost
ve správních orgánech,
-
výkon funkce
specialisty daného zaměření v nestavebních firmách a organizacích.
Absolventi se zájmem o další odborné vzdělání se
mohou ucházet o přijetí na vysokou školu.
3. Metody a formy
výchovně vzdělávací práce
Metody a formy výchovně vzdělávací práce, které
zprostředkují obsah učiva, volí vyučující v souladu s výchovně vzdělávacími
cíli jednotlivých vyučovacích předmětů a studijního oboru. Při jejich výběru
bere ohled na charakter předmětu, situaci v pedagogickém procesu a možnosti
školy.
Metody výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti
učitele a činnosti žáka. Formy výchovně vzdělávací práce tvoří s
metodami jednotný celek. Při volbě metod je třeba omezovat metody popisné a
dávat přednost problémovým, příp. i částečně výzkumným metodám,
které umožňují soustavně rozvíjet pracovní aktivitu žáků. Při
samostatném řešení přiměřených problémů se tak vytvářejí předpoklady
pro osvojování takových metod myšlení a práce, které odpovídají budoucímu
uplatnění absolventů ve společenské praxi. S výukovými metodami souvisí
i rozvíjení dovedností a návyků používat odbornou literaturu a vytváření
potřeby dále se vzdělávat.
Pro studijní obor Inženýrské stavby je
charakteristické, že se vedle běžných způsobů práce ve třídě uplatňují
grafická cvičení, laboratorní cvičení; manuální a praktické dovednosti
získávají žáci odpovídajícími výukovými metodami a vhodnými formami
práce v předmětu praxe a odborná praxe.
Vhodným doplňkem výuky jsou exkurze. Při všech formách vyučování se respektují závazná platná právní ustanovení, příslušná resortní nařízení a vyhlášky, normy a předpisy, týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
4. Podmínky přijetí
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia
studijního oboru Inženýrské stavitelství se přijímají žáci, kteří úspěšně
ukončili základní školu a splnili podmínky výběrového řízení.
Studijní obor není vhodný pro žáky se změněnou pracovní schopností. Vzhledem k uplatnění v praxi vyžaduje dobrou fyzickou kondici a vylučuje jakékoliv vážnější chronické onemocnění. Způsobilost ke studiu v oboru osvědčuje lékař dle stanovených zdravotních kritérií.
5. Organizace
studia
Studium je organizováno jako čtyřleté denní studium. Úspěšné absolvování studia zakončeného maturitní zkouškou podle platných předpisů poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
6. Směry a možnosti
dalšího vzdělávání absolventů
Maturitní zkouška opravňuje absolventa studijního
oboru ucházet se o studium na vysokých školách.
Absolvent studijního oboru se může případně vzdělávat
ve studiu inovačního nebo specializačního charakteru, pokud je střední školou
organizováno.
Může navštěvovat za účelem prohloubení specifického
vzdělání v oboru i různá školení a kurzy.